Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 35 ympäristöteko  (Luettu 809 kertaa)

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #15 : 30.08.07 - klo:22:08 »

Ekopistellä tänään käyty  [:-)]
-viety paperia paikallisen urheiluseuran paperinkeräys laatikkoon
-lasitavaraa lasinkeräysastiaan
-metallitavaraa sille tarkoitetuun astiaan
-ongelma paristoja

jos huomenna veisi  "löydettyjä"   :-O   pulloja pullonpalautus automaattiin  [:-)]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #16 : 30.08.07 - klo:22:35 »

Mielelläni keräisin energiajätettä, mutta täällä Helsingin puolella taitaa tilanne olla vielä huonompi kuin Espoossa. Vai tietäisikö joku keräyspisteitä jossain päin Helsinkiä?

YTV:n sivuilla luki vain, että yleisiä keräyspisteitä ei ole, mutta joillain kauppakeskuksilla voi olla keräyspaikka. Parin tutumman kauppakeskuksen sivuilla kävin, mutta energiajätteestä ei niiden kierrätyspisteissä mainittu mitään.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #17 : 30.08.07 - klo:23:08 »

Luulisin, että jätteiden lajittelu pikkuhiljaa laajenee. Eikös kouluissakin opeteta sitä, ja lapset toivottavasti omaksuvat tiedon vieden sitä koteihinsakin.
Sitten yksi asia, joka mielestäni välillisesti liittyy aiheeseen. Kaupoissa asiakkaat tonkivat aina sitä uusimman päiväyksen pakettia seurauksella, että  kauppa joutuu laittamaan vanhentuvia tuotteita poistoon. Esim. jos itse ostan vaikka maitoa niin saatan ottaa yhden vanhemman purkin jos tiedän käyttäväni sen ennenkuin se vanhenee, ja toisen purkin uudemmalla päiväyksellä jos tiedän että muuten maito ehtii vanheta. Minusta tuollainen valitseminen olisi yhteistä hyvää, ja vähentäisi myös jätteitä. Kuluttajahan maksaa loppujen lopuksi myös ne hukkaan menneet tuotteet.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #18 : 31.08.07 - klo:07:53 »

Liinu on kyllä oikeassa tuossa kauppajutussa ja itse olen samaan pyrkinyt.
Tosin sitten myös ostan paljon niitä "punaisen lapun" tuotteita  [:-)]

Täällä oli joku vuosi sitten kahden pussin systeemi, mustaan komposti- ja muihin sekajätteet.
Sitten selvisi melko pian, että ei se toimi siellä toisessa päässä. Kaikki jätteet laitettiin samaan loppujen lopuksi.

Nyt on kompostiastia erikseen, että ehkä se nyt menee minne pitää.

Nuukana ihmisenä olen kompostoinut ikäni, saa helpolla hyvää multaa, mutta nyt kun asun kerrostalossa niin moni asia on muuttunut.
Tosin täällä kukkamullat laitetaan pensaiden alle ja rikkaruohotkin jotka peitetään sitten tuolla mullalla.
Asuu vanhoja omakotitaloasukkeja, niin on ehkä omituisia ihmisiä  :-))

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #19 : 31.08.07 - klo:09:25 »

Oletteko kuulleet biomuovista? Minulle tuli biomuovipakkaus eteen eilen ensimmäistä kertaa. Tilasin käyntikortteja jotka on pakattu läpinäkyviin, melko kovaa muovia oleviin rasioihin ja pakkauksessa on tarrateksti: Biomuovia. Voidaan kompostoida tai polttaa. Lisäksi tarrassa on kierrätyskolmio ja sen alla kirjaimet PLA.
Ilman tuota tarraa olisin luullut muovin olevan sitä PVC muovia koska se on niin kovaa ja taitettaessa taitos muuttuu valkoiseksi.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #20 : 31.08.07 - klo:12:31 »

juuri kun ajattelin kokeilla tuota energiajätteen keräystä niin Kauppakeskus Sellon sivuilta löysin tämän..

http://www.sello.fi/

Ekokeskus
Sellon Ekokeskus suljetaan 8.6. alkaen tyhjennyksen ollessa mahdotonta elokuva- ja vapaa-ajankeskuksen rakentamisen takia. Olemme todella pahoillamme asiasta. Lähimmät YTV:n keräyspisteet löytyvät www.ytv.fi -sivulta. Kokosimme lähimmistä keräyspisteistä myös listan, jonka voit ladata täältä. Kauppakeskukseen suunnitellaan entistä toimivampaa ekopistettä yhdessä YTV:n kanssa.

Eli täytyy sitten kai vain odotella.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #21 : 31.08.07 - klo:13:00 »

Eipä löytynyt täältäkään energian keräyspistettä.

Kävin paikallisessa kierrätyskeskuksessa kyselemässä. nainen katsoi ihan ihmeissään puhuessani niistä elintarvikkeiden muovirasioista. Kehoitti laittamaan ne sekajätteeseen. Kiertelin isojen kauppojen takapihoja, eipä päässyt lähellekään, kaikki näytti menevän sielläkin sekajätteeseen.

Saatanpa palata aiheeseen kaupparaissulla ihan henkilökohtaisesti kauppiaan kanssa  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #22 : 31.08.07 - klo:20:28 »

Oletteko kuulleet biomuovista? Minulle tuli biomuovipakkaus eteen eilen ensimmäistä kertaa. Tilasin käyntikortteja jotka on pakattu läpinäkyviin, melko kovaa muovia oleviin rasioihin ja pakkauksessa on tarrateksti: Biomuovia. Voidaan kompostoida tai polttaa. Lisäksi tarrassa on kierrätyskolmio ja sen alla kirjaimet PLA.
Ilman tuota tarraa olisin luullut muovin olevan sitä PVC muovia koska se on niin kovaa ja taitettaessa taitos muuttuu valkoiseksi.

En ole kuullut... Lahti on piirun edellä. [:-)] Kaikkea uutta tulee koko ajan. Ihan uusi juttu. Tuntuu oudolta, miten sellanen voi maatua...haitattoman polttamisen vielä ymmärtää. TUo kirjainyhdistelmäkin on ihan outo.
Käykö se näin ollen myös energiajätteeksi?? [?]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #23 : 31.08.07 - klo:20:40 »

Mitään varsinaista uutta tekosta en ole tehnyt. Tosin ollaan viety energiajätettä kauppakeskuksen keräykseen
ja vähän säntillisemmin pidetty kiinni energiansäästäohjeista kotona.
Myös tuota tietopuolta olen kartuttanut.

Onko muihin kaupunkeihin tulossa mitään uusia jätemääräyksiä Porin tapaan tuosta energiajätteen keräämisestä esim taloyhtiöissä tms???
Kyllä homma etenee mutta on se harmi jos pääkaupunkiseudullakin on tuo tilanne vielä noin huono. Luulisi, että kauppakeskusten (esim S-ryhmien) luona moinen mahdollisuus olisi?

Ja ehdottomasti koulut, päiväkodit ja kaikki mahdolliset virastot pitäisi tässä asiassa olla suunnan näyttäjiä.

Hienoja "tekosia" ootte tehneet ja tätä tärkeää asiaa pohtineet. Upeeta...
Harvi vaan, että on se mitalin toinen puoli, että turhautuu, kun ei ole mahdollista toteuttaa kierrätystä siinä määrin kuin haluaisi.
Mutta alotteita tuonne ylemmälle taholle, virkamiehille, yleisöosastolle jne (tätä jälkimmäistä itse mietin erityisesti) niin kyllä nekinpisarat voi mereksi muuttua tai ainakin vaikuttaa positiiviseen suuntaan! [:72]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #24 : 31.08.07 - klo:21:43 »

Taloyhtiössämme jätefirma on laittanut jo noin vuoden ajan ruskeisiin biojäteastioihin sen biomuovisäkin ja laittaa aina uuden tyhjennysreissullaan. Olen nähnyt myös joidenkin asukkaidenkin käyttävän maatuvia "muovipusseja" ja kerran olen itsekin ostanut rullan. Nykyisin hyödynnän noita paperipusseja/kirjekuoria, kun niitäkin on riittämiin.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #25 : 31.08.07 - klo:23:06 »

Sillon jos bioastioissa on valmiiksi paperi tai muovipussi niin ei periaatteessa tarviisi erikseen enää pakata biojätettä mihinkään pussiin vaan voisi suoraan kipata sinne astiaan.
Pussi tietysti helpottaa sitä omaa keräystä kotona ja sen kuljettamista.
avoin sanko rupeaa äkkiä keittiössä haisemaan ja ötököitä houkuttelemaan.

Sanomalehdistä saa myös hyviä pusseja,itse käytän kaikki jauho,hiutalepussit,kirjekuoret,hiutale ja muropaketitkin biopusseina.
Kirjattu

Tossavainen

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #26 : 02.09.07 - klo:15:07 »

Äiti pyysi kysymään, että mitä uusiokäyttöä voisi keksiä rikki menneille kurahousuille?
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #27 : 02.09.07 - klo:15:42 »

Paikka-aineeksi seuraaville kurahousuille se käy ainakin.
Pienen kassin niitä voi tehdä.
Kukkasia siitä voi leikellä ja liimailla ....jonnekin.
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #28 : 02.09.07 - klo:19:19 »

Panipa Tossavainen pahan kysymyksen, siis sellaisen johon on vaikea keksiä vastausta. Ekaksi tuli mieleen se mihin olen itse vanhoja vahakankaita käyttänyt eli liukurina lapsille, ja sitten myös rönttätavarakaapin alustana. On helppo pyyhkiä. Ei taida kurahousuista olla kumpaannkaan, luistaneeko edes lumella?
Entä tarvitsisiko jossain hommassa käsivarsisuojuksia. Lahkeista saisi sellaiset kun laittaisi kuminauhan yläosaankin. Kiinassahan pitävät niitä.
Vaikea, vaikea keksiä.  [:-I] [:-I] [:-)]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #29 : 04.09.07 - klo:18:39 »

MTV3 on ruvennut näköjään tiistaisin klo 18.30 tulemaan sarja Muutosta ilmassa.
Puhutaan kierrättämistestä ja jätteen jälkikäsittelystä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.173 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.