Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joko aloitit lintujen ruokinnan?  (Luettu 1409 kertaa)

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 811
  • ***Keiju***
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #15 : 31.08.07 - klo:16:28 »

Kyllä meilläkin aloitetaan lintujen ruokintaa vasta talven tullen. Viime vuosina on aloitettu jo lokakuun alkupuolella, kun varmasti kesälinnut ovat lähteneet muuttomatkalle. [:-)]

Kyllä laitoin jo pähkinäpussin taskuun, kunhan tiaiset tulevat pihapiirin, niin koitan tarjota kädestä pähkinöitä. :)
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #16 : 31.08.07 - klo:16:41 »

En ole vielä aloittanut. Aloitan yleensä sitten, kun tulevat ekat pakkasyöt. Aikaisintaan syyskuun alussa.

Olen nyt päättänyt aloittaa ruokinnan huomenna. Yöt ovat kylmiä jo ja ei päivätkään mitään lämpöisiä ole.
Viime vuonna aloitin siinä 13.9. ja ei mitään muuttolintuja jäänyt talvehtimaan. Jopa osa ruokinnalla alussa käyneistä viherpeipoista lähti muutolle, vaikka ruokaa oli yllin kyllin. Kyllä linnut itse päättävät, lähtevätkö he vai ei. Ei siihen juurikaan ruokinta vaikuta.
Tämä on mun näkemys asiasta. [:-)]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #17 : 31.08.07 - klo:16:54 »

Kyllä meilläkin pientä pakkasta jo yöisin on.

Mutta luonnon marjoja pensaat täynnä,nurmikko ja luonto vielä täydessä vehreydessä,kärpäsiä,perhosia ja pikkuöttiäisiä lentelee vaikka kuinka.
Tammenterhoja,käpyjä ym luonto pullollaan.

Ei linnut vielä näin pikkupakkasista ole moksiskaan.

Mutta kukin tavallaan.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #18 : 31.08.07 - klo:18:35 »

Saavat kullanpalaset jo ruokaa  :-)) ja kyllä se maistuukin  [:-)] . Siitä huolimatta olen katsellut etteivät esim. hömpät tule vielä laudalle vaan pörräävät lähipöpelikössä etsimässä hyönteisiä, joten en usko lain, että olisin liian aikaisessa tän ruokinnan suhteen. Uskon, että hakevat juuri sitä mitä ruokaa, mitä kulloinkin tarvitsevat  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 220
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #19 : 31.08.07 - klo:18:39 »

Enpäs minäkään usko että muuttajat jäisivät siksi tänne kun ruokaa on aikaisin tarjolla, voi olla että saavat muutomatkalla tarvittavaa energiaa helpommalla ja pääsevät aikaisemmin muutolle kuin ilman lisäravintoa [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 811
  • ***Keiju***
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #20 : 31.08.07 - klo:19:43 »

[:-)] Juu, mun pitikin tuossa ed. viestissä mainita, että en kanssa kyllä ainoastaan sen takia, ettei muuttolintuja jäisi, aloita vielä ruokintaa.
Varmaan enemminkin sen tähden, että meillä menee suunnattomasti ruokaa talvenkin aikana, joten hieman pidennetään tuota aloittamista.
Toisaalta, ei tintitkään ole vielä tulleet tänne pihapiiriin kunnolla, vaan oleilevat metsän puolella ruokaansa etsimässä.

Toki, mieli tekisi kyllä aloittaa ruokinta jo aikaisemminkin, mutta mieluimmin hieman myöhemmin.

Tuo kesälintujen jääminen tänne ruokinnan turvin, hmmm, tähän juttuun tulee koko ajan lisää tietoa ja nyt on jo osittain huomattu, ettei ruokinta vaikuttaisi muuttolintujen lähtöviettiin.

Kyllähän jotkut ruokkivat lintuja koko kesän ajan, eikä siinä mitään, jokainen toimii niin kuin itselle parhaiten sopii tässäkin asiassa. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #21 : 31.08.07 - klo:20:15 »

[:-)]
Tämä on yksi asia mistä olen täällä ollut muiden kanssa erimieltä.  [:-)] Itse aloitan ruokinnan, kun tulee yöpakkasia ja lunta. Eli jossain marraskuun alkupuolella... Tämä sen takia, että en halua että ruokinnalleni jää mitään "kesälintuja" talveksi [:-I]


Hoh-hoijaa..... [:-I]
Palokärjen kanssa samoilla linjoilla. Ensin punarinnat, rastaat, mustapääkertut ym muuttomatkalle. Eikä niillä tiaisillakaan mitään hätää ole, vaikka hellyttävästi käyvät vanhasta muistista ikkunan takana koputtelemassa.

Ei kai tämä mikään elämän tai kuoleman kysymys ole mutta onko mitään järkeä.. [?] Ruokinta on tarkoitettu juuri helpottamaan lintujen ravinnon saantia ja vasta lumen ja pakkasten myötä se vaikeutuu. Ruokinnasta yksikään lintu ei ole pelkästään riippuvainen.
Mutta jos joku nyt vaan haluaa jo ruokkia lintuja, olisi hyvä malttaa odottaa, että ne viimeisetkin punarinnat ja mustapääkertut on häipyneet. Rastaita jää jo koti-Suomeen muutenkin leutojen talvien vuoksi ja ne pärjää paremmin talven yli.
Ja kesällä lintujen ruokinta on suorastaan haitallista! Pähkinät ja pullanmurut eivät ole poikasravintoa. Linnun "äidinmaitoa" on hyönteisravinto, siksi ne tänne Suomeen tulevatkin pesimään!!
Siis ihan maalaisjärkeä lintujenkin ruokintaan....  [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 811
  • ***Keiju***
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #22 : 31.08.07 - klo:20:27 »

Nyt tuli asiallista tekstiä Parukselta. Kiitti kovasti. [:-)]

Kyllä minäkin hieman olen pahoillani, kun lintuja ruokitaan kesäaikana, mutta en voi sille mitään.
Ihan totta, maalaisjärki käyttöön tässäkin asiassa. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #23 : 31.08.07 - klo:21:06 »

Juu, en minäkään kesäruokintaa kannata. Poikaset tarvii hyönteisiä, ei pähkinöitä!

Meillä kävi tänä kesänä niin, että talitiaispari sai lentoon 10 poikasta! Poikaset lähtivät jo toukokuun lopussa. Luulen, että emot olivat ruokinnan takia hyvässä kunnossa ja saivat siksi suuren pesueen. Tietenkin ruokinta oli jo lopetettu, kun poikaset kuoriutuivat. [:-)] [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #24 : 31.08.07 - klo:22:22 »

Eipä niitä muuttolintuja ole pihapiiriin talveksi jäänyt vaikka vähän auringonkukansiemeniä on aikaisin tarjolla  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #25 : 01.09.07 - klo:01:07 »

Nyt tuli asiallista tekstiä Parukselta. Kiitti kovasti. [:-)]

Kyllä minäkin hieman olen pahoillani, kun lintuja ruokitaan kesäaikana, mutta en voi sille mitään.
Ihan totta, maalaisjärki käyttöön tässäkin asiassa. [:-)]

Me odoteltiin niin pitkään, ettei tinttien poikasia näkynyt pihapiirissä. Pari viikkoa sitten laitettiin tarjolle pähkinää ja auringonkukkaa. Loman aikana ovat varmaan loppuneet... kuten myös viime talvelta jääneet varastot. Aloitellaan sitten oikeasti vasta hetken päästä. Ei vaan voitu vastustaa kiusausta, kun talitintit tulivat viime vuotiselle ruokintapaikalle norkoilemaan!  [:-I]

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 220
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #26 : 01.09.07 - klo:05:47 »

Täällä oli poikasten kamerapöntöstä lähdön jälkeen aina välillä talipalloa ja rasvatangon palasta vähäsen tarjolla välillä muutama pähkinän murunenkin, ihmettelinkin silloin kesällä että minne s-tintin poikaset hävisivät...

Nyt ruokinnalla sini ja talitinttejä molempia varmaan parhaillaan 10 tai ylikin joten kävivät kasvamassa metsässä isoiksi ja nyt ovat sitten ruokinnalle tulleet
ja vaikka peippoja ja punarintojakin näkyy ruokinnalla niin varmasti lähtevät ajoissa etelän suuntaan niin kuin ovat ennenkin lähteneet  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

jetze

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 153
  • -----
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #27 : 02.09.07 - klo:21:06 »

joo aloitin eilen mutta sateet haittaavat tuntuu tai on sellanen tunne että toi ruoka mätänee tohon kosteuteen!
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #28 : 02.09.07 - klo:21:14 »

Mä olen koko kesän vienyt yhteen paikkaan pähkinämursketta ja se on hävinnyt enemmän tai vähemmän vauhdilla. Linnut saa päättää, tarjolla on aina vettä ja jokunen pähkinä, ottakoot jos huvittaa. Aina ei oo huvittanut ja sehän säästää mun kukkaroa  [:-)]. Mut varsinaista talviruokintaa ei olla vielä aloitettu. Mutta kohta koittaa taas se aika.... [:-)]
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Joko aloitit lintujen ruokinnan?
« Vastaus #29 : 02.09.07 - klo:21:15 »

Meillä oli joskus semmoinen ongelma kun ruokinta jatkui vappuun niin oravat pysyttelivät tiiviisti pihapiirissä ja mitä ilmeisimmin ryöväsivät maaliskuun lopussa pesintänsä aloittaneen mustarastaan pesän. Sen jälkeen on pyritty aikaistamaan ruokinnan poistamista.

Joskus tuntuu että ruokkiminen on joillekin enemmän huvia itselle kuin lintujen auttamista...  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.219 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.