Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO  (Luettu 294 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« : 10.09.07 - klo:20:02 »

Mitä ympäristöön liittyvää mahtuukaan tähän viikkoon? Mikä ympäristöaihe puhututtavaa, mikä arveluttaa tai mikä herättää ajatuksia?
Mitä vois tehdä? Mitä tarttis tehdä?!

Itse olen pannut merkille paitsi nuo tv-mainokset niin nyt myös lehtikirjoitukset aiheesta. Täällä Porissahan astuu voimaan uusi jätehuoltomääräys, josta aiemmin puhetta.
Pori ollut myös uutisotsikoissa biokaasun lämpöönottoasiassa. Ollaankin, hyvin edistyksellisia monessa asiassa, mistä olen iloinen.

Mutta - tulevan viikon ympäristötekona olen päättänyt laittaa paikalliseen lehteen mielipiteeni tekstaripalstalle aiheesta, miten voisivat ottaa paremmin huomioon energiajätteen keräyksen keräyspisteitä lisäämällä ja miten päiväkodit ja koulut tähän osallistuu ym ym.. Tällä mielipideosastolla on jo käyty keskustelua muovipussien käytön rajoittamisesta ja energijätteen keräämisestä! Hyvä!

Lisäksi hankinnan alla on lämpökompostori! Olisinkin hyvin iloinen tästä käytävästä keskustelusta. Millaisia kokemuksia eri valmistajien lämpökompostereista? Biolanin on äärettömän kallis, mutta esim Hobby Hall myy ruotsalaista Ympäristömerkin saanutta lämpökompostoria... [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #1 : 10.09.07 - klo:21:03 »

Pihallani on ollut jo vuosia lämpökompostori. Silloin sai jätteenkeräysjärjestelmän myötä ostaa oman lämpökompostorin. Yritin etsiä kuvaa, ei vielä löytynyt. Se on sellainen ruskea suorakaiteen muotoinen eristetty laatikko. Syksyisin tyhjentelen sisältöä, jotta talven biojätteet mahtuvat siihen.

Löytyikin siitä kuva / tietoa --> http://helilaya.kotka.fi/~koulu/helikomposti/kompostointi.htm

Tässä pari kompostointilinkkiä yms..http://www.elisanet.fi/raimo.flink/kompost/index.htm
                                               http://www.oulu.ouka.fi/jatehuolto/hyoty/rakennusohjeet.htm

Pieni ympäristötekoni, vein matkatelkkarin Kierrätyskeskukseen, tosin ristiriitainen tunne. Kauhea määrä siellä oli telkkareita, moni varmaankin toimiva   :-O
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #2 : 10.09.07 - klo:22:05 »

Pihalintu, Sepe oli helppo tunnistaa kuvailusi perusteella. Taitaa toimia edelleen moitteettomasti?  :-))

Tänään äimistyin yhdellä työpaikalla monistuskoneen vieressä. En löytänyt huti-otoksille (joita ei voi käyttää edes muistilappuina) kierrätysastiaa  [:-(]. Sitä sitten paikan esimieheltä kyselemään ja eihän sellaista ollut lainkaan  [:-/]. Siihenpä vain tokaisin, että kyllähän sellainen pitää olla.  [:-I]
Kahden tunnin päästä sain viestin, että ko. työpaikalla oli aloitettu jätepaperin keräys. [:-DD]
Kirjattu
leila

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #3 : 10.09.07 - klo:22:15 »

Leila, hieno juttu kun sait tuolla tavalla järjestymään sen työpaikan paperinkeräysasiat kuntoon  [KIPPIS]

Minun ympäristöteko taisi olla oman kestosidevaraston täydentäminen muutamalla uudella. Entisetkin ovat vielä ihan iskussa, mutta muutama lisää helpottaa elämää kun ei tarvitse koko ajan pyykätä. Jos kerran pienetkin edellä (viittaan niihin viime viikkoisiin Pikkutipun kestovaippoihin), niin isot perässä... eikös vaan?

Tämä vinkki koskee nyt tosiaan vaan naisia, mutta  saa miehetkin kurkata, vaikka omaa käyttöä ei ihan heti taida tullakaan  :-)) http://www.lastenverkkopuoti.com/product_info.php/cPath/46_72/products_id/92 Muistakin kaupoista noita saa, vaikka toki lämpimästi voin suositella tuota kyseistä firmaa, koska olen sieltä saanut aivan mieleen painuvan hyvää palvelua.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #4 : 10.09.07 - klo:22:28 »

Leila,  Sepe toimii ihan hyvin edelleen, olikohan sillä neljän vuoden joku, ei nyt takuu mutta joku sellainen.. aika..?
Yhden ihmisen käytössä on kestänyt hyvin   [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #5 : 11.09.07 - klo:09:14 »

Telkkarista katsoin jotain ajankohtaisohjelmaa (en taaskaan muista mitä, voipi olla vaikka uutisetkin) jossa sanottiin että Suomessa lopetetaan vuodenvaihteessa 30 kaatopaikkaa jotka ei ole EU-määräyksien mukaisia. Tietysti on hyvä asia että kaatopaikatkin on sellaisia että niistä ei ole minkäänlaisia ympäristöhaittoja, mutta kuinka järkevää on sitten se, että esimerkikisi Lapissa joudutaan jätteitä kuskaamaan pahimmillaan 400km päähän.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #6 : 11.09.07 - klo:10:08 »

Biolanin kompostori on hyvä ja helppo, mutta on minulla kokemusta itsetehdystä metallisesta laatikostakin.
Siinä joutui tekemään itse enemmän töitä, kääntämään kunnolla, mutta vuodessa tuli käytettävää tavaraa ja kahdessa vuodessa ihan kukkapurkkitavaraa.
Olen aina ihmetellut ihmisiä jotka polttaa hyvää kompostitavaraa.
Säästää näet pitkän pennin hmm sentin  [:-)] kun kompostoi.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #7 : 11.09.07 - klo:13:42 »

Tänään kolmosella klo 18.30 Muutosta ilmassa. Kierrätyksestä ja ympäristöasioista.

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohjelma.php?co=mtv&time=1830&l=f&mode=www 
 
 
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

luscinia

  • Vieras
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #8 : 11.09.07 - klo:16:40 »

Kuluvan viikon ympäristötekona voisin mainita mökin öljylämmityksen muuttamisen maalämmöksi! Huomenna ovat neuvottelut, joissa sovitaan aikataulusta ym. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: VIIKON 37 YMPÄRISTÖTEKO
« Vastaus #9 : 11.09.07 - klo:18:29 »

Kiitos Tiina, olisi taas mennyt minulta ohi.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.161 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.