Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen  (Luettu 580 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #15 : 16.04.07 - klo:10:37 »

Minusta ois ainakii todella hienoa, jos tiedemiehet pystys todistamaaan kunnolla että linnut polveutuu dinosauruksista.
Sitten vois aina kun näkee lentävän linnun sanoo että tuossa menee dinosaurus.  :-))
Jos huomasit verkkosivun, johon yllä annoin linkin, niin sieltä löytyy lista todisteista. Yhdessä näiden uusien tutkimusten kanssa aineisto on mielestäni varsin todistusvoimainen.

Varmuuden vuoksi listaan tässä Suomeksi osan yllä olevassa linkissä mainituista asioista.

Seuraavanlaisia fossiileja on löydetty:

- Sinosauropteryx prima - Alkukantaisten höyhenien peittämä dinosaurus, joka rakenteellisesti muistuttaa joitakin höyhenettömiä dinosauruslajeja.
- Caudipteryx - Dinosaurus ("oviraptorosaurus"), jolla oli höyhentupsujen peittämä vartalo. Siivissä ja pyrstössä sillä oli höyheniä, joissa keskiruodit.
- Beipiaosaurus - Dinosaurus ("therizinosaurus"), jolla oli höyheniä. Dinosaurusryhmillä, joihin tämä ja edellä mainittu laji kuuluvat, on useita muita lintumaisia ominaisuuksia.
- Sinovenator - Dinosaurus ("troodontidi"), joka oli yksi linnuille lähimmistä tunnetuista dinosauruksista, oli erityisen samankaltainen kuin Archaeopteryx, joka oli varhainen lintu.
- Byronosaurus - Dinosaurus ("troodontidi"), myöskin yksi linnuille lähimmistä tunnetuista dinosauruksista, jolla oli melkein identtiset hampaat alkukantaisten lintujen kanssa.
- Microraptor - Dinosaurus ("dromaeosaurus"), myöskin yksi linnuille lähimmistä tunnetuista dinosauruksista, jolla oli höyheniä siivissä, jaloissa ja pyrstössä.
- Sinornithosaurus - Dinosaurus ("dromaeosaurus"), myöskin yksi linnuille lähimmistä tunnetuista dinosauruksista, joka myös oli erilaisten höyhenien peittämä.
- Protarchaeopteryx - Dinosaurus, jolla oli pyrstöhöyhenet (ja pari muuta linnunkaltaista ominaisuutta, joita en osannut suomentaa).
- Yixianosaurus - Dinosaurus, jolla oli höyhenpeite ja siipien mittasuhteet linnunkaltaiset.
- Archaeopteryx - Kuuluisa fossiili, joka on määritetty linnuksi, mutta tietyilta osin se muistuttaa vähemmän lintuja kuin jotkut yllä mainituista lajeista.
- Tästä eteenpäin linkin listassa fossiilit alkavat olla enemmän ja enemmän linnunkaltaisia.

Kyllä minusta näyttää vahvasti siltä, että linnut ovat täällä muistona noista mahtavista eläimistä, jotka hävisivät täältä kymmeniä miljoonia vuosia sitten.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #16 : 16.04.07 - klo:10:46 »

Joidenkin tiedemiesten on todettu syyllistyneen huijauksiin...Rehellisille rajansa tunteville tiedemiehille hatun nosto.

Höplööröö, lueppas tarkemmin mies hyvä [;-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #17 : 16.04.07 - klo:11:22 »

Joidenkin tiedemiesten on todettu syyllistyneen huijauksiin...Rehellisille rajansa tunteville tiedemiehille hatun nosto.

Höplööröö, lueppas tarkemmin mies hyvä [;-)]

Niin, kun minä kysyin että syytätkö sinä tiedemiehiä huijareiksi, sinä vastasit että

Lainaus käyttäjältä: Marle
Joidenkin tiedemiesten on todettu syyllistyneen huijauksiin.

Mutta kun sinun viestiäsi luetaan eteenpäin, et missään kiellä syyttäväsi muita tiedemiehiä huijareiksi. En osaa tätä tulkita mitenkään muuten kuin että vastauksesi on kyllä, syytät tiedemiehiä huijareiksi. Lopussa vielä lisäät:

Lainaus käyttäjältä: Marle
Rehellisille rajansa tunteville tiedemiehille hatun nosto.

Joka muiden lausuntojesi valossa on tulkittava niin että rehellinen tiedemies on niin harvinainen, että sellaiselle on oikein nostettava hattua. En edes viitsi yrittää arvailla mitä "rajansa tunteva" tarkoittaa.

Hyvin huolellisesti näytät yrittävän pitää huijaussyytöksesi pöydällä, et ainakaan vielä ole niitä kieltänyt.

Jos todella on niin että käsitin väärin, ja todella kielsit syyttäväsi tiedemiehiä huijareiksi, niin ole hyvä ja vedä syytöksesi selväsanaisesti pois, niin minä kyllä sitten pahoittelen väärinkäsitystä.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #18 : 16.04.07 - klo:11:42 »

Jopas tuli älämölö...minulle tiedemiehet ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Jotkut rehellisiä, toiset eivät. Erehtymättömiäkö, tuskin. Kaikkitietäviä? Tuskinpa niinkään. Ihmisiä inhimilisineen  heikkouksineen kuten muutkin. Rahakin merkkaa toisille tutkijoille paljon ja se kuka tutkimuksen teettää.Toiset taas eivät ole ostettavissa. Mutta, tiedemiehillä jos keillään on keskinäisiä riitoja teorioistaan, tuskinpa hekään pyytelevät anteeksi toisiltaan,  [:-)] eivät  he varmaankaan loukkaantuisi yhden Marlen, pienen ihmisen kirjoituksista. Mutta, keneltä siis minun olisi  pyydettävä anteeksi, kaikilta maailman tiedemiehiltäkö? Mielipidettäni en anteeksi pyydä mutta jos olen loukannut tunteitasi, sitä pyydän anteeksi.

Ps. missäs niitä höyhendinoja olisi näytillä? Olisi kiva käydä katsomassa jos eivät liian kaukana ole.

« Viimeksi muokattu: 16.04.07 - klo:12:04 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #19 : 16.04.07 - klo:12:02 »

Mielenkiinnolla olen seuranut keskusteluanne Marle ja Arskaide. [:-)]

Marlen kanssa samaa mieltä.  [:5]
Jostainhan se tieto on tiedemiestenkin päähän taottu, tiedä sitten sen oikeenperäisyyttä. [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #20 : 16.04.07 - klo:12:05 »

 [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #21 : 16.04.07 - klo:12:47 »

Jopas tuli älämölö...minulle tiedemiehet ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Jotkut rehellisiä, toiset eivät. Erehtymättömiäkö, tuskin. Kaikkitietäviä? Tuskinpa niinkään. Ihmisiä inhimilisineen  heikkouksineen kuten muutkin. Rahakin merkkaa toisille tutkijoille paljon ja se kuka tutkimuksen teettää.Toiset taas eivät ole ostettavissa. Mutta, tiedemiehillä jos keillään on keskinäisiä riitoja teorioistaan, tuskinpa hekään pyytelevät anteeksi toisiltaan,  [:-)] eivät  he varmaankaan loukkaantuisi yhden Marlen, pienen ihmisen kirjoituksista. Mutta, keneltä siis minun olisi  pyydettävä anteeksi, kaikilta maailman tiedemiehiltäkö? Mielipidettäni en anteeksi pyydä mutta jos olen loukannut tunteitasi, sitä pyydän anteeksi.

Eivät tiedemiehet ole loukkauksille immuuneja, samanlaisia ihmisiä he ovat kuin muutkin. Eikö sinusta tuntuisi ainakin hiukan pahalta, jos näkisit jonkun syyttävän sinun ammattiryhmääsi yleisesti epärehelliseksi? Hyvin voisi myös kuvitella tilanteen, jossa joku tiedemiesten ammattiryhmään kuuluva miettii Pönttöfoorumiin liittymistä, ja näkee täällä tämmöiset kommentit hänen ammattiryhmästään. Minä vähän luulen että hän toteaisi ettei häntä täällä ilmeisesti kaivatakaan. Lisäksi tulee mieleen, että kuinkakohan monta tiedemiestä Pönttöfoorumin jäsenistöön kuuluu. Ei taida olla heillekään kiva juttu nähdä täällä, missä he viihtyvät, vähemmän kivoja kommentteja heistä ammattiryhmänsä edustajina. Kolmansia osapuolia on hirvittävän helppo arvostella, mutta kyllä kannattaisi muistaa että hekin ovat ihmisiä, joilla on samanlaiset tunteet kuin meilläkin. Asiallista kritiikkiä toki saa, ja pitääkin esittää.

Minä en näistä suoranaisesti loukkaannu, tai ehkä hiukan epäsuorasti. Minun tuttavapiiriini nimittäin kuuluu tiedemiehiä, enkä minä katso hyvällä jos heitä perusteetta morkataan. Lisäksi minua yleensäkin häiritsee olla mukana keskustelussa, jossa kolmansista osapuolista esitetään vähemmän mairittelevia kommentteja. Tuntuu vähän kuin puhuisi toisista pahaa heidän selkänsä takana.

No niin, tämä on nyt tässä minun puolestani. En ole tieten tahtoen halunnut sinua henkilökohtaisesti loukata ankaransävyisillä kommenteillani, mutta toivon sinun ymmärtävän että minun näkökulmastani sinun kommenttisi vaikuttivat sellaisilta, että minun kerta kaikkiaan oli pakko tarttua niihin. Tahdon myös painottaa, että minun mielestäni asiat kiistelevät, eivät ihmiset. Toivonkin että, vaikka tässä varmaankin pakostakin tulee jonkinlainen "haavojen nuolemisjakso", voimme jatkossa jättää tämän kärkevän keskustelun taaksemme ja suhtautua toisiimme ystävällisesti.

Hyvää päivän jatkoa sinulle, Marle!   [:-)]


P.S.

Lainaus käyttäjältä: Marle
Ps. missäs niitä höyhendinoja olisi näytillä? Olisi kiva käydä katsomassa jos eivät liian kaukana ole.

Pikaisella etsinnällä aika huonosti kuvia tarjolla verkossa, täältä löytyy jotain. Valokuvia fossiileista näyttää olevan huonosti tarjolla, mutta täällä esimerkiksi Sinosauropteryx prima.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #22 : 16.04.07 - klo:15:04 »

Kuin myös . [:-)]
Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #23 : 16.04.07 - klo:21:35 »

Tänään tuli vasta dokkaria telkusta, jossa verrattiin strutsin ja t-rexin rakennetta ja niiden maksimi juoksunopeuksia. Dokumentissa todettiin, että koska strutsi ja t-rex ovat niin lähellä rakenteellisesti toisiaan, niin vertailu oli mahdollista tehdä. T-rexin maksiminopeudeksi saatiin 40 km/h ja strutsille 60 km/h.

Itse en näe mitään syytä miksei linnut voisi periytyä dinosauruksista. Kyllähän sen nyt jokainen "maallikkokin" näkee, kun verrataan kanan ja t-rexin luurankoa, että niissä yhtenäväisyyttä on. Valehteli ne tiedemiehet sitteen varmaan apinoiden ja ihmisten sukulaisuussuhteesta. Ei nyt ketään loukaten...
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #24 : 16.04.07 - klo:22:02 »

 [:-I] Itse asiassa minusta on han kiva ajatella että linnuissa on jotain esihistoriallista - onhan ihmisessäkin. Toisaalta ihmislajitkin ovat muuttuneet- minkälaisia he ovat 1000v. kuluttua , edellyttäen että ihmislajia enää on - rodut sekoittuvat - geenistö muuttuu - ehkä taantuu. Tulee uudenlaisia ihmislajin edustajia - ovatko he sitten minkälaisia ja minkälaista kulttuuria he luovat onkin jo eri asia. Luulen että ympäristömuutokset ovat myös suosimassa tietytyyppistä lajinedustajaa (kestää kuumuutta) - ties vaikka ihminen saisi suomut ihon sijasta ja muuttuisi kahdella jalalla käveleväksi, kädelliseksi  liskolajiksi jonka kivenkovat suomut estäisivät nesteen haihtumisen - tai miten olis vaihtolämpöinen liskolajin edustaja [:-DD]
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #25 : 23.04.07 - klo:15:35 »

Heip

Tänään 23.4 telkusta tulee kello 19.10 Prisma - sarjassa ohjelmaa isoista "tiaisista".
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #27 : 25.09.07 - klo:01:25 »

Tiedeuutisissa kerrottiin Amerikan luonnonhistoriallisen museon tutkijaryhmän päätelleen, että myös velociraptor-dinosauruksella on ollut höyhenpeite, vaikka se ei todennäköisesti pystynyt lentämään.

http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=12727
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.
 

Sivu luotiin 0.133 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.