Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä haukka?  (Luettu 439 kertaa)

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Mikä haukka?
« : 28.08.06 - klo:14:42 »

Olin tuossa satamassa kun jokin haukka lensi ylitse. Kaivoin äkkiä kameran, mutta haukka oli edennyt jo kauas eikä zoomi tahtonut enää riittää. Ensin kuva, jota ei ole suurennettu ja sitten pari muuta jotka ovat. Osaisiko joku sanoa mikä haukka oli, itse punajalkahaukkaa olen epäillyt, mutta no. En sitten tiedä.





Kirjattu

Jenna

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 324
  • Aurinkosta Mieltä Joka Päivään ;o)
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #1 : 28.08.06 - klo:14:44 »

En Osaa Sanoa  :-O :-O
Mutta Kuva On Hyvä  [:-)]  [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

Pandari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 123
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #2 : 28.08.06 - klo:16:28 »

En osaa sanoa mitään varmaa.
Ei minusta kuitenkaan vaikuta punajalkahaukalle. Pyrstö on liian lyhyt ja olemus muutenkin liian "roteva".
Jos ei olisi noin punainen, tarjoaisin muuttohaukkaa
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #3 : 28.08.06 - klo:16:48 »

Minusta vaikuttaa vähän nuolihaukalta, mutta en todellakaan ole mikään haukkatuntija [:-I]
Kirjattu

Jani

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 058
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #4 : 28.08.06 - klo:17:22 »

Nuolihaukka, Ruskosuohaukka?
En oikein tuosta osaa sanoa!

Mutta ihan kivat kuvat!
Kirjattu
#Jani#

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #5 : 28.08.06 - klo:18:14 »

Mikään kovin iso ei ollut, joten ruskosuohaukan voinee laskea pois. Kun haukka lensi hieman matalammalta, olin erottavinani sen siivissä poikittaiskuviota, joten senkin perusteella voinee ruskosuohaukan laskea pois.

Voi olla, että oikeasti haukan vatsa oli vaaleampi - aurinko alkoi laskeutua ja värjäsi kaiken hieman normaalia punertavammaksi.

Edit: Joo, itsekin punajalkahaukan lisäksi nuolihaukkaa ajattelin, mutten osaa kyllä yhtään sanoa.
Kirjattu

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #6 : 28.08.06 - klo:18:34 »

http://www.behav.org/00gallery/birds/bird_html/!Falco%20subbuteo.htm

Etsiskelin Googlen kautta kuvia nuolihaukasta ja ainakin tuossa siluetissa nuolihaukan siivet vaikuttavat paljon teräväkärkisemmältä kuin noissa minun kuvissani. En sitten tiedä, onko niitä myös vähemmän-teräväsiipisiäkin yksilöitä.
Kirjattu

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #7 : 28.08.06 - klo:20:21 »

Ekana tuli mulle mieleen kuvasta, että nuoli- tai punajalkahaukka, mutta ehkä muuttohaukkakin voisi olla mahdollinen, vaikka minusta lintu ei näytä muuttohaukkamaisen rotevalta. Tosin mittasuhteiden arviointi on vähän hankalaa tällaisesta viistosta otetusta kuvasta.

Joka tapauksessa lintu on Falco-suvun jalohaukka ja kaikki muut vaihtoehdot voi jättää huomiotta. Falcoista myös tuulihaukka ja ampuhaukka ovat erilaisten mittasuhteiden vuoksi pois laskuista. Itse pitäisin nuolihaukkaa todennäköisimpänä vaihtoehtona ja myös pään tummat kuviot minusta sopisivat nuolihaukalle hyvin.

Katselin myös linnun jalkoja tuosta kuvasta, josta lintu näkyy isompana. Ovatko ne mielestänne pyrstöä vasten vaiko alaspäin ikään kuin jotain saalista pidellen? Jos ovat alaspäin tuli mieleen, että tuo asentohan on aika tyypillinen nuolihaukalle, joka ilmassa irrottaa sudenkorennon siivet, ennen kuin syö korennon. Voisiko kyse olla tällaisesta käyttäytymisestä? Minusta myös pään asento kuvassa saattaisi tukea tätä mahdollisuutta.
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #8 : 28.08.06 - klo:20:45 »

Nuolihaukan kannalle minäkin kallistuisin. Pasin linturetkikuvissahan oli nuolihaukan kuvia ilmassa saaliin kanssa...joten sieltä vois vertailla.
Kirjattu

Pandari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 123
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #9 : 28.08.06 - klo:21:09 »

Terho on varmasti oikeassa. Todennäköisin vaihtoehto on nuolihaukka.
Väreistä on muutenkin vaikea sanoa mitään, ja punaisten pöksyjen puuttuminen voi olla ikäkysymys. Pyrstö taas voi olla taittuneena alaspäin ja näyttää siksi lyhyeltä.
Jalkaa en kyllä kuvasta hahmota, mutta pää on korentoa syövälle subbarille tyypillisessä asennossa. Jokin musta möykky kaulan kohdalla saattaisi olla iso korento.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #10 : 29.08.06 - klo:13:55 »

Jatkanpa tähän saman otsikon alle.

Eli tunnistaako kukaan mitä haukkoja kuvissa mahtaa olla,ennen kuin kuvat menee roskakoriin.
Surkeita kuvia,myönnetään ja harmitus suuri.









2ja3 kuvassa on kyllä haukka kun oikein tarkkaan katsoo oikeaa reunaa.


« Viimeksi muokattu: 29.08.06 - klo:14:03 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #11 : 29.08.06 - klo:16:09 »

Joo, olen itsekin tullut siihen tulokseen, että nuolihaukka taitaapi olla. Minusta haukan lentäessä yli jalat eivät olleet vatsaa vasten, mutten kiinnittänyt huomiota siihen, että pitikö jaloissaan jotain. Joten aivan hyvin on voinut korento jaloissaan ylitse lentää.

Lisäksi biologian opettajammekin sanoi sen olevan nuolihaukka. Nuolihaukkoja kuulemma pesiikin ihan siinä muutaman kilometrin säteellä. Onneksi tuli nähtyä, todella nätti lintu. Ja yksi elis lisää  :-))

Tulipa tänään nähtyä nuori pikkulepinkäinenkin ihan parin metrin päästä [oli koulun pihassa. Muutamat pojat heittelivät sitä marjoilla ja lepinkäinen piiloutui pusikkoon. Onneksi lopettivat heittelyn kun tulin paikalle ja pikkulepinkäinenkin tuli takaisin esiin pusikosta] ja tulin siihen tulokseen, että ne pihassammekin olleet linnut olivat niitä. Harmitti, ettei ollut tänään kameraa mukana, mahtavat kuvat olisin saanut  [:-(]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Mikä haukka?
« Vastaus #12 : 02.09.06 - klo:16:56 »

Emon kuvissa ainakin nelosessa taitaa olla ruskosuohaukka!  [:-)] [:-)] [:-)] [:75]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.229 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.