Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nukkumatti  (Luettu 154 kertaa)

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Nukkumatti
« : 22.02.09 - klo:09:16 »

Osaako joku sanoa mistähän johtuu, kun Nukkumattini kaikki lehdet ruskistuvat kärjistään? Muuten kasvi tuuhenee ja on kiiltävälehtinen.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #1 : 22.02.09 - klo:09:45 »

Nukkumatti ei pidä suorasta auringonvalosta, saattaa aiheuttaa lehtien ruskettumista. Lehtien ruskettuminen saattaa johtua myös siitä että se on päässyt jossain vaiheessa kuivahtamaan. Nukkumatti pitää tasakosteudesta ja suihkuttamisesta.  [:-)]

Tuosta tulikin mieleeni, oma nukkumattini taitaa tarvita uudelleenistutuksen.  :-))
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #2 : 22.02.09 - klo:12:13 »

Osaako joku sanoa mistähän johtuu, kun Nukkumattini kaikki lehdet ruskistuvat kärjistään? Muuten kasvi tuuhenee ja on kiiltävälehtinen.

Minulla oli Nukkumatti tasan 2 vuotta.Pari kuukautta sitten sen lehdet alkoivat ruskistua kärjeistä ja lehdet alkoivat vaalentua vaalean vihreän keltaisiksi.
Minun Nukkumattini oli aina varjossa ja kastelin sitä aika usein ja myös suihkuttelinen sitä.
Tyttäreni mielestä minä hukutin Nukkumatin elikkä kastelin sitä liikaa.
Syy miksi Nukkumattini kuihtui pois, johtui siitä että olin suihkuttanut sen lehtiä.
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #3 : 22.02.09 - klo:15:07 »

Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #4 : 22.02.09 - klo:15:13 »

Yksi ikävä vaihtoehto lehtien ruskettumiselle on se , että kasvissa saattaa olla myös tuholaisia, joita pienen kokonsa vuoksi on vaikea havaita. Sumutuksesta en sen sijaan ole huomannut olevan kasville haittaa, päinvastoin. Hoito-ohjeissa nimenomaan kehotetaan sumuttamaan lehtiä säännöllisesti.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #5 : 22.02.09 - klo:15:20 »

Yksi ikävä vaihtoehto lehtien ruskettumiselle on se , että kasvissa saattaa olla myös tuholaisia, joita pienen kokonsa vuoksi on vaikea havaita. Sumutuksesta en sen sijaan ole huomannut olevan kasville haittaa, päinvastoin. Hoito-ohjeissa nimenomaan kehotetaan sumuttamaan lehtiä säännöllisesti.

Minun Nukkumatilla oli lehdet alapuolelta punaiset ja lehdet olivat nukkapintaiset ei kiiltäväpintaiset.Ja lehdisssä oli enemmän kuvioita kuin muilla mitä olen nähnyt.
Kukat olivat pienet vaalean liilat ja se kukki aina joulukuussa.
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #6 : 22.02.09 - klo:15:30 »

Laitoinkin hyönteispuikon murateilleni heti. Olen murattifani, mutta niihin tulee kans tosi helpolla ötöjä ja sen huomaa vasta kun on liian myöhäistä.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Nukkumatti
« Vastaus #7 : 22.02.09 - klo:16:10 »

Kiitos vinkeistä. Noita ötököitä olen itsekin epäillyt ja käyttänyt tolusuihketta. Tämä ilmiö alkoi tänätalvena. Nyt kun alkaa olla aika vaihtaa kasvi isompaan ruukkuun, niin leikkaanko ruskeat kärjet/koko lehden veks? Vai laitanko sellaisenaan uuteen multaan? [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.058 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.