Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Amarylliksesta  (Luettu 2681 kertaa)

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #60 : 01.03.08 - klo:19:28 »

Puutarhalta tarttui matkaan pari vaaleanpunaista Amaryllis Belladonnan mukulaa. Ruukkuun ja kesällä saattaa kukkia ja talveksi sisälle viileään.

Tämä pitäis jostain löytää    "Kapmaan kriinumi" /  Crinum moorei  --> http://images.google.fi/images?hl=fi&q=Crinum+moorei+&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #61 : 02.03.08 - klo:09:11 »

No niin, viimeinen Amarylliksenvarsi on nyt kukassaan. Kaikenkaikkiaan tuo sipuli teki 21 kukkaa  :-)) .

Tässä mun Maaliskuun ilahduttaja:
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #62 : 08.03.08 - klo:14:40 »

Peruspunaisessa amarylliksessani on kukkavarressa nyt neljä avonaista kukkaa ja yksi pienehkö nuppu - saa nähdä jaksaako se aueta. Toinen kukkavarsi on vasta tulollaan. Amaryllis on ollut minulla jo useamman vuoden ja kesät se on ulkona.

Toiseen kukkavarteen tuli neljä kukkaa. Toisen amarylliksen kukkavarteen tuli neljä valkoista kukkaa. Se on nyt maljakossa, kun kukkavarsi uhkasi vallan taittua. Kolmaskin amaryllis pukkaa kukkavartta. :)
Kirjattu

kuukkeli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #63 : 02.04.08 - klo:15:37 »

Mitä mun amaryllikselle pitäs tehdä? Olen odottanut että sen lehdet lakastuis ja voisin laittaa sipulin uinumaan ensisyksyyn.
Mutta tuo hullu vain työntää terhakoita vihreitä lehtiä. Enkait minä eläviä lehtiä voi katkoa..
Tekisi edes kukkia.

Miten sen saa kukkimaan? Tai miten sen saa hoksaamaan, että nyt on lepokausi?
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #64 : 02.04.08 - klo:17:09 »

Tässä muutamia hoito-ohjeita,  Käsittääkseni senkun antaa nyt kasvaa ja kerätä voimia kesän aikana, ulos aion omani viedä. Sitten joskus loppukesän-syksyn vaihtuessa, leikkaan lehdet poikki ja laitan sen jonnekin pimeään viileään lepäämään. Sitten istutan sen uusiin multiin ja aloitan kastelun. Valoon tuon sen sitten kun kukkanuppu alkaa näkyä
Kokeilen miten käy. Toiset saaneet kukkimaan, vaikka sipuli on ollut unohduksissa, samassa ruukussa....


Tässä muutamia linkkejä amarylliksen eloon  [:-)]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Amaryllis
http://www.hyotykasviyhdistys.fi/hoitoohjeita.shtml
http://www.nicehouse.fi/puutarha/huonekas/amarylli.htm
« Viimeksi muokattu: 02.04.08 - klo:17:11 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #65 : 28.10.08 - klo:08:48 »

Miten Amaryllikset hoituu..... tilannekatsaus.... [:-I] [:-)]

Omani on ollut ulkona koko kesän, huonolla huolettomalla hoidolla. Leikkasin jokin aika sitten lehdet sekä juuret poikki, tuossa se nyt odottelee kuistilla seuraavaa toimenpidettä, istutusta uuteen multaan....koskahan saan aikaiseksi  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Evis

  • Vieras
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #66 : 28.10.08 - klo:08:52 »

Minulla ovat mukulat kuivumassa tuolla varastossa, kesän olivat ulkona ja kasvattivat isot lehdet.  Aika nahistuneita ovat lehdet jo voisiko ne nyt pätkäistä poikki?    [:-I] Milloinhan ne pitäisi istuttaa uudelleen ??  [?]  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #67 : 28.10.08 - klo:09:03 »

[:-I] Milloinhan ne pitäisi istuttaa uudelleen ??  [?]  [:-)]

Samoja mietteitä  :-))
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #68 : 02.02.09 - klo:11:42 »

Nyt se Amaryllikseni avaa punaista kukkaansa  :-O   kaunishan tuo on helmikuussakin  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #69 : 02.02.09 - klo:17:10 »

Mullakin kukkii vielä isokukkainen punainen amaryllis, neljä kukkaa, on jo toinen kukkavana. Olen niitä ostellut, kun on ollut myynnissä ihan pilkkahinnalla. Laitan ne kukinnan jälkeen ikkunalle kasvamaan ja hoitelen niitä kuin muitakin.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #70 : 15.02.09 - klo:18:25 »

Jos Pulla ei olis katkonut mun Amaryllista, saattas sekin ehkä vielä kukkia. Mutta nyt alkaa jo lehdet lurpahtaa ja kellastua.
Sen sijaan ruukkuun laittamani krookuksen sipulit pukkaavat komeasti vartta. Jos mä saisinkin pääsiäiskrookukset ja juhannushyasintin, vautsi! [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #71 : 15.02.09 - klo:20:47 »

Minulla kukkii viimeinen kolmesta Loppiasaattona alennuksella ostamastani. Kaksi kukkavanaa on ollut jokaisessa ja kukkia 4-6. Nyt sitten kastelen ja lannoitan niitä, katsotaan saanko sipuleihin voimaa seuraavaa kukintaa varten. Kesäksi siirrän ulkoterassille ja syksyllä annan vähitelen lehtien lakastua. Sipulin pitäisi saada lepokausi viileässä ja pimeässä. Saas nähdä miten mummon käy, teoriassahan tämä on ihan selvää.... Katsotaan mitä on kerrottavaa ensitalvena näistä sipuleista. [:-I] [?] :-)) 
Kirjattu

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Amarylliksesta
« Vastaus #72 : 24.02.09 - klo:14:18 »

0.50 euron Amaryllis  [:-)]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.
 

Sivu luotiin 0.277 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.