Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vihreä omenapuu  (Luettu 113 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vihreä omenapuu
« : 27.10.07 - klo:12:45 »

Oon ihmetellyt tuota mun omppopuuta, kun siinä on vielä vihreät lehdet! Onks teillä vielä vihreät lehdet omppopuissa? Naapureitten puista on lehdet varisseet tai jotain keltaisia jäljellä.

Oon miettinyt tälle selitystä... enkä keksi muuta kuin, että se on nuori puu ja kasvaa hyvin vahvassa maassa. Oisko tuo paikkakin jotenkin suojainen... Yleensä tammi pudottaa viimisenä lehdet, mun tammen lehdet on sentään jo ruskeat (puussa kiinni vielä) ja se kasvaa ihan omppopuun vieressä. [:-I] Omppopuu on valkea kuulas, istutettu kolmisen vuotta sitten. [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #1 : 27.10.07 - klo:12:50 »

Meillä on kaksi omppupuuta lähes vierekkäin. Toisesta on ajat sitten lehdet varisseet (kypsyy aiemmin), ja toisessa on kellertävänvihreät lehdet (kypsyy myöhemmin).
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #2 : 27.10.07 - klo:12:56 »

Okei, eri lajikkeilla on sitten näköjään erilaiset rytmit. Sehän sitten selittääkin tämän. Kiitti Mesis. [:-)] Aiempina vuosina en ole huomannut tätä, tai en vaan ole kiinnittänyt huomiota. Nyt rupesi niin ihmetyttämään. Kun lehtiä ei ole enää paljon missään lehtipuissa, vain tuossa tammessa ja tuolla pajukossa keltasia lehtiä vähän jäljellä.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #3 : 27.10.07 - klo:12:58 »

No, enhän minä tiedä, vaikuttaako tuo omppujen kypsymisaika lehtien putoamiseen, mutta näin se meillä menee  [:-)].
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #4 : 27.10.07 - klo:13:01 »

No, enhän minä tiedä, vaikuttaako tuo omppujen kypsymisaika lehtien putoamiseen, mutta näin se meillä menee  [:-)].

Niin, kypsymisajan vaikutuksesta en tiedä miekään, mutta se lajike varmasti sitten vaikuttaa. Ainaskin JOKU asia vaikuttaa. :-)) Kert tuossa on siis IHAN vihreet lehdet, ne ei edes kellerrä vielä. [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #5 : 27.10.07 - klo:13:10 »

Koska sen puun omput kypsyvät? Kesällä vai syksymmällä?
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #6 : 27.10.07 - klo:13:24 »

Omppupuissa on vielä jäljellä aika vihreitä lehtiä ja keltaisia lehtiä ja joistakin omppupuista on lehtiä jo jonkinverran varissut maahana ja 
lisää maahan varisevia lehtiä innolla odotetaan .... :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #7 : 27.10.07 - klo:15:03 »

Koska sen puun omput kypsyvät? Kesällä vai syksymmällä?

Tuota... syksymmällä, milloinhan ne nyt suunnilleen... elo-syys-vaihteessa tms. Se ei paljoa oo vielä satoa tehnyt, ni en meinaa oikein muistaa. [:-)] Mun ainoa omenapuu, ihmettelin, ettei vanhassa pihassa oo omppopuita, sitten kuulin, että joku vanha kai oli kaadettu ja uusista istutuksista oli jänöt syöneet kuoret, ni yhtäkään ei ollu.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #8 : 27.10.07 - klo:19:30 »

Meillä on pilariomenapuu ja siinä vielä kaikki lehdet vihreinä ja puussa.
Kirjattu

mammamia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 997
  • Täl puol jokke
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #9 : 27.10.07 - klo:22:37 »

Meillä on pihassa vierekkäin kaksi omenapuuta,
toinen on koristeomenapuu, josta kaikki lehdet on jo
varisseet ja vanha omenpuu (en tiedä lajiketta), jossa
on vielä aivan vihreät lehdet. Sato kypsyy elo-syyskuussa.
Ja samoin  kasvaa vierekkäin kaksi vaahteraa, toinen on pudottanut jo suurimman osan  lehdistään ja vieressä oleva on vielä aivan vihreä. 
Hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa....
 [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Vihreä omenapuu
« Vastaus #10 : 27.10.07 - klo:23:39 »

Erikoisia hommia nämä. Hämmästyttää kummastuttaa minuakin. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.