Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuvien tallennuksesta ja koon muuttamisesta  (Luettu 858 kertaa)

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #15 : 29.08.06 - klo:22:15 »

Picasa tallentaa webbimuotoon joista voi valita 4 kokoa [:-)]
Kirjattu

koeraukko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
  • Savon sytämmestä
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #16 : 29.08.06 - klo:22:17 »

Se on vähän semmoinen harhauttava nimitys - ihan tavallisia JPG-muotoisia kuvia ovat. Photoshopeissa on mahdollisuus tallentaa suoraan nettikäyttöön, jolloin se tarjoaa suoraan vähän enemmän pakattuja vaihtoehtoja, joista voi valita.
Muillakin kuvankäsittelyohjelmilla voi tallennusvaiheessa valita kuinka paljon pakatun vaihtoehdon kuvastaan haluaa. Itse teen samalla lailla kuin Puppu, että rajaan kuvan ensin oikean kokoiseksi ja sitten tallentelen. Se "webbimuoto" on ainakin minulla siitä hyvä, että kuvat tallentuvat aina samaan kansioon joka on eri kuin lähdekansio eli tarvitse välttämättä nimetä kuvia uudestaan ja alkuperäinen säilyy isona, kun ei tallenna käsittelyaikaisia muutoksia.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #17 : 29.08.06 - klo:22:18 »

Kaitsu, millä kaikilla ohjelmilla on mahdollisuus tallentaa web-muotoon.

Itse asiassa Photoshopissa tuo toiminto on nimeltään Save For Web. Ei ole mitään web-muotoa erikseen, mutta tuolla toiminnolla kuva on helppo optimoida web-käyttöä varten.

Kaikissa ohjelmissa millä JPG-muotoon pystyy kuvat tallentamaan, on jossakin mahdollisuus valita pakkaustiheys. Sitä säätämällä saadaan tiedostokokoa muutettua. Ensin pikselikoko kohdalleen, esim. 640 x 480, enintään 800 x 600, sitten tallennus sopivalla pakkaustiehydellä

En tiedä missä muussa ohjelmassa tuo tallennus toimisi yhtä kätevästi kuin fotarissa.

IrfanWiew on hyvä. Siinä on mm. eräajotoiminto, jolla samat temput, esim kuvien pienentämisen ja pakkaamisen voi tehdä koko kansiolliselle kuvia yhdellä kertaa.

Jos tästä aiheesta halutaan jatkaa, niin Valokuvaus-alue sopii siihen tarkoitukseen.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #18 : 29.08.06 - klo:22:20 »

Siirräs tämä Kaitsu valokuvat-kansioon, tahtois tietää sen miten irfanViewillä saa koko hakemiston pieneksi. Olen etsinyt muutten ole löytänyt sitä  [:-)]  [:-P]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 197
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #19 : 29.08.06 - klo:22:20 »

IrfanWiew on tainnut olla minun koneessakin käytössä, ainakin luulisin, tosin en silloin itse kuvia pienennellyt
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Kuvien tallennuksesta ja koon muuttamisesta
« Vastaus #20 : 29.08.06 - klo:22:47 »

Kerros nyt sitten Kaitsu kuinka saan koko kansion pienennettyä kerralla. Eilen esim. olisin tarvinnut sitä. Poikanikin sanoi että niin onnistuu, mutten ole koskaan muistanut kysyä sitä siltä kun hän on ollut paikalla.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kuvien tallennuksesta ja koon muuttamisesta
« Vastaus #21 : 30.08.06 - klo:00:08 »

Tiedostovalikosta Komentojonon muunnos/nimeä uudelleen. Taikka Batch conversion/rename, jos lontoonkielinen. Pääikkunassa painamalla B pääsee sinne myös.

Sieltä sitten, Aseta lisätoiminnot. Pääset asettamaan kaikenlaisia toimintoja, mitä kuville tehdään. Ole tarkkana tiedostojen tallennuspaikan ja nimen kanssa, ettei vahingossa tule tallennettua alkuperäisten tiedostojen päälle.

Tuossa on nyt niin paljon kaikenlaista mahdollisuutta, että en ala neuvomaan. Kokeile sitä ja katso kuinka pitkälle pääset. Kysy sitten jotakin jos ei selviä.

Ja muillekin tiedoksi, ohjelma siis on IrfanWiew, ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Hyvä kuvien katseluun, selaamiseen, eräajojen tekemiseen. Pystyy myös näppärästi tekemään indeksisivut ja galleriat suurestakin määrästä kuvia muutamalla klikkauksella. Hallitsee valtavan määrän erilaisia kuvatiedostomuotoja, myös videokuvaa.

Ohjelma soveltuu myös kevyeen kuvankäsittelyyn ja muokkauksen, vaikka tässä hommassa se kyllä häviää selvästi sitten vaikka PhotoShopille.

Löytyy täältä: http://www.irfanview.com/

Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Kuvien tallennuksesta ja koon muuttamisesta
« Vastaus #22 : 30.08.06 - klo:00:16 »

Kiitos Kaitsu, kokeilen tuota kun olen hieman pirteämpi. Nyt alkaa pikkuhiljaa uni painaa silmää  [:-)].
Vaan tautisen hyvä on jos tuo onnistuu  :-))
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Minä en ymmärrä
« Vastaus #23 : 14.10.06 - klo:23:49 »


Itse asiassa Photoshopissa tuo toiminto on nimeltään Save For Web. Ei ole mitään web-muotoa erikseen, mutta tuolla toiminnolla kuva on helppo optimoida web-käyttöä varten.

    Kaitsu , löytyykö tuo ominaisuus myös Elementsistä?
En oikein osaa tuota käyttää enkä siis löytänyt mainittua toimintoa.
Ohjekirjakin on , mutta täytyy varmaan mennä "ohjekirjanlukukurssille"  [:17]

  Muokkaus :  Löysinkin jo sen tuolta Filestä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.06 - klo:00:06 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.201 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.