Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA  (Luettu 844 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #15 : 14.11.07 - klo:10:05 »

Eilen löysin toista kertaa lyhyen ajan sisällä biojäteastiasta tyhjän Juhlamokka-pussin, joka ei todellakaan sinne kuulu ja ryntäsin rähisemään meidän Maukka-poloiselle  [:17]  Kävi ilmi, että meidän kahvirinkiin uusina liittyneet konttoritädit eivät osaa lukea, mitä astiassa lukee. Luulisi hiukan kellojen soivan, kun astiassa on ainoastaan kahvinporoja ja suodatinpusseja  [:-/]


Konttoritädit luulivat, että kyseessä on semmoinen pelkästään kahvituotteille tarkoitettu kierrätysastia... kaikki kahviin liittyvä sinne. [:-DD] Yrittivät todellakin lajitella siis. [:-DD]

Mä muutes olen jo aikani keräillyt kahvipusseja, kun aattelin, jos joskus niistä askartelisi. Vois punoa niistä esim. korin yms. "Ihmisellä on hyvä olla viisivuotissuunnitelmia." Tai kymmen- ... [:-I] :-))

Prisman kassalle oli ilmestynyt parisen viikkoa sitten kangaskasseja ja miepä nappasin siitä heti kaksi kauppakasseiksi. Niiden vika on kylläkin se, että pikkusen liian pieniä ovat. Itte tietysti voisi ommella pari isompaa sellaista [:-I] Sellaista, joka tismalleen täyttää mun polkupyörän tarakan kuljetuskorin...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #16 : 14.11.07 - klo:10:25 »

Entäs tiskirätit? Ne kamalat haisevat kapistukset... :-))

Vinkiksi, että minusta tosi näppärä juttu on se semmoinen rullana ostettava, niitä on ainakin keltaisia (en nyt muista tuotteen nimeä), materiaali on jotakin paperimassan tapaista. Rullasta voi leikata saksilla sopivan pätkän. Yllättävän kestäviä ovat, kestää jopa pesukoneessa pesun. Olikohan se nimi Wettex... Yleensäkin mulla on tapana heittää tiskirätit silloin tällöin pesukoneeseen muun pyykin joukkoon. Eipä rupee haisemaan. [:-)]

Liittyköhän tää nyt kierrätykseen... [:-I] No, tosi riittoisaa ainaskin on tuo matsku. Niin ja, haisevan rätin haju lähtee pesukoneessa. Ei tarvi heti pois heittää.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #17 : 14.11.07 - klo:10:28 »

Mulla on tapana heittää tiskiharja tiskikoneeseen silloin tällöin!
Ja tosiaan; miksi en alkaisi käyttää tiskirätteinä konepestäviä mikrokuituliinoja, joita käytän siivouksessakin  [:65]
Kiitos, Sus, vinkistä! Mua inhottaa yli kaiken haiseva tiskirätti. Joillakin on tapana jättää se likaisena kuivumaan  [:-/] ja haiseehan se. Yök!

Sus

  • Vieras
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #18 : 14.11.07 - klo:10:38 »

Tiskiharja menee mullakin astianpesukoneeseen vähän väliä, se on TOOOSI tehokas juttu. Sitten, mulla tiskikoneen vesi tulee putkesta lavuaariin ensin, joten kun kone on päällä mä heitän aina tiskirätit siihen lavuaariin. :-)) Kyllä lähtee hajut! Välillä mä siinä myös peseskelen jotain isoja astioita yms. mikä ei mahtunut tiskikoneeseen, joten mä kierrätän siis myös tiskikoneen saippuaveden. [:-DD] Ja tosiaan pyykkikonetta kun käynnistän, niin vippailen tiskirätit sinne.

Tää huusholli on usein kuin hävityksen kauhistus, mutta TISKIRÄTIT JA TISKIHARJAT EIVÄT HAISE IKINÄ. [:-DD]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #19 : 14.11.07 - klo:10:56 »

Minä jopa keitän joskus tiskirätit, en tietenkään mitään loppuunkuluneita mutta sellaiset mitkä on vielä käyttökelpoisia. Teräskattilaan vettä ja pyykinpesupulveria ja siinä keittelen rättejä hetken. Tulee ihankuin (tai melkeinkuin) uusia. Ja kattilastakin tulee tosi kirkas ja kaunis. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #20 : 14.11.07 - klo:11:02 »

Vinkkejä ekologisesti kestävän joulun viettoon!

http://www.ytv.fi/joulu/
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #21 : 14.11.07 - klo:11:03 »

Hyvä systeemi Tiina!
Oon harrastellut samaa. Lähinnä silloin, kun esim. valkoinen emalikattila on sisäpinnalta pinttynyt, kiehautan siinä vettä ja pesupulveria, niin siitä tulee puhdas kuin pulmunen. Ja SAMALLA sitten usein kiehutan siinä  tiskirätitkin ja jopa tiskiharjan. Monta kärpästä yhellä iskulla.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #22 : 14.11.07 - klo:11:09 »

Vinkkejä ekologisesti kestävän joulun viettoon!

http://www.ytv.fi/joulu/

Vilkaisin pikaisesti sen "aineeton lahja" -kohdan, siellä oli ihania vaihtoehtoja, siis mitä voi lahjakortilla lahjoittaa... Antaiskohan ihmisille joululahjaksi soittotunteja?  [:-DD] Pianonsoiton alkeet, 1 tunti. Siihen minunki taidot yltäisvät. [:-DD]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #23 : 14.11.07 - klo:12:30 »

Meillä töissä ei kyllä kierrätystä kaikki ymmärrä, kaikilla on kaksi roskista, paperi ja sekajäte.
Toisilla se toimii ihan automaattisesti, vaan toisille ei mene jakeluun ei.

Kopiopaperitkin ovat vaihtelevasti pakattu tavalliseen paperiin tai vahapintaiseen.
Sekin sekoittaa ihmisiä, eli menee sekin paperi minne sattuu.

Keittiössä myös menee biojäteroskikseen mitä milloinkin, minä sitten lajittelen kun ei anna luonteelle periksi, että sekaisin ovat  [:-DD]

Naapurin kanssa eilen juteltiin, että me kumpikin lajitellaan roskakatoksessa keräyspaperista pois mäyräkoirapahvit ja pizzalaatikot ym sinne kuulumattomat.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Kirjattu

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #25 : 15.11.07 - klo:19:59 »

Huh-huh tuohon edelliseen  :-O.

Tämä ketju on kyllä joka viikko mielenkiintoinen. Kiitos Parus taas!
Jotenkin itsestä tuntuu, että en ole viimeaikoina juurikaan tehnyt näitä ympäristötekoja. Mutta taas tässä lukiessa tiedän, mitä seuraavaksi. Jätän muhimaan ja kerron sitten, kun toteutuu.

Alkuviikosta tein pienen kiertomatkan töiden puitteissa. Julkisilla liikuin ja jätin taksin käyttämättä. Varasin aikaa enemmän ja kävelin raikkaassa pikku-pakkasessa asemilta.  Omaa autoa en taida edes enää yrittää katsastukseen. Sitten onkin jo helppo päättää vähän isommasta ja monitahoisesta säästöstä.  [:-I]

 
Kirjattu
leila

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #26 : 15.11.07 - klo:20:08 »

Parukselle  [:-)]  näissä kierrrätysviikoissa on niin paljon asiaa, ettei kertalukemalla jää kaikki mieleen. Saisikohan niitä menneitä kierrätysviikkoja koottua jälkikäteen yhteen ketjuun, vai joko ehkä ovatkin  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 298
  • Säkylä ** älykäS
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #27 : 15.11.07 - klo:20:13 »

Taitavat löytyä Veken linkeistä  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #28 : 15.11.07 - klo:20:13 »

Kaikki ympäristöketjut on kerätty Vekenlinkkeihin ilmoitustaululle, ihan omaan ryhmäänsä.  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VIIKON 46 YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #29 : 15.11.07 - klo:20:18 »

Kaikki ympäristöketjut on kerätty Vekenlinkkeihin ilmoitustaululle, ihan omaan ryhmäänsä.  [:-)]

Kiva juttu  [:45]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.107 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.