Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläläisille liikettä niveliin!  (Luettu 30157 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« : 17.11.07 - klo:16:39 »

Ajattelin avata ihan oma ketjunsa liikuntajutuille. Tänne voi Kehon keventäjien kerho! -ketjun tapaan kertoilla liikkumisistaan, liikkumatta jättämisistään ja kaikesta sen semmoisesta. Olisivat sen sortin jutut mukavasti samassa ketjussa ja näkisi sitten vähän itsekin myöhemmin, että mitähän sitä on milloinkin tullut tehtyä. Ei kuitenkaan pelkkää tuntikirjanpitoa vaan ihan vapaata keskustelua liikuntajutuista!

Eikä väliä onko liikunta sunnuntainen kävelylenkki korttelin ympäri, metsälenkki koiran kanssa, fillarilla töihin vai jokapäiväistä hikiliikuntaa punttisalilla hullun lailla. Jokainen oman kuntonsa ja elämäntilanteensa mukaan! 

Jos vaikka heittäisin tähän vielä muutaman kysymyksen ikään kuin keskustelun avaukseksi. Saa tietysti kirjoitella ihan muustakin aiheeseen liittyvästä.

Mitä liikuntaa harrastat?
Kuinka usein?
Mitä olet liikuntaa harrastanut ja mihin se sitten tyssäsi?
Kilpaileeko joku jossain liikuntalajissa? Tai oletko nuorempana kilpaillut?
Mitä liikuntaa harrastaisit, jos voisit?


Pönttöläläiset liikkeelle!
« Viimeksi muokattu: 17.11.07 - klo:16:51 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #1 : 17.11.07 - klo:18:03 »

Mukavan ketjunpa aloitit!

Täytyy tunnustaa, että oma liikunta on nykyisin aika nollilla. Eli koirien ulkoilutusta satunnaisesti, se on viime aikoina jääny Eepron heiniksi ja kiitettävästi on sen suorittanutkin! Mutta kyllä kuitenkin muutaman kerran viikossa nuitten haukkujen kanssa kävelen.

Oon harrastannu ratsastusta, koulusemmoista. Ja se olikin tehokasta, kun kävin tallilla kolme kertaa viikossa, eivätkä tunnit olleet tosiaankaan vain tunnin kestäviä, vaan oikein tehorääkkiä pari tuntia kerrallaan. Harrastin myös agilitya samoihin aikoihin ja siinähän saa koiran kanssa juosta tosissaan, kun radalla pinkoo koiraa ohjaten. Ja agilityssa kilpailin kakkosluokassa, joskus sain lainata Tirpin Napua ja silloin mentiin kolmosluokassa. Tai sitten jotkut koiratutut pyysivät kilpailemaan koiransa kanssa. Voi niitä aikoja, silloin oli kunto eri luokkaa kuin nykyisin!
Ja nuita em. liikuntamuotoja harrastaisin edelleenkin, mutta nykyisistä koiruksista ei ole agilityyn ja ratsatukseen on tullut jonkunlainen arkuus ja putoamisenpelko nykyisin. Kumma juttu sinänsä, ei ennen putoamiset pelottanut  [:-)] ja oli nuo harrastukset mukavia ja ne muistot nuilta ajoilta ovat vielä mukavampia, kun oli tytön kanssa samat harrastukset!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 168
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #2 : 17.11.07 - klo:18:14 »

Pyöräily ympäri vuoden
kuntosali noin 3 kertaa viikossa ja vuodessa pari kilpailutapahtumaa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #3 : 17.11.07 - klo:18:30 »

Puuhhh, en kovin paljon  [:-(]
Kolme tai neljä kertaa viikossa noin 5-6 km sauvakävelyä melko ripeään tahtiin. Pihahommia keväästä syksyyn ja golfia kesäaikaan, tosin viime kesänä vain noin kerran viikossa. Kesäisin myös pyöräilyä jonkun verran.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #4 : 17.11.07 - klo:18:45 »

Pahan panit!Ennen oli hiihto intohimo, hölkkä, pyöräily, rullaluistelu jne..., iän (lue kilojen) jälkeen kaik on melkein jääneet. Kävely on jäänyt, pari kertaa viikossa, kesällä enemmänkin.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #5 : 17.11.07 - klo:18:49 »

No joo...

Eihän tähän voi oikein mitään sanoa, kun lukee nuo edelliset liikkujat.

Kuitenkin aloitin lokakuussa kävelemään sauvojen kanssa, jopa pari kertaa viikossa töissä ruokatunnilla 20-30 minuuttia, ja kävin jopa kuntosalilla kerran. Sitten toin tv:n ääreen kuntopyörän, jota poljen esim. salkkarien tai jonkun muun tylsän ohjelman aikana viiden minuutin jaksoissa, ehkä viisi kertaa illassa. Alku aina hankalaa. Kyllä ne nivelet siitä kuitenkin notkistuu vähitellen. Muitakin liikuntamuotoja harkitsen vakavasti  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 809
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #6 : 17.11.07 - klo:18:51 »

Koiran kanssa lenkkeilyyn rajoittuu minun liikuntani.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #7 : 17.11.07 - klo:19:22 »

Minulla on ollut tuo liikunta vähän sillä tavalla on-off -tyylisesti. Nuorempana kävin ratsastamassa, ajelin prätkällä pitkin pusikoita ja ajelin polkupyörälläkin kohtalaisen paljon. Koirien kanssa kuljin paljon harrastuksissa ja ihan vaan lenkilläkin. Yhteen aikaan kävin myös usein erilaisilla jumppatunneilla, jopa 5 kertaa viikossa.

Lasten myötä liikunta loppui melkein kokonaan. Koirien kanssa vähän lenkkeilyä, aivan liian vähän sitäkin, mutta siinä kaikki.

Reilu pari vuotta sitten innostuin kaivamaan polkupyörän tuolta autotallin perukoilta ja ajelinkin ihan innolla taas lenkkiä. Kunto oli huono, mutta äkkiä se siitä koheni edes vähän. Sitten aloin odottamaan Pikkutipua ja  oo oli sen sorttinen, että liikunta sai kyllä jäädä.

Pikkutipun syntymän jälkeen olen yrittänyt tuota pyöräilyharrastusta saada uudelleen käyntiin, ostin oikein uuden polkupyöränkin, jolla opetella ajamaan maastossa. Jonkun verran tuli lenkillä käytyä, mutta sellaista säännöllistä tapaa en onnistunut tuosta tekemään. Intoa olisi ollut, mutta kun ei oikein sitä sopivaa aikaa ole tahtonut löytyä. Vähän kelju olo itsellä, jos heti kun toinen tulee töistä, lähtee itse lenkille ja jättää lapset jo yhden työpäivän tehneelle väsyneelle. Kyllä sitä koko perheen aikaakin kaipaa välillä.

Joskus kesällä kauppakeskuksessa minut pysäytti nuori nainen, joka halusi myydä minulle liikuntakeskuksen jäsenyyden. Tuumasin, että olisihan se kiva, mutta mihinkäs minä nyt muksujen kanssa pääsisin. Hän kertoi, että juuri kaltaisiani pienten lasten äitejä heillä käy paljon, koska heillä on valvottu lapsiparkki. Pikkutipu tuntui silloin vielä liian pieneltä parkkiin, joten kuittasin homman mahdottomana.

Jotain jäi kuitenkin mielen sopukoille itämään. Nyt syksyllä kuljin ko. liikuntapaikan läheltä ja ajattelin, että käynpä vilkaisemassa. Ja hitsi... sehän oli oikein kiva paikka! Kävijät kaiken ikäisiä ja kokoisia. Ei suinkaan pelkkiä timmi trimmissä olevia parikymppisiä puoliammattilaisia jumppahirmuja.  Lapsiparkissakin ihan tyytyväisenä paljon pienempiä kuin mitä Pikkutipu. Ja lupasivat, että tulevat kyllä hakemaan tunnilta, jos ei lapsi viihdy. Pelotti kuitenkin sitoutua jäsenyyteen, sillä siitä ei ihan niin vaan irti räpiköidäkään kesken kauden. Olisi tyhmää maksaa kuukausimaksua jos ei sitten haluakaan käydä.

Muutaman mutkan kautta liityin jäseneksi kun sain ostettua eräältä henkilöltä hänen sopimuksensa loppukauden. Halutessani pääsisin siis eroon hommasta jo puolen vuoden jälkeen. Normaalisti lyhin kausi on 1 vuosi. Jotenkin vaan tuntuu, että tarvetta irtisanomiselle ei ehkä ole.  Se nimittäin oli heti ensimmäisten käyntikertojen jälkeen menoa se, totaalinen addiktio. Liikunta on riippuvuutta aiheuttavaa  :-))

Nyt olen käynyt syyskuusta lähtien vähän tilanteesta riippuen erilaisilla ohjatuilla tunneilla n. 4-5 kertaa viikossa sitten kuntosalilla itsekseni noin kerran viikossa. Aika kivasti nuo käynnit voi rytmittää sen mukaan, että haen lapsia koulusta tai muuten olen liikkeellä just silloin eli harvoin tarvitsee oikein lähtemällä lähteä vaan salille menoa varten. Tulee käytyä usein kun ei jokainen käyntikerta maksa erikseen... tavallaan joka kerta on sitä halvempi mitä useammin käy  :-))

Olen aloitellut rauhallisemmilta ja vähän kevyemmiltä tunneilta. Pikkuhiljaa huomaa, että kunto vähän kasvaa ja jaksaa jo ne tunnit ilman, että hoippuu salin ovesta ulos puolikuolleena  [NUT]  Muutaman kerran on kyllä tullut innostuttua liikaa ja on pitänyt istahtaa kahvioon kaffekupposelle elpymään ennen kuin on tuntunut sille, että voisi jatkaa matkaa.

Tänään olin rauhallisella Pilates -tunnilla. Teki oikein hyvää niin kropalle kuin ennen kaikkea mielelle. Muutamana päivänä on nyt tullut käytyä näin vielä aloittelevalle aika rankoilla tunneilla ja nyt tuntui hyvälle hiljentyä ja keskittyä Pilateksessa rauhalliseen liikkeiden tekemiseen.

Huomenna ehkä välipäivä tai sitten sisäpyöräilyä ja kuntosalia.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jate

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 568
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #8 : 17.11.07 - klo:20:03 »

Kaikenmoista liikuntaa on tullut harrastettua säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuntosali on nyt ollut säännöllisenä liikuntamuotona viimeiset 2 vuotta (3krt viikossa).
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #9 : 17.11.07 - klo:20:40 »

Mun liikunta on nykyään sitä että kun haen pojan hoidosta niin me kävellään reilut 2 km hoitopaikalta kotiin.
Joka arkipäivä.
Poika istuu rattaissa,ei mitään älytöntä vauhtia tulla mutta liikuttua tulee paljon enempi kuin ennen.
Ja töissä olen liikkeessä koko ajan.

Ennen lasta pyöräilin 10km työmatkan päivittäin,mutta nyt en osaa/uskalla pyöräillä lapsen ja istuimen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.07 - klo:20:42 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 168
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #10 : 17.11.07 - klo:20:48 »

Hiihtää pitäisi enemmin mutta eivät sukset "oikein sovi" jalkaan vaikka järvelläkin olisi mukava hiihdellä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #11 : 17.11.07 - klo:20:56 »

Hiihtää pitäisi enemmin mutta eivät sukset "oikein sovi" jalkaan vaikka järvelläkin olisi mukava hiihdellä

Minä käytännössä opettelin pari vuotta sitten uudelleen hiihtämään. Kovin heikkoa se eteneminen on edelleen, mutta onnistuu kuitenkin. Koneellisesti ylläpidetty latu kulkee niin läheltä kotiporttia, että ei ainakaan huonoja olosuhteita voi syyttää. Siis jos ylipäätään on lunta. Nuorempana tuli hiihdeltyä enempi, ihan kunnon puusuksilla, oman mummoni nuoruusaikaisilla. Vieläkin ovat tallella. Nyt kuitenkin jo nykyaikaisilla muovivehkeilä, valitettavasti. Pakko oli vaihtaa muoviin, sillä nykyiset ladut ovat niin kapeita, että mummuvainaan sukset eivät niihin mahdu.

Jarmolla olisi kyllä aika kadehtittavat hiihtopaikat siinä ihan vieressä. Tai vaikka luistelu. Matkaluistelu vai mikähän se on nimeltään, kiinnostaisi kovasti. Jos vaan ei olisi lunta, niin siellähän pääsisi tosi pitkälle luistelemalla.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 168
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #12 : 17.11.07 - klo:20:59 »

luistelijoita näkyykin välillä jäällä ja jääpurjehtijoita ja hiihtäjiä silloin kun lunta, ei vaan tule lähdettyä hiihtämään vaikka ihan kivaakin se välillä olisi
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #13 : 17.11.07 - klo:21:01 »

Uimista, aloitin noin 30 v ja lopetin noin 35. Jäin vain seisomaan altaan päähän ja mikään maailman mahti ei mua altaaseen saanut. Kävin 2-3 krt viikossa, ja uin 500-1000 m. Olin aika timmissä kunnossa, mitä nyt vähän meinasi niskat jumittua. Selkeesti stressasin itseni ulos uinnista, eli ei pakottamista!  Kesällä fillari, talvella - natinkia.
Ihan nuorena, luistelua jonkin verran, hiihto ei ole kiinnostanut koskaan, paitsi lapissa se oli mukavaa sen kaksi kertaa kun siellä olen talvella käynyt.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #14 : 17.11.07 - klo:21:03 »

Minulla nyt tämä syksy mennyt tosi kurjasti.
Tämä jalkaleikkaus ei sitten mennytkään ihan putkeen.

Mutta syksyllä jo ilmottauduin kevääseen saakka kestävään
vesijumppaan ja Pilatekseen. Kummatkin siis kerran viikossa.
Muutaman kerran ehdin käydä.
Seuraava menee varmaan ensivuoden puolelle.
Nuo ovat hirmu hyviä harrastuksia sellaiselle jolla on esimerkiksi
polvissa jotakin häikkää.
Kummatkin lisäävät nivelten liikkuvuutta kevyellä ja hellävaraisella tavalla.
Rasvaavat niveliä [:-)]

  Ja Onnin lenkkeilyähän minulla on päivittäin sitten kun jalka taas pelaa.
Puutarhahommia myös jos sitä nyt varsinaiseksi liikunnaksi lasketaan, 
ja LUMITÖITÄ  [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.742 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.