Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 52847 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #45 : 31.08.06 - klo:01:52 »

Täytyisköhän minunkin ostaa helmiä, et saisin tehdä mieleisiäni koruja.  Tahtoo vaan toisen tekemät olla jollaintapaa korreempia. [:-)] 
Kai jotkut pihditkin pitäis ostaa, et saa lukkosysteemin kunnolla laitettua? [:-I]


Hupsista, meinasi jäädä vastaamatta kun suorastan häkellyin noista kaikista ihanista käsityökuvista. Ilman muuta kannattaa ostaa helmiä ja tehdä itse! Tiedä miten upeita helmitöitä saisit aikaiseksi. Ohjeitakin on netti pullollaan jos minkämoisia. Käypä kurkkaamaassa vaikka löytyisikö Idän Helmestä mitään kivaa www.idanhelmi.net. Puotia pitää hyvä ystäväni, joten voin lämpimästi suositella! Löytyy tarvikkeita ihan simppeleihin pujotuskoruihin ja myös monimutkaisempiin lankatekniikoilla tehtäviin juttuihin.

Ai juu, tasapäiset pihdit on kyllä hyödyksi lukkojen kanssa ja myös pienet sivuleikkurit ovat välttämättömät, jos tekee vaijerikoruja. Jos vähän tekee, niin ei pihtien tarvitse olla mitään monen kympin laatuvehkeet. Halvemmillakin pärjää, mutta pienet ja näppärät ne saisi olla. Putkitongit on sitten hyvät eri hommiin  :-))
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #46 : 31.08.06 - klo:09:30 »

No ihan itte on tehty, koivunrisuista ja rautalangalla sidottu.
Olihan nää jo näytillä viime keväänä. Kävin työväenopistossa kurssia jossa näitä väsättiin ja kivaa oli.

Hienoja ovat! Semmoiselle kurssille pitäisi päästä. Vai voisikohan sitä ihan tuosta vaan alkaa risuja vääntää? Onko siinä jotain erityisjippoja? Rautalanka sentään on tuttua materiaalia väännettäväksi, mutta risuista en ole ennen tehnyt.

Kyllä on mahdottoman kauniita käsitöitä pönttöläisillä. Ristipistot kiinnostaisi minua mutta kun minulla on sellainen näköongelma niin en pysty niitä tekemään.

Ullu, näissä risutöissä rautalanka toimii loimena ja koivunrisu kuteena. Jos noin niinkuin aika paljon yksinkertaistetaan. Ja kyllä kurssille kannattaa mennä, siellä parhaiten oppii tekniikan.
Voinpa vaikka tuoda muutaman työn Säkylään näytille, jos ketä kiinnostaa risutyöt, näkeehän niistä valmiista töistäkin vähän vinkkiä kuinka ne on tehty.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #47 : 31.08.06 - klo:10:23 »

Kiitos, Ullu.  Nyt alako oikeesti kutittaa kämmenenpohjia siihen malliin, et jotain tarttis tehdä. :-))

Täällä kanssa lojuu käsityöt, miten sattuu.  Purkasin monta vuotta sitten tuon pannumyssyn sivusaumat, tehdäkseni siitä kaitaliinan.  Vieläkin toi näkkyy olevan ompelematta.  Saavutus, et on jo tuossa edessäni. [:-DD]

Lisään samaan viestiin, et upeita ovat Terttukaarinan käsityöt.  Söötti on myöskin toi essuasu. [:-)]  Teetkö niitä ulkopuolisille? [:-)]

« Viimeksi muokattu: 31.08.06 - klo:10:27 kirjoittanut Kaarin »
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #48 : 31.08.06 - klo:11:03 »

Minne pitkä vietini taas katosi  :-O muistellaan nyt uudestaan:

 :-)) Vekelle  :-))

Ullulle kiitos mieleisistä sanoistasi, tuo prosessineulojat kuvaa hyvin ja keskeneräisten töiden sallivuus ihan OK. 
Ideointi se se vasta on jotakin  :-)) :-))

Kauniita helmitöitä ja kauniita helmiä syvennyn niihin paremmin ajan kanssa.
Nekin innostavat, mutta tiedän itsestäni, etten saisi mitään aikaiseksi, kääntelisin ja ihailisin helmien kauniita värejä ja muotoja, sekin riittäisi.

Tyttäreni innostui jossain vaiheessa lasitöihin, hän saa valmiiksi aloittamansa, ihmettelen. Menin kerran hänen kanssaan lasityöliikkeeseen, se oli ihan taivaallista nähdä erilaisia muotoisia/värisiä laseja. Olin aivan hurmoksessa niistä väreistä, lasinpinnan muodoista ja entäs se valon siiviöityminen lasien läpi.
Onneksi ei ole rahaa, voihan sitä innostua, mutta kaikkea ei voi hankkia. Noita lasejakin ostaisin valtavat määrät erilaisa ja katselisin valoa niiden läpi.

Koivunrisusista. Viimekesänä jouduin kaatamaan vanhan kaksihaaraisen riippakoivun, sen oksat olivat parimetrisiä pitkiä, notkeita, taipuisia, niitäkään en raaskinut pois heittää. Ne on kaikki tuossa pihalla suurena kekona, ideointi vaiheessa.
Kyllä moni on ihmetellyt sitäkin, kaikkihan täällä viedään autolla kaatopaikalle.  Meikäläinen vaan ideoi..... [:65]

Suuri haaste on tuo ajan riittäminen kaikkeen kiinnostavaan........

Kaarin, samaten täälläkin kämmenet syyhyää.
Välillä paineita nousee, kun näen kaiken keskeneräisyyden ja lisää löytyy meni ulos tai sisään  [:67] mutta kaikkehan ei tässä elämässä saa valmiiksi vaikka kuinka yrittäisi.

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #49 : 31.08.06 - klo:17:52 »

Voisikohan tällainen poropeukalokin osallistua noille Idän Helmen kursselle?  [:-I] Jos sitten eivät muut saa naurultaan mitään tehtyä, kun näkevät minun onnettoman väkerrykseni? Ahkerasti näkyivät kuvissa puuhastelevan ja tulosta syntyi  :-))
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #50 : 31.08.06 - klo:18:09 »

Kauniita käsitöitä näytillä.Minulla on tommonen" Espanjalainen tanssia " ja raameissa.Anoppi joskus teki mutta tietyistä syistä en kuvaa laita.....
Ja Terttukaarinan tosi upeat sukan ja tossukoiden kuvat (kateellisena) katselen.... :-)) No ei vainkaan  :-O
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #51 : 31.08.06 - klo:18:25 »

Kun viitis kaivella omia käsitöitä esille, aika paljon monenlaista ja kaikenlaista olen tehnyt.
Toi tän hetkinen avatar-kuva on mun oma alusta loppuun asti ja tein sen Angelin anortosiitista.
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #52 : 31.08.06 - klo:19:25 »

Kaarin!
Teen kaikki käsityöt vain ja ainoastaan itselleni (tai siis oikeastaan lahjoiksi....).
Koko kesänä en ole tehnyt mitään muuta kuin puuhastellut pihalla.
Talvisaikaan telkkua katsellessa kudon, kun en osaa olla paikallani tekemättä mitään;
silloin esimerkiksi tossut syntyvät "sivutuotteena".

Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #53 : 31.08.06 - klo:20:37 »

Täälläkin on nuita samanlaisia töppösiä.  Pysyvät hyvin jalassa. [:-)]

Ihastuin nuihin sukanvarsiin.  Millainen juju niissä on??  Siistiä jälkeä saat aikaan. [:-)]
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #54 : 31.08.06 - klo:22:23 »

Kaarin!
Teitpä vaikean kysymyksen. Malli on  ollut ihan "omasta päästä" ja autuaasti olen unohtanut,
miten ne on tehty, sillä siitä on jo jokunen vuosi aikaa. Valokuvasta koetin katsoa tarkemmin.
Oisko niin, että alussa on kudottu pitkillä puikoilla aina oikein n. 2-3 cm. Sitten sukkapuikoilla
aina oikein  6 - 7 cm. ja myöhemmässä vaiheesa käännytty kutomaan päinvastoin yhtä pitkästi.
Tähän  taitteen  päälle on  sitten ommeltu kukat.
Minulla itselläni ei ole yksiäkään edes mallina.

Ne tossut on tosiaan mukavat jalassa ja niihin voi käyttää kaikki lankojen tähteet. Meillä on melkoisen kylmät lattiat, joten minulla on aina sisällä tossut.

Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #55 : 31.08.06 - klo:22:40 »

Todella taitavia tuntuvat pönttöläiset olevan, minä olen joskus junalla kulkiessani virkannut kaksi sängynpeitettä ja jotain pienempiä liinoja mutta nyt on laiskuus tai ajanpuute iskenyt enkä saa mitään valmiiksi asti. Lasitöiden eli tiffany-töitä olen vahan harjoitellut. Tehnyt yhden sinisen perhosen ja jouluksi pari joulukelloa joista ei kyllä ole kuvaa
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #56 : 01.09.06 - klo:01:19 »

Voisikohan tällainen poropeukalokin osallistua noille Idän Helmen kursselle?  [:-I] Jos sitten eivät muut saa naurultaan mitään tehtyä, kun näkevät minun onnettoman väkerrykseni? Ahkerasti näkyivät kuvissa puuhastelevan ja tulosta syntyi  :-))

Voin Idän Helmen Virpin kollegana ja samoja kursseja hänen kanssaan vetäneenä vakuuttaa, että ihan jokainen pystyy ja osaa. Ihan jokainen kurssilainen on saanut jotain kivaa tehtyä. Sitäpaitsi kaikki tekevät omia töitään niin keskittyneesti, ettei siellä kukaan jouda toisten töitä vahtimaan saati niille nauraman. Oikeasti, jokaisella kurssilla, millä mä olen ollut mukana, on ollut porukalla niin kova into oppia uutta ja hyvä yhteishenki, että ei tarvitse pelätä mokaavansa tai mitään sellaista. Rohkeasti mukaan vaan!  [:-)]

En nyt just tiedä, milloin Idän Helmellä alkaa uusia kursseja, mutta sekä sen omistaja että minä kuulumme Helmikanoihin ( www.helmikanat.net ) joilla alkaa kurssi juuri tulevana sunnuntaina. Tässä kurssiesite:



Minä olen ollut noista kurssihommista nyt vähän niin kuin mammalomalla, mutta on ihan mahdollista, että minäkin tuolla heilun menossa mukana Pikkutipu matkassa ainakin joinain kurssikertoina.
« Viimeksi muokattu: 01.09.06 - klo:12:08 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #57 : 01.09.06 - klo:02:59 »

Voi,kuinka kaunis on tuo Kaarinin revinnäistyö  [:-)] ja nuo villatöppöset on samanlaisia mitä minäkin olen joskus tehnyt,vaan en enää muista kuinka ne oikein tehtiin.Ja villasukatkin ovat kauniita ja kukkakoriste on piste i:n päälle  [:-)]

Minulta onnistuu parhaiten villasukkien ja lapasten neulominen tällä iällä.Ja olenhan neulonut muutaman villapuseronkin viime vuosina.Kouluaikana muistan tehneeni jotain revinnäistöitä pellavakankaasta ja kangaspuilla kutominen on aina ollut suuri "himoni" Olen kutonut pellavaliinoja,poppanaliinoja,villalangasta sohvatyynynpäälisiä ja mattoja paljon.Nyt astma estää tuon kangaspuilla kutomisen,on sen verran pölyistä hommaa etten saata sitä enää tehdä.
Kirjattu

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #58 : 01.09.06 - klo:11:59 »

Uskaltauduin sitten ilmoittautumaan metallityökurssille (mahdollista tehdä myös puutöitä). Alkaa ensiviikolla. Jos en muuta enää ossoo, niin ainahan sitä voi pesulahenkareita vaikka vääntää :) (Ongelmana se, että ahnehdin tanssitunteja 5 (tai 6 -> bailatinokin houkuttaisi) viikkotunnin edestä, eikä rahaa jää kohta enää metallityötarvikkeisiin! Täytyy hädän sattuessa turvautua metalliroskiksen antimiin. Hitsauslankaa on onneksi vanhastaan ja erinäisiä metalliromupaloja, jospa niistä saisi jotain aikaseksi...)

Ihania töitä teillä kaikilla! Itselläni ei koskaan ole pysyneet puikot ja koukut hyppysissä, mutta muuten on tullut ommeltua sitä sun tätä. Viimeksi tilasin pari hattukirjaa, joiden kaavoja kutkuttaisi kokeilla, mutta eihän sitä kunnolliista hattutylliä kangaskaupoista saa... 
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #59 : 01.09.06 - klo:12:05 »

Voisikohan tällainen poropeukalokin osallistua noille Idän Helmen kursselle?  [:-I] Jos sitten eivät muut saa naurultaan mitään tehtyä, kun näkevät minun onnettoman väkerrykseni? Ahkerasti näkyivät kuvissa puuhastelevan ja tulosta syntyi  :-))

Minulla on kokemusta useista erilaisista askartelu ja kädentaitokursseista.
Kaikilla kursseilla millä minä olen ollut, porukka on ollut mahtavaa ka kannustavaa. Toisten töille ei ole koskaan naurettu, omille kyllä joskus. Kilvan on kehuttu toistemme aikaansaannoksia ja tosiaan tuollainen kurssille osallistuminen on eri asia kun väkerrellä yksikseen kotona.
Koko viime talven kävin luonnonmateriaalikurssia kerran viikossa ja sehän oli oikein henkireikä. Siellä puhuttiin puhki kaikenlaisia asioita ja antoisaa oli. Keväällä oli tosi haikeaa kun kurssi loppui.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.224 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.