Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 52858 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #60 : 01.09.06 - klo:12:08 »

Uskaltauduin sitten ilmoittautumaan metallityökurssille (mahdollista tehdä myös puutöitä). Alkaa ensiviikolla.

Vau, kerrassaan hieno juttu! Metallihommat on kivoja. Harmittaa kovasti kun ei noita metallihommia oikein tässä kotosalla tule tehtyä. Periaatteessa saisihan sitä tehtyä yhtä sun toista, vaikka ei olekaan sitä omaa konepajaa pihassa :-)

Olisi tosi kiva jos kertoisit sitten, millaista kurssilla on ja mitä siellä teet!


(Selvensin vähän)
« Viimeksi muokattu: 01.09.06 - klo:12:17 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #61 : 02.09.06 - klo:09:39 »

Kädentaito 2006   2 - 3 .9    siis tänään ja huomenna la ja su   klo 10 - 17  Wanhassa Satamassa 

 tässä linkki http://www.finevento.com/V3/    ( nyt aamulla ei toiminut liekö ruuhkaa )
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #62 : 02.09.06 - klo:12:51 »

Kädentaito 2006   2 - 3 .9    siis tänään ja huomenna la ja su   klo 10 - 17  Wanhassa Satamassa 

 tässä linkki http://www.finevento.com/V3/    ( nyt aamulla ei toiminut liekö ruuhkaa )

Huomenna meinattiin Pikkutipun kanssa pyrähtää tuonne. Onkos joku muu menossa?

Nuo järjestäjän sivut olivat jo eilein nurin. Huono ajoitus.
« Viimeksi muokattu: 02.09.06 - klo:12:54 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 845
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #63 : 02.09.06 - klo:14:36 »

Olipa todella upeita käsitöitä tässä ketjussa. Taitavia olette, totta tosiaan. Itse olen nuorempana tehnyt useita kanavatöitä, nyt vanhempana tein pitkäpistotyön. Sukkia kudon (tai neulon, -minä sanon sitä kutomiseksi) itselleni, koska tykkään pitää kylmällä aikaa villasukkaa sisällä. Nyt tosin olen koko kesän kutonut yhtä samaa sukkaa. jonka vihdoin sain valmiiksi. Revinnäistyöt kiinnostaisi kovasti, mutta olen unohtanut kaikki mitä koulussa opetettiin.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #64 : 02.09.06 - klo:15:04 »

Mä inhosin koulussa käsitöitä. Mut sitten kun "pakkokäsityöt" loppui, rupesin neuloileen lapasia ja semmosta iha pientä vaan, mutta huomasin, että se onkin kivaa. Noilla taidoilla ei kyl voi kehua. Neulomistaidoilla.

Yks vuosi tein kuparinemaljointia, tauluja siis, äitee opetti. Hän on tehnyt emalitöitä yli 40 vuotta, myyntiin asti. Tein jotain sata taulua, ja melki kaikki on myyty.  :-)) Vähän ikävä niitä kyllä on, kuvia kun ei ole. Muutama on ittellä jäljellä. Ja skannerissa ei onnistu. (Yritin tuossa, emalihan on lasia, se kiiltelee skannerissa pahasti ja tulee aika pimeitä kuvia myös.)

Niin ja näpersin mä tuon nukkekodin. Se on kyllä aina vaan ihan kesken, taitaa olla ikuisuusprojekti...
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #65 : 02.09.06 - klo:18:50 »

Mä kans inhosin käsitöitä kouluaikoina..se oli mulle suoranaista kidutusta...taitaa yks lapanen olla vielä kesken niiltä ajoilta... [:-I]
Sitten myöhemmin olen kyllä aika paljonkin räpeltänyt, varsinkin ristipistoa ja virkkausta..mutta eihän niitä edes mun aikoinani opetettu koulussa! :-))
Juu, ja se nukkekoti..ei tule koskaan kunnolla valmiiksi..mutta siinähän se viehätys onkin.. [:-P]
Kyllä melkein kateellisena saa katsella pönttöläisten käsien tuloksia. [:-)]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #66 : 02.09.06 - klo:18:57 »

Koulussahan käsityö oli kauhistus, miksiköhän! En mä vieläkään ole mikään sukkapuikkojen fani, mutta kyllä mä jotain aina räpellän------vaikka epätoivoisesti! Tänä talavena pitäs saada aikaseks ainakin yks patalappu!  [:-I]
Kuvittelin silloin kun Elvaria odotin, että miten ihanaa olis kun isot neulepuikot heiluis mun kätösissä ja valmistuis vaikka pikkuruinen villanuttu!
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #67 : 02.09.06 - klo:19:00 »

Mä kyllä tykkäsin kässästä koulussa.  Ainut mikä suututti, oli opettajan äkäisyys. [:-/]  Jos pikkasenkin oli ommel vinossa, tai jonkun piston olin laittanut pidemmäksi, niin kyllä puratti sen.  Meinasin heittää työt sen vuoksi seinään. :-))
Oisittepa nähneet, millainen oli sen ajan kerrasto.  Koko oli varmaan XXXL.  Sen kun käsin pisteli, niin ties ommelleensa. :-))
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #68 : 02.09.06 - klo:19:00 »

Ei mustakaan koskaan ollut koulussa käsityöläiseksi, ei ollut hermoja tehdä käsitöitä loppuun asti [:-)]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #69 : 02.09.06 - klo:19:03 »

Mie en ja koulussa tehny käsitöitä olleskaan. Yhtä sukanvartta kudoin/neuloin koko vuoden, kässänumero oliki 6  [:-DD]. Ja tunnustaa täytyy, että tuskanhiki tulee vieläkin, jos tarviaa ottaa neula käteen ja alkaa ompelemaan, kädet hikistyy ja muuttuu nahkeiksi ja kaikki kankaat mustuu ja on ihan märkiä. Niinpä en mitään ompele  [:-DD]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #70 : 02.09.06 - klo:19:05 »

Näin on paree. Pitkiksien lahkeetkin on kätevämpi lyhentää nitojalla kuin ommellen!
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #71 : 02.09.06 - klo:19:23 »

Jep, nitojalla on korjattu lahkeita täälläkin [:-DD] Ja jos on ollut tarve lyhentää lahkeita tms. niin palttausnauhaa helmaan. En ole edes harsinut niitä [NUT]
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #72 : 02.09.06 - klo:19:43 »

Kun meikäläinen kävi koulua, ei ollut koneita, vaan kaikki tehtiin käsin.
Muistan, kun teimme yöpaitaa, johon piti tehdä koristeeksi hammasrivireikäommelta.
Katsoin kerran, niin esimerkiksi google ei tiennyt, mikä se on...?

Tyttäreni kertoi kerran kouluaikanaan, että opettaja oli käskenyt hänen purkaa tekemänsä.
Tytär oli sanonut "Pura itse. Itse sanoit , että näin pitää tehdä...."  Tytär kertoi sitten minulle, että kyllä häntä hävetti katsoa, kun opettaja istui ja purki....
Sanoin, että ei meidän aikana voinut niin tehdä. Olisin purkanut ja vaikka itkenyt ja purkanut...
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #73 : 02.09.06 - klo:19:43 »

Näin on, Marle. Kerran jopa ns. koulun joulujuhlaan lyhensin hameen jollain ihme tarranauhalla, mikä olikin hyvä joskin [:-)] epäsiistin näköinen keksintö! :-)) Mut hyvin meni juhlat!
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #74 : 02.09.06 - klo:20:19 »

Juu, ja niihin aikoihin ei opetettu mitään "taiteellista", esim. just noita virkkausta tai koruompelua jne..Kaikki oli vain asiallista ja "hyödyllistä"..Ja kasvunvaraa piti aina jättää runsaasti.. [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.186 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.