Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 53230 kertaa)

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #480 : 17.03.07 - klo:01:49 »

Mun pitäis ottaa kaavat kahdesta täysinpalvelleesta vaatteesta, tehdä pusero ja haalari, viimeistellä ja korjata muutama vähän keskeneräinen keskiaikavaate, tehdä lisää kuparilankakoruja, ja kokeilla taas puukorujen veistämistä... mutta minä vaan teen barbinvaatteita tilkuista, kun sattui niin hyviä tilkkuja toisesta projektista.  :-))
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #481 : 17.03.07 - klo:07:39 »

Se on jännä juttu, villalangat ei enää ollenkaan viehätä, hyvin voin kulkea lankojen ohi. Kevät sen tekee.
Huivin virkkaus kesken, mutta huomasin etten tykkääkääkään kultalangasta jota mustan kanssa virkkasin, ei huvita sekään.
Kirjattu

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #482 : 18.03.07 - klo:23:12 »

Meinasi minulla vähän kutominen tökkiä, kun yritin tuhota villalankoja shaaliin, tulihan se jo valmiiksi. Sittenpä tein omaksi hämmästyksekseni pika-pikaa ripsiliinan pääsiäispöytään. Huomenna jatkan poppana urakkaa. Kudontariippuvaiseksi on tullut  [:-I].
Kirjattu
leila

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #483 : 22.03.07 - klo:08:07 »

Huovutin eräälle pienelle tyttövauvalle enkelin.
« Viimeksi muokattu: 22.03.07 - klo:08:11 kirjoittanut Rouva Hömötiainen »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 278
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #484 : 22.03.07 - klo:08:10 »

 [:6] hieno
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #485 : 22.03.07 - klo:08:11 »

Ihana huovutettu enkeli Rouva Hömötiaisella    [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 916
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #486 : 22.03.07 - klo:09:00 »

Kyllä täällä on mahdottoman taitavia käsityöihmisiä. Hienoja töitä .
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #487 : 22.03.07 - klo:10:55 »

Kaunis enkeli.  [:-)] Tuo huovutus kuulostaa mukavalta, niin lämmin ja pehmeä materiaali.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #488 : 22.03.07 - klo:12:48 »

Niin hieno tuli tuosta Rouva Hömötiaisen enkelistä, että pitää varmaan joskus kokeilla myös enkelin tekoa. Aika tavalla hommaa siinä kyllä näytti olevan, mutta kyllä kannatti nähdä vaiva. Enkeli on minun mielestä luonnossa vielä hienompi kuin noissa kuvissa.

Minulla ei eilen ollut ihan niin tuottoisa päivä, mutta jotain pientä sain tehtyä kuitenkin. Siitä kuva vasta sitten kun saan sen ensin ihan valmiiksi ja lentämään hahtuvan kevyin siivin uudelle omistajalleen  [;-)]

Aikaisempia neulahuvutusjuttuja voisin tähän kumminikin laittaa. Nämä neulomalla tehdyt ja pesukoneessa vanutetut jutut saivat viimeksi neulaamalla vähän koristetta pintaansa.


Tämä pari vuotta sitten tehty pikkulaukku sai sydämen läppäänsä





Tämä otus sai korvat. Norsu siitä kai piti tulla, mutta hiireksi tuo taisi kutistua  :-))





Nämä tossukat taitavat päätyä lahjaksi eräälle pian merkkipäiviään viettävälle pikkutytölle.



Nuo samat kuvat löytyvät myös mun blogista, joka viimeksi oli harmittavasti just toimimatta kun sen linkitin eli tässä linkki sinne uudelleen http://www.korulla.net/blogi/index.htm
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #489 : 22.03.07 - klo:12:56 »

Jukra kun on kivoja.  [:-)] Kuinka kauan aikaa meni esim. tuohon Hömiksen enkelin tekoon? Suunnilleen? (Mä en tiedä huovutuksesta paljo mittää.) Niin ja minkä kokoinen se on?

Tuollaisia tossuja haluaisin tehdä! Itse rakastan käyttää sisällä lämpimiä tossuja tai villasukkia. Tuollaiset olisi myös toooosi kivoja antaa lahjaksi.  [:-)]
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #490 : 22.03.07 - klo:13:11 »

Kaunis on Rouva Hömötiaisen enkeli  [:6] ja kauniita ovat ullunkin huovutustyöt,varsinkin nuo tossut ovat vallan ihanat  [NUT]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #491 : 22.03.07 - klo:13:20 »

Jukra kun on kivoja.  [:-)] Kuinka kauan aikaa meni esim. tuohon Hömiksen enkelin tekoon? Suunnilleen? (Mä en tiedä huovutuksesta paljo mittää.) Niin ja minkä kokoinen se on?

Hömis vastatkoon itse noihin. Päivässä kuitenkin valmistui ja teki hän välillä vähän muutakin kuin neulasi, tarkempaan en seurannut.

Lainaus
Tuollaisia tossuja haluaisin tehdä! Itse rakastan käyttää sisällä lämpimiä tossuja tai villasukkia. Tuollaiset olisi myös toooosi kivoja antaa lahjaksi.  [:-)]

Varmaan osaat neuloa sukat? Eikä haittaa, vaikka et ihan vimppasen päälle osaisikaan, jotain sinne päin riittää. Huopuminen peittää sitten pienet virheet, joten ei ole niin nökön nuukaa.

Langaksi pitää vaan valita huopuva villalanka tai sitten hahtuva. Vanhan ajan pässinpökkimä toimii hyvin, mutta kaupan Seitsemät veljekset voi unohtaa kun ne on käsitelty huopumattomiksi.

Tee jättikokoiset (!!!) matalavartiset sukat löysää neulosta isoilla puikoilla. Itse käytän kaksinkertaisen hahtuvan kanssa vitosen puikkoja. Moni käyttää isompiakin. 

Nakkaa jättisukat pesukoneeseen jonkun pyyhkeen tai farkkujen kanssa. Älä täytä konetta kuitenkaan täyteen. Pyyhkeen idea on mätkiä sitä vanutettavaa sukkaa siellä koneessa. Yksinään se ei siis vanu. Pyyhe tai farkut haisevat sitten villalle ja ovat karvaiset sen jälkeen, joten se kannattaa huomioida etukäteen.

Ohjelmaksi aluksi vaikka nelikymmpinen pikaohjelma. Pesuainetta normaalisti. Pyykäyksen jäljiltä löytyy koneesta enemmän tai vähemmän huopuneet mytyt. Ne kun venyttelee malliinsa ja kuivaa, niin siinä se. Liian rajua ohjelmaa ei kannata valita heti alkuun, sillä tossut voivat huopua sisältä kiinni ja irrottelu on sitten vähän epämukavampaa puuhaa, joskus jopa toivotonta. Siksi mieluummin varovasti kuin ronskisti. Jotkut käyttävät tossujen sisällä muovipussia tms. itse en siitä ole oikein innostunut vaan mieluummin vanutan useammassa erässä.

Jos ei ole huopunut riittävästi, niin ne voi pestä niin moneen kertaan ja jopa 60 asteessa, jotta varmasti huopuu.

Tässä esim linkit pariin ohjeeseen
http://ziina.vuodatus.net/blog/50152
Tämä on lähinnä sitä millä omani teen. Tosin ei siihen ohjetta tarvitse, jos sukan teko sujuu.

Tässä ohje töppösiin, jotka neulotaan ensin tasona
http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/sukat-tossut/neulotut_huopatossut.html

Pohjaan voi laittaa kohoväriä liukuesteeksi, jos meinaa heittää liukkaalla lattialla pyllylleen. Lasten tossuihin varsinkin kannattaa laittaa jotain liukuesteeksi, heillä kun tuppaa se vauhti joskus kiihtymään  :-)) paras liukueste olisi tietty ihan vanhan ajan nahkapohja.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #492 : 22.03.07 - klo:13:24 »

Unohtui tuo kuvioiden teko kertoa. Tossukoiden kuvio on tehty niin, että ensin virkkasin hahtuvasta pienen pätkän ketjusilmukkaa ja sitten neulasin sen oikeaan muotton tuohon. Kun kuvio on valmis, heitin tossukat vielä kerran pesukoneeseen nelikymppiseen ohjelmaan, jotta kuvio huopuu kunnolla kiinni.

Mä olen näistä ihan innoissani kun olen aina kovasti ihaillut kaikka huovutettua. Nyt vasta olen jotenkin tajunnut, että tällä tavalla vähän helpommallakin saa kivaa jälkeä aikaan. Siis tarkoitan, että kaikkea huovutettua ei tarvitse tehdä välttämättä alusta asti märkähuovuttamalla. Kiva tekniikka sekin, mutta ei oikein sovi nyt mun arkeeni kun pitäisi olla aikaa, rauhaa ja siihen sopiva työtila. Mitään noista ei ole, mutta jotain neulejuttua pystyy aina välilä vähän tekemään arjen pyörityksen lomassa.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #493 : 22.03.07 - klo:13:30 »

Kiitos Ullu!
Mua alkoi innostaa jo silloin joskus aikaisemmin, kun puhuit näistä. Sukanteko onnistuu multa kyllä, kun vaan sen kantapään muistelee. Hyvä, että tuo liukkaushomma tuli mainittua, aika tärkeä jutska varsinkin lapsilla, ja aikuisillakin. (Nimim. kerran kotona pahasti liukastunut.  [NUT] )

Kerrotko vielä mitä tuo "hahtuva" on...?
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #494 : 22.03.07 - klo:13:37 »

Tuo tasona neulottava töppönen voisi onnistua meikäläiseltäkin. Voisin jopa nähdä kutoa jos puikot on isot ja lanka suht paksua. Olisivat kyllä varmaan lämpimät.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.078 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.