Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 53095 kertaa)

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #135 : 07.09.06 - klo:17:14 »

Ullu puhui taas viisasta asiaa! Kyllä varmaan jokainen oppisi jotakin, olkoon sitten alana käsityö, musiikki tai mikä vaan, joka vaatii harjoittelua. Monta kertaa puuttui menneinä aikoina koulussa kannustuksen saanti. Ilman sitä ei ihmiset oikein usein luota omiin piileviin kapasiteetteihinsä. Ja sitten ei tullut rohkeutta ja itseluottamusta tarpeeksi. Hienoa, että täällä on näin taitavaa porukkaa! Muutkin saavat halun kokeilemaan käsiensä kautta! [:-)] [:-)]
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #136 : 07.09.06 - klo:19:43 »

En nyt syyttäisi pelkästään koulua kannustamisen puutteesta, on sitä saanut joskus aika murhaavaa kritiikkiä omalta perheeltäänkin...Nykyisinkin ihmettelen sellaista synnynnäiseltä vaikuttavaa alemmuudentunnetta, mikä vielä eräillä nuorilla vallitsee "emmä osaa, enkä uskalla yrittää", omalta osaltani olen pyrkinyt rohkaisemaan edes yrittämään, vaikken käsitöitä opetakaan, vaan yleensä yrittämään... [:-)]
Omasta lapsuudesta muistan, että äitini yritti epätoivoisesti opettaa minua virkkamaan, mutta vasta kun opettaja opetti koulussa, opin !  :-))
« Viimeksi muokattu: 07.09.06 - klo:19:46 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #137 : 07.09.06 - klo:20:02 »

Enkä mä nyt halunnut syytellä koulua sinänsä.. :-))näin vain oli asia..Ja tietysti riippuu paljon minkälaisen opettajan oli saanut omalle kohdalleen..ihmisiähän hekin ovat, jotkut huonoja, jotkut parempia..jne. Opetuskin on ihmissuhdetta. Ei aina onnistunut, jos oli "tiukkanutturainen", kärsimätön ja hapan känkkyrä jossain aineessa.. [:-DD]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #138 : 07.09.06 - klo:20:06 »

Mä teen tosiaan aika paljon lahjoja itse.
Miehen avulla joskus puutöitä,neulon sukkia,torkkuhuopia ym
Ei vielä mitään kovin ihmeellistä,mutta oma tekoisia kuitenkin ja koko ajan tulee lisää taitoa ja ideoita.
Lähipiiri onneksi osaa arvostaa käsintehtyä,mutta olen paljon kuullut miten jotkut eivät osaa arvostaa jos joku on heille omakätisesti jotain tehnyt.
Pitäisi olla hienoa ja kallista ostettua.
Mä olisin toooosi onnellinen jos joku joskus tekisi mulle jotain itse,mutta ei ole vielä kukaan tehnyt,vaikka ihan kätevää porukkaa ovat kaikki.
Joskaan kukaan ei neulo,mutta muuten.
Kai sitä mietii aina omista jutuistaan että onko ne nyt tarpeeksi hienoja antaa toiselle,itse ainakin joka vuosi päätän etten ikinä tee enää mitään itse,mutta kuitenkin.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #139 : 07.09.06 - klo:20:42 »

mutta olen paljon kuullut miten jotkut eivät osaa arvostaa jos joku on heille omakätisesti jotain tehnyt.
Pitäisi olla hienoa ja kallista ostettua.

Naapurini Mirja 68 vee on tosi taitava käsistään. Hän entisöi huonekaluja, kutoo mattoja, tekee puutöitä, remontoi itse talonsa ja saunansa, keittiöönkin meinaa tahdä kaapistot itse. On ilmiömäinen himmelintekijä, poppanoiden, ryijyjen, shaalien kutoja, savitöitä vääntää, posliiniakin maalaa, kääk. en edes muista mitä kaikkea hän tekeekään.
Minua hän on opettanut tekemään paperia yms. Kaikki kukkavihkotkin kesäaikaan hautajaisiin tekee itse.

Hän on myös opettanut 29 vuotta pitsinnypläystä. Kerran hän teki jollekin tutulleen liinan pitsinnypläyksellä. Tuttu oli sitten jossakin vaiheessa sanonut Mirjalle, että kuinka hyvän tiskirätin siitä saikaan  [:-I] [:-(].

Tämmösiä ihmisiä on, jotka eivät osaa arvostaa käsitöitä.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #140 : 07.09.06 - klo:20:45 »

Ei voi olla, noinko oli sanonut? Siinä on ollut ihminen, joka ei ole osannut kädentöitä arvostaa  :-O

Unohdit mainita aineskin lasityöt, vai unohditko?  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #141 : 07.09.06 - klo:20:47 »

Nyplätty liina tiskirättinä, varsinainen alennustila kauniille käsityölle... :-O
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 278
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #142 : 07.09.06 - klo:20:50 »

en edes minäkään kyllä tiskirätiksi laittaisi...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #143 : 07.09.06 - klo:20:57 »

Tuollainen immeinen ei käsintehtyjä töitä tarvitse! [:-/]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #144 : 07.09.06 - klo:22:52 »

Tiskirättinä joku nyplätty liina! :-O Toisaalta naurattaa..ei voi mitään..emmää tiedä miksi tuli mieleen Joseph Haydnin vaimo..Hän tarinan mukaan teki papiljontteja miehensä vastakirjoitetuista nuottiarkeista(oltiin 1700-luvulla nääs..).. [:-DD]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #145 : 07.09.06 - klo:23:10 »

Jo oli rumasti sanottu, eipä tainnut sanoja tietää mikä homma on pitsin nypläyksessä.

Kun näen pitsinnyplääjän, pysähdyn aina ihmettelemään työnkulkua. Se on joka kerta yhtä arvoituksellisen näköistä, ihmettelen aina niiden neulojen ja "rullien" siirtoa.  En ole koskaan kokeillut, mutta aina ihaillut.

http://www.rauma.fi/kirjasto/pitsinnyplays.htm

http://cc.joensuu.fi/~finni/heinamaa/index.htm

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Veke

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #146 : 07.09.06 - klo:23:15 »

Mulla kävi köpelösti.
Ostin männäviikolla kaiverrusvälineet ja aattelin, et ny alan kaivertelemaa. 
Mut mitä hitsiä, en osaakka kaivertaa!!   [:-I]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #147 : 07.09.06 - klo:23:18 »

Ja mitähän olit aikonut ruveta kaivertelemaan? Ja millä välineillä ja mihin ja miksi?
Kun ei auennut oikein tuo juttu? [:21]
Kirjattu

Veke

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #148 : 07.09.06 - klo:23:29 »

No hei, ne on sellaset hienot vehkeet ja kalliit ja niil voi kaiverrella mitä vaa ja mihkä vaa, jos osaa.

Mul ois pari tilausta ja luulin sen olevan helppoo, muttei se okka.
Yhtäki mitalia koitin kaivertaa, ni sinkos koko mitali huoneen nurkaa ja meinasin saaha sormiini vamman.

Täytyy kait esteks opetella niil puuntyöstö teril ja puu esineisii, josse siit sitte vaik alkas luonnaamaa, ku puuta olen ain ollu vähä ninku osaavinan työstää. 
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #149 : 07.09.06 - klo:23:32 »

Vekelle tässä vaihtoehtoja, katsoppas mihin kaiverrukseen ne vehkeet passaa  :-))

http://images.google.fi/images?q=kaiverrus&ie=ISO-8859-1&hl=fi
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.062 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.