Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 53338 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #165 : 13.09.06 - klo:10:58 »

Siis tuleeks tuollaisella pätkävärjätyllä langalla raidat sukkaan ihan ittestään?  :-O Hitsi, nerokasta!  :-))

Nerokastapa hyvinkin  [:-)] Ei olisi minusta tekemään monia sukkapareja eri kuvioilla. Hikisesti voisin yhdet vääntää, mutta että käyttösukkaa kuvioneuleena... ehei onnistuisi minulta. Noilla pätkävärjätyillä sukkalangoilla kun tulee muutakin kuviota kuin pelkkää raitaa, jos on silleen värjätty lanka. Tässä Sinisen Kurjen sivuilla olevassa kuvassa idea näkyy paremmin kuin noissa aikaisemmin linkittämissäni http://www.sininenkurki.com/luettelo.php?rid=R50 ja sieltä Acapulco.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #166 : 13.09.06 - klo:11:04 »

Wautsi. En ollut tällaisista koskaan kuullutkaan. Itte neulon kyllä aniharvoin, mutta jos innostuisi, niin tämmöstä lankaa pitää hankkia.  [:-)] Lapasia ja parit pipot olen joskus neulonut. Sukat pitäis opetella "kantapään kautta", hehe, sananmukaisesti, yhdet sukat olen tehnyt, enkä enää muista miten kantapää tehrään. On mulla kyllä ohjeet jossakin. Kerran neuloin villapaidan, siihen meni yli vuosi.  [:-DD]

(hitsi vaikea käyttää sanaa "neuloa", kyl täällä sanotaan "kutoa", mut yritin olla hianosti oikeaoppinen nyt...  :-)) )
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #167 : 13.09.06 - klo:11:32 »

(hitsi vaikea käyttää sanaa "neuloa", kyl täällä sanotaan "kutoa", mut yritin olla hianosti oikeaoppinen nyt...  :-)) )

Sama vika rahikaisella... nyt alkaa vasta tuo neuloa onnistua, mutta kyllä mä edelleen etsiskelen kotona, jotta missä on mun kutimet yms. No, kutomaankin olen kyllä päättänyt opetella, mutta se on sitten eri tarina.
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:11:44 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 916
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #168 : 13.09.06 - klo:11:34 »

Ja minä tulen aina KUTOMAAN sukkaa, en neulomaan  [:-)]. Ei luonnu minun suuhuni tuo neulominen kun on kutomisesta puhe  :-)).
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #169 : 13.09.06 - klo:11:37 »

kyllä mä edelleen etsiskelen kotona, jotta missä on mun kutimet yms. No, kutomaankin olen kyllä päättänyt opetella, mutta se on sitten eri tarina.

Juu, ja jos käyttää sanaa "neuloa" niin pitääks sitten kutimien sijasta etsiä "neulimia"?  :-))

Mattojen kutominen jotenkin houkuttaisi muakin. Uskoisin olevan rentouttavaa puuhaa. 
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #170 : 13.09.06 - klo:11:57 »

Täällä kanssa sukkia kudotaan. 
Neulalla sit neulotaan. :-))

On ihan kiva katsella, millä nimellä eri paikoissa käsitöitä tehdään. [:-)]
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #171 : 13.09.06 - klo:12:07 »

Neulalla ommellaan, kangaspuilla kudotaan ja puikoilla neulotaan ( no voi niilla kutoakin) ja koukulla virkataan. Tosin tässä huushollissa harvemmin tulee tehtyä mitään noista,
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 916
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #172 : 13.09.06 - klo:12:12 »

Ja siltikin vaan meillä sukkapuikoilla kudotaan. :-))
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #173 : 13.09.06 - klo:14:33 »

Niin kudon minäkin, kun sukkia teen  [:-)] neulominen on neulan kanssa tökkimistä  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #174 : 13.09.06 - klo:15:06 »

Okei,uskotaan uskotaan että sukkia ja lapasia kudotaan eikä neulota  :-)) Kai käytetään kumpaakin sanontaa sukkapuikoilla "tikuttamisesta".Minä käytän nimittäin myös tuota "tikuttamista" kun puhun sukan-tai lapasen teosta.
Ja tuo raitalanka on kivaa,kun sukista ja lapasista tulee hauskan näköisiä.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #175 : 13.09.06 - klo:17:49 »

Täällä kun on enempikin sukantekijöitä, niin osaisikos kukaan sanoa mikä on tämän kantapään tekotavan nimi suomeksi?
http://www.kaspaikka.fi/engl/knit&crochet/kantap-en.html
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #176 : 13.09.06 - klo:18:50 »

Onpas outo kantapään tekotapa  :-O Tuolla tavalla en ole koskaan sukan kantapäätä tehnyt.Vaikealtakin tuollainen tapa minusta näyttää.Kyllä se perinteinen suomalainen tapa on huisan helppo tapa tehdä kantapää.
Ja en osaa sanoa,mitä tuossa tekstissä sanotaan joten suomentaminen jääköön jonkun toisen tehtäväksi.
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:18:52 kirjoittanut käenpiika »
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #177 : 13.09.06 - klo:18:58 »

Vaikealtakin tuollainen tapa minusta näyttää.Kyllä se perinteinen suomalainen tapa on huisan helppo tapa tehdä kantapää.

Ei se sinänsä ole vaikea, oikeastaan on ihan sama kuin perinteinen kärkikavennus. Tai siis tekniikka on helppo, mutta tässä tekeillä olevassa sukassa se onnistui vasta kolmannella kerralla, joten tämmöiselle vähän taitamattomammalle on kyllä hiukan hankala.

Perinteinen on helppo ja vahvennettuna vielä tosi kestäväkin. Välillä pitää vaan kokeilla näitä muitakin hömpötyksiä  :-))

Lisäyksenä vielä, että tää sukka mitä nyt teen, on aloitettu varpaista päin, joten siihen ei oikein tuo perinteinen onnistunut. Tein sen jo kerran, mutta näytti ihan hassulta kun se oli väärästä suunnasta tehty. Taidot taas ei riitä siihen, että osaisin tehdä sen siitä suunnasta niin, että näyttäisi hyvältä. Kätevää sinänsä aloittaa sukat varpaista kun voi tehdä sitten niin pitkän varren kun kerällä lankaa riittää.

Vielä lisään, että selailin tätä ketjua läpi ja tuli tunne, että seuraavat sukat on sitten samalla tyylillä tehty kuin mitä Terttukaarina oli tehnyt. Ethän pahastu, jos lainaan ideaasi? Ovat niin upeita!
« Viimeksi muokattu: 13.09.06 - klo:19:03 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #178 : 13.09.06 - klo:19:24 »

Olipa hankalan oloinen tuo Ullun kantapää, melkiisti kön lapasta alottelis, mut ei sitten kuitenkaan. Teenpä perinteisellä tyylillä, kerran sen olen oppinut  :-)) (hiihtääkkään en osaa kön perinteisellä, ja en muutes edes hiihtele, se ei ole valkoihoisen heiniä ollenkaan, eikä saa nyt suuttua, tuo on miun tyyli vaan sanoa hiihtämisestä, joka on karmein urheilulaji, mitä olla voi!)
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #179 : 13.09.06 - klo:19:53 »

Jokaisella Akilleen kantapäänsä.. [:-P] :-))
Multa taas kyl hiihtäminen sujuis paremmin kuin puikkojenkilistys, vaik vieno kateen värinä silmäkulmassa luenkin näitä eksperttien juttuja ja katselen hienoja tuloksia. :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.057 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.