Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 53233 kertaa)

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #615 : 03.09.07 - klo:18:55 »

Viidenkymmenen kudotun sukkaparin jälkeen siirryin tumppujen kudontaan. Peukkua vaille eka kappale on valmis ja toinen menossa.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #616 : 03.09.07 - klo:21:27 »

Viidenkymmenen kudotun sukkaparin jälkeen siirryin tumppujen kudontaan. Peukkua vaille eka kappale on valmis ja toinen menossa.

Hyvä hyvä!

Kun olin tänä kesänä siellä Eestissä Kihnun saarella - siellä näimme sikäläisten naisten käsityöperinnettä.
He kertoivat, että kun mennään naimisiin, pitää neuloa sukat anopille ja kaikille sukulaisille.
Eräs vanhempi nainen kertoi, että naimisiin mennessään hän oli neulonut 44 sukkaparia. Ja ne sukat eivät ole tavalliset tumput, vaan kirjoneuleella neulotut ja pitkävartiset - siis polveen saakka!

----------
Se siitä taidosta, mutta kyllä meidänkin jokaisen pitää antaa arvoa omille töillemme, kuten Ullu viisaasti huomautti! Ollaan ylpeitä siitä, mitä me osataan - joku toinen osaa jotain toista ja suurin osa ei osaa yhtään mitään. Katselevat vaan ihaillen meidän töitä! [:-)]
Kirjattu

tinttinen

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #617 : 03.09.07 - klo:22:19 »

en nyt viitsi mainostaa, mutta jos joku oikein kovasti on kiinnostunut, niin olen se, joka ullun blogiin kommentoi 17.3.2007 15:44:00. ettei olis liian helppoa.  :-))  [:-P] [8-)]
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #618 : 03.09.07 - klo:22:27 »

Kannan korteni kekoon minäkin.
Sain eilen valmiiksi oheisen pontson. Aion ottaa sen mukaan ruskaretkelle Lappiin.
Olen virkannut nyt kolme pontsoa, mustan, keltaisen ja tämän.

Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #619 : 03.09.07 - klo:22:49 »

Pirteä ja nätti. Kivoja töitä kaikilla.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #620 : 04.09.07 - klo:00:31 »

Taas tänne on tullut paljon uusia upeita käsitöitä näytille. [:-)]
Ihanan ruskan värit Ullun kutomissa sukissa.
Miten toi pannumyssyn kuvio tehdään?  Sitä ei siis virkata, vaan käytetään neulaa. [:-I]

Jestas, kun on upee toi terttukaarinan pontso on!  [KIPPIS]

Niin, Ullu, oletko koruja tehnyt? [:-)]


Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #621 : 04.09.07 - klo:00:58 »

Tinttisen töitä kävin taas kerran ihailemassa. Tosin ei taida muutenkaan olla kuin pari päivää kun viimeksi käväisin blogissasi kylässä. Olen vain niin hirveän huono kommentoimaan.

iipan viisikymmentä sukkaparia on kyllä hatun nostoinen suoritus. Ei voi kuin ihailla moista ahkeruutta!

Terttukaarinan poncho on upea!

Kaarin, en ole tehnyt koruja pitkään aikaan. Ehkä vielä joskus.

Siitä neulakinnastekniikasta... se on aika jännä juttu. Neulalla tosiaan tehdään, periaatteessa mikä tahansa tylppäpäinen iso neula käy. Mukavimmin homma etenee kuitenkin ihan tuolla varsinaisella neulalla, joka noissa kuvissakin näkyy. Tekniikasta saa varmaan parhaan käsityksen jos katsoo vaikka viimeisimmän näistä Krista Vajannon sivuilta löytyvistä videoista http://www.vajanto.net/gradu/
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 916
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #622 : 04.09.07 - klo:09:51 »

Hienoja töitä ja hyviä linkkivinkkejä.
Terttukaarina, Voisikohan mitenkään saada vähän ohjeita tuohon pontsoon  [:-I]? Mikä lanka, koukku, aloitussilmukkamäärä ym. -Vai onko se salaisuus? Upea pontso on.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #623 : 04.09.07 - klo:10:11 »

Ullun linkin videot sai minut järkiini, kiinnostava katsoa tuo muinaisneulominen, eipä näyttänyt helpolta  :-O
Mitenkähän ne entisajan ihmiset on keksineen tuollaisen tavan neuloa "tikulla"

http://www.tkukoulu.fi/~kleinone/neulakinnas/index.html
http://cc.joensuu.fi/~tkkroger/erikoislankatyot/neulakinnas.htm

Monta kertaa olen ajatellut mennä sellaiselle neulakinnaskurssille, taitaa jäädä väliin  [:-I]

Syysiltojen pimetessä alkaa telkkarin eteen vyöryä lankakeriä, puikkoja, aloitettuja, keskeneräisiä neuleita, suunnitelmia [:-)]

[KIPPIS]  Passaa Terttukaarinan lähteä ruskaretkelle  [:-)] Ullulla ihana rantasukkakuva, oikea lankamainos,
Iipalla mieletön määrä sukkia :-O :-O  siis 100 sukkaa      [KIPPIS]
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo:11:01 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #624 : 04.09.07 - klo:11:53 »

Pihalintu, ei neulakinnastekniikka ole mitenkään vaikea!

Hankaluutta minulle teki se, että en ollut koskaan nähnyt kenenkään tekevän eli netistä löytyvät ohjeet ja tuo videosivu olivat ainoat opit mitä oli. Into oli kova, joten en malttanut jäädä odottelemaan mitään kursseja tai opettajia. En ole mitenkään luonnonlahjakkuus tuollaisissa jutuissa, joten siksi meni muutama metri lankaa tuhannen solmuun ennen kuin homma lähti sujumaan.

Jos sulla kerran on mahdollisuus mennä kurssille, niin ilman muuta kannattaa! Kun vauhtiin pääsee, niin homma on helppoa saman toistoa ihan niin kuin neulominen ja virkkauskin.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #625 : 04.09.07 - klo:14:04 »

 [:-)]  Ullu olet aika mestari, jos tuosta videosta mallin otit. Hyvin siinä oli perusasiat kuvattu.

Neulekintaan tekoa olen kerran seurannut ihan vierestä, näytti helpolta kun sen osaa  :-))

Toistaiseksi teen noita sormikkaita, ihan tavallisella menetelmällä. Muutaman parin samanlaisesta langasta, aina tuppaa yksi käsine katoamaan tai hajoamaan.  Helpompi tehdä samalla monta, ei tarvitse niin silmukoita muistella.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 146
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #626 : 11.09.07 - klo:11:13 »

Minä sain ystävältäni hänen itse tekemänsä kauniin hopea/spektroliitti riipuksen..pantoineen.Olen todella onnellinen saamastani lahjasta..ja pidän sitä kaiken aikaa kaulassani,antaa kuulemma voimaa arkeen..siis arkienkeli..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #627 : 11.09.07 - klo:11:18 »

Telkkinen, oletpa saanut hienon lahjan ystävältäsi!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #628 : 11.09.07 - klo:11:25 »

Tänään alkaa minullakin se "Koreja luonnonmateriaaleista luovasti"-kurssi. Innokkaana olen sinne menossa.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #629 : 11.09.07 - klo:11:43 »

Ilmoittauduin tuolla Taikkarissa nyt ompelupajalle, saa nähdä mitä siellä tulee väsättyä, vanhojentanssipuku ois suunnitelmissa sitten kakkosvuosikurssilla tehdä. Aloitan nyt joistain helpoista, ensimmäiseksi joku ihan perus hame ja olkalaukku ennen kuin alan mitään isompaa tekemään.

Yhden dinon pään olen askartelumassasta vääntänyt nettikaverilleni kun hää on varsinainen dinofriikki, kunhan löydän jostain kuvan niin pistän näytille.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.