Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käsi- ja puhdetöitä  (Luettu 53238 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1455 : 18.02.09 - klo:11:14 »

Nyt mä sain idean  [:65]
Ajatelkaa, emalimuki Pönttölän väreissä ja Pönttö-logolla! Olisipa mahtavaa ottaa linturetkelle kahvimukiksi!  [:-)]
Kukaa alkaa valmistaa niitä? Mä ostan heti muutaman!  :-))

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1456 : 18.02.09 - klo:11:19 »

Mukin emaljointi se vasta haastavaa oiskin... Vain tauluja ollaan tehty, siis vaakasuorassa olevalle kupari/alumiinilevylle ja sitten uuniin 700-1000 astetta, kuumaemalissa. Kylmäemalissa riittää hellan levy. Mutta siis se kuvio tauluun tehdään emalijauheesta, joka on kuin perunajauhoa, ei se mukin ympärillä pysy.

Ei aavistustakaan miten myynnissä olevat emaliastiat oikein pinnoitetaan. Koko aine on varmasti vähän erilaista... Tää meidän käyttämä emalijauhe, se on itse asiassa lasia, särkyvääkin, jos kolistelee tai pudottelee.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1457 : 18.02.09 - klo:11:26 »

No höh! Pönttölogoja pitäisi siis saada tarrana, jolla voisi itse koristella emalimukinsa!  [;-)]

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1458 : 18.02.09 - klo:11:31 »

No höh! Pönttölogoja pitäisi siis saada tarrana, jolla voisi itse koristella emalimukinsa!  [;-)]

Monitoimilaitteessa skannaat pönttölogon kuvan ja printtaat tarrapaperille, sellaistakin on saatavana. :-))
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1459 : 18.02.09 - klo:11:32 »

Emalimukia mettään? :-O Kuksa se olla pitää...  [:-I]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1460 : 18.02.09 - klo:11:41 »

Omista valokuvista on ainakin mahdollista laitattaa kuva mukin kylkeen. Itse ostin  kerran iäkkäälle mukin johon tuli hänestä lapsena otettu valokuva. En tiedä onnistuuko emalimukin kylkeen. Posliiniseen ainakin onnistuu mutta ei kestä konepesua. Liike oli sellainen jossa painetaan kuvia paitoihin asiakkaan kuvista.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 318
  • Itä-Uusimaa
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1461 : 19.02.09 - klo:09:56 »

Kyllä ootte tehneet hienoja töitä  [KIPPIS]

Toi sorsakello on aivan ihana  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 916
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1462 : 19.02.09 - klo:10:15 »

Tuo Tiinan Kello............lopputulos enemmän kuin hieno!
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1463 : 19.02.09 - klo:10:21 »

Mahtava sorsakello!  [:-)] Jotenkin tulee mieleen jonkun englantilaisen kartanon herrain tupakkahuone, jonka seinällä tuo roikkuisi  [:-)]

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1464 : 19.02.09 - klo:10:27 »

Ei mulla oikein ole edes paikkaa tolle kellolle kun ei ole sitä tupakkahuonettakaan :-)). Toi on kyllä enemmän vaan koriste kun ei siinä ole numeroitakaan, tai voisihan siihen kyllä numerot tai ainakin jotkut pisteet laittaa jotta paremmin näkisi ajan. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1465 : 19.02.09 - klo:11:04 »

Ei kellossa tartte olla numeroita eikä pisteitä. [:-)] Hyvin sen ajan oppii näkemään ilmankin, nimim. "kokemusta on". Äitini on siitä emalista tehnyt myös kelloja, semmosia, joissa on niittymaisema ja sinistä taivasta ja ilman numeroita, hyvin aika selviää niistä.

Tuo Tiinan kello on tosi kaunis. Jännä tekniikka tuo krakleerauskin, ikinä en ollut tuommoisesta kuullut. [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1466 : 19.02.09 - klo:11:07 »

Jännä tekniikka tuo krakleerauskin, ikinä en ollut tuommoisesta kuullut. [:-)]

Huonekalujakin voi käsitellä samalla tekniikalla. Aika kivaa jälkeä siitä tulee!
Noissa koti- ja sisustuslehdissä on esitelty tuota tekniikkaa. Mä en kyllä ole koskaan kokeillut.

Mutunen

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 319
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1467 : 19.02.09 - klo:13:50 »

Santeri Happonen kertoo tuolla, kuinka kotioloissa voi tehdä emalointi ja lasitusjuttuja..
http://timo.santerihapponen.net/
Kirjattu

Mutunen

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 319
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1468 : 19.02.09 - klo:14:10 »

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=9909.0

Tuonne laiton kuvia askareistani,,,, kuksia ja jouhikkoviulu....
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Käsi- ja puhdetöitä
« Vastaus #1469 : 19.02.09 - klo:14:44 »

hienoja kuksia...
pahkasta:
"Pahkoiksi kutsutaan puiden rungoissa, oksissa tai juurissa esiintyviä usein pallomaisia muodostumia. Pahkan muodostumisen syytä on vaikea sanoa. Syynä voi olla hyönteisen tai mekaanisen vaurion aiheuttama vioitus tai paikallinen mutaatio eli muutos perintötekijöissä.
Puun jälsikerroksessa oleva solu jakaantuu muita jälsisoluja nopeammin. Puuaineen epänormaali kasvu saattaa jatkua puun koko eliniän, jolloin itse pahkasta voi muodostua kookas, halkaisijaltaan jopa yli metrin. Yksittäiset, terveet pahkat eivät yleensä muuta laajasti puuta, vaan runkoa voidaan käyttää tavanomaisesti esimerkiksi sahatavarana.

Pahka voi aiheutua myös muista syistä. Koivun yleinen lahottaja on pakurikääpä, joka muodostaa tummia pahkamaisia muodostumia. Ne ovat kuitenkin kääpiä, eli puussa loisivan sienen aiheuttamia itiöemiä, eivätkä muodostaan huolimatta varsinaisia pahkoja.
Pahkan puuaines on kovaa ja kestävää. Se sopii kovaan kulutukseen joutuviin esineisiin, kuten kahvoihin ja pieniin astioihin. Varsinkin raidan pahkat ovat suosittuja pahkakuppien eli kuksien sekä myös korujen raaka-ainetta. Isoista pahkoista on tehty jopa huonekaluja."(lähde: Metsäkeskus)
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.