Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 45 minuuttia tänään 12.12.2007  (Luettu 1653 kertaa)

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
45 minuuttia tänään 12.12.2007
« : 12.12.07 - klo:16:37 »

Uskaltaako kukaan katsoa tänään tuota ohjelmaa?
Kävin mainoksen innoittamana katsomassa tuolla netissä.
Piti katsoa kokonaan. Osasekunnin katsoin. Ja heti alussa
niin hirveää että nappasin kiinni.
 Minun sydämeni ainakin itkee todella
Mikä on ihmisiin mennyt. Yhtä tuskaa on eläinten kohtalo näissä ns. sivistysmaissakin.
Vähintään viikottain tulee uutta hirveää tietoa eläinten karmeasta kohtelusta.
   Itselläni on kirjaimellisesti sydän ahdistuksesta pakahtumassa.
Eikö noista ole aiemmin puhuttu vai onko ennen, pienimmässä määrin kasvatettuna,
eläimiä kohdeltu paremmin?
   Arvelen ettei täällä kukaan uskalla tai halua tähän mitään kommentoida, eikä
tarvitsekaan. Jonnekin vaan pitää pahaa oloa saada purettua.
Enkä voi mitenkään auttaa noita ressuja
Surkimus olen kun en voinut toisten tuskia  edes  videolta katsoa.
Saati että voisin jotenkin AUTTAA !
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #1 : 12.12.07 - klo:16:50 »

Eilen illalla näin ko. ohjeman ennakkomainoksen ja suoraan sanoen kauhistutti.
Sitä toisaalta ajattelee että miksi näitä pitää näyttää telkkarissa, mutta toisaalta eihän kukaan tiedä näistä epäkohdista jos ei niitä näytetä.  [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

vierastuttu

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #2 : 12.12.07 - klo:17:11 »

En katso minäkään mutta hyvä kun tuodaan esiin, jos niihin, epäkohtiin voitaisiin puuttua!
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #3 : 12.12.07 - klo:17:14 »

En katso, näin jonkin ennakkomainoksen ko. ohjelmasta ja se riitti.  [:´(]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #4 : 12.12.07 - klo:17:17 »

 [:-(] Kyse lienee teurashevosten kuljetuksesta? Onneksi mulla ei ole digiboxia ja en varmaan kykenisi  tuolaista ohjelmaa katsomaankaan. Tulee niin äärettömän paha olo jo tuosta otsikostakin ja viha ihmislajin joitain edustajia kohtaan sen kun kasvaa  [HOT]
Oksettavaa toimintaa. Hyvä kuitenkin kun nämä tuodaan päivänvaloon - sanotaan että tieto tuo tuskaa ja tässä se kyllä pitää paikkansa. Hyvä puoli näissä on myös se, että paljastukset ovat aina avain muutokseen kohti parempaa - näin ajatellen toivon että se todella pitäisi paikkansa. Rääkkääjät ja sadistit pois koko maapallolta! [:-//]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #5 : 12.12.07 - klo:17:47 »

Kyllä nämä hyvät dokumentit on tehty ihan katsottaviksi, eivät ole mitään ylidramatisoituja - vaan kauhistuttavan totta! [:-(]
Meidän tarvitsee sentään vain katsoa, kun ajattelee niitä, jotka joutuvat puuttumaan ongelmiin, menemään paikalle, tekemään kipeitä ratkaisuja, saada haukut ja uhkaukset niskaansa kaupanpäälisiksi [:-//]

Ei ole helppoa silti katsoa, mutta toisaalta se on koko totuus, miltä ei saa silmiään sulkea.
Ehkä sen katsottuaan monelta aukeaa silmät huomaamaan tarkemmin epäkohtia, joihin voi itsekin puuttua.
Kerran olen puuttunut minäkin. Erästä koiraa pidettiin yöt, päivät sellaisessa painavassa ketjussa. Soitettiin viranomaisille ja tilanteeseen tuli korjaus. Tämä nyt vain jäävuoren huippu..

Vastaavat ohjelmat surkeista lastenkodeista ja asukeista tekivät minut ainakin vielä enemmän lohduttomaksi...Eläimet sentään voidaan lopettaa tuskistaan ja kärsimyksistään, jos ei enää muuta ole tehtävissä, mutta ne tuhannet lapset surkeissa oloissa hylättyinä ovat mielestäni jotain niin sairaan lohdutonta ja tekee voimattomaksi.
Näitäkin lapsia pyritään auttamaan, mutta ei se riitä koskaan, vaikka helpottaa.

Vaikea on silti ymmärtää ihmisiä, jotka kieltävät tosiasioita. Esim. on ihmisiä jotka eivät halua lukea tiedotteita esim broiler/tai kanakasvattomoista...Perustelu on, että jos lukevat, eivät voikaan enää ostaa edullisia isoja kananmunia, kun tulee niin paha olo kun lukee näistä isoista kasvattomoista, eikä sitten enää voisikaan ostaa kyseisiä tuotteita. [:-//]
Eli on parempi jättää lukematta, kuin lisäämällä tietoa haluaisi vaikuttaa kanojen/broilerien parempaan elämään, parempiin tuotteisiin.

Liian moni sulkee mieluummin silmänsä kuin puuttuu asioihin tai muuttaa edes näitä ostosvalintojaan...
Mutta aina joku saa jonkun mukaan ja asiat etenee puuttumiseen ja välittämiseen. Siksi varmaan tämä 45 minuuttia tänään avaa edes jonkun silmät ja puhuttelee.
Maailmaa ei koskaan täydellisen tasapuoliseksi tai hyväksi saa, mutta ainakin jotain hyvää jossakin pieninä puroina tapahtuu... [:-I]

Oho, tulipas tästä pitkä.... [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #6 : 12.12.07 - klo:18:31 »

Teuraseläinten kohtalo ylipäätään on kamalaa, pitkiä matkoja ahtaassa tilassa ilman ruokaa tai vettä.
Onko kukaan muu ikinä ajatellut, että se kipu, pelko tms jää siihen lihaan mikä me syödään?
Tuollaiset ohjelmat ovat hyviä, tuovat ihmisten tietoisuuteen asioita, mutta silti en voi niitä katsoa.
Jo pelkkä ajatus riittää  [:´(]

En syö broileria, en osta häkkikanalan munia ja nyt on koko syksy mennyt melko vähäisellä lihalla.
Katsoin sen tehomaatalous ohjelman syksyllä ja meni maku lihasta, ja espanjalaisesta paprikasta...
« Viimeksi muokattu: 12.12.07 - klo:18:34 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #7 : 12.12.07 - klo:19:27 »

Tuossa ohjelmassa pitäisi olla juttua Nokian vesikatastrofista, joten täytyy kyllä välillä vilkaista.

En pysty tai tottakai pystyn katsomaan jos pakotan itseni mutta en tee, koska katselusta tulee niin paha olo. Siksi en katso tv:stä mitään eläinrääkkäykseen liittyvää, vaan suljen telkkarin tai vaihdan kanavaa.
Tästä teuraseläinten huonosta kohtelusta kuljetuksissa EU:ssa taisi jokunen vuosi sitten olla paljonkin juttuja tiedotusvälineissä, mutta näköjään mitään ei ole olojen parantamiseksi tehty.  [?]

Addressiin kirjoittaisin heti nimeni eläinten puolesta ja voisin lahjoittaa rahaa keräykseenkin, mutta tv-ohjelmia niistä hirveistä jutuista en kyllä katso.
Tämä ei ole mielestäni luonteen heikkoutta vaan sanotaanko pikemminkin kovuutta tai sitten olosuhteiden/realiteetien sanelema toimenpide (itsesuojelu).  [:-I]

Nykyään tiedotusvälineissä miltei kaikki uutiset ja jutut ovat negatiivisväritteisiä (joku kuoli,ampui,tappoi,surmasi,sekosi,saastutti yms.), joten niiden liika seuraaminen saattaa helposti turruttaa tai lamaannuttaa. Itse alan liika pohtimaan kaavalla  -- mikä on ongelma?-- sitten mistä se johtuu? --ja mitkä ovat ratkaisut ongelmaan?  Ja aina se löydetty ratkaisu tyssää miltei aina pahoihin,ahneisiin ja välinpitämättömiin ihmisiin,valtioihin,yhtiöihin tms.
Sirkka-Liisa Anttilan sanoja lainatakseni: tehotuotannossa Suomessa eläimiä kohdellaan pääsääntöisesti hyvin. [:´((]
Eikä osaa edes hävetä!
« Viimeksi muokattu: 12.12.07 - klo:19:43 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #8 : 12.12.07 - klo:20:11 »

Mä en ikinä katso tuollaisia ohjelmia.
En siksi että haluisin sulkea silmäni asialta vaan ihan oman mielenrauhani takia.
En viitsi tahallani suututtaa itseäni ja saada pahaa mieltä koska en varmastikkaan voi asioihin mitenkään vaikuttaa.
Paitsi itse kohtelemalla eläimiä hyvin joiden kanssa olen tekemisissä.
Se taas katsonko jonkun ohjelman joka pahoittaa mieleni vai en,ei auta yhtään eläintä.Kauheuksia tapahtuu kaikesta huolimatta.
Vaikka mä tiedostaisin kaikki maailman kauheudet ja raakuudet niin en juuri voi niihin vaikuttaa,paitsi ehkä boikotoimalla joitain tuotteita tai firmaa.
Tavallisen yksittäisen mattimeikäläisen vaikutusmahdollisuudet taitaa olla aika vähäiset.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #9 : 12.12.07 - klo:20:51 »

Emo, pisarasta se valtamerikin muodostuu, eli kyllä minusta kaikki lähtee hyvin pienestä.
Mietipä vaikka tätä "roska päivässä" juttua, yksi aloittaa ja synnyttää liikkeen.

Adresseja sun muita vetoomuksia on netissä paljon.
Kai se Anttilakin jotain tajuaa kun saa paksun listan nimiä eteensä.

Mm. täällä voi vaikuttaa:
http://www.oikeuttaelaimille.net/www/index.ph?option=com_frontpage&Itemid=75
« Viimeksi muokattu: 12.12.07 - klo:20:56 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #10 : 13.12.07 - klo:15:16 »

Parus ja muut, KIITOS että ajattelette samalla tavalla kuin minä.
Ehkä kaikki ei ole kuitenkaan menetetty.
Että nämä ohjelmat ovat tärkeitä. Ehkä jotain paranee kun näitä näytetään.
   Katsoin silloin sen taistelukoiravideon. Sekin oli kamala mutta pakotin
itseni siihen. Samoin tuon suomalaisista isoista eläintenkasvatustiloista ja niiden
ala-arvoisista olosuhteista kertovan jutun myös katsoin, suru sydämessä.
   Tätä en nyt ole katsonut kuin nuo mainospätkät ja tuon alun.

Olen luullut että Suomessa on eläimillä paremmat olot. Mutta eihän niin
todella ole.
Minuakin raivostutti ministeri Anttilan sukutilastaan antama lausunto ; eihän meillä mitään
huonoa ole, meillähän on sertifikaatit ja paperit että kaikki on lain mukaan.
 Mitä pahusta nuo paperit vaikuttavat. Ministerin tytär saa varmaan sertit ja leimat kunhan vaan
paperisyrjää näyttää.
  Ja sitten se omahyväinen, pilkallinen, ylimielinen hymy haastattelijalle. En milloinkaan sitä unohda.

Toivotaan että eläimet saavat edes hieman parempaa kohtelua näiden juttujen jälkeen.

   
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 838
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #11 : 13.12.07 - klo:15:33 »

Täällä yksi sellainen, joka ei katso mitään ohjelmaa, missä eläimiä huonosti kohdellaan, koska mietin ja suren sitä sitten päiviä, viikkoja, jopa kuukausia. Minulle tulee niistä niin todella paha mieli.  [:´(]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #12 : 13.12.07 - klo:15:54 »

Paruksen kanssa samaa mieltä.
Eilen en katsonut kyseistä ohjelmaa.  Kohta se tulee uusintana ja katson, vaikka tiedän saavani siitä pahan mielen.  [:´(] [:´(]
Kirjattu

vieras

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #13 : 13.12.07 - klo:16:24 »

Tulipa katsottua ja tulipa lopetettua Italialaisen lihatuotteen syönti.   [:-(]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #14 : 13.12.07 - klo:17:52 »

Joo,kyllä mäkin vetoomuksia ja adresseja allekirjoitan ym kaikenlaista pientä eläinten hyväksi teen.
Osallistun lahjoituksiin,boikotoin ym
Mutta mielestäni se katsonko jotain ohjelmaa vai en ,ei paranna tätä maailmaa yhtään.
Jokapäiväisillä teoilla yritän tehdä maailmasta hitusen paremman paikan.
Turhaan vain kiusaan itseäni ja aiheutan mielipahaa.
Samasta syystä en myöskään lue iltapäivälehtiä tai ilmaisjakelujakaan.
En yritä ummistaa silmiäni tosiasioilta tai katsoa maailmaa ruusunpunaisten lasien läpi,maailma menee menojaan jokatapauksessa.
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #15 : 13.12.07 - klo:18:52 »

Tuli katsottua. Itse olen työskennellyt teholihataloudessa jonkin aikaa ja sivusta seuranneena
voi taas sanoa lopettavansa teholihan syönnin. Täälläkin on minua brutaalina pidetty, kun olen kertonut
mieluiten syöväni eläintä, jota olen itse rapsuttanut, mutta juuri sillä voi vaikuttaa lihantuotantoon.
Tukemalla esim. luomutuotantoa ja ostamalla lähilihaa, pudotetaan porsaan/naudan hinta alas, jolloin suurien tehotuotantoyksiköiden tuottavuus huomattavasti laskee. Kun ei osteta, ei tuoteta. Kyllä päätöksenteko on kuluttajan omissa valinnoissaan.
En kyllä koskaan hevosta suuhuni laittaisi, mutta sama pätee hevoseen kuin nautaan ja sikaankin.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #16 : 13.12.07 - klo:19:10 »

Niin, JOS ihminen tietää jo mitä kauheuksia maailmassa tapahtuu, ei tosiaan
olekaan mitään syytä noita katsoa. Mutta kyllä ne minusta ovat hyvinkin tärkeitä, herättäviä.
Läheskään kaikki ihmiset eivät tiedä missä mennään.
Ainakaan minä en esim. tiennyt ennen tuota tv-esitystä että Suomessa kohdellaan
eläimiä tosi huonosti ja että meilläkin on tuollaisia "hehtaarisikaloita ja kanaloita".

   En tiennyt myöskään että Suomessa harrastetaan tappelukoirien kasvatusta
 ja jopa raakoja koiratappeluita.

Aavistus noiden teuraseläinten kohtelusta aiempien juttujen pohjalta oli,
mutta senkin raakuus yllätti.

Omakohtaisesti siis voin sanoa että ilman noita harvoja ihmisiä jotka noita ohjelmia
tekevät ja tosiaan tarttuvat konkreettisesti epäkohtiin, en ainakaan minä olisi ollut
tietoinen monista surullisista asioista.
   Silmät sulkemalla on helpompi elää ja rahalla ostaa hyvää omaatuntoa.
Jälkimmäistä harrastan itsekin  [:17] resurssieni mukaan.
Mutta oikein muutakaan en osaa tehdä  [:-I]   
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #17 : 13.12.07 - klo:21:21 »

 [:-(] Ehdein katsomaan vain osan ohjelmasta, mutta jo siitä sai tuntuman [:-//] [:´((]
Täytyi kyllä ihailla haastattelijan rauhallisuutta ja taitoa keskustella ja millä tinkimättömyydellä pureutui aiheeseen. Hienoa [:-)]
Ja Anttila...ei pisteet kasvaneet. Kyllä tästä vielä haloo tulee ja hyvä on!

Minäkin uskon niihin pieniin puroihin ja pieniin tekoihin ja valintoihin niinkuin jo aiemmassa viestissä annoin ymmärtää[:-)] Käsien levittely ei ainakaan auta....

Enkä minä tarkoittanut, että ohjelman katsominen joku itsetarkoitus olisi tai siitä saa jonkun kunniamaininnan kun sitä katsoo. Siis ei mitään syyllistämistä kenellekään. [:-)]
Minusta tämän hyvän ohjelman tarkoitus perustuu kuitenkin ihan katsojien tietoisuuden lisäämiseen, ei mihinkään sensaation hakuun tai pahan mielen lisäämiseen.
Kyllä minullekin on vasta tässä syksyn aikana (keskustelu ns.asiantuntijan kanssa ja lukemalla)ja nyt tämän ohjelman tuoman keskustelunkin myötä silmät auenneet....Minäkin olen luullut, että eläimiä kavatetaan paremmin....
Ei ole voinut ymmärtää, että suursikaloissa esim. sikoja pidetään tuollaisessa häkkyrässä ettei kääntymään pääse....  [:´((] Eli tieto lisää paitsi tuskaa, lisää se myös tarvetta tehdä jotain valintoja ja vähän halua vaikuttaa.
Ei tämä minusta kasvissyöjää tee tai fanaattista intoilijaa, vaikka Anttila niin leimaa ja yleistää aktivistit ja kaikki jotka eri mieltä... [:-I]

Hyviä kirjoituksia teiltä [:-)]. Anniina ja muru - yhdyn mielipiteisiinne ja ajatuksiinne täysin!  [:-)]

Tähän aiheeseen olisi hyvä palata paremmalla ajalla. Nyt ei ehdi. [:-(]
Itseäni kinnostaa luomutuotteet ja kadehdin mm. siskoani, jonka kaupungissa on tälläisiä luomupiirejä eli kotitalouksia jotka tilaavat yhteisesti luomutuotteita yhdessä suoraan tuottajalta. Toimii kuulemma erittäin hyvin [:-)]

Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia, kokemuksia koko tästä aiheesta, myös epäkohdista. Palaillaan!  [:-)]




Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #18 : 13.12.07 - klo:22:14 »

Edelliseen kirjoitukseen viitaten sanon, etten usko kenenkään meistä sädekehää päänsä päälle havittelevan, kertomalla, onko samaa mieltä kirjoittajien kanssa.

Totuus on, et jos nuita raakuuksia ei tuoda julki, niin ne jatkuu.  Ja aivan varmasti vieläkin pahempaan suuntaan, kun me ihmisetkin olemme raaistuneet joka lähtöön. [:-(]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #19 : 13.12.07 - klo:22:16 »

Katson, tietääkseni miten julma ja karmea ihminen voi olla  [:´(]    mitä itse voisin tehdä eläinten hyväksi  [?]

Poliitikkojen ja päättäjien mielestä asiat on hyvin  [:-(] :-O


-------------------------------------------------------------------------------

Tässä vielä linkit ohjelmiin, ei ole pakko katsoa.

45 min.  -->       http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?588966

eilinen A-studio mukana Sirkka-Liisa Anttila   -->  http://areena.yle.fi/toista?id=964312 
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #20 : 13.12.07 - klo:22:25 »


Sirkka-Liisa Anttilan sanoja lainatakseni: tehotuotannossa Suomessa eläimiä kohdellaan pääsääntöisesti hyvin. [:´((]
Eikä osaa edes hävetä!

Sallikaa mun ihan hiukan epäillä näitä esillä olleita videoita:
Työkaveri on kotoisin Tammelasta, kuten Sirkka-Liisakin ja tietty uteliaisuuttaan selasi Tammelan videot läpi. Mä katselin selän takaa yhtä pätkää, jossa possut olivat hirveän ahtaassa kasassa... ja kuinka ollakaan, yhtäkkiä kuvassa vilahtikin karsinan tyhjä, tilava takaosa  [:-I]
Ja nämä possut olivat selkeästi pirteitä, reippaita nuoria yksilöitä.

Mun kokemuksen mukaan nuoret possut ovat niin uteliaita, että jos joku tulee karsinan reunalle kameran kanssa niin joka ikinen possu säntää siihen katsomaan.Ahdastahan siinä tulee!  [:-DD]

Varmasti huonoa kohteluakin löytyy, ja paljon, mutta nämä sensaatiohakuiset videot???  :-O
Kuka päästäisi sikalaansa kuvaamaan, jos asiat olisi huonosti?

Jos ollaan menty luvatta, niin onko varmasti noudatettu lakeja ja ohjeita, joilla estetään mahdollisten tarttuvien tautien kulkeminen sikalasta toiseen? Jalkineiden desinfiointi jne.
Nykyään ei enää noin vaan saisikaan mennä tuotantoeläinpaikasta tai maitotilalta toiselle.

Risto

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #21 : 13.12.07 - klo:23:27 »

Minäkin sanon oman mielipiteeni.
Jos tuotetaan 150.000 hevosta, niin kyllä siellä joukossa varmasti on ainakin yksi hevonen, joka on telonut jalkansa.
No, mihin se hevonen pitää viedä, tietysti teurastamolle. Ja sitähän siinä filmissä oli kuvattu.

Eihän se tarkoita, että kaikki ne 150.000 hevosta olisivat olleet jalkavikaisia.

Ja sitten se toinen kohta, jossa se yksi hevonen ei suostunut yhteistyöhön, että pitää mennä teuraaksi, niin mitenkäs se olisi pitänyt suostutella sinne?
Jos on 150.000 hevosesta kysymys, niin ei siellä joudeta kovin kauaa suostuttelemaan yhtä hevosta.
Muut hevoset seisoivat ihan rauhassa ja odottivat pääsyä teuraaksi.

Tässä karu totuus minun mielestäni ja olen edelleenkin sitä mieltä, että pääsääntöisesti eläimiä kohdellaan hyvin teuraaksi tuotaessa, vaikka nämä filmit antavatkin toisen kuvan.

Ja jos on 25.000 kanan kanala, niin kyllä siellä varmasti on ainakin yksi kuollut kana joukossa. Eihän mitenkään kanalan hoitaja voi yhtenään kiertää kanalaa ja katsoa jokaisen kanan perään, että miten se jaksaa. Täysi mahdottomuus.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #22 : 13.12.07 - klo:23:41 »

Mielestäni teurastettaviksi vietäviä hevosia ei tarttis niin suurissa määrissä kuskata, ettei tarttis hakkaamalla niiden siirtoja paikasta toiseen tehdä!

Ja kaikki kehittyy, niin miks ei keksiä sellaista laitetta joka kevyesti näpäyttäen ohjaa hevoset oikeaan suuntaan.

Tunteviahan noi hevoset vielä siirtämis vaiheessa on, joten ansaitsevat kunnon kohtelun. [:´(] [:´(]
Kirjattu

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #23 : 13.12.07 - klo:23:49 »

No kyllä munki mielest kepillä lyötii turhan ahkeraa.
Ja kipeetä se tekee. Kokemusta on, vaikken o viä teuraaks joutunnukka!   :-O
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #24 : 14.12.07 - klo:03:00 »

Hyvä Kaarin ja Veke.
Kertokaapa jollekkin karjan kuljettajalle, tai minulle, että miten saadaan se "niskuroiva" hevonen nätisti sinne, minne se halutaan.
Minä mielelläni välitän viestin eteenpäin paremmasta konstista, ettei tarvitsisi katsella tuollaisia filmejä. En minäkään halua nähdä tuollaisia filmejä.

Mutta oletteko nähneet, että miten nuoret hevoset vapaassa tilassa järjestelevät sen nokkimisjärjestyksen? Tuo filmi ei ollut alkuunkaan niin rajua, mitä luonnossa tapahtuu.
Minä olen vierestä katsonut ja tiedän ainakin jotain siitä asiasta ja tiedän varmasti sanoa, että ne potkut sattuvat varmasti pahemmin, kuin nuo filmissä näkyneet kepin iskut.

Ja olen nähnyt senkin, kun yhdelle laitumelle tuotiin toinen hevonen ja siinähän syntyi heti taistelu nokkimisjärjestyksestä.
Ikävä kyllä tämä uusi tulokas heti potki tätä "laitumen omistajaa" niin, että tämä synnytti vähän ajan kuluttua kuolleen varsan.

No, voidaan siinä kyllä vähän vierittää syytä myös omistajienkin niskoille, että miksi laittoivat sen toisenkin hevosen sinne samaan aitaukseen sen tiineenä olleen hevosen kanssa.

Lisään vielä varmuuden vuoksi, että en minäkään hyväksy tuollaista kepillä iskemistä, mutta mikä on se parempi konsti?
« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:03:12 kirjoittanut Risto »
Kirjattu

vierastuttu

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #25 : 14.12.07 - klo:05:14 »

Siinä se, TEHOTALOUS!!  Se on se epäinhimmillinen tekijä, SE kun ajattelee vain rahana kaiken. Siihen ei tunteilu kuulu. Hakaten sisään. HYI!  Kyllä se lempeämminkin onnistuisi, palkataan vaan ammattinsa osaava hevoskuiskaaja [:-)] Kanalat ne vasta järkkyjä ovatkin, tehotuottokanalat.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #26 : 14.12.07 - klo:10:05 »

Uskon Riston kertomuksia. 
Sitä vaan tahtoo uskoa ja toivoa eläimille parempaa kohtelua.
Helppoahan sitä on tässä konetta naputellessa mielessään kehitellä kaikenlaisia virityksiä, jotka ei tuottais tuskaa eläimille esim. juuri tuollaisessa elävänä autoon lastauksessa.

En halua enempää osaltani ottaa kantaa asiaan.  Tuntuu nyt jo etoovan koko homma!!  [:-/] [:´((]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 266
  • Itä-Uusimaa
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #27 : 14.12.07 - klo:10:34 »

Täällä yksi sellainen, joka ei katso mitään ohjelmaa, missä eläimiä huonosti kohdellaan, koska mietin ja suren sitä sitten päiviä, viikkoja, jopa kuukausia. Minulle tulee niistä niin todella paha mieli.  [:´(]

Täällä toinen samanlainen. Eikä kyse ole siitä ettenkö tietäisi, että maailma on pullollansa
epäinhimillistä, tai tässä tapauksessa epäeläimellistä kohtelua.
Omalta kohdaltani pyrin aina ostamaan esim. luomutuotteita, jos se vaan on mahdollista. Kananmunat
pitää aina olla luomukananmunia ja maito luomumaitoa. Tavallista maitoa ostan siinä tapauksessa, että
luomumaito on loppu, mutta kananmunat haen sitten toisesta kaupasta.

Satuin vuosia sitten avaamaan telkkarin väärään aikaan. Siellä oli ohjelma, missä kerrottiin,
millälailla Koreassa mureutetaan koiranliha ennen valmistamista. Kanava vaihtui samantien,
mutta nekin muutamat näkemäni sekunnit syöpyivät tajuntaan lähtemättömästi. Ja kyseiselle
asialle, en todellakaan mahda yhtään mitään.


Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #28 : 14.12.07 - klo:13:44 »

Kaija, Anttila on kyllä Forssalainen ja sinnekin tullut/naitu  jostakin muualta.
Olen itse käynyt Anttilan tilalla silloin kun se vielä oli vanhan parin hallussa, eli aikaa on.
Jo silloin siat olivat todella ahtaasti, mitä on nyt sitten tapahtunut kun tuottoa on tehostettu eu:n myötä.
Kukaan ei päästänyt noita kuvaajia, itse menivät avoimista ovista.
Eipä olisi Anttilakaan päästänyt jos olisi tiennyt  [:-DD]


Paha olo tulee kun noita katsoo tai miettii, kyllä eläimellä pitäisi olla eläinten olot, nyt ne on tuotantokoneita.

Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #29 : 14.12.07 - klo:14:43 »

Hakaten sisään. HYI!  Kyllä se lempeämminkin onnistuisi, palkataan vaan ammattinsa osaava hevoskuiskaaja [:-)]

Mä olen ollut katsomassa, kun hevosia lastataan kuljetusautoon. Kiire olisi ollut lähteä kisoihin, mutta yhtä vastahakoista heppaa maaniteltiin, pyöritettiin, peitettiin silmät, melkein matolla nostettiin useamman ison miehen voimin ennen kuin se oli autossa. Kaikki konstit käytiin läpi ja tunti siinä meni!

Se tulee teurasauton kuljettajallakin pakollinen lepotauko aika äkkiä vastaan, jos yhdessä eläimessä menee ylimääräistä aikaa. Ja sen lepotauon ajanhan eläimet sitten seisovat autossa odottamassa.

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #30 : 14.12.07 - klo:14:57 »

Sen verran pitää nopsaan kommentoida, että raajarikkoa eläintä ei saa eu:n lakien mukaan ottaa kuljetusautoon. Eli jalkavaivaista hevosta ei saisi kuljettaa, vaan se pitäisi lopettaa. Teurasauto ei ota sikaloistakaan yhtä ainoaa jalkavaivaista sikaa kyytiin.

Sikataloudessa työskentelevänä selasin läpi kaikki animalian viedot ja täytyy myöntää, että ei niiden kuvaajilla ole minkäänlaista käsitystä karjataloudesta. Yhdenkin videon kohdassa luki, karsinassa verisiä länttejä, verisessä läntissä makasi elävä ja kuollut porsas. Se verinen kasa sattui olemaan sian jälkeiset, kun se sika oli juuri porsinut. Jos sika tekee yli kymmenen porsasta, on hyvin suuri todennäköisyys, että viimeiset porsaat syntyy kuolleena, jos hoitaja ei ole paikalla avustamassa tai antamassa oksitoniiniliuosta. Eikä suurissa tuotantoyksiköissä voida jokaista porsimista valvoa, niinkuin pienissä sikaloissa.
Paljon oli videoissa eläinrääkkäystäkin, mutta pääasiassa täysin normaalia tehotuotantosikalan meininkiä.

Siat ovat häkeissä, koska porsimisessa avustaminen ym. on huomattavan paljon helpompaa, kun 200-300 kg sika on jollain asteella edes hallittavissa. Tiineytyksessä siat on kytkettyinä häkkeihin, koska tiineiden sikojen tappelut eivät ole harvinaisia. Tuolloin keskenmenoja eli luomisia tulee hyvin herkästi.
Ja jos ajatellaan, että sikalassa on n. 1000 emakkoa ja ne kaikki kulkevat vapaana. Miten voit kontrolloida milloin missäkin sika on.

En puolustele tehomaataloutta. Satun vain työskentelemään sen palveluksessa ja tiedän kuinka asiat oikeasti ovat. En sano, että niiden kuuluu olla näin. Itse en syö teholihaa, vaikka sitä kasvatan.
« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:14:59 kirjoittanut Anniina »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #31 : 14.12.07 - klo:15:22 »

Minäkin sanon oman mielipiteeni.
Jos tuotetaan 150.000 hevosta, niin kyllä siellä joukossa varmasti on ainakin yksi hevonen, joka on telonut jalkansa.
No, mihin se hevonen pitää viedä, tietysti teurastamolle. Ja sitähän siinä filmissä oli kuvattu.

Eihän se tarkoita, että kaikki ne 150.000 hevosta olisivat olleet jalkavikaisia.

  Varmasti juuri näin.  Mutta se että nämä 150.000 hevosta yritetään tunkea pikkuiseen konttiin, on mielestäni juuri sitä että VOITTO halutaan maksimoida. Eläinten kärsimyksistä viis.

Lainaus
Ja sitten se toinen kohta, jossa se yksi hevonen ei suostunut yhteistyöhön, että pitää mennä teuraaksi, niin mitenkäs se olisi pitänyt suostutella sinne?
Jos on 150.000 hevosesta kysymys, niin ei siellä joudeta kovin kauaa suostuttelemaan yhtä hevosta.
Muut hevoset seisoivat ihan rauhassa ja odottivat pääsyä teuraaksi.
   Tätä kohtaa en tosiaan katsonut joten suoraan siihen en osaa kommentoida. Siis en tiedä MITEN sitä siinä "suostuteltiin" teuraaksi.

Lainaus
Tässä karu totuus minun mielestäni ja olen edelleenkin sitä mieltä, että pääsääntöisesti eläimiä kohdellaan hyvin teuraaksi tuotaessa, vaikka nämä filmit antavatkin toisen kuvan.
   Pääsääntöisesti ?  Nykyään ? 
Olen lapsuuteni asunut maatilan piirissä jossa myös teurastettiin. Niitä eläimiä kohdeltiin silloin hyvin.
Mutta lukumäärätkin olivat toiset.

Lainaus
Ja jos on 25.000 kanan kanala, niin kyllä siellä varmasti on ainakin yksi kuollut kana joukossa. Eihän mitenkään kanalan hoitaja voi yhtenään kiertää kanalaa ja katsoa jokaisen kanan perään, että miten se jaksaa. Täysi mahdottomuus.


Juuri näin jälleen. Ne JÄTTIkanalat ovat hirvittäviä. Tipuparat pääsevät juuri ja juuri raahautumaan
sinne ruokakupilleen toisiaan talloen. Valot kaiken aikaa päällä. Mitä elämää se on. 
 Ja niitä hoitajia pitäisi olla myöskin sitten suhteessa siihen eläinten määrään.

Noita isoja TEHOkanaloita-  ja  sikaloita vastustan ehdottomasti.
Maksakoot kananmunat, kananliha ja possunpotka vaan enemmän kunhan eläinten olot ovat kunnossa.
Ostan tällä hetkeelä vain pienen lattiakanalan munia.
Valitettavasti naudan- ja kananlihaa en ole saanut luomuna kuin satunnaisesti.
Lihan käyttöä olen vähentänyt minimiin.
Juuri lihatuotanto on sitä kalleinta proteiinintuotantoa. Köyhdyttää maapalloa.

  Huhhuhhh. . . . . en minä silti mikään hihhuli ole, mutta omalta osaltani yritän parempaan koko ajan.


Moniko täällä uskoo että nuo videot ovat bluffia? Monellako on omakohtaista kokemusta näistä tiloista?
Siinä ei sitten saa olla "omaa lehmää ojassa" .
Olisin hyvin onnellinen (TODELLA) jos joku saisi minut uskomaan että nuo surulliset videot esim. suomalaisista
tehotiloista olisikin humpuukia.

Muoks ;  Risto, vaikka sinun kirjoitustasi siteeraan, tämä EI ole mitään henkilökohtaista.
« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:15:30 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #32 : 14.12.07 - klo:15:28 »

Anniina, kiitos asiallisesta kirjoituksestasi.
Juuri näin olen itsekin vähän miettinyt.
Noiden emakkorassujen kohtalo on olla "mehiläiskuningattaria".
Pelkkiä pikkupossuntekokoneita.

  Miten muuten, porsiiko sama emakko useasti, vai lopetetaanko heti
katraan vieroituksen jälkeen?
Jos porsitetaan uudelleen, saako edes hetken välillä elää oikeaa sian elämää?
Vai joutuuko koko ajan makaamaan tai seisomaan pikkiriikkisessä karsinassa?
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 838
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #33 : 14.12.07 - klo:15:42 »

Miettikäähän, että vielä nykyäänkin joissain paikoissa ovat lehmät koko ajan samassa paikassa "päästään kiinni". Eivät   pääse ulos edes kesällä. (Siihen tulee kylläkin muutos.) Ei ihme, jos poikimiset ovat joskus tosi vaikeita kun liikunta on niin vähäistä.
Kirjattu

vierastuttu

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #34 : 14.12.07 - klo:16:16 »

Kun tuli EU, sianlihaa ei enää kannattanut tuottaa, rehu kun maksoi enemmän kuin mitä sai tuottoa yhdestä sianlihakilosta. Ei mikään ihme että karsinoihin on tungettu sianlihaa ahtaisiin olosuhteisiin. Ei voida investoida parempiin oloihin se kun tulee maksamaan tuottoa enemmän. Budjetti menee miinuslukuiseksi kirjanpidossa.
Tämä kuultu pohjanmaalta sikalan pitäjältä. Sikala lopetettiin ja siat myöskin.
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #35 : 14.12.07 - klo:17:46 »

Anniina, kiitos asiallisesta kirjoituksestasi.
Juuri näin olen itsekin vähän miettinyt.
Noiden emakkorassujen kohtalo on olla "mehiläiskuningattaria".
Pelkkiä pikkupossuntekokoneita.

  Miten muuten, porsiiko sama emakko useasti, vai lopetetaanko heti
katraan vieroituksen jälkeen?
Jos porsitetaan uudelleen, saako edes hetken välillä elää oikeaa sian elämää?
Vai joutuuko koko ajan makaamaan tai seisomaan pikkiriikkisessä karsinassa?


Emakot porsii yleensä jotain 5-8 porsimisen välillä. Yleensä laitetan teuraaksi 7:nnen porsimiskerran jälkeen. Nykyään tavoitteena (tuottavuuden takia) teurastus 5:nnen porsimiskerran jälkeen. Jotkut saattavat tietysti terveydellisistä syistä päätyä teuraaksi tai lopetettavaksi jo ensimmäisen kerran jälkeen.

Kun sika vieroitetaan, se tiineytetään noin viikon sisällä vieroituksesta. Ensimmäiset tulevat kiimaan noin viisi päivää vieroituksen jälkeen. Toisilla kestää taas pidempään. On se aika hurjaa ja kurjaa, tuo emakon kohtalo. Vuodessa emakon pitäisi tehdä jotain 2,5 pahnuetta eli porsaskatrasta. Ja porsaita tulee kerrallaan  4-20. Keskimäärin 11-12. Siemennys tapahtuu yleensä tiineytyshäkissä, jossa sika on paikoillaan 4 ensimmäistä viikkoa. Toisissa paikoissa siat siirretään tiineytyksestä vapaakarsinoihin tai kippihäkkeihin. Ei vapaakarsinoissakaan kyllä liikkumatilaa kauheasti ole, mutta pääsee sentään verryttelemään jalkoja kunnolla.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #36 : 14.12.07 - klo:21:12 »

Kiitos jälleen.

Hiljaiseksi tässä vetää  [:-I]
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #37 : 17.12.07 - klo:10:18 »

Voi hurjaa. Ihanaa olla vege. [:-I]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Hevosten kärsimys sai toimimaan
« Vastaus #38 : 19.12.07 - klo:12:53 »

Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Hevosten kärsimys sai toimimaan
« Vastaus #39 : 19.12.07 - klo:15:18 »

Hevosten kärsimys sai toimimaan

http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?592919

Onneksi on ihmisiä jotka tarttuvat toimeen, toiset tuovat julki epäkohtia ja toiset ryhtyvät tekemään parempaa huomista  [:72]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #40 : 19.12.07 - klo:16:34 »

 [:-)] jep - ja kaikkia tarvitaan - jokaisella oma roolinsa ja tehtävänsä - yhteinen, hyvä tavoite edessä.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #41 : 19.12.07 - klo:20:15 »

Hienoa!
Pienet purot tekevät meren  [:5]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #42 : 13.02.08 - klo:11:02 »

Hevosten puolesta,  jos haluat allekirjoittaa adressin se löytyy täältä  http://www.hevostenpuolesta.fi/
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: 45 minuuttia tänään 12.12.2007
« Vastaus #43 : 18.02.08 - klo:21:22 »

 [:´(]   Video teuraskarjan kohtelusta aloitti mittavan lihan takaisinkeruun, tämä tapahtuma Yhdysvalloissa.   http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id83009.html

Onneksi löytyy ihmisiä jotka puuttuvat asioihin  [:72]   [:6]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.234 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.