Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kolin perjantai aamu  (Luettu 1016 kertaa)

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Kolin perjantai aamu
« : 04.01.08 - klo:19:45 »

Olipa jälleen kaunis aamu Pielisen rantamailla. Jokin kiehtoo tuossa Kolin maisemassa minua. En tiedä mikä, kun nuo kuvan valorinteet ovat 18km päässä kamerasta ja oikealla olevan Verkkovaaran TV-ja radio ym. masto yli 20km päässä. Niin mikä siinä voisi kiehtoa. Nehän on niin kaukana että voi hyvä tavaton. Mutta mielestäni aika hyvä valokuva kaikesta huolimatta, vaikkei siinä mitään ihmeellistä ole kuin kuun sirppi. No se on varmaan sitä kuuhulluutta tämä minun tauti....
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #1 : 04.01.08 - klo:19:47 »

Kaunis kuva ja kauniit värit.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #2 : 04.01.08 - klo:19:52 »

Komea on kuva.  [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #3 : 04.01.08 - klo:19:52 »

Kuunsirppiä minäkin ihailin tänä aamuna, mutta kuva on kyllä ainutlaatuisen maalauksellinen !  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 291
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #4 : 04.01.08 - klo:19:54 »

Hieno on  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #5 : 04.01.08 - klo:20:01 »

Ei hullumpi [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #6 : 04.01.08 - klo:20:02 »

Kaunis kuva.  [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #7 : 04.01.08 - klo:20:51 »

Tosi upee kuva!  [:5]
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #8 : 05.01.08 - klo:01:12 »

Oi mikä maisema, upea kuva! [:-)]
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #9 : 06.01.08 - klo:11:14 »

Aivan kuin jostain Tuhannen ja yhden yön tarinoista.   [:-)]
Aivan upea tuo oranssiväri ja hieno kuunsirppi.    [:5]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #10 : 06.01.08 - klo:12:16 »

Lyhyesti:UPEA!
Kirjattu

vieras

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #11 : 06.01.08 - klo:12:19 »

Ei kolahda!Kohinaa... ja mitäänsanomaton maisema  [:-I]
Kirjattu

vieras myös

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #12 : 06.01.08 - klo:12:31 »

 :-)) Naurattaa nuo edellisen vieraan kohinat.  :-))

Kolilla kohisee satavarmasti aina ja jos rotkoon putoaa, niin varmasti kolahtaa.  [:-DD]

Kuvassa mukavat värit ja kuunsirppi sekä kohina lisäävät satuvaikutelmaa  :-)).
Kirjattu

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #13 : 06.01.08 - klo:14:56 »

18km on kamerasta matkaa Kolille, joten ei tuolta matkalta 27xzoomilla ja pokkarikameralla aamuhämärissä saa tuon kummoisempaa kuvaa. Hämärä luo vaikeuksia kaikenlaiseen kuvaukseen. Mielestäni kuva on suhteellisen kohtuullinen tai ainakin keskinkertainen. Minulla on tietokoneen näytöllä tuo Kolikuva ja on se aika komea siinä.
Näytöllä on 22 tuumaa kokoa ja ihan hyvältä se näyttää isossakin koossa. Näyttökuva vaihtuu aika usein, joten en jää murehtimaan sitä onko se kenenkin mielestä hyvä tai huono. Vain yhtenä aamuna oli mahdollisuus saada kuunsirppi kuva Kolimaiseman yhteyteen ja nyt se oli 4.1.  Se että onko samanlaista tilannetta täyden kuun aikana, se on arvoitus. Toivon että edes kerran täysikuu loistaisi talvisessa Kolimaisemassa. Minulla ei ole tarvetta kuvata suuria julistekuvia. Joten. Tässä kaikki!
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #14 : 06.01.08 - klo:20:56 »

:-)) Naurattaa nuo edellisen vieraan kohinat.  :-))

Kolilla kohisee satavarmasti aina ja jos rotkoon putoaa, niin varmasti kolahtaa.  [:-DD]

Kuvassa mukavat värit ja kuunsirppi sekä kohina lisäävät satuvaikutelmaa  :-)).

Naurattaa tai ei mutta kyllä muakin häiritsee jos kuvissa on paljon kohinaa (siis kaikissa kuvissa, ei pelkästään tässä). Kyllä siinä on satuvaikutelmat kaukana silloin.  [:-I]
Tässä kuvassa maisema ihan hukkuu sinne kohinan sekaan. Siitä varmasti tuo vaikutelma että maisema olisi mitäänsanomaton. Näin mä sen näen.  [:-)]



Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #15 : 06.01.08 - klo:21:03 »

Höh.

Mä pidän tuosta kuvasta. En oo kohinakammoinen pätkääkään. [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #16 : 06.01.08 - klo:21:13 »

Mielestäni tuota kuvaa pukee kohina, sanoo asiantuntijat sit mitä tahansa!

Kieltämättä itteni kuvat kohisee joskus paljonkin.
Siitä huolimatta laitan niitä näytille, koska kyseessä ei ole mitään kilpailumielessä omien kuvien esittelyä.

Tiukat pipot pois päästä!!!
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #17 : 06.01.08 - klo:21:16 »

Suoraan sanottuna minusta on tullut hiukan jopa skarppiuskammoinen. Siinä on jotakin "kovaa". Kohina pehmentää ja sopii hyvin tietynlaisiin kuviin.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #18 : 06.01.08 - klo:21:18 »

Kohina ei, ei se pehmennä , (blurraus pehmentää) mutta sopii tehosteena joihinkin kuviin. Tuohon JTR:n kuvaan kohina sopii [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #19 : 06.01.08 - klo:21:19 »

Hyvä, et Marle!  [KIPPIS]

blurraus??? [:-I]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #20 : 06.01.08 - klo:21:22 »

Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #21 : 06.01.08 - klo:21:25 »

Kiitti, Pyris.  [KIPPIS]

Sitähän se, en vaan ajatellut sanaa tarkemmin!  [:-DD] :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #22 : 06.01.08 - klo:21:28 »

Tarkennan sanomisiani sen verran, että toki skarppius taas sopii tietynlaisiin kuviin, mutta sitä ei tarvitsisi ylikorostaa. Siis sen tärkeyttä. [:-)]
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #23 : 06.01.08 - klo:21:29 »

Mielestäni tuota kuvaa pukee kohina, sanoo asiantuntijat sit mitä tahansa!

Kieltämättä itteni kuvat kohisee joskus paljonkin.
Siitä huolimatta laitan niitä näytille, koska kyseessä ei ole mitään kilpailumielessä omien kuvien esittelyä.

Tiukat pipot pois päästä!!!

Ei kai tässä kukaan mitään asiantuntijoita ole, eikä ole väittänyt olevansakaan. Eikä mulla ole edes tiukkaa pipoa.  [:-DD]
Mutta jätetään sitten vastaisuudessa sanomatta jos ei saa olla eri mieltä. [:-I]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #24 : 06.01.08 - klo:21:30 »

JTR ihanko omasta rannastasi tuollaisen maiseman näet  [:5]  
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #25 : 06.01.08 - klo:21:35 »

Elä elä, hyvä ihminen suutu.
Anteeksi, jos loukkasin. 
Toivottavasti jatkossakin sanot mielipiteesi Klorofylli! 
Jotenkin vaan Sinun ja vieraan kirjoitukset tuntuivat sanallisesti jyrkiltä, ihan kuin pientä ivaa.. [:-I]

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #26 : 06.01.08 - klo:21:35 »

Mielestäni tuota kuvaa pukee kohina, sanoo asiantuntijat sit mitä tahansa!

Kieltämättä itteni kuvat kohisee joskus paljonkin.
Siitä huolimatta laitan niitä näytille, koska kyseessä ei ole mitään kilpailumielessä omien kuvien esittelyä.

Tiukat pipot pois päästä!!!

Ei kai tässä kukaan mitään asiantuntijoita ole, eikä ole väittänyt olevansakaan. Eikä mulla ole edes tiukkaa pipoa.  [:-DD]
Mutta jätetään sitten vastaisuudessa sanomatta jos ei saa olla eri mieltä. [:-I]

Ei kun, sehän on vaan hyvä, että syntyy keskustelua. Saahan eri mieltä olla, mun mielestä nää on aika pitkälle ihan makuasioita.
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #27 : 06.01.08 - klo:21:41 »

Ei ollut ivaa. Ei sinne päinkään. Oli vaan mun näkemys kuvasta, kun en nähnyt sitä niin kuin useimmat muut sen näki. Ja sitten sanoin mitä näen.  [:-)]
Keskustelua kuvista saisi mun mielestä olla enemmän. Minusta ainakin on mukava lukea mitä mieltä ihmiset on erilaisista kuvista. Ei niiden tarvitse kaikkien olla vuoden luontokuva voittaja-ainesta, kunhan voi ja saa sanoa muutakin kuin "ihana" "upea" ja "hieno".  [;-)]

Enkä mä suutu. En nyt enkä mistään. [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #28 : 06.01.08 - klo:21:46 »

 [:30] No hyvä, ollaan sit kavereita, jooko? [:-)] :-))
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #29 : 06.01.08 - klo:21:54 »

Kavereita? Ystäviä mieluummin! 
Kirjattu

Sara

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #30 : 06.01.08 - klo:22:56 »

Mahtava kuva.  [:-)] Oletko ottanut aamulla anivarhain?  [:-I]
Voisin melkein kuvitella itseni Kolin rinteille.  [:70]
Värit ovat tummasta järvestä keltaiseen taivaaseen.  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #31 : 07.01.08 - klo:00:07 »

 [:-)]   Tervetuloa Sara pönttöilemään, täällä on mukavaa porukkaa. Yhtäkkiä huomaa miten Pönttö nielaisee syövereihinsä ja kaappaa aikaa, mutta tilalle saa moninkerroin kaikenlaisia elämän menon sytykkeitä     [:5]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #32 : 07.01.08 - klo:09:15 »

Jep. Kukaan terve ihminen ei niin hämärissä olisi edes huvikseen kokeillut 18km päässä olevasta kohteesta saada valokuvaa aikaseksi. Minä nyt en ole terve, joten ähelsin pokkarini kanssa terassillamme aamuhämärissä 4.1. ja omiin tarpeisiini sain kelpo kuvan. Saa nyt nähdä meneekö kuva muuanne vai ei. Alkuperäinen kuva on foorumiissa esittämääni kuvaan nähden paljon parempi. Tulostin eilen kuvan ja kyllä olen monta paljon huonompaa kuvaa kelpuuttanut päiväkirjaani. Olkoonkin että siinä on kelpokuvaajille laatuheikkoutta johon he aina ensin törmäävät. Hyvää talvenjatkoa, minä pidän muutaman viikon foorumitauon ja mietin elämääni eteenpäin.
 Kiitos kaikille!
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #33 : 07.01.08 - klo:11:01 »

Tulehan sitten muutaman viikon päästä takaisin. Minä ainakin tykkään kovasti Sinun kuvistasi. Niitä on ilo katsella.  [:-)]
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #34 : 07.01.08 - klo:11:40 »

-snip- Olkoonkin että siinä on kelpokuvaajille laatuheikkoutta johon he aina ensin törmäävät.

Varsin selvää että tällä foorumilla ei saa arvostella toisten kuvia. Sallittuja on siis edelleenkin vain sanat "ihana" "upea" ja "kaunis".
Älkää siis koskaan erehtykö sanomaan rehellistä mielipidettä. Ainakaan pönttölässä ja ainakaan jos on kysymys muusta kuin omasta kuvasta.  [;-)]


Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #35 : 07.01.08 - klo:13:45 »

JTR Ei saa olla liian herkkähipiäinen [:-)]  Kokeilepa Aukea.net tai Digikamera.net tai vaikkapa Kameralaukku.com  ja vielä on Kameraseura.fi ja Vastavalo.fi  taitaa olla valokuvausfoorumeita pilvin pimein netissä. Kyllä noissa foorumeissa ollaan aika kärkkäitä analysoimaan kuvia ja palautetta tulee puoleen jos toiseen, hyvää ja huonoa, makuasioista niissä kiistellään :-))
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #36 : 07.01.08 - klo:14:12 »

Kuvien analysointi on minusta vain ja ainoastaan hyvä juttu. Minä ainakin tykkään lukea mitä muut sanovat sekä omista kuvistani että muiden kuvista. Yksi parhaita tapoja oppia jotain valokuvauksesta. Kävin joskus Hannu Hautalan luontokuvauskurssilla ja hänkin sanoi että katsokaa muiden kuvia, arvostelkaa niitä ja lukekaa muiden arvosteluja. Hannu Hautala painotti kurssin aikana useasti että kuvia katsomalla ja arvosteluja lukemalla oppii kuvausta melkein enemmän kuin pelkästään kuvaamalla.
Ja se että täällä Pönttölässä ollaan aika herkkänahkaisia kuva-arvosteluille, ei ole ollenkaan vain Pönttöläläisten ongelma. Siihen törmää useilla eri foorumeilla. Mutta miksi?
Minä kyllä uskallan avata suuni, myönnän että joskus jopa liian helposti. Mutta usein pieni hereille ravistelu on vain hyvästä [:-DD]. Mutta täällä on sellaisiakin pönttöläläisiä jotka haluaisivat keskustella kuvista ja arvostella enemmän, mutta eivät itse uskalla sitä tehdä kun eivät halua aiheuttaa riitoja.
Mutta miksi ihmeessä me aikuiset ihmiset, joilla on kaikilla sama harrastus, riitelisimme asiasta jonka voi kääntää pelkästään omaksi hyödyksi; opiksi. Eikä oppi ojaan kaada, meitä pönttöläläisiäkään.

Ja viimeistään tässä vaiheessa jokainen palkokasvin imaissut kaivaa sen pois. 


 :-)) :-))


Kirjattu

Sara

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #37 : 07.01.08 - klo:14:23 »

Kiitos Pihalintu
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #38 : 07.01.08 - klo:14:27 »

Palautetta voi antaa rakentavasti tai repien, ensin mainittua on helpompi ottaa vastaan [:-)]

Saralle, teretuloa [:-)]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #39 : 07.01.08 - klo:14:35 »

Minä pidin kuvan väreistä ja aivan samanlaista kuunsirppiä ihailin tässä yhtenä aamuna.
Teen yhden tyhmän kysymyksen, mitä tarkoitatte kohinalla. Minulla kuva on ihan hiljainen [:-I]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #40 : 07.01.08 - klo:14:40 »



Minusta on eri asia jos laittaa kuvia jonnekin valokuvausaiheisille foorumeille tai tänne pönttölään valokuvauspuolelle arvostelavaksi. Silloin kritiikki on paikallaan ja suorastaan toivottua ja silloin se on kestettäväkin. Mutta muuten kuvien arvostelu on vähän kaksipiippuinen juttu, joku ehkä tykkää mutta ei välttämättä kaikki. Kaikki eivät myöskään odota että kuvasta sanotaan "kaunis, ihana, hyvä" ihan vaan tavan vuoksi. On kuitenkin kiva nähdä kuvia kaikenlaisista luonnon tapahtumista ja ilmiöistä, lintujen ja muiden eläinten edesottamuksista, vaikka kuvat ei aina olisikaan ihan ykkösluokkaa laadultaan. Kuva kertoo kuitenkin aina enemmän kuin sanallinen kertomus. 
Tykkään kuitenkin siitä että kuvia pönttölässä on paljon ja mukana saa minun mielestäni olla ihan kaikenlaisia kuvia, "onnistuneita tai epäonnistuneita". Monta ihanaa ja tunnelmallista hetkeä olen saanut viettää pönttölän kuvien seurassa ja toivottavasti saan edelleen. [:-)]

Minusta myös tuo JTR:n kuva on tunnelmaltaan mahtava.  [KIPPIS]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #41 : 07.01.08 - klo:14:58 »

Mutta jos yhdeksän ihmistä sanoo että hieno ja yksi että kohisee. Niin eikö ne kaikki ole arvostelua? Miksi vain sen yhden pitäisi olla hiljaa, siksikö että on eri mieltä kuin ne yhdeksän muuta?
Eli arvostella saa, mutta vain jos olet muiden kanssa samaa mieltä. 
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #42 : 07.01.08 - klo:15:34 »

Voitaisiinko avata erillinen ketju sellaisille kuville, joista haluaa kerrottavan sekä hyvät että huonot asiat. Siten vastuu olisi kuvan laittajalla, eikä kenenkään tarvitsisi vetää hernettä nenään jos kaikki eivät pidäkään kuvasta. Tosin kritiikin pitäisi olla sitten rakentavaa, ettei heti lyötäisi lyttyyn kenties vasta harrastuksensa alussa olevaa kuvaajaa. Jokainen meistä kun on joskus ottanut sen ensimmäisen kuvan.  [:-)]

Minulla on jotenkin hämärä muistikuva, että tästäkin asiasta olisi joskus muinoin ollut täällä keskustelua.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #43 : 07.01.08 - klo:16:12 »

Mulla oli sellainen ajatus että sellaisessa ketjussa joka sisältää kuvina jokin TEEMAN esim, tuo jää, ei välttämättä tarvita kommentointeja kuin kuvan ottajalta. Sitten voisi erikseen pyytää arvostelua jollekin kuvalle. Kamerafoorum-sivustolla on kaksi aihetta: Galleria jonne voi lähettää kuviaan ja se toinen on Arvosteltavat, eli kuvien lähettäjä pyytää kommentteja kuvastaan.
Digikamera.net:issä on toimittu näin:
"Linkkejä kuviin ja gallerioihin
Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!" Eli, siellä molempia voi tehdä. Monissa muissa foorumeissa on "Anna palautetta kuvista" nappula. Siellä tosiaan sitten annetaan ruusut ja risut  hiukkasen monisanaisemmin. Ihan miten vaan. Pönttölä kun ei ole mikään alan paikka näissä asioissa niin ainakin kuvan tekninen puoli on vaikeempi arvostella. Joo, on täällä näistäkin asioista jolloinkin jonkinlaista keskustelua.

 [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #44 : 07.01.08 - klo:16:13 »

Minä pidin kuvan väreistä ja aivan samanlaista kuunsirppiä ihailin tässä yhtenä aamuna.
Teen yhden tyhmän kysymyksen, mitä tarkoitatte kohinalla. Minulla kuva on ihan hiljainen [:-I]

Kohina sama kuin sanotaan filmille otetun kuvan rakeisuus.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #45 : 07.01.08 - klo:16:24 »

Jahas, mitäs täällä kohistaan... Munkin mielestä kuva kyllä kohisee.  [:-I]
Mitä tulee arvostelujen esittämiseen, niin mielestäni arvostelua kyllä pitäisi kestää. Myös sitä negatiivista arvostelua. Toisaalta onko kuvan arvostelua, jos siitä sanoo, ettei se kolahda ja maisema on mitäänsanomaton. Sehän on vain sanojan oma näkemys kuvasta ja sen esille tuomista. Tietenkin sanoja oli voinut jättää sanomatta senkin, mutta ketjuhan on avoin kaikille mielipiteille.
Samoinhan voit sanoa jostain marsusta tai koirasta, että en tykkää kun on pitkäkarvainen, eihän siinä marsua tai koiraa arvostella. Sanotaan vain oma mielipide.
Tämäkin JTR:n kuva voi olla jollekin elämys, toiselle kärsimys... meitä on moneksi. Mutta, jos ketjun avaa, pitää myös uskaltaa odottaa mielipiteitä, kommentteja, kehuja ja haukkuja, sekä hyviä että huonoja... Jos ei halua kuvaansa kommentoitavan laittakoon siihen selvän kiellon, että tyhmempikin huomaa.

Kolmanneksi vielä, erittäin tervetullutta että rakentavaa keskustelua syntyy... [:-)]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #46 : 07.01.08 - klo:16:27 »

Minä pidin kuvan väreistä ja aivan samanlaista kuunsirppiä ihailin tässä yhtenä aamuna.
Teen yhden tyhmän kysymyksen, mitä tarkoitatte kohinalla. Minulla kuva on ihan hiljainen [:-I]

Kohina sama kuin sanotaan filmille otetun kuvan rakeisuus.

Paljon asiaa kohinasta ja muustakin.

http://www.pikseli.fi/digifaq/dict.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_kohina.html

 [:-)]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #47 : 07.01.08 - klo:16:28 »

Kiitos Marle vastauksesta, minä en todellakaan ole kuvauksen asiantuntuja, ihailen mielelläni toisten ottamia kuvia mutta itse en edes omista kameraa. Joskus on ollut vanhanaikainen kamera mutta en ole muistanut :-)) ottaa kuvia silloinkaan.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #48 : 07.01.08 - klo:16:31 »

Myös Pyryharakalle kiitokset, aina sitä uutta oppii vielä vanhanakin :-)) :-))
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #49 : 07.01.08 - klo:16:48 »

Hyvää jatkoa,JTR  [:-)]
Kirjattu

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #50 : 07.01.08 - klo:21:37 »

JTR on hyvä jätkä kuvaamaan Pielisen rannalta milloin kuunsirppiä, milloin kärppää pilkkirepulla tai töyhtistä [KIPPIS] (<- juhlajuomaa).

Kukin meistä kuvaa (digi/valo/kirjoittaa/kertoo) sydämen lämmöllä omia, rakkaita kokemuksia ja ympäristöjä. Sitä halua ei meiltä aikuisilta ota pois kritiikki, oli se sitten rakentavaa, repivää tai vaikkapa mitäänsanomatonta.

Valokuvauksesta ja digikuvauksesta kannattaisi edelleen haastella erikseen. Ainakin tuosta teknisestä puolesta. Pyriksen kohinalinkki selittää sen hyvin.

Minulle on yksi hailea, miten kuvat kohisevat. Katselen niitä usein niin puutteellisella laitteella, ettei kannata vaivautua arvostelemaan.

JTR:n tavasta esitellä omaa elinpiiriä pidän ja pidän myös seudun maisemista vaikkeivät ne kuvissa aina hienoilta näytäkään.

Törmäillään Ruunaalla!  :-))
« Viimeksi muokattu: 07.01.08 - klo:21:38 kirjoittanut leila »
Kirjattu
leila

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #51 : 08.01.08 - klo:13:38 »

Jep. Kukaan terve ihminen ei niin hämärissä olisi edes huvikseen kokeillut 18km päässä olevasta kohteesta saada valokuvaa aikaseksi. Minä nyt en ole terve, joten ähelsin pokkarini kanssa terassillamme aamuhämärissä 4.1.

Ihan pikku kommentii vielä. Luontokuvaajat eivät siis ole terveitä, he kun rämpivät soilla, makaavat mättäillä, kököttävät tunti tolokulla, jopa päiviä,  piilokojuissaan odottaen jonkin "ihmeen" saapumista etsimeen, kahlaavat vesistöissä, lumessa jne... :-)) Tuollainen kuvaaminen se vasta pitkää pinnaa kysyykin ja hyviä hermoja [:-)]
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #52 : 08.01.08 - klo:21:34 »

Hieno kuva. Minua ei kohina haittaa eikä se lainkaan vähennä kuvan arvoa.
Klorofyllin arvostelu on VAIN  hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä suinkaan Jumalan sana....
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #53 : 08.01.08 - klo:21:57 »

Minun mielestäni hieno kuva, mua kiehtoi tuon kuvan tunnelma.  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 08.01.08 - klo:22:18 kirjoittanut mir »
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #54 : 09.01.08 - klo:09:57 »

Hieno kuva. Minua ei kohina haittaa eikä se lainkaan vähennä kuvan arvoa.
Klorofyllin arvostelu on VAIN  hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä suinkaan Jumalan sana....

Ensinnäkin se ei ollut ollenkaan arvostelu. Se oli VAIN mielipide. Ja jos jätettäis ne kirkon asiat pois tästä keskustelusta.
Ja edelleen ihmettelen miksi muut saa sanoa että tykkään, mutta pari ihmistä ei saa sanoa että en tykkää. Jos täällä niin herkkänahkaista porukkaa on, niin sitten kannattaa lisätä foorumin sääntöihin että aina täytyy tykätä ja kehua.
Eikä kukaan varmasti ole epäillytkään etteikö JTR olisi hyvä jätkä kuvaamaan. Minäkin vain tulin sanomaan mitä mieltä minä olen kyseisestä kuvasta. Minusta olisi ollut väärin sanoa että hieno ja upea, koska silloin olisin ollut itseäni vastaan ja pitäsin sitä jopa suorana valehteluna.
Itse ainakin arvostan suoria ja rehellisiä mielipiteitä. Kaikki nähtävästi ei.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #55 : 09.01.08 - klo:10:01 »

Toistoa...

Voitaisiinko avata erillinen ketju sellaisille kuville, joista haluaa kerrottavan sekä hyvät että huonot asiat. Siten vastuu olisi kuvan laittajalla, eikä kenenkään tarvitsisi vetää hernettä nenään jos kaikki eivät pidäkään kuvasta. Tosin kritiikin pitäisi olla sitten rakentavaa, ettei heti lyötäisi lyttyyn kenties vasta harrastuksensa alussa olevaa kuvaajaa. Jokainen meistä kun on joskus ottanut sen ensimmäisen kuvan.  [:-)]

Minulla on jotenkin hämärä muistikuva, että tästäkin asiasta olisi joskus muinoin ollut täällä keskustelua.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #56 : 09.01.08 - klo:10:48 »

Kannatan Pyriksen ehdotusta lämpimästi  [:-)].
Täällä on käyty keskustelua siitä, saako kuvasta "esittää mielipiteitä". Niin, mielipiteitä voi esittää niin monella eri tavalla. JTR on laittanut kuvan esille,-ei varmaankaan arvosteltavaksi, vaan meitä ilahduttamaan, ja minua henk.koht. ilahduttaa aivan erityisesti kaikki kuvat, joita tänne laitetaan. JTR:rää lainatakseni:"...aika hyvä kuva kaikesta huolimatta, vaikkei siinä mitään ihmeellistä ole kuin kuun sirppi...." Hän siis itsekin tykkäsi kuvasta, ja kun siihen sitten tulee tällainen mielipide: "Ei kolahda! Kohinaa...ja mitäänsanomaton maisema", niin eikö se ole aika tylysti sanottu? Tunnustan, että itse olen kyllä niin herkkä, että vetäisin herneen nenääni.  Täällä pöntöllä on (melkein) aina hyvä, leppoisa ilmapiiri, ja se on paljolti sen ansiota, että ei haluta loukata ketään poikkipuolisilla kommenteilla. Toivoisin saman linjan jatkuvan  [:-)].
 
Minusta se on oikein hyvä idea, että avataan ketju sellaisille kuville, joita halutaan arvosteltavan.
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #57 : 09.01.08 - klo:11:16 »

"Hieno kuva"

Rehellisyys se maan perii.  [KIPPIS]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #58 : 09.01.08 - klo:11:31 »

No nii, eihän tässä voi muuta kuin laittaa huumoriksi ja  :-))
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #59 : 09.01.08 - klo:11:55 »

Lainaus Pyriksen viestistä: Tosin kritiikin pitäisi olla sitten rakentavaa, ettei heti lyötäisi lyttyyn kenties vasta harrastuksensa alussa olevaa kuvaajaa. Jokainen meistä kun on joskus ottanut sen ensimmäisen kuvan. 

Pyrikseltä asiallinen ja varteenotettava viesti. [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #60 : 09.01.08 - klo:12:26 »

Klorofylli on mielestäni hyvin selkeästi ilmaissut tässä viestiketjussa rakentavaa kritiikkiä ja muotoillut sanottavansa kohteliaasti ja asiallisesti. Minua suuresti kummastuttaa että jotkut vetävät herneen nenään sellaisesta, enkä tarkoita pelkästään sitä että kuvaaja ei tykkää kritiikistä, vaan myös sitä että jotkut täällä vihjailevat Klorofyllin tuovan ilmi asiansa ikäänkuin "Jumalan sanana", yms. Hatunnosto täältä Klorofyllille, olisi paljon helpompaa jättää kritiikki esittämättä, erityisesti JTR:n (joka on jo monta kertaa aiemmin osoittanut herkkänahkaisuutta kritiikkiä kohtaan) kuvien kohdalla.

Minä luen mielelläni yksityiskohtaisempia kritiikkejä, niistä oppii uusia asioita. Sanotaan tässä nyt vastaisuuden varalta, että ainakin minun kuviani saa arvostella mielinmäärin, ja varsinkin negatiivinen kritiikki on tervetullutta. Ylistävä kritiikki ilman yksityiskohtia tietysti tuntuu kivalta, mutta siitä ei opi mitään.

Minun mielestäni aiheena oleva kuva on ihan ok, aika mukavatunnelmainen, muttei mitenkään erikoisen hieno. Netti on nykyään väärällään vähintään vastaavan tasoisia kuvia.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #61 : 09.01.08 - klo:13:04 »

Noissa valokuvafoorumeissa usein tulee myös arvosteluun tekninenkin puoli taiteellisuuden ohella. Mä en oikeastaan osaa "arvostella" kuvia muuten kuin että pidän tai en pidä [:-DD] No jotakin tiedän aukoista ja ajoista, valkotasapainosta, yms.. mutta se on aika vähän. Pitäisi tietää hiukkasen kuvan taustoja ja hiukkasen mitä kuvaaja haluaa kuvassa tuoda esille. Toki maisemakuvat ovat kuvia joista pidetään tai ei [:-I] Kauneus on katsojan silmässä, eli koetaan kuvat erilailla, katsotaan niissä eri asioita, hyvä niin [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #62 : 09.01.08 - klo:13:57 »

Arskaidae kirjoitti; Minun mielestäni aiheena oleva kuva on ihan ok, aika mukavatunnelmainen, muttei mitenkään erikoisen hieno. Netti on nykyään väärällään vähintään vastaavan tasoisia kuvia.

Loppulause ois saanut jäädä kokonaan kirjoittamatta!
Kyseessähän EI ollut mikään kilpailu, eikä valokuvanäyttely.  Vaan yhden kuvan esitys.  Kuvan joka ei tasoltaan ollut huippu, mutta siitä näkyi tunnelma, jonka ottaja halusi meille kuvanotto hetkestä välittää. [:-)]

Kauanpa me ollaankin näitä kuvia sovussa katseltu. 

Mitä ite arvosteluun tulee, on se tehtävä hyvin varovasti.
Täällä on paljon eka digikameralla kuvaaja aloittelijoita.  Suodaan heille se onnenhetki, kun ovat saaneet kuvan laitettua näytille.  Siitä se kuvaaminen alkaa ja harjaantuu.

Olen jo aikaisemminkin ja sanon nytkin, et tasokkaille kuvaajille ja arvostelua kaipaaville vois todellakin perustaa oman ketjun.

Itteni kuvia SAA arvostella, siitä en ota pulttia.  Oon vaan innokas laittamaan kaikkee näytille, etten ajattele, miltä ne näyttää kuvien katsojista. [:-I] [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #63 : 09.01.08 - klo:14:21 »

Kiitos JTR vastauksestasi. Sanon taas että on sinulla komiat maisemat ihan siellä kotirannassasi. Kuviasi, tunnelmia sieltä Pielisen rannalta on ollut mukava katsella   [KIPPIS]

Melkein kaikki Pöntön kuvat olen katsellut. Olen huono kuvien arvostelija, katselen ja ihailen niissä ihan jotain muuta kuin teknisiä ominaisuuksia, harvoin osaan ajatuksiani pukea sanoiksi.
Kiitos kaikille kuvaajille  [:45]

Kuvien kriittiseen rakentavaan arvosteluun toivoisin minäkin oman ketjun, kerranhan sitä jo viriteltiin  [:-)] 


Jarmo laittoikin linkin arvosteluketjuun  [KIPPIS]


« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:14:24 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 291
  • Säkylä ** älykäS
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #65 : 09.01.08 - klo:14:25 »

Loppulause ois saanut jäädä kokonaan kirjoittamatta!
Kyseessähän EI ollut mikään kilpailu, eikä valokuvanäyttely.  Vaan yhden kuvan esitys.

No, minun mielestäni vaan näyttää siltä, että JTR suhtautuu tähän asiaan erittäin kilpailuhenkisesti, siksi ko. lause oli mielestäni paikallaan. Lisäksi, kun arvostelen jotain kuvaa, minä myös arvotan sitä muihin kuviin verrattuna, tavallaan se on eräs keino tarkastella kuvaa omassa kontekstissaan (muiden samankaltaisten joukossa). Kyseinen lause vain korostaa sitä, miksi se kuva ei mielestäni ole erikoisen (= muista erottuvan) hieno. Yleisesti ottaen jonkin asian arvosteleminen mielestäni edellyttää vertailukohtaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #66 : 09.01.08 - klo:14:30 »

Kirjoituksestasi päätellen tiedät, mitä puhut (ihan hyvä niin), joten mä vaikenen. [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #67 : 09.01.08 - klo:14:53 »

JTR:n kuvassa pidin erikoisesti oranssin värisestä taivaasta ja kuun sirpistä. Tuossa kuvassa on oikeastaan neljä erilaista tasoa: vesi, puut, vaaramaisema usvan takana ja oranssi taivas. Ihmetyttää kuitenkin voiko taivas olla noin tasaisen oranssi vaiko onko kuva osasuurennus alkuperäisestä [:-I] Kohinan sivuutan. Kuva puhuttelee tälläistä stadin giltsiä :-))
« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:15:06 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #68 : 09.01.08 - klo:15:07 »

Olipa jälleen kaunis aamu Pielisen rantamailla. Jokin kiehtoo tuossa Kolin maisemassa minua. En tiedä mikä, kun nuo kuvan valorinteet ovat 18km päässä kamerasta ja oikealla olevan Verkkovaaran TV-ja radio ym. masto yli 20km päässä. Niin mikä siinä voisi kiehtoa. Nehän on niin kaukana että voi hyvä tavaton. Mutta mielestäni aika hyvä valokuva kaikesta huolimatta, vaikkei siinä mitään ihmeellistä ole kuin kuun sirppi. No se on varmaan sitä kuuhulluutta tämä minun tauti....


Vaatimatonta itsekehua, ei voi enemmän ärsyttää! Vaan kukapa ei omaansa kehuisi. [:-)]

Alkaa mennä jo tämä keskustelu vähän "kuumaksi"!  [:-)]

Arskaidae kiteytti kyllä vastauksessaan kaiken olennaisen, että siihen en enää muuten puutu.  [:-)]

Mulle kuva on yksi kuvien joukossa... ei huippu, muttei huonoinkaan...ehkä kuvien esilletuonti on enemmänkin ärsyttävämpää kuin itse kuvat. (ja tämä on vain minun mielipiteeni.)
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #69 : 09.01.08 - klo:15:14 »

No, kaiketi kakistettava on yksi ajatus ulos:
Olisi mukavaa ollut JTR:ltä huomioida myös muidenkin otoksia,
enkä tässä nyt tarkoita omia kuviani. (Nehän ovat yleensä "matkakertomuksia".)
ettei olisi aina vaan se ottava osapuoli. Vaikka vaan sanoisi:
mukava, kiva, toimii, ei kolahda, huono jne... :-))

Sainpahan sanotuksi [;-)]
« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:15:20 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #70 : 09.01.08 - klo:17:37 »

No nii, eihän tässä voi muuta kuin laittaa huumoriksi ja  :-))

Onneksi täällä jollain on vielä huumorintajuakin tallella.  :-))

Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #71 : 09.01.08 - klo:17:49 »

No nii, eihän tässä voi muuta kuin laittaa huumoriksi ja  :-))

Onneksi täällä jollain on vielä huumorintajuakin tallella.  :-))



Niin onkin :-))
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #72 : 18.01.08 - klo:05:57 »

Mä olisin sitä mieltä, että esim valokuvaus-osioon laitettuja kuvia saisi arvostella ja muissa osioissa vain, jos arvostelua pyydetään.
Eihän täällä ole tapana arvostella kenenkään kirjoituksiakaan, että välimerkit ja isot kirjaimet ovat päin mäntyä tai olipa tylsä viesti päivän ketjuun.  [:-I]

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #73 : 18.01.08 - klo:09:21 »

Tämä juttu on pohdituttanut mua vieläkin. Viimeksi eilen illalla (yöllä) kun uni taas kerran antoi odottaa itseään, mietiskelin tätä juttua. [:-I]
Ja tulin tuohon samaan tulokseen kuin Kaija. Täällä pönttölässä kun ollaan vähän niinkuin kavereita ja tosiystäviäkin, niin tässä voisi noudattaa niitä samoja kohteliaisuussääntöjä mitä noudatetaan muussakin kanssakäymisessä elämässä. Esimerkkinä, jos ystävällä on nätti pusero päällä, niin useinhan sitä tulee kehuttua, mutta jos samainen ystävä joskus sattuu laittamaan päälleen ihan vääränvärisen ja muutenkin hänen tyyliinsä sopimattoman vaatteen, niin en minä ainakaan sano että onpas sulla tänään ruma ja huonosti istuva loimi päälläsi, vaikka sitä mieltä olisinkin. [:-)]

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Risto

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #74 : 18.01.08 - klo:09:40 »

Mä olisin sitä mieltä, että esim valokuvaus-osioon laitettuja kuvia saisi arvostella ja muissa osioissa vain, jos arvostelua pyydetään.
Eihän täällä ole tapana arvostella kenenkään kirjoituksiakaan, että välimerkit ja isot kirjaimet ovat päin mäntyä tai olipa tylsä viesti päivän ketjuun.  [:-I]


Minä olisin sitä mieltä, että jos haluaa kuvansa "arvosteltavaksi", tai "arvosteluja kuvastaan", niin laittaa sen silloin tuonne valokuvausosioon.
Sinnehän valokuvausosioon tällainen keskustelu kuuluu valokuvasta ja laadusta.  [:-I]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #75 : 18.01.08 - klo:09:41 »

Samaa mieltä olen. Kyllä nousee rima uskaltaako laittaa kuvia, jos niistä tulee kielteistä palautetta kuvan teknisesta laadusta, rakeisuudesta, kohinasta jne.
Kun mun mielestä on kiva, että kuvia laitetaan, kukin haluaa kuvan kautta välittää tunnelmaa siitä kuvaushetkestä.
Minä tykkäsin JTR;n Kolin maisemasta ja tunnelmasta.  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #76 : 18.01.08 - klo:10:11 »

Minusta Kaijalla, Ristolla , Tiinalla ja Mir'illä oli hyvät kommentit tähän.

Ei Pönttökään ole sen kummempaa kuin elämä ja sosiaalinen elämä yleensä. Samat säännöt pätee arki- "riöl" -laiffissa kuin Pöntölläkin. Tavallisia ihmisiä ollaan, ollaan Pöntöllä tahi omassa arkiympäristössä. Hienotunteisuus pitäisi muistaa. Ja se, että esille laitettu kuva haluaa kertoa hetken tunnelmaa, sen tarkoitus ei ole joutua "teknisten arvostelujen" kohteeksi... kun siihenhän sillä ei edes alunperin pyrittykään... ööö... toistan vaikka vielä, että tykkäsin JTR:n kuvan tunnelmasta.

Ja jos kritiikkiä tulee kovasti, ihmiset eivät kuviaan edes halua enää laittaa. [:-I] [:-(] Mieki tuonne yhteen ketjuun oon heitelly vaikka millaisia kuvia (ja mielessäni aattelen, että ei nää mitää huipputasoo oo, mut haluan ehkä välittää pieniä hetken tunnelmia, kuvakulmia, näkökulmia, ja suorastaan oon päättänyt, että kyl mie tään uskallan lätkästä, vaikkei se ehkä oo huippulaatua... miehän lätkin vaikka mitä... enkä oiskeestaan tiedä kiinnostaako ihmisiä esimerkiksi valokuva postilaatikoista... Semmosenki hienouden oon lähettäny joskus. :-)) )

Elämä on laiffii. [:-I] [:-)] [:-I]

muoks. kaamee kirotusvihrekin oli...
« Viimeksi muokattu: 18.01.08 - klo:10:23 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #77 : 18.01.08 - klo:10:18 »

Nii ja hei lisään vielä sen, että keskustelu on aina hyvä asia. Tämä aihe sai aikaan keskustelun, jossa monikin on pohtinut "syntyjä syviä" ja se on hyvä se. Niinhän sen pitääkin mennä. Kun se on laiffii se elämäki. [:-)]
Kirjattu

Poissa

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #78 : 18.01.08 - klo:10:38 »

Kyllä tässä keskustelussa on lähinnä pohdittu muutaman pönttöläisen eriäviä mielipiteitä "synneiksi syviksi". [:-I]
Kirjattu

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #79 : 18.01.08 - klo:11:30 »

Mitä mitä, tääl on kauhee melske ja mähinä, enkä miä o edes hoksinnu.  :-O

Pitäskö panna siihin "kiellettyjen" aiheiden listalle. Uskonnon, politiikan, musiikin ja mitä niitä ny olikan ?

Rok rok hallelujaa!    [:-DD]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #80 : 18.01.08 - klo:11:30 »

Minäkin heittelen tänne vaikka minkälaisia kuvia....
huonoja ovat pääsääntöisesti, mutta onneksi kukaan ei ole niitä kommentoinut. Olisi rima aika korkealla kyllä sen jälkeen enää laittaa mitään, jos joku arvostelisi.
Mutta kilpailut onkin sitten ihan eri asia.
Kilpailuunhan laitetaankin juuri sen takia.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #81 : 18.01.08 - klo:13:34 »

Taitaa olla niin että kovin moni ei noille fotofoorumeille kuviaan  uskaltaisi laittaa, joten tänne jossa rima on ollut alhaalla on uskaltanut sen tehdä ilman että pelkää saavansa tujpiin. Musta täällä foorumissa nähdyt kuvat ovat monetkin tilannefotoja eli ne sisältää jutun juurenkin [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #82 : 18.01.08 - klo:13:42 »

En ole tätä ketjua kokonaan lukenut.
Ilmeisesti vain tämän lopun  [:-I]

Itsekin laittelin aluksi, kun tänne liityin, kuvia jopa kilpa-osioon  [:67]
Ei kyllä enää viime aikoina ole tullut mieleenkään.
Täällä on nykyään niin hienoja kamerakokoonpanoja ja harrastajia että
minun kuvani herättäisivät hilpeyttä.
Vähän malliin "Tiinan ajatuksia sopimattomasta puserosta". Siis ei kukaan
varmaan sanoisi että on kuva ihan p:stä  [:-DD] vaikka niin ajattelisikin.
Mutta minulla on itsekritiikiäkin.
Siksi en enää ole edes seurannut noita kilpailuja. Tiedän että siellä on
hienoja kuvia.
Ainoastaa Marlen "PikkuPana" kuvia seurailen kun yritän saada vinkkejä  [:-DD]

Laitan kyllä kuvia tuonne Vapaakeskustelu ketjuun ja joskus myös näihin
muihinkin, mutta ne ovat  vain esittelyjä jostakin  tms.

Minusta nyt kaikki kuvat täällä ovat hienoja. Siis ihan oikeasti.
Enpä ole edes mielessäni pikseleitä yms. keneltäkään laskeskellut.
Eikä minua haittaisi vaikka minun kuviani vähän mollataisiinkin.
Tiedän itse mitä ovat. Minulla ei myöskään ole mitään paineita saada niitä
hienoja, "virheettömiä" kuvia  [:-DD] [:-DD]

Elekää nyt hyvät immeiset tällaisesta asiasta halloota nostako  :-O
 
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #83 : 18.01.08 - klo:13:44 »

Hehhee..pikkupanalla vaan tähtäät ja näpsäät, sitten hiukkasen rajausta ja kuvan suoristus jos tarpeen, Picasalla hienosäätöä, täts it :-))
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #84 : 18.01.08 - klo:14:01 »

Mutta jos yhdeksän ihmistä sanoo että hieno ja yksi että kohisee. Niin eikö ne kaikki ole arvostelua? Miksi vain sen yhden pitäisi olla hiljaa, siksikö että on eri mieltä kuin ne yhdeksän muuta?
Eli arvostella saa, mutta vain jos olet muiden kanssa samaa mieltä. 


 Vielä tähän pitää sanoa että jos minä kirjoitan "hieno kuva"  , "mukava otos"
tarkoitan sillä nimenomaan sitä kuvan SANOMAA, mielialaa, tunnelmaa, yms. .
En silloin koskaan mieti pikseleitä, blurrausta, kohinaa, asettelua vaan nimenomaan
TUNNETTA jonka kyseinen kuva minulle antaa  :-))
Mitäänsanomattomiin kuviin en vastaa mitään  [:-I]

  Ja muuten, voisin itsekin johonkin omaan kuvaani laittaa kommentiksi:
"aika hyvä kuva". Joka siis tarkoittaisi OMIEN RAJOJENI YLITTÄMISTÄ  [NUT] .
Ei siis mitään oikeata OMAAKEHUA , jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan.

Ja tämä vastaus EI ole pelkästään Klorofyllille vaan yleisesti kun hän tuosta mainitsi.
« Viimeksi muokattu: 18.01.08 - klo:14:14 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #85 : 18.01.08 - klo:14:01 »

Hehhee..pikkupanalla vaan tähtäät ja näpsäät, sitten hiukkasen rajausta ja kuvan suoristus jos tarpeen, Picasalla hienosäätöä, täts it :-))

  Älä yritäkään, mä VAKLAAN kuitenkin jatkossakin  [:-DD]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #86 : 18.01.08 - klo:14:20 »

Oukki VAKLAA vaan  :-))
Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #87 : 18.01.08 - klo:14:58 »

Kylläpä -muru- kirjoitit viestissäsi klo 13.42 just niin kuin minäkin ajattelen.  [:-)]

Enpä ole yhtään kuvaa enää syksyn -06 jälkeen kilpailuihin laittanut, enkä enää ole surannut ollenkaan, enkä äänestänytkään.

On omassa mielessä kynnys noussut korkeaksi, kun on vain tällainen, valokuvauksesta mitään tietämätön "sunnuntai kuvaaja", eikä kuvauskalustokaan ole kummoinen. Ja kuvan käsittelystä en tiedä mitään, vaikka huomasin, jotta sellainenkin koneelta löytyy.  [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #88 : 18.01.08 - klo:15:12 »

Vähiin on jäänyt minunkin kuvakisailut, osallistuin viime vuonna yhteen ja se oli epäonnistuneitten kisa.  [:-DD]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #89 : 18.01.08 - klo:15:14 »

Se muuten vasta hauska kisa olikin!
Voiskohan sellaista järjestää uudelleen, olis meinaan mullakin materiaalia siihen! [:-DD]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #90 : 18.01.08 - klo:15:44 »

Se muuten vasta hauska kisa olikin!
Voiskohan sellaista järjestää uudelleen, olis meinaan mullakin materiaalia siihen! [:-DD]

Sitä kisaa kaivataan meilläkin. Mehän ollaan nyt nähty kaikki 8 kuningaskalastaja-lajia, joita Goassa on mahdollista tavata ja olisi hienoa laittaa esille "8 kalastajaa".... mutta mutta... kolmen lajin kuvat ovat sitä tasoa, että niistä voi hahmottaa linnun tuntomerkit ja ne ovat itselle tärkeitä muistoja  [:-I] mutta kuuluisivat epäonnistuneiden kuvien kisaan.  [:´((]

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #91 : 18.01.08 - klo:16:03 »

Mä laitoin kuvakisaan pikkupanalla otettuja kuvia ja ei todellakaan mitään kummoisia kuvina, mutta leikkimielinenhän tuon kisan,  noiden kisojen pitikin olla eikä  niinkään kilpailuhenkisiä  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.12 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.