Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua ja kysymyksiä  (Luettu 51085 kertaa)

Tinttiina

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #900 : 10.05.09 - klo:09:29 »

Mites kun sellainen kuva on voittanu jo tänä vuonna yhden kisan?  [:-)]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #901 : 10.05.09 - klo:09:31 »

Niinpä, keskustelua toivon.
Kirjattu

Tinttiina

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #902 : 10.05.09 - klo:09:35 »

Mun kanta on, että pitäis sallia koska ei se sen kummallisempi "kehys" ole kuin muutkaan. Eikä sitä kai voi manipulaatioksikaan laskea, koska sellaiset tummennuksen voi tehdä monilla eri tavoilla jo ihan kuvausvaiheessa.

Ja eiks nää nyt kuitenkin ole aika leikkimieliset kisat aina?  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 913
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #903 : 10.05.09 - klo:09:42 »

Jos reunojen tummennukset/himmennykset otetaan käyttöön, niin en pane vastaan, mutta kyllä ne, jotka sen osaavat, ovat aina etusijalla, kun pisteitä annetaan, sillä niillä saa kuvasta todella paljon hienomman. Itse en sitä osaa, joten minulta tulee jatkossakin vaan ihan tavallisia kuvia.  [:-)]
Kirjattu

Tinttiina

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #904 : 10.05.09 - klo:09:51 »

Minä osaan mutta niin vaan minultakin tulee jatkossakin ihan tavallisia kuvia.  [:-)] Mä en käytä minkäänlaisia kehyksiä ikinä, kun en niistä tykkää. Mutta en mä sen takia halua kieltää muita niitä käyttämästä. Eiks samantien pitäis sitten kieltää kaikkien suotimien tai erikoispitkien putkien käyttö jne jne että lähdetään kaikki suht samalta viivalta?? Menee aika hassuksi sitten.

Kirjattu

Kaarin

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #905 : 10.05.09 - klo:10:01 »

Alkujaan olen tarkoittanut kisoista sellaisen, et kaikilla ois tasapuolisesti valmius osallistua kisoihin.
Nykyajan kamerat suovat mahdollisuuden jo kuvausvaiheessa saada suhtkoht puhtaan, melkein virheettömän kuvan. 
Siihen en puutu.
Mut mielestäni noi himmennykset (niin kauniita kun kuvista tekevätkin) eivät ole suotavia.
Tarkoitus ei ole olla tiukkapipoinen, mut sovitaanko, ettei niitä enää jatkossa käytetä??

Kehiksistäkin on ollut juttelua ja muistaakseni siihen suostuttiin, mut aivan olemattomiin sellaisiin.

Teillä on niin hyviä kuvia ja aiheita, etteivät ne lisä koristuksia kaipaa!  [:5]

Mukavia kuvaushetkiä ja osallistumista kilpailuihin.  [:-)] [:-)]

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #906 : 10.05.09 - klo:10:17 »

Kuvien muokkaus on säännöissä yksiselitteisesti kielletty. Jos nuo reuna-/kulmahimmennykset tehdään kuvankäsittelyohjelmalla kuvaa muokkaamalla, niin se on kuvan manipuloimista/muokkaamista. Eli säännöissä kielletty.

Tammikuun lintukisan voittajakuvan kohdalla itse ajattelin, että kuva on otettu digiscouppaamalla, joka ei ole kuvan muokkaamista, vaan yksi keino valokuvata. Ainakin kuvittelin, että se on digiscoupattu...

Kehyksiä olen itse henkilökohtaisesti vastustanut... mutta aivan yksinkertaisimmat ohuet kehykset nyt jotenkin sulattanut, tää siis ihan mun henkilökohtainen mielipide. Toivoisin kuitenkin jatkossa, että kehysten kanssa oltaisiin varovaisia ja pidättäydyttäisiin yksinkertaisimmassa mahdollisimmassa. Kuvakisassahan kilpailevat kuvat eikä kehykset. Tuli ihan mieleen, että esim. jossakin tuommoisessa virallisessa kilpailussa, vaikka Vuoden Luontokuva -kilpailu, tuskinpa sinnekään kehyksiä hyväksytään. Ainoastaan puhdas valokuva. [:-)]

Kaarin sanoi niin hyvin, että niin hyviä kuvia ja aiheita on Pönttölän kuvaajilla, että ei ne lisäkoristuksia kaipaa. Samaa mieltä. [:-)] Koitetaan olla maltillisia "kikkailujen" kanssa, jookos. [:-)]
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #907 : 10.05.09 - klo:10:33 »

Mä olen kans ajatellut tuota asiaa ja meinasin kirjoittaakin siitä.
Mä en tykkää ollenkaan noista häivytyksistä enkä myöskään kehyksistä.
Vaikka onkin leikkimielinen kilpailu,niin täytyyhän jonkinlaiset säännöt olla.
Kirjattu

mese

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #908 : 10.05.09 - klo:11:23 »

Juu, mä nukuin yön yli ja mietin... ja tuloksena pähkäilylleni oli että tästälähin saatte ainakin multa kehyksettömiä, pelkkiä kuvia. Manipulaatio, olipa se sitten miten pientä hyvänsä, ei käy, kun kerran ollaan sovittu ettei käytetä. 
Tammikuun kisassa minäkin luulin digiscoupatuksi...  [8-)]
Sovitaan näin, että muokatuille/manipuloituille kuville on aina silloin tällöin kisoja... siellä saa sitten käyttää mielikuvitustaan miten paljon haluaa.
Sitä minä vaan en käsitä, miksi kuvasta tulee suorakaide vaikka linssi on pyöreä  :-O
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #909 : 10.05.09 - klo:11:33 »

Mesen kanssa oon ihan samoilla linjoilla.
Kirjattu

pia58

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #910 : 10.05.09 - klo:12:11 »

Minäkin kannatan että kuva laitettaisiin sellaisenaan ilman mitään manipulaatioita. Elikkä voiko kuvan vaihtaa toiseen, meinaan kun mullahan on kehystetty kisa kuvia ?
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Sus

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #911 : 10.05.09 - klo:12:44 »

Vaihda vaan, Pia.  [:-)] Valvojat tekee sitten tarvittavat muutokset tuohon äänestyslistaan. Tee niin, että vaihdat kuvan siinä samassa viestissä, poistat siinä kuvan ja lisäät toisen siis muokkaus-toiminnolla. (Tulee vähemmän sekaannusta noihin meidän äänestyslistoihin...)

Periaatteessa ei oo suotavaa poistaa tai vaihtaa kuvia enää kun sen on laittanut. Menee sekaisin jo valmiit äänestyslistat, mutta tämä on nyt poikkeustapaus, kun tää asia tuli täällä puheeksi. [:-)]
Kirjattu

pia58

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #912 : 10.05.09 - klo:12:54 »

Vielä tarkistus kysymyt. Eli siis kuva laitetaan ilman väri- ja tarkkuussäätöjä? Ymmärsinhän oikein, ei mitään manipulaatiota? Saako kuvaa rajata muuten?
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:12:59 kirjoittanut pia58 »
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

mese

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #913 : 10.05.09 - klo:13:04 »

Normaalit värinkorjaus ja tarkkuussäädöt saa tehdä. Rajata saa. Mutta noita tehokeinoja ei saa käyttää, maskeja, eikä häivytyksiä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Keskustelua ja kysymyksiä
« Vastaus #914 : 10.05.09 - klo:13:07 »

Esim. väri- ja terävyyssäädöt ovat ns. normaalia "kuvankäsittelyä" ja ne on sallittuja, rajaus on myös sallittua. Kisojen alkutekstissä on asia aika tarkkaan kerrottu, eli lainaus säännöistä:

"Kuvien manipulointi on myös kielletty. Kuvalle voi tehdä normaalit valoisuuden, värisävyn, värikylläisyyden, kontrastin sekä terävyyden korjailut. Lisäksi kuvasta voi puhdistaa filmin ja kennon roskien jäljet. Tiedostosta voidaan tehdä myös mustavalkoinen tai sävytoonattu (esim. seepia) kilpailukuva."

Kuvankäsittely on eri asia kuin kuvan muokkaaminen/manipulointi. Muokkaaminen/manipulointi on kiellettyä, kuvankäsittely on sallittua.

 [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.17 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.