Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ekotekoja (-ko?)  (Luettu 518 kertaa)

Ayla

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 516
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #15 : 24.02.08 - klo:15:14 »

Älkää nyt liikaa minun ekologisuutta hehkuttako, vielä on matkaa todelliseen "vihreyteen". Etenkin meissä nuorissa on erittäin ekotietoista sakkia, joiden kanssa jään auttamatta kakkoseksi.

Täytyy nyt korjata tuota asiaa mistä mainitsin aiemmin. Eli sitä, kun ihmettelin keittiöjätteen ja karkeajätteen keräystä. Tuo keittiöjäte taitaa kuitenkin olla ihan hyvä juttu:

"Keittiöjäteastian tyhjentää jätteenkuljetusyritys, joka vie keittiöjätteen jätekeskukseen Teuvalle. Jätekeskuksen siirtokuormausasemalla jäte puristetaan kontteihin. Kontit viedään rekkakuljetuksena (kolme konttia kerralla) Stormossenin jätteenkäsittelylaitokselle Mustasaareen. Siellä biojäte erotellaan mekaanisesti kartonki- ja muovijätteestä, minkä jälkeen siitä tuotetaan biokaasua ja humusmultaa. Kartonki- ja muovijätteet päätyvät energiahyötykäyttöön." (http://www.botniarosk.fi/site?node_id=29)

Elikkä tuolla keittiö- & karkeajäteasetelmalla on ilmeisesti saatu tuo kierrätys tavallaan helpommaksi (ja pakolliseksi) tavalliselle kansalaisselle. Keskusteluissa on kuitenkin käynyt ilmi, että keittiöjäte on vähän harhaanjohtava nimitys. Kuten allekirjoittanutkin sekoili sen kanssa [:17]. Tosin, en ymmärrä, miksei tuota biojätettä voisi samantien kerätä erikseen...

Karkeajäte on taas se osa, mikä viedään kaatopaikalle. Sitä tuleekin todella vähän, kun keittiöjätteeseen menee kaiken maailman muovipullot yms. Se on myös todella hyvä, ettei missään ole astiaa, jossa lukee SEKAJÄTE, sinne on liian helppo heittää kaikki jäte.
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:15:18 kirjoittanut Ayla »
Kirjattu
... Kuvia

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #16 : 24.02.08 - klo:16:49 »

Meillä tuo ekoilu on aika lailla sydämen asia, mutta parannettavaa olisi vaikka millä mitalla.

Vaatteet tulevat ja menevät kirpparille, moni muukin asia tulee ja menee sen kautta, lelut, keittiötarvikkeet yms. Pyrin ostamaan uutena mahdollisimman vähän ja se mikä ostetaan uutena, niin ostetaan mahdollisimman kestävää ja pitkäikäistä. Kertakäyttöistä ja muuta krääsää yritän välttää.

Vanhat risat vaatteet käytetään riepuina ja sitten joko poltetaan tai kompostoidaan. Kompostori on pihanperällä, käypi vaan ei kotkota.

Jätteen tuottoa yritetään pitää minimissä. Täällä Helsingissä on energiajätteen keräys aivan retuperällä, joten sitä emme kerää pois vietäväksi. Omassa saunassa poltamme kyllä kaiken kartonkijätteen ja muun tuollaisessa tulisijassa poltettavaksi kelpaavan. Tässä juuri oli jokin jätteenkuljetuksesta vastaavan tahon teettämä mielipidekysely. Pääsipä kerrankin ainakin sanomaan mitä mieltä on. Eri asia on sitten vaikuttaako se mihinkään.

Kestovaippoja on käytetty kaikilla lapsilla, nyt Pikkutipu käyttää niitä pelkästään. Minä itsekin käytän pestäviä siteitä ja käytän kuukuppia.

Autolla ajoa yritän vähentää, siinä on paljon parantamisen varaa. Vaatii vähän sisua lähteä tuonne sateeseen fillarilla, räntääkin kun ruikkaa, mutta tänään ei ole lapsia kuskattavana mukana, joten fillarilla siis. En onnistu perustelemaan itselleni sitä, että menisin liikuntaksekukseen liikkumaan autolla. Koko liikuntakeskus on älytön juttu ekokantilta katsottuna. Porukat pitäisi siellä laittaa hakkaamaan halkoja tai valjastaa se laitteisiin hinkutettu energia jotenkin muuten järkevästi. Hmmm... liikuntakeskushan voisi tuottaa itse oman energiansa?

Muovipulloja välttelen hiustenpesuaineissa ja nestemäistä saippuaa ei osteta ollenkaan. Palasaippuan ja palashampoon paperi kiertää vielä saunanlämmitykseen. Tässä muuten lempisaippuani valmistaja http://www.solavoima.fi/etusivu_fi.html Lukekaa se varoitus sieltä kulmasta myös. Minä en lukenut ja kuinkas sitten kävikään....  :-))

Lapsille opetetaan ekoarvoja pienestä pitäen. Kulutuskriittisyyttä, roskaamattomuutta, luonnon kunnioitusta.

Just eilen kaksi vanhinta lasta keksi itse lähteä lähimetsään keräämään roskia. Tuota olemme joskus harrastaneet koko perheellä, mutta nyt he ryhtyivät siihen ihan omasta aloitteestaan. Tänään veivät isänsäkin sinne mukaan. Tulivat juuri sisälle. Olivat saaneet kaksi muovikassillista roskaa pois metsästä.

Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 336
  • Itä-Uusimaa
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #17 : 24.02.08 - klo:17:06 »

Hienoa ekotekoa harrastatte [:-)]  [:5]


Just eilen kaksi vanhinta lasta keksi itse lähteä lähimetsään keräämään roskia. Tuota olemme joskus harrastaneet koko perheellä, mutta nyt he ryhtyivät siihen ihan omasta aloitteestaan. Tänään veivät isänsäkin sinne mukaan. Tulivat juuri sisälle. Olivat saaneet kaksi muovikassillista roskaa pois metsästä.



Upeeta  [:5] [:5] [:5]



Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Ayla

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 516
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #18 : 24.02.08 - klo:18:54 »

Tuo Sola-saippua vaikuttaa hyvältä, voisi sitä käydä Vaasasta katselemassa seuraavan kerran kun sinne on asiaa.

Minulla tuo kirpparishoppailu on intohimo, sieltä löytyy kaikki viimevuoden muotivaatteet parin euron kappalehintaan. Ja jos haluaa pukeutua persoonallisesti, löytyy kirpparilta vaatteet siihenkin.

Tuo roskankerääminen on tosi hieno juttu [:44]. Meillä oli ala-asteella kerran/pari vuodessa sellainen roskankeruupäivä. Meidät kakarat lähetettiin jokainen omaan ilmansuntaansa roskapussien kanssa.
Kirjattu
... Kuvia

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #19 : 24.02.08 - klo:20:01 »

Loistava aihe  [:-)]

Itselleni myös ekoilu on sydämen asia.
Kaikki kierrätetään mitä voidaan. Valitettavasti Imatralla ei kerätä energia- tai muovijätettä, jota suurin osa sekajätteestä on.
Vaatteista osan ostan kirpparilta ja saan kavereilta. Mutta osa tulee ihan uutenakin.
Ostan luomutuotteita ja lähiruokaa.
Boikotoin ties mitä kaikkea.
Autoilua pitäis edelleen vähentää, mutta on se huomattavasti vähentynytkin jo.
Opiskelen ympäristötekniikkaa ja sitä kautta yritän päästä ytimeen vaikuttamaan asioihin.
Kuulun erilaisiin luonnon- ja ympäristönsuojelujärjestöihin.
Energiasäästölamppuja käytetään vähintään ulkovaloissa.
Lämmitetään puulla. Hehkulamput ei mielestäni ole silloin niin turhakkeita, kun lämpöä on välillä vaan 12 astetta.
Huonelämpö normaalisti noin 17-18.
Sauna on puulla lämpiävä, mutta remontissa, joten ei lämmitetä ollenkaan.
Taloa remontoitaessa käytettiin kaikki vanha hyödyksi. Ei vaihdettu uuteen mitään mitä ei ollut pakko.
Ei pidetä turhaan valoja tai sähkölaitteita päällä.
Kaikki käytetään yleensä loppuun asti. Minimoidaan jätteen syntyä.
Yritetään noudattaa jätehierarkiaa.
Mietitään ostopäätöksiä tarkkaan.
Huonekalut on kaikki kierrätettyjä.
Uusitut kodinkoneet a-luokkaa energialuokaltaan. On toki vanhojakin vielä.
On varmaan muutakin, mutta ei nyt tule mieleen.

Olen myös sitä mieltä, että ekologisissa-asioissa paasaaminen ei auta mitään. Hienovarainen ohjailu sen sijaan toimii hyvin. Näin ainakin itse olen saanut äitini heräämään kierrätykseen, kirppareihin jne. Itse olin ylä-aste ja lukioikäisenä hyvin aktiivinen "ekoterroristi" ja joka päivä boikotoin jotain uutta asiaa ja olin levittämässä sen asian sanomaa eteenpäin. Nyt "ehkä hieman viisaampana" sellainen touhu on jäänyt ja olen siirtynyt noihin hienovaraisiin ohjauskeinoihin  [:-DD]
Toisinaan olen edelleenkin niin aatteellinen, etten muuta näe. Eniten maailmassa toivoisin, että voisin joskus olla täysin omavarainen ja asua taas maalla kasvattaen oman ruokani. Haavetta vielä kauan, mutta toivottavasti joskus toteutuu.
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #20 : 24.02.08 - klo:20:06 »

Paperikassien MIPSeistä on tarjolla muuten meidän yliopistolla diplomityöaihe.
Joten lisätietoa on luvassa varmaan vuoden kuluttua.
Onhan siitä toki jo olemassa olevaa tutkimustakin, mutta uutta tietoa on tulossa.
AMK:ssa meillä oli elinkaarimallintamisen kurssi, jossa laskettiin muovi-, alumiini-, lasi- ja paperipakkausten ekologista jalanjälkeä.
Muistaakseni muovi kuitenkin päihitti muut. Vaikka sitä ei aina uskoisikaan  [:-I]
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #21 : 24.02.08 - klo:22:45 »

-yritän olla ostamatta autoa, kun tulee tarpeeksi ikää...
-pidän huoneenlämpötilan matalana...
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #22 : 24.02.08 - klo:22:57 »

Mä säästän sähköä hyödyntämällä syksystä kevääseen luonnon muovaamaa isoa jääkaappia.
Kaupasta tullessa kannan oluet, limut, kivennäisvedet suoraan takapihalle.
Myöskin ylijäävät ruoat jäähdytetään siellä, eikä nosteta lämpimiä kattiloita jääkaappiin!

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #23 : 02.03.08 - klo:00:42 »

Up! Nyt en jaksa kirjoitta, mutta hyvä ketju ja paljon lukemista, ajateltavaa! Kiitos kaikille kirjoittajille!
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.342 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.