Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA  (Luettu 735 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #15 : 23.01.08 - klo:10:29 »

Ehkä tämäkin on jonkin sortin ekoteko.  [:-I]
Tänään tuli sähkölasku ja sen mukana seurantataulukko sähkönkulutuksesta. Vuonna 2007 on täällä liikkeessäni kulunut 10% vähemmän sähköä kuin vuonna 2006.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #16 : 23.01.08 - klo:13:14 »

Meillä on vedenkulutus vähentynyt. (Toisaalta tuli oltua aika pitkään Intiassa.) [:-I]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

emo

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #17 : 27.01.08 - klo:19:34 »

Telkkarissa kun nyt mainostetaan näitä uusia virvoitusjuomapulloja ja niiden myynnistä menee jokunen sentti WWF,olikohan nyt saimaannorppien hyväksi tms.
Niin itseasiassa alkutalvesta oli telkkarissa Kirppari ? ohjelmassa juttua siitä että nämä uudenlaiset pullot kuluttavat enemmän luonnonvaroja kuin vanhat,jotka siis täytettiin uudelleen,kun nämä uudet rytätään ja tehdään sitten uudelleen tai käytetään johonkin muuhun tuotteeseen.
Ei siis hyvä muutos ollenkaan.

Lasipullo olisi kaikkein ekologisin kun vertaa muovipulloon tai tölkkiin.

Ekotekona olen ajatellut siirtyä laskuissa suoraveloitukseen,ei tulisi kotiin turhaa paperiroskaa.
« Viimeksi muokattu: 27.01.08 - klo:19:36 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #18 : 28.01.08 - klo:00:25 »

Sanomalehdestä tehtävään biojätepussiin löytyy ohjeita tuolla hakusanalla.
Ohjeita löytyy usean linkin takaa ja ainakin kahdella eri tavalla taiteltuja.
Nyt pystyyn pussintaittotalkookilpailut. Voittaja on hän, jolla on kädet eniten painomusteessa. [:-)] [:-)]
(Itse käytän pohjalla imeyttäjänä myös munakennon palasia.) 
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #19 : 28.01.08 - klo:00:37 »


Ekotekona olen ajatellut siirtyä laskuissa suoraveloitukseen,ei tulisi kotiin turhaa paperiroskaa.

Kyllä mulle tulee suoraveloituksistakin ilmoitus kotiin. Täsmälleen samanlainen lasku.
Olisikohan verkkolasku ihan paperiton?  [:-I]

emo

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #20 : 28.01.08 - klo:22:25 »

Ai jaa,enpä ole vielä perehtynyt tuohon suoraveloitus maksutapaan.
Täytyypä tuumata uudelleen.
Pelkään vaan että unohdan sitten aina sen verkkolaskun.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #21 : 28.01.08 - klo:22:46 »

Uusimmassa Meidän talo-lehdessä oli artikkeli energiansäästölampuista verrattuna hehkulamppuun.
Eivät varsin ottaneet kantaa kummankaan puolesta, tai en ainakaan unenpöpperössä sitä huomannut, mutta huomauttivat näistä sitten elinkaaren päässä, että hehkulampussa on pelkkää lasia ja messinkiä/alumiinia, kun taas energiansäästölampussa on hiukan elohopeaa ja osassa vielä jotain toista "myrkkyä", joiden jälkikäsittely/kierrätys hankalampaa.

Mun kokemuksen mukaan energiansäästölamput eivät kestä hehkulamppua pidempään. Tosin me ollaan ostettu lamput aina mahdollisimman edullisesti  [:17] jostain tarjoustalosta tai vastaavasta.

Evis

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #22 : 29.01.08 - klo:07:47 »

Kyllä mulle tulee suoraveloituksistakin ilmoitus kotiin. Täsmälleen samanlainen lasku.
Olisikohan verkkolasku ihan paperiton?  [:-I]
Juu verkkolaskusta saat sitten tarvittaessa otettua kopsan, eli on se paperiton. Ihan kaikki laskut ei niin vielä hoidu, mutta tulevaisuudessa varmasti. Itselläni toimii ainakin pankin, vakuutusyhtiön ja sähköyhtiön kanssa.  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #23 : 29.01.08 - klo:07:53 »

Kyllä mulle tulee suoraveloituksistakin ilmoitus kotiin. Täsmälleen samanlainen lasku.
Olisikohan verkkolasku ihan paperiton?  [:-I]
Juu verkkolaskusta saat sitten tarvittaessa otettua kopsan, eli on se paperiton.

Ei se sitten enää ole paperiton, jos siitä ottaa kopsun. Ja silloin sen paperin joutuu maksamaan itse  [:-DD]
Ai niin, yhden kirjekuoren ja postikuljetuksen verran siinä säästäisi luontoa!  [:-)]

Evis

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #24 : 29.01.08 - klo:07:54 »

Kyllä mulle tulee suoraveloituksistakin ilmoitus kotiin. Täsmälleen samanlainen lasku.
Olisikohan verkkolasku ihan paperiton?  [:-I]
Juu verkkolaskusta saat sitten tarvittaessa otettua kopsan, eli on se paperiton.

Ei se sitten enää ole paperiton, jos siitä ottaa kopsun. Ja silloin sen paperin joutuu maksamaan itse  [:-DD]
Ai niin, yhden kirjekuoren ja postikuljetuksen verran siinä säästäisi luontoa!  [:-)]

Niin siis jos joskus tarvtsee kopsun siitä maksusta, niin sitten ottaa siitä kopion!! :-))
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #25 : 29.01.08 - klo:07:57 »

Meillä pikkuhiljaa siirrytty hehku- ja energiasäästölampuista led- lamppuihin. Ovat kyllä vielä aika kalliita, mutta niiden pitkä ikä ja sähkönsäästökyky ovat ihan omaa luokkaansa. Valaisevatkin tosi hyvin ja paljon vähemmällä sähkönkulutuksella. [:-)]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 336
  • Itä-Uusimaa
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #26 : 29.01.08 - klo:10:47 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801287166713_uu.shtml


Enpäs ole moista tullut ajatelleeksikaan  [:-I] ei sillä, ettenkö ottaisi
laturia seinästä, silloin kun en kerran puhelinta lataa. Aina sen laturin kyllä seinästä irrotan.

Voiskos se olla mahdollista, että noinkin suuret säästöt saisi aikaan  [:-I] kuulostaa
aika hurjilta lukemilta. Toisaalta, onhan niitä Nokialaisia kyllä maailmalla huisat määrät...
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #27 : 21.02.08 - klo:23:29 »

Ja nostetaan tämäkin ylös! Paljon hyvää asiaa aiheesta kiinnostuneille!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #28 : 22.02.08 - klo:00:47 »

Tässäpä nää mun ekotekoni!   [:-I]
Kaikki johtojen päässä olevat laitteet ja lamput oon kytkenny jatkojohtoon, mist voi katkasimella pysäyttää turhaa kuluvan taukovirran. Elikkä esmes nää  kaikki tietsikkaa tulevat johdot on kytketty siihen. Kun lopetan pönttöilyn, nii tai jos pidän pidempää taukoa, ni ensteks sammutan tietsikan ja sitte vaa naps katkasimesta ja sammuu samal kertaa kaskusyksikkö, skanneri, kirjotin, modeemi ja näyttöruutu. Samanlaisessa johdossa on muutki, ninkun esmes kaikki laturit, telkku, radio, jalkalamput ja muut pikku sähkön syöjät. Pakastinkin on ilman virtaa, ku ehä tälläsellä, yksineläjällä o mitää pakastettavaaka.
Liikenteessä en juur pysty säästämää. Työmatkan teen melko tavallisesti sillon, ku julkiset ei kulje, mut vaatteisii ei kulu juur enempää vuodessa, ku sukkapari, vähä alusvaatetta ja ehkä kenkäpari, joka toinen vuosi. Yhtiö vaatettaa ihan hyvi ja muuten dyykkaan vaatteeni, tai käytän tukihenkilön pieneks jääneitä.
Syömisessä ei o mitää tingittävää, ku ehä miä mitää oikeestaa syökkän. Sämpyläkaffetta ja joskus vähä rusinapullaa!   :-))

Mainospaperia ei juur tule, ku olen liimannu oveeni tiedotuksen, että EI MAINOKSIA, ainoastaan ilmaisjakelulehdet. Laskuni maksan tietsikal, mut haluun sen paperilaskun ittelleni sen takii, ku joskus on ulosottomies yrittänny periä viis vuotta vanhaa lääkärinlaskua, mikä sitte kuitekki oli maksettu ihan ajallaa.
Hurjan vähä tulee mitää lajiteltavaa, mut jos jotai tuleeki, ni lajittelen kyl.   :-))

Hitsi, kirjotinko väärää paikkaa, no jos haittaa, ni siirelkää, jookosta!   :-))
« Viimeksi muokattu: 22.02.08 - klo:00:51 kirjoittanut Veke 12v. »
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: TAMMIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #29 : 02.03.08 - klo:00:56 »

NOita Veken mainitsemia johtoja voisi tosiaan suosia enemmän! Hyvä pointti!  [:-)] Meilläkin yksi käytössä ja todettiin Driverin kanssa just että enemmänkin voisi hankkia. [:-)] Ovat käytössä käteviä, voi oikein suositella!

Pakastin kyllä surraa ja mainoksiakin tippuu...
Mutta vaatteita löytyy kirppareilta, siskokullalta, toki jotain uuttakin ostetaan.

Ruuasta kanssa ei voi oikein tinkitä, mutta taloudellisuuteen pitää aina joskus paremmin paneutua noissa ostoksissa. Ruoka on älyttämän kallista ja lapset nälkäisiä! Se on tätä perheellisen onnea!
Laskut hoituu täälläkin tietsikalla, mikä kätevää.

Veke ja muut yhden tai kahden talouden perheissä elelevät pyörtyisivät,
 kun näkisivät ruokalaskumme. bensalaskumme ja sen kuinka paljon enemmän isompi perhe yleensä kuluttaa.
Meillä on erillaisia ja kuitenkin pitkälti myös samanlaisia haasteita mutta syödä pitää kunnolla tai ainakin riittävän terveellisesti kaikkien! :-))

Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.245 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.