Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia  (Luettu 703 kertaa)

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« : 29.01.08 - klo:17:00 »

Mulla oli nahkahanskat onneksi kädessä, joten "pamaukset" olivat onneksi tarpeeksi kovia.

Kävelin tänään tiheästä kuusikosta poispäin avointa maastoa kulkien n. 20 metriä matkan päähän, jossa oli kaksihaarainen koivu, ja tästä oli sitten matkaa tiheään pensaikkoon n. kymmenkunta metriä.
Kun olin 5-6 metrin päässä koivusta, niin ylitseni lensi tinttara haukka perässä. Tinttara lensi hätäisesti visertäen koivua ympäri, sen melko harvassa oksistossa, haukka aivan kannoillaan. Haukka oli yllättävän nopea ja ketterä siellä oksistossa.
Onneksi tajusin heti, mitä on tapahtumassa, joten juoksin puuta kohti kovasti kämmeniä yhteen lyöden.
Aluksi haukka ei reagoinut lainkaan, mutta neljännellä- viidennellä lyöntikerralla ja kun olin n. kahden metrin päässä puusta, se kaarsi takasin kuusikkoon, ja tinttara pääsi pakoon pensaikkoon.  [:-)]

Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 278
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo:17:03 »

Haukalle  [:-(]
Tintille  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:17:12 »

No voihan surku, haukan nälkää [:-(].
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:17:13 »

Joo.
Pitää toimia heti, koska jos haukka saa tintin kynsiinsä niin se ei kyllä päästä millään irti, ellet sitten saa haukkaa käsin kiinni, joka taas on täysi mahdottomuus.

Tinttarat ovat levittäytyneet näin lauhalla säällä laajalle alueelle pois ruokintapaikalta, reviirejään vahtimaan ja visertelemään, joten ovat suuressa vaarassa joutua haukan saaliiksi.
Variksetkin olivat poissa, joten nyt ei ollut ketään suojelemassa.  [?]

Onneksi muutin tänään kävelyreittiä, enkä kävellyt suoraan ruokintapaikalle  :-))
Se oli tintin pelastus.
Haukka oli hiukan rastasta suurempi.

Kaikki tapahtui refleksinomaisesti.
Neljä vuotta sitten juoksin talvella kanahaukan (tuli matalalla, sadan metrin päässä, todella kovaa vauhtia lentäen kohti/pulut huomasivat sen kyllä niinkin kaukaa ja reagoivat heti, kuten minäkin) ja pulujen väliin kädet levällään, ja haukka joutui väistämään mua ratkaisevat hetket, jolloin pulut ehtivät karkuun.  [:-DD]

« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:17:23 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #4 : 29.01.08 - klo:17:24 »

Etteikö haukalla ole oikeus saalistaa pikkulintua, kun sillä on nälkä? 
En tiä onko luvallista, että rauhoitetun linnun normaalia saalistusta enemmän tai vähemmän tahallisesti häiritään.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #5 : 30.01.08 - klo:08:19 »

Olen samaa mieltä kuin mir. Petolinnut ne on näköjään aina vaan vihollisia ihmisten silmissä.  [:-I]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #6 : 30.01.08 - klo:08:57 »

2 kertaa olen pelottanut talvella kanahaukan tiehensä ruokintapaikan läheisyydestä ja 2 kertaa varpushaukan -- tämä viiden vuoden aikana.

Tämä eilinen tapahtunutkin luetaan  kahteen kertaan mukaan (ruokintapaikka on n. 100 metrin päässä pelotuspaikasta).

Joten en todellakaan ole henkilö, joka alituisesti juoksentelee petolintuja pelottelemassa.   [:-DD]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #7 : 30.01.08 - klo:09:26 »

Mutta eikö sen silti pitäisi olla enemmänkin häpeän, kuin ylpeilyn ja riemun aihe?
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #8 : 30.01.08 - klo:10:12 »

Kieltämättä siitä voi saada moisen vaikutelman. Olin silti paljon, paljon enemmän mielissäni tintin kuin itseni puolesta. Yritän valita sanani ensi kerralla paremmin.

Kijoitin tämän kuitenkin vain vihjeeksi niille pönttöläisille, jotka kokevat varpushaukan tai varpuspöllön ei-toivotuksi (näin olen ainakin joidenkin kohdalla kokenut ruokintapaikkakirjoituksia täällä läpilukeneena) vieraaksi ruokintapaikalleen, eli pehmeilläkin keinoilla varpushaukan saa karkoitettua tarvittaessa.

Voimme toki miettiä roolijakoa tässä episodissani, joten voin minä sen roistonkin roolin ottaa, mutta sankarin roolin se tintti kyllä saa. Vai olivatko olosuhteet sittenkin syypää;  olosuhteet ja tintin hätä aikaansaivat lopulta tilanteen, jossa minun oli mahdotonta perääntyä?
« Viimeksi muokattu: 30.01.08 - klo:11:19 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #9 : 30.01.08 - klo:10:15 »

Niin ja toisaalta, ei sekään oo "luonnonmukaista", että haukka tulee hakemaan haukkapalaa ruokintapaikoilta, joissa saalis on "helppo nakki".

Kyllä mää ruokintapaikaltani ajaisin haukan tiehensä. Varamana läiskyttäisin käsiäni.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 919
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #10 : 30.01.08 - klo:10:20 »

Kyllä minuakin pahasti kirpasee, kun haukka nappaa linnun ruokinnalta. Se käy usein niin nopsaan, että ei paljon ehdi käsiä läpsytellä. Ymmärrän toisaalta, että haukankin pitää syödä. Olen aina sanonut ja sanon taas, että luonto on julmaa.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #11 : 30.01.08 - klo:10:38 »

Kyllä minuakin pahasti kirpasee, kun haukka nappaa linnun ruokinnalta. Se käy usein niin nopsaan, että ei paljon ehdi käsiä läpsytellä. Ymmärrän toisaalta, että haukankin pitää syödä. Olen aina sanonut ja sanon taas, että luonto on julmaa.

Se käy todella nopeaan.
Kerran, kun laitoin pensaikon juurelle auringonkukansiemeniä, ja pari tinttiä tuli siihen syömään, niin aivan jalkojeni vieressä suhahti eli varpushaukka käytti minua näköesteenä tinttejä saalistaessaan; kumma kyllä, tintit ehtivät silti turvaan syvemmälle pensaaseen.

Toisella kerralla laitoin talipalloja roikkumaan pensaikkoon, ja tinttejä tuli lähelle tarkkailemaan, niin varpushaukka (tämä oli iso/pulun kokoinen) iski tinttien kimppuun vain metrin päähän minusta, jääden kuitenkin kiinni pensaikkoon -- ilman saalista. Tällöin peräännyin monta metriä , ettei haukka hätääntyisi ja loukkaisi itseään oksien puristuksessa rimpuillessaan, ja niin se hetken päästä lähti rauhallisesti lentäen pois paikalta.

Eräällä kerralla ruokintapaikalla varpushaukka oli mennyt jo valmiiksi pensaikon sisään/taakse piiloon kyttäämään, ja kun varpuset jotain syystä pelästyivät ja lensivät turvapensaikkoon, niin haukka nappasi yhden varpusen. En tiennyt tätä vasta kun kuulin kovaa siipien räpistystä pensaikon sisältä. Kun kävelin lähemmäksi, niin haukalla oli toisen jalan kynsissä kuollut/liikkumaton varpunen ja toisella jalalla se hyppi syvemmälle pesaikkoon ja sen takana olevasta verkkoaidan raosta häippäsi saaliineen omille teilleen. Ei ollut mikään mukava näky.  [?]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #12 : 30.01.08 - klo:10:43 »

Jatkuvastihan sitä tapahtuu, mutta ei sitä ole kiva olla näkemässä. [:-(]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #13 : 30.01.08 - klo:11:26 »

Ainakin minulle petolinnun onnistunut saalistus on vaikuttava näky. Ikävä kyllä olen vain kerran kauan sitten sellaista tapahtumaa saanut todistaa. Edellisessä asuinpaikassa minulla oli vuosia tavallaan kanahaukan ruokintapaikka. Pulut viihtyivät talvisin viereisen talon katolla, ja kanahaukka kävi niitä päivittäin yrittämässä. Ikinä ei ikävä kyllä onnistunut minun nähteni, mutta monta kertaa oli tosi lähellä. Oli silti hienoa seurattavaa, vaikka olisi ollut kiva nähdä sen onnistuvan joskus.

Ettekö te voisi ajatella, että pikkulintujen lisäksi ruokitte myös haukkoja ruokintapaikallanne? Miksi haukka on toisarvoinen lintu, jota ei voisi ruokkia? Eikö se ole tarpeeksi pieni ja sievä? Jos ajattelette, että petolinnun pikkulintuihin kohdistuva saalistus on "julmaa", niin muistakaa että pikkulinnut voivat tilaisuuden tullen olla aivan samalla tavalla "julmia" joillekin pienemmille eläimille. Mehän keskustelimmekin joskus viime vuonna siitä, kun talitiainen oli käynyt urpiaisen kimppuun. Haukathan saalistavat vain sen verran kuin käyttävät ravinnokseen, joten eivät ne julmuuttaan pikkulintuja saalista.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #14 : 30.01.08 - klo:11:33 »

No, kyllä tällä alueella ainakin varpushaukkoja ruokitaan, koska  0,5 neliökilometrin alueella on viisi pikkulintujen ruokintapaikkaa ja varpusia  niillä käy syömässä pari sataa ja tinttejä ainakin viisisataa, puluja kolmisenkymmentä. Mutta vain pari mustarastasta ja närheä. Oravia kymmenkunta.
Ja tämä karkottamani oli iso pullukka (pullean rastaan näköinen), jota  en heti haukaksi tunnistanutkaan..
Ja on ruokintapaikoilta löytynyt isoja kasoja pulun sulkiakin, joten kanahaukkakin saa aivan varmasti syötävää.

Kanahaukka todellakin, varsinkin saalistaessaan, on vaikuttava näky. On suosikkilintujani, siis bongausmielessä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.08 - klo:11:36 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.11 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.