Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia  (Luettu 705 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #30 : 31.01.08 - klo:08:05 »

Jos me voimme kokea tähdet, tuntea niiden kauneuden, tuntea niiden majesteellisuuden, kuinka me voisimme olla niin julkeita, että tähti, joka on ollut olemassa maailmankaikkeudessa miljardien vuosien ajan, tähti,joka on tullut olevaksi "suuren alkuräjähdyksen" aikoina,ei voi kokea tunteita?
Kuka tahansa astrofyysikko voi kertoa meille, että tähdet elävät omaa elämäänsä. [:-I]

Niin, kaipa kaikki on mahdollista, mutta astrofyysikko joka tuollaisia alkaisi väittämään, olisi aika pian entinen astrofyysikko, ja oikeutetusti. Tähtitiede, kuten muutkin fysikaaliset tieteet, perustavat teoriansa ja oletuksensa todellisiin havaintoihin maailmankaikkeudesta. Ei ole olemassa mitään havaintoja, jotka antaisivat viitteitä siitä, että tähdet olisivat elollisia. Väitteet tähtien elollisuudesta (tai kivien elollisuudesta, tai tunteesta maailmankaikkeuden ulottuvuutena) eivät tällä hetkellä kuulu fysikaalisten tieteiden pariin, ne kuuluvat uskontoon tai tieteiskirjallisuuteen.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #31 : 31.01.08 - klo:08:17 »

Miksi muka ei voisi ajatella niin, että tähdetkin yrittävät välkehdinnällään jotakin todistaa, ehkäpä olemassaolonsa?   [:-I]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #32 : 31.01.08 - klo:09:04 »

Totta kai voi ajatella. Mutta koska esitit väittämäsi astrofyysikoista asiaan liittyen, halusin vain tarkentaa että sellainen ei tällä hetkellä kuulu tähtitieteeseen, koska ei ole havaintoja jotka siihen viittaisivat.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #33 : 31.01.08 - klo:10:35 »

Runoilijat ovat jo iät ajat tienneet sen, mitä tiede vasta etsii...

 [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #34 : 31.01.08 - klo:10:48 »

Jaa... olikos ne niitä samoja hemmoja jotka luulivat että maapallo on laakea, tai että aurinko kiertää maapalloa?

Keneltä on tähän mennessä tullut enemmän oikeaa tietoa ihmiskunnalle, runoilijoilta vai tiedemiehiltä?  [;-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #35 : 31.01.08 - klo:10:51 »

ei ne niitä hemmoja olleet/ole [:-)]

 :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #36 : 31.01.08 - klo:10:51 »



Keneltä on tähän mennessä tullut enemmän oikeaa tietoa ihmiskunnalle, runoilijoilta vai tiedemiehiltä?  [;-)]

Runoilijoilta [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #37 : 31.01.08 - klo:10:54 »

Nyt taidat kyllä säveltää omiasi... tai sitten elät jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa.  [:-P]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #38 : 31.01.08 - klo:10:55 »

Nyt taidat kyllä säveltää omiasi... tai sitten elät jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa.  [:-P]

 :-)) Mä elän siinä oikeemmassa. [:-DD]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #39 : 31.01.08 - klo:10:57 »

Eivätkö ne kertoneet sinulle? Se vasen on se todellinen todellisuus, "oikeempi" on vain harhaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #40 : 31.01.08 - klo:11:02 »

mä elän siinä vasemmassa, se on oikeempi. [:-DD]

(hyvin sopii tää keskustelu tuon otsikon alle... :-)) )
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 324
  • Itä-Uusimaa
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #41 : 31.01.08 - klo:11:17 »

Osa minun ruokinnalla käyvistä tinteistä on enemmän tai vähemmän kesyjä. Ja jos satun olemaan
pihalla, silloin kun haukka saapuu, niin äkkilähdön saa se haukan retale.
Tietysti sen haukankin pitää saada ravintoa, mutta ei tästä pihasta. Ei mun tinttaroita.
Tuolta alapihalta haukka kylläkin harventaa pikkuvarpuspopulaatiota aika-ajoin. Pahalta sekin tuntuu,
mutta mulla ei ole samanlaisia tuntemuksia pikkuvarpusia kohtaan, kuin mitä mulla on näihin tintteihin. 

Tämänkö mun pitäisi antaa haukan viedä ...  [?-/]
Over my dead body  [HOT]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #42 : 31.01.08 - klo:11:23 »

Mun pihalla ei paljon noita saalistajia (onneksi) käy, mutta kerran vei varpuspöllö urpiaisen lintulaudalta, eikä ollu kivaa kattella. [:-(]

Onneksi, tosiaan, ne ovat täällä harvinaisia. [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #43 : 31.01.08 - klo:13:24 »

 [:-)] Minä kyllä suon niin varpushaukoille kuin muillekin petolinnuille täyden vapauden saada ruokaa,vaikka se joskus ehkä riipaiseekin, mutta sama oikeus niillä on saalistaa kuin millä muulla tahansa - en voi laittaa lintuja suosimmuusjärjestykseen - elämisen oikeus on kaikilla. En puuttuisi petolinnun saalistukseen missään olosuhteissa - jos ruokinnaltani vietäisiin tinttara tai pulu - surisin, mutta samalla ihailisin petolinnun olemusta ja iloitsisin sen saadessa ruokaa ja selvitessä ehkä juuri siitä päivästä.  [:-)] ehkä sen olemassaolo ja selviytyminen on juuri kiinni siitä linnusta - ei ole kiva ajatella nälkään kuolevaa petolintuakaan- ja kuka meistä on se joka asettaa linnut paremmuusjärjestykseen - toisilla suurempi oikeus olla olemassa  koska ovat juuri "mun lintuja ja niin söpösiä" ei h***ssa - ei sellainen ajattelu käy [:-/] - eihän se käytännössä toimi olleskaan - ihan mahdoton ajatuksenakin.
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #44 : 31.01.08 - klo:13:30 »

Voi olla, että voisin pelottaakin. En tosin lähtisi pensaikkoon kyttäilemään.  :-))

Jokainen elävä olentohan tuntee tunteita, myös perhosen toukka, sillä tunne on yksi maailmankaikkeuden ulottuvuuksista. Uskaltaisin väittää, että kivetkin tuntevat kivien tavalla. Uskaltaisin väittää, että tähdet tuntevat tähtien tavalla. Jos me voimme kokea tähdet, tuntea niiden kauneuden, tuntea niiden majesteellisuuden, kuinka me voisimme olla niin julkeita, että tähti, joka on ollut olemassa maailmankaikkeudessa miljardien vuosien ajan, tähti,joka on tullut olevaksi "suuren alkuräjähdyksen" aikoina,ei voi kokea tunteita?
Kuka tahansa astrofyysikko voi kertoa meille, että tähdet elävät omaa elämäänsä. [:-I]

tuleppas sieltä pilvistä alas...  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.059 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.