Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia  (Luettu 702 kertaa)

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #45 : 31.01.08 - klo:13:30 »

Mielenkiintoista keskustelua. Kyllähän se pikkutinttara on yhtälailla julma peto, kun se hakkaa tuusannuskaksi elävän toukan tai vaikka mun kasvattaman perhosen, kuin varpushaukka sun kädellä pitämäs linnun, jota et ole itse kasvattanut.
Mä huomasin syksyn kuurukylmänä aamuna kävelytiellä siniritariyökkösen, se näytti kuollelta ja otin sen mukaani. Mutta se virkosikin sisällä henkiin. Päästin sen parvekkeelta vapauteen ja katselin lumoutuneena sen komeaa lentoa, se oli kookas perhonen. Yllättäen sen huomasi myös naapuritalon katon västäräkki, se kiepsahti komeuden ympäri ja perhosen lento päättyi siihen.
Eläimet eivät tiedosta olevansa julmia tappaessaan saaliinsa, eivätkä ne sitä julmuuksissaan tapa.  Meiltä lapsuuskodista joskus kanahaukka ja kettukin vei pihalta kananpoikasia ja kanojakin, tiput olivatkin meille kovin rakkaita, en silti koskaan ole vihannut haukkoja, en sen kummemmin kettujakaan.
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #46 : 31.01.08 - klo:13:36 »

[:-)] Minä kyllä suon niin varpushaukoille kuin muillekin petolinnuille täyden vapauden saada ruokaa,vaikka se joskus ehkä riipaiseekin, mutta sama oikeus niillä on saalistaa kuin millä muulla tahansa - en voi laittaa lintuja suosimmuusjärjestykseen - elämisen oikeus on kaikilla. En puuttuisi petolinnun saalistukseen missään olosuhteissa - jos ruokinnaltani vietäisiin tinttara tai pulu - surisin, mutta samalla ihailisin petolinnun olemusta ja iloitsisin sen saadessa ruokaa ja selvitessä ehkä juuri siitä päivästä.  [:-)] ehkä sen olemassaolo ja selviytyminen on juuri kiinni siitä linnusta - ei ole kiva ajatella nälkään kuolevaa petolintuakaan- ja kuka meistä on se joka asettaa linnut paremmuusjärjestykseen - toisilla suurempi oikeus olla olemassa  koska ovat juuri "mun lintuja ja niin söpösiä" ei h***ssa - ei sellainen ajattelu käy [:-/] - eihän se käytännössä toimi olleskaan - ihan mahdoton ajatuksenakin.

siinä oli järkevä puheenvuoro. Aivan mistä tietää, ettei sinisorsan hätistämä varpushaukka ole nyt nälkään kuolleena matojen syömänä - ehkä myös varisten... Sekin tietysti kuuluu luontoon, muttei kuitenkaan ihmisten takia. Ihmiset horjuttaa liikaa luonnontasapainoa...  [:-I]

Sinisorsa: Miksi annat talitiaisten syödä niitä tarjoamiasi siemeniä? Niillähän on tunteet ja sinä vain tarjoilet ne suoraan lautasella tiaisille.
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #47 : 31.01.08 - klo:13:38 »

Eläimet eivät tiedosta olevansa julmia tappaessaan saaliinsa, eivätkä ne sitä julmuuksissaan tapa.

Onko se julmuutta, että hankkii esim. poikasille ruokaa?
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #48 : 31.01.08 - klo:13:46 »

Eläimet eivät tiedosta olevansa julmia tappaessaan saaliinsa, eivätkä ne sitä julmuuksissaan tapa.
Onko se julmuutta, että hankkii esim. poikasille ruokaa?

Niin niin, sitähän tuossa tarkoitin. Eivät.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #49 : 31.01.08 - klo:13:54 »

Minunkin täytyi oikein miettiä että miten suhtaudun tähän asiaan, koska itse en kovin montaa onnistunutta saalistusta ole nähnyt. Parilta viime vuodelta tulee mieleen oikeastaan vain muutama tapaus.

Toinen oli se kun varpushaukka nappasi räksän parin metrin päästä kun istuttiin pihalla päiväkahvilla. Tapahtuma oli tosi nopea ja siitä jäi oikeastaan mieleeni vain räksän rääkäisy ja varpushaukan keltaiset silmät kun se huomasi meidät ja lennähti pois saalis mukanaan. Silloinkin kyllä kovasti ihailtiin varpushaukan salamannopeutta sen iskiessä.

Toinen tapahtuma oli viime joulukuussa kun varpuspöllö oli saalistanut ruokintapaikalta myyrän. Silloin ei nähty itse saalistustapahtumaa, nähtiin vaan aamun valjetessa kuinka pöllö söi saalistaan ikkunan alla. Saalis oli liian painava pöllön kannettavaksi ja siksi se joutui syömään sitä saalistuspaikalla.

Lisäksi useamman kerran olen nähnyt pelkän höyhenkasan joka on jäänyt saaliin syöntipaikalle, viimeksi syksyllä ihan meidän pihassa oli käpytikan höyhenet.

Sen verran minäkin kuitenkin suhtaudun tunteella näihin asioihin että toivon meidän ruokinnan tinttien ja muidenkin lintujen säästyvän saalistukselta vaikka tiedän sen olevan toiveajattelua. Sensijaan siitä myyrästä en ollut ollenkaan pahoillani koska en voi sietää hiiriä enkä myyriä.

Näissä asioissa järki ja tunteet ei kai juurikaan kohtaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

kuukkeli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #50 : 31.01.08 - klo:13:58 »

Luonnossa kyllä kaikki on niin tarkoituksenmukaista. Haukat saalistavat usein heikkoja yksilöitä, jotka ovat helppoja saaliita ja jotka kuolisivat ehkä kuitenkin. Mielestäni ihmisen ei pitäisi omin "inhimillisine" näkemyksineen mennä puuttumaan luonnon kiertokulkuun. Se on nähty, että se monesti aiheuttaa vain enemmän ongelmia. Jos haukkoja estetään saalistamasta, saattaa heikkokuntoinen tintti jäädä kuolemaan hitaan ja tuskaisan kuoleman johonkin tautiin, kun se haukan kynissä olisi kuollut armollisesti heti. Ja haukka jää nälkäiseksi, ei niilläkään jokapäivä välttämättä saalistukset onnistu, ja pahimmassa tapauksessa poikasaikaan sen poikanen kuolee nälkään.

Kyllä luonto osaa itse hoitaa itsensä paremmin ilman ihmisen puuttumista asioihin. Jotkut asiat tuntuu ihmisten mielestä julmilta luonnossa, mutta eivät ne silti ole "väärin", vaan ihan vain elämää. Parhaiten minusta luontoa auttaa se, että antaa kaikkien olla ja elää kuin elävät, ja koittaa itse olla vaikuttamatta luonnon omaan kiertokulkuun mahdollisimman vähän.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #51 : 31.01.08 - klo:14:02 »


Näissä asioissa järki ja tunteet ei kai juurikaan kohtaa.

  Näinhän se tahtoo olla  [:-I]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #52 : 31.01.08 - klo:14:10 »

Juu, tunnetasoa on turha yrittää sulkea pois vain älyllistämällä asia. [:-)] Kukaan ei myöskään ole sanonut täällä vihaavansa vaikkapa haukkoja, tai sanonut että "haukka on julma". On todettu vain yleisesti, että LUONTO on julmaa - tietyissä asioissa...

Luonto on MYÖS kaunista. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 31.01.08 - klo:14:12 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #53 : 31.01.08 - klo:14:15 »

. . .
Kyllä luonto osaa itse hoitaa itsensä paremmin ilman ihmisen puuttumista asioihin. Jotkut asiat tuntuu ihmisten mielestä julmilta luonnossa, mutta eivät ne silti ole "väärin", vaan ihan vain elämää. Parhaiten minusta luontoa auttaa se, että antaa kaikkien olla ja elää kuin elävät, ja koittaa itse olla vaikuttamatta luonnon omaan kiertokulkuun mahdollisimman vähän.

Olen tuota miettinyt useinkin.
Mutta kun luonto ei enää saa olla rauhassa. Ihminen muuttaa sitä koko ajan.
Onhan luonto aina muuttunut, mutta se muutos on ollut hyvin hidasta.
Vasta viimeisten,muutamien kymmenien vuosien aikana muutos on ryöstäytynyt käsistä.
Ja tosiaan ei mitenkään parempaan suuntaan luontoa ajatellen.
Ihminen, "älyllisenä" olentona on
ajattelemattomuuttaan ajanut vain omaa etuaan.
Ja sekin on nykyään ilmennyt harhaksi.

Kyllä kaikilla luonnossa, niin eläimillä kuin kasveillakin on nyt tosipaikat edessä.
Vahvat säilyvät heikot häviävät  [:-(]
Luonnon monimuotoisuus  häviää.
Eikä ihminen halua tehdä oikeastaan mitään radikaalia sen eteen että
"maailma pelastuisi"  :-O

Ja tämä se on juuri aiheeseen "varpushaukka" kuuluvaa höpinää   :-O

Minä en siis hätyytä sitä haukkaa vaikka mieleni tekisi.
Katsoin ikkunassa muutama vuosi sitten kun varpushaukka jahtasi talitinttiä
sireenipensaassa ympäri. . .ympäri. . . .
Toivoin että tintti selviäisi. . . . mutta ei. . .
Ja jälkeenpäin mulla oli paha mieli. Ja ajatuksia että teinkö oikein
kun vaan seurasin  [:-(]

LINKKI/Varpushaukka pihallamme
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #54 : 31.01.08 - klo:18:47 »

Luonnossa kyllä kaikki on niin tarkoituksenmukaista. Haukat saalistavat usein heikkoja yksilöitä, jotka ovat helppoja saaliita ja jotka kuolisivat ehkä kuitenkin. Mielestäni ihmisen ei pitäisi omin "inhimillisine" näkemyksineen mennä puuttumaan luonnon kiertokulkuun. Se on nähty, että se monesti aiheuttaa vain enemmän ongelmia. Jos haukkoja estetään saalistamasta, saattaa heikkokuntoinen tintti jäädä kuolemaan hitaan ja tuskaisan kuoleman johonkin tautiin, kun se haukan kynissä olisi kuollut armollisesti heti. Ja haukka jää nälkäiseksi, ei niilläkään jokapäivä välttämättä saalistukset onnistu, ja pahimmassa tapauksessa poikasaikaan sen poikanen kuolee nälkään.

Kyllä luonto osaa itse hoitaa itsensä paremmin ilman ihmisen puuttumista asioihin. Jotkut asiat tuntuu ihmisten mielestä julmilta luonnossa, mutta eivät ne silti ole "väärin", vaan ihan vain elämää. Parhaiten minusta luontoa auttaa se, että antaa kaikkien olla ja elää kuin elävät, ja koittaa itse olla vaikuttamatta luonnon omaan kiertokulkuun mahdollisimman vähän.

Kuukkeli sanoi kaiken sen mitä itse ajattelin kirjoittaa aiheesta. Ei ihmisen pidä ottaa mitään tuomariasennetta luonnon tapahtumiin.
Ja onneksi harvoin pääsemme näitä saalistuksia läheltä näkemään. Saanhan siitä itsekin aikaan sydämentykytyksiä, jos läheltä näen saalistuksen. Silti en koskaan kyseenalaistasi sen tarkoituksenmukaisuutta.
Pedot ei tapa kuin syödäkseen ja kuten kuukkelikin kirjoitti niin esim kanahaukka pääsääntöisesti valitsee kohteensa sairaasta tai heikosta yksilöstä. Hyvin johdonmukaista. On tästä taidettu ennenkin kirjoittaa. [:-I]

Ja vielä haluaisin mainita, että eläinrakkaus tai hellyys/herkkyys eläimiä/luontoa kohtaan määrällisesti ei ole mielestäni mitenkään tekemisessä sen kanssa syökö hirvenlihaa tai salaattia tai sureeko pedon suuhun joutunutta lintua tai pystyykö liiskaamaan kärpäsen.
Kyllä se lähtee enemmänkin ymmärryksestä ja kunnioituksesta luontoa kohtaan, eläimiä liikaa inhimillistämättä. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #55 : 07.02.08 - klo:17:01 »

Tänään kaksi kohtaamista varpparin kanssa.

Eka oli, kun heittelin pullanpaloja varpusille pensaiden sekaan (pensaissa kolmisenkymmentä varpusta), kävelin pois paikalta parisen metriä, katsoin kuitenkin taakse, ja musta varjo vain vilahti, kun varppari iski pensaan sisään, meni läpi isohkosta aukosta, räpiköi jonkin aikaa siellä, ja häippäsi sitten  horisonttiin, ilman saalista, kohti toista ruokintapaikkaa.
Variksia paikalla, kuulin niiden varoitusrääkäisyn ja siksi käännyin katsomaan taakse. Varikset eivät lähteneet haukan perään, mutta häippäsi ehkä siksi heti paikalta, koska variksia oli viisi kappaletta. Haukka pienehkön variksen kokoa.

Rannan pensaikkoon heittelin auringonkukan siemeniä, ja tinttejä tuli paikalle parisenkymmentä.
Varpushaukka lensi rannanmukaisesti, lensi melko hiljaa, kaarsi sitten minua (oli kork. metrin päässä musta) ja pensaikkoa kohti ja jäi miltei paikalleen lentämään pensaikon eteen, koettaen saada jonkin tinteistä kiinni. Ei tulosta, ja lähti hitaasti lentämään pois, varis lähti perään, sekin hiljaa lentäen ja raakkumatta. Haukka selvästi varista pienempi.

Kummassakaan tapauksessa en yrittänytkään häiritä varpushaukan saalistamista.  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 07.02.08 - klo:17:05 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #56 : 07.02.08 - klo:17:19 »

Mie olisin taputtanut ja kovaa
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #57 : 09.02.08 - klo:17:19 »

Joo, pittää hyppiä ja heitellä kaikenmaailman irtaimistoa ilmaan. (esim. miehen isoja työrukkasia). Sit kun haukka on jättänyt pihan pikkulinnut rauhaan, niin pittää rynnätä sisälle ja temmata kamera ja yrittää ottaa mahottoman upee kuva petolinnusta! Se ei tietenkään enää sit onnistu, joten voip kirota havukan huitsin Nev....hiiteen! [:-//]
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 324
  • Itä-Uusimaa
Vs: Varpushaukka pelästyi kovia kädentaputuksia
« Vastaus #58 : 09.02.08 - klo:17:29 »

Joo, pittää hyppiä ja heitellä kaikenmaailman irtaimistoa ilmaan. (esim. miehen isoja työrukkasia). Sit kun haukka on jättänyt pihan pikkulinnut rauhaan, niin pittää rynnätä sisälle ja temmata kamera ja yrittää ottaa mahottoman upee kuva petolinnusta! Se ei tietenkään enää sit onnistu, joten voip kirota havukan huitsin Nev....hiiteen! [:-//]

 [:-DDD]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.