Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: KÄKI; esittely & keskustelua kesäkuun linnusta 2008  (Luettu 1772 kertaa)

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: KÄKI, keskustelua & kuvia kesäkuun linnusta - 08
« Vastaus #15 : 12.07.08 - klo:13:52 »

Tänä vuonna käki kukkui mielestäni myöhempään kuin viime vuonna. Vielä heinäkuun alussa se kukkui.

Hienoja kuvia käestä tässä ketjussa! [KIPPIS]
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: KÄKI, keskustelua & kuvia kesäkuun linnusta - 08
« Vastaus #16 : 14.07.08 - klo:21:28 »

Tänä vuonna olen kuullut vain KAKSI kertaa käen kukunnan ?! Toissa kesänä näin käen useita kertoja lentämässä siskoni mökin liepeillä ison kuusen latvaan. Outo lintu  [NUT]
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: KÄKI, keskustelua & kuvia kesäkuun linnusta - 08
« Vastaus #17 : 20.07.08 - klo:14:52 »

Joskus jo olen tääl kertonnu, ku näin käen munivan.
Ei sit kukaa usko, mut nii vaa kävi. Muna oli ihan pingispallon kokonen ja näkönen, ainoo,
et se oli vaaleen suklaan värine. Ei olleskan munan muotonen, ku ihan pyöree. 
Nulikkana kylän poikien kaa, kerättii munakokoelmia, eikä sillon älytty, mitä vahinkoo tehtii.
Sitten möin koko roskan ja sain hyvät rahat. Ihan sen käen munan takii.
Sillonha vähä vanhempana jo kottaraisten kaa rahaa tarvi. Se oli hyvää vanhaa aikaa!   [:-DD]

Jatkampa tähä samaa viestii, ku en tarkallee tieä sääntöjä, et saako näihi aiempien kuukausien lintutarinoihi enää mitää pukahtaa, vai onko tarinat kunkin kuukauden linnun osalta aina tarinoitu, ku kuukausi vaihtuu?
Mullaha ain joskus jää paljo viestei hoksaamattaki ja sen takii joitai aiheisii natsaavia juttui kokonaa kertomati. Saan oivalluksia asioihi ninkun vähä jälkijunas! Aina mullen nin on käyny, nin ettei tää mikää uus ilmiö o !  [:-I]

No nytte vähäsen viä tosta käestäki.   [:-)]
Ku nykysin kaikis kirjois ja puukstaaveis kerrotaa vaa, kui se käy munimas munasa toisten pesii ja luetellaa niit isäntälintui ja munien hukkaprosenttei, ku isännät pesäsä hylkää ja muuta erikoisen tärkeit. Kummiskin, mulla on sellanen muistikuva, et joskus nulikkana ollessan olis kerrottu, et voi se munasa jonnee muuallekki munia ja sitte nokassaa sen kuljettaa jonku pesää. Nimittäi oisinko hoksinnu koko juttua, jolsei se käki siin kannon pääs olis telminny ja räpeltänny nin, et esteks luulinki siin jonku vaivasen olevan, mikä ei lentoo taida päästäkkä.
Ja oitis, ku syöksähin, kiinni sen saadaksen, nin pyrähtiki lentoo ja muna jäi möllöttää kannon päähä. Hetken aikaa sentä olin äimänkäkenä, et mitä ihmettä ny? Käki läks ja muna jäi.   :-))
En o paljo tohtinnu tost jutust sen jälkee kertoilla, ku yks luontopolkuvetäjä mut kerran porukan edes oikee kunnolla mollas. Esteks retkitauolla yllytti kaikkia kertoilemaa erikoisempia luontokokemuksiaa ja ku miä sitte vuorollan kerroin nähneeni, ku käki muni kannon päällä, ni ihan hurjana mua piti ja suuree äänee uhos, et nyhhäsä Veke ihan hullujas puhut, ehä käki sillee muni.
Noh, miä olen aatellu, etteihä ihminenkä kuulemma sänkyysä pasko, mut olehamma sellasenki nähny, mikä etten sitte käen kannon pääs munimas!  :-))

Mut tietääkö joku, tai onko koskaa kuullu, mite se käki olleskan sen munansa sinne toisten lintujen pesii toimittaaka?
Ainako se käy siel toisen linnun pesäs sen munasa murjasemas, vai voisko se sittenki jotenki muutenki?
Ehämmä tietynkä tarkota, et se munasa mihikä vaa pykää ja sitte pitkin mettiä sit pyörittelis, kunnes etee sattus kivannäkönen pesä, mut et kumminkin jotenki muutenki, ku vaa käymäl toisten pesis munimas. Vielä ku mun järjellä vähä mietin sitäki, niiten pienimpien isäntälintujen ja käen kokoeroaki. Mite se munan tulostusaukko olleskan pesän kohdalle osuiskan, jolsei se sit olis nokassaa tuonnukki.
Senhä täytyis niil pienimmil pesil tehhä se juttu, -ninku turistit intialaisil vessanpytyil, mis pienii sammakoi molskii-, seisaallaa. Jos enämpi pyllistelee, ni huti tulee ja ohi menee.  :-))

No mut jos käkijutut on jo juteltu, ni anti olla, mitäpä tosta. Oha sitä ihmisil muutaki mietiskeltävää, ku et mite se käki munii ja mitä se Veke on olleskan nähnykkä!   [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo:01:46 kirjoittanut Veke 12v. »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: KÄKI; esittely & keskustelua kesäkuun linnusta 2008
« Vastaus #18 : 13.11.08 - klo:18:19 »

--------------------------------------------------------------------------------
Käykääpä tutustumassa kuukauden lintuihin joulukuu 2007---------> lokakuun 2008 kuukauden lintuun asti.
Sivut jätetään auki lintujuttuja varten ja mukana on se kuukauden linnun esittelykin. Mitä pidätte? Tätä toivottiin ja minustakin tämä on parempi ratkaisu.
Valitettavasti esittely ei ole läheskään kaikissa lintusketjuissa ensin, sillä ketjujen aiheiden yhteen liittämisessä se toimii aikataulun perusteella. Eli jos keskustelu kyseisestä linnusta on alkanut ennen kuin esittely, menee se ketjun alkuun, eikä sitä voi muuttaa.
Mukavia luku- ja kirjoitushetkiä sivuille ja jatketaan tämä vuosi ja tulevakin samaan malliin, eikö?
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.243 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.