Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihapiirin lintu-uutisia  (Luettu 68199 kertaa)

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1140 : 24.05.10 - klo:14:29 »

Hyii, nyt se kylmä sää sitten tuli. 8.5 astetta ja sataa. Tinttejä ym. käynyt hakemassa talvesta jääneitä siementen jämiä. Jos tämä jatkuu laitan niille kyllä jotain väliaikaista ensiapuruokaa, hankin vaikka pikkupussin siemeniä lisää. Kyllä ne näyttävät joka tapauksessa lämpiminä päivinä löytävän luonnosta ruokaa, että pieni väliaikainen apu ei varmaan haittaisi?
Kirjattu
Kirkkonummi

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1141 : 24.05.10 - klo:15:41 »

Mä en kyllä alkaisi mitään siemenravintoa enää linnuille tarjoilemaan. Vaikka lentäviä hyönteisiä olisikin sateella vähemmän, niin kyllä ne tintit kaikenlaisia toukkia löytää. Ei kuitenkaan niin kamalan kylmää ole luvassa eikä mitään hallaöitäkään. Sitten tietysti on taas eri asia ja ongelmia tulee jos kylmä sää kestää kovin pitkään, mutta siihenkään ei siementen tarjoaminen tuo apua koska aikuiset linnut löytää muutakin ruokaa ja taas poikasille siemenistä on vain haittaa.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1142 : 24.05.10 - klo:20:37 »

Minä sitten tilasin lisämurkinaa varmuuden vuoksi. Kun meidän tinttarat aloittivat jälleen matosten haun kädeltä ja ulkorappujen matolta.
Eli puoli kiloa jauhomatoja tulee linja-autolla Helsingistä meille luultavasti keskiviikkona.
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1143 : 25.05.10 - klo:13:58 »

Olet Tiina varmasti oikeassa. Pahimmassa tapauksessa voisi hankkia jostain matoja kuten Muru tehnyt. Niistä tirpuista on välillä vaan niin huolissaan, kun viime kevätkin oli mitä oli. No, nyt sää jo näyttää jo vähän lämpimämmältä ja jopa aurinkokin paistaa ainakin jonkin aikaa, niin ehkä se tästä vielä paranee. Ja tosiaan kyllä tuolla ötökkää näyttää hyvinkin vielä pörräilevän.  [:-)]
Kirjattu
Kirkkonummi

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1144 : 25.05.10 - klo:23:47 »

Meidän ihanat tiaiset ovat palanneet. Yksi kulkee minun perässäni. Tuli jopa sisälle. Joten ovi täytyy jatkossa pitää kiinni.
Pikkuinen haluaa matosia. Ja noutaa niitä taas kädeltä.
Mutta ei huolta, kyllä enin osa ruoasta silti etsitään ihan itse pensaista. Makupaloja vain tarjoan ellei nyt kamalat ilmat vielä tule.
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1145 : 26.05.10 - klo:12:13 »

Onpa sinulla kesy tintti siellä  :-)) [:-)]
Kirjattu
Kirkkonummi

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1146 : 26.05.10 - klo:14:10 »

Tämä on todella ihmeotus. Ei olla sen kummemmin yritetty kesyttää. Mutta heti kun menemme ulos
vaikka päiväkahville, häärää hän siinä mukana. Istui Mikan jalallakin eilen.
Muutkin tintit hakevat ruoan (matosen) aivan jalkojen juuresta. Kun ne madot muuten menevät "parempiin suihin".
Eli varpuset jyrää. Ne lentää päin kuin tankki  [:-DD]
Kyllä varpusetkin osansa saavat. Mutta tintit eivät saisi mitään jos heitän madon kauemmas.
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1147 : 27.05.10 - klo:13:46 »

Tämä on todella ihmeotus. Ei olla sen kummemmin yritetty kesyttää. Mutta heti kun menemme ulos
vaikka päiväkahville, häärää hän siinä mukana. Istui Mikan jalallakin eilen.
Muutkin tintit hakevat ruoan (matosen) aivan jalkojen juuresta. Kun ne madot muuten menevät "parempiin suihin".
Eli varpuset jyrää. Ne lentää päin kuin tankki  [:-DD]
Kyllä varpusetkin osansa saavat. Mutta tintit eivät saisi mitään jos heitän madon kauemmas.

No voi hitsi!  :-)) Enpä ole noin kesyistä ikinä kuullut. Kädestä toki minäkin joskus syöttänyt (lähinnä Seurasaaressa), mutta tuohan on aivan toista. Olen melkeinpä kade... :-)) [:-)] Tintit ovat ihania  [:-)]
Kirjattu
Kirkkonummi

Vkn

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1148 : 27.05.10 - klo:23:36 »

Meillä on muutamana päivänä ollut punatulkkuja takapihalla.
Talvella niitä ei juuri näkynytkään.Mikähän tämä toinen on
kun se ei oikein näytä punatulkkunaaraalta?
Kuva on huonolaatuista kun se on kuvattu ikkunan läpi ja zuumi tapissaan

Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1149 : 28.05.10 - klo:07:08 »

Vkn tuo on nuori punatulkku. Niillä on jo poikaset näemmä maailmalla  [:-)]
Joskus sain rengastusverkkoon kirjosieppopöntöltä nuoren punatulkun ja aikani sitä
pyörittelin kunnes tunnistin sen. Tuolloin tein populaatiotutkimusta kirjosiepoista.
« Viimeksi muokattu: 28.05.10 - klo:07:12 kirjoittanut Anniina »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1150 : 28.05.10 - klo:17:35 »

  Minulle tuli se puoli kiloa jauhomatoja.
Tänään meillä on koko aamupäivän, aina neljään saakka ollut hirveän kylmää ja vettä on tullut koko ajan.
Niinpä matoset ovat tehneet kauppansa. Ainakin kolmen pesän emot hakivat matosia poikasilleen.
  Hassua että toivat poikasten kakit siihen meidän aamukahvipöydälle tai rappujen kaiteelle.

Nyt jos kelit jatkuvat näin kurjina (kuten luvattu on) pitänee minun tilata lisää tuota ruokaa. Kun ne syöttää hyvin, ovat
ne erittäin sopivaa ruokaa tiaisille, varpusen- ja pikkuvarpusen poikasille. Kaikki nämä kun ovat ruokajonossa.
Jos ilma tulee vähänkin paremmaksi, en tietenkään noita matoja anna. Kun ne maksavat 50€/kg ja sekin määrä menee nopeasti.

Niiden käytös on ihan uskomatonta. Yksi esim. syö usein yhden matosen minun kädelläni ja sitten ottaa vasta madon jonka vie poikasilleen.
Ne olivat tosi surkean näköisiä siinä sateessa. Kun oli kiire etsiä ruokaa, ei ehtinyt kunnolla hoitaa omaa höyhenpukuaan. Niinpä vesi meni sitten sulkien läpi.
Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1151 : 29.05.10 - klo:10:29 »

  Niinpä matoset ovat tehneet kauppansa. Ainakin kolmen pesän emot hakivat matosia poikasilleen.
  Hassua että toivat poikasten kakit siihen meidän aamukahvipöydälle tai rappujen kaiteelle.

Tekivät vaihtokaupan  [:-DD]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 058
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1152 : 31.05.10 - klo:18:47 »

Minun pihapiirin tragediaa olin näkemässä kun harakka nappasi maasta
räksän pojan ja lähti sen siliän tien lentoon.Siipi vain repsotti pikkupoikasesta
kun harakka sitä mukanaan raastoi.Räksä emot antoivat kyytiä harakalle vaan
eivät mitään mahtaneet.Surullinen olo tuli vaikka kuinka sitä ajattelee, että
luonnossa tälläistä tapahtuu kaiken aikaa.Syöt itse ja tulet syödyksi. [:-(]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1153 : 31.05.10 - klo:19:13 »

Täällä on nyt lintuemoilla kiirettä.

Viimeisetkin räksän poikaset on kuoriutuneet juuri sopivasti lämpimän alkuun. Kahdesta pesästä poikaset lähtee jo maailmalle lähi päivinä. Poikaset räpyttelee jo siipiään pesän reunalla.
Sinitiaisen poikaset on kuoriutuneet ja emoilla alkoi ruokintaurakka. Vielä ei pöntöstä kuulu edes piipitystä, niin pieniä on poikaset.
Kirjosieppo hautoo vielä, mutta loppusuoralla haudonta jo on. Koiras ruokkii naarasta ja samalla yrittää houkutella uusia naaraita pihan pönttöihin.
Myös peipon poikaset ovat n. viikon vanhoja ja emot niitä ruokkii.
Naapurin savupiipusta kuuluu naakanpoikasten ääni. Myös harakan pojat on kuoriutuneet. Västäräkin pesä on pihalla myös, mutta paikka on arvoitus.

Tuttavani mökillä on peräti 3 kirjosiepon pesää, joista yksi on puukiipijän pöntössä! Lisäksi on sini- ja talitiaisten pesät. Ja telkkä, joka on hautonut nyt 3 viikkoa. Ja myös toisessa pöntössä on käynyt telkkä!

 [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1154 : 01.06.10 - klo:14:51 »

Ollaan laitettu rannalle parina vuonna yhteensä 4 telkänpönttöä. Eilen nähtiin että ainakin kahdessa niistä on asukkaat.. Molempiin sujahti illalla telkkä sisään kolosta.  [:-)]
Kirjattu
Kirkkonummi
 

Sivu luotiin 0.214 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.