Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihapiirin lintu-uutisia  (Luettu 68369 kertaa)

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1215 : 19.10.10 - klo:16:08 »

Jotain miljoona lintua ruokinnalla ja vesikupissa.  :-)) Meilläkin talipötköt pehmenivät niin että harakat ja varikset söivät ne melkein kokonaan.  [:-I] Naapurin koira yritti ylettyä silavaan, ja repi meidän pihavalon johtoa joka kulkee siitä vierestä, luuli kai saavansa sen siitä alas. Pitää varmaan tarkistaa vahingot ennenkuin laitetaan töpseli seinään...  [:67] [:-/]

Närhi oppi syömään suoraan laudalta, sillä on vähän sama tyyli pidellä pyrstöllä tukea kuin tikalla. Muutoin tinttien ja viherpeippojen lisäksi punatulkku ja peippo. Sekä 3 oravaa.  [:-)]

Lisäys: ja tietenkin mustarastaita... [:-)]

Äsken linnut lähtivät karkuun niin että humahdus kuului! Naapurien kissat mouruavat toisilleen. Täytyykin tarkkailla, että eivät hätyytä lintuja!
« Viimeksi muokattu: 19.10.10 - klo:16:11 kirjoittanut tyto alba »
Kirjattu
Kirkkonummi

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1216 : 21.10.10 - klo:08:26 »

Omalla pihalla on nyt ollut paljon mustarastaita viime viikkoina. Ykskin aamu oli 10 mustista omenapuun juurella. Omenat ne vetää mustiksia puoleensa. [:-)] Myös hömötiaisia on käynyt useita, ainakin 2.  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1217 : 22.10.10 - klo:20:40 »

Pitkästä, pitkästä aikaa on pihallamme käynyt parina päivänä fasaanit. Kaksi koirasta ja kaksi naarasta.
Kun laitoimme verkkoporin sisääntulotien eteen, eivät fasaanit enää tulleet. Miltei vuosi väliä. Mutta nyt ovat ymmärtäneet että sen yli voi lentää.

Mustarastaita muutama, koiraita, naaras ja nuori lintu ainakin. Ja sitten mustarastasta pienempi rastas. Vähän räksän näköinen mutta pienempi. Kaulan syrjillä sellainen valkea juova. Ja hieman yksivärisempi kuin räkättirastaat.

Ja paljon, paljon pikkuvarpusia  [:-)]
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1218 : 24.10.10 - klo:10:27 »

Hömötiainen on ihana,kun vien ruokatäydennystä,siinä se kipittelee maassa ihan vieressä.  [:-)]
Meillä on ainakin 2 hömötiaista ruokinnalla.
Tikkakin on käynyt norkoilemassa talipötköä.
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1219 : 26.10.10 - klo:16:06 »

Pihajengiin on liittynyt hömötiaisia, kuusitiaisia ja pikkuvarpusia.  [:-)]

Tintit olivat päässeet ulkovarastoon ja repineet siellä ollutta lasivillaa! Ei haittaa muuten, mutta ovat varmasti vieneet sitä talvipesiinsä, ja pitääkin toivoa ettei se ala kutisemaan. Ehkä höyhenet suojaavat...  [:-I]
Kirjattu
Kirkkonummi

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1220 : 27.10.10 - klo:16:25 »

Keltasirkkuja kauralyhteessä  [:36]
Kirjattu
Kirkkonummi

Vkn

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1221 : 07.11.10 - klo:17:15 »

Harmaapää on taas palannut. Kuvaus vaan meni pieleen tuon vastavalon takia.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1222 : 08.11.10 - klo:16:44 »

Tänään tosi paljon tiaisia. Varpusia ja pikkuvarpusia myös. Mustarastaat vierailivat ja niiden kanssa käväisi jokin pikkuinen rastas.
Sellainen ruskean kukertava. En sitten ikinä sitä tunnista.
Myöskin sellainen pikkuinen rusehtava, siro lintu jonka alaperässä oli vaaleat juovat. Mun linnun alaperä on sitten se pyrstön alapuolella sivuilla näkyvä osa  [:-I]
Ja se yksijalkainen pulu käväisi myös kahden kaverinsa kanssa. Ihan hieman se jo yritti laskea sitä kipeää jalkaansakin maahan.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1223 : 08.11.10 - klo:16:51 »

Kiinnostaisi kyllä noi Murun ruokinnalla käyvät tunnistamattomat linnut [:-I]. Mikähän se rastas voisi olla, tähän aikaan vuodesta ei kuitenkaan rastaissakaan kovin paljoa vaihtoehtoja ole. Siitä ilmeisesti olet kuitenkin varma että se ei ole naaras mustarastas. Ja on varmasti rastas eikä joku muu lintu. Saisitko siitä minkäänlaista kuvaa otettua?

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1224 : 09.11.10 - klo:19:44 »

Tiina, en usko että se on naarasmustiskaan. Eikös se ole aika tasaisen ruskehtava eikä kirjava kuten esim. räkätit.
Tosin tämä ei ole ihan niin kirjava kuin räkätti ja tosiaan pienempi. Liikkuu rastasmaisesti noiden mustisten kanssa.
Eilen olin juuri zoomannut ja ottamassa siitä kuvaa ja kas, surinaa ja zoomi suhisi kiinni ja kamera sammui. Akku loppu  [:-/]
Näin mulle käy aina. Olin sen ladannut muutama päivä sitten mutta se on jo eläkeiässä ja purkaa itsekseen itseään.

Sitä rusehtavaa pikkulintua minun on turha yrittääkään kuvata. Se on hetken paikallaan ja samassa jo suhahtaa oksien suojaan.

Täytyy vielä kokeilla jos tuosta rastaasta saisi kuvan.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1226 : 10.11.10 - klo:12:51 »

Viime viikolla näkyi täällä suunnalla vielä punakylkirastas ja laulurastaskin.
Viivyttelijöitä vielä löytyy, joten joku sellainenkin voi olla Murun ruokinnalla.
Ruskehtava pikkulintu ei oikein sytytä nyt, mutta ei olisi esim. naaras peippo.

Meillä oli äsken ruokinnalla 5 koiras peippoa ja 1 mustarastas.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1227 : 10.11.10 - klo:18:33 »

Tiina, se taitaa sittenkin olla naaras mustis. Meillä naaraat ovat olleet aiemmin tasaisen ruskeita.
Ihan ylläri minulle että noita on noin kirjavia. Kyllä minä olen uskomaton lintujen "tuntija"  [:17]

Anniina, itsekin mietin tuota naaras peippoa. Tämä on hyvin tasaisen vaaleahkon ruskea. Ja siellä pyrstön alla, ihan tyvessä valkeaa.
Näyttäisi hieman hoikemman malliselta kuin peippo. Mutta osaavathan nuo sulkiaan asetella vähän eri muotoon.

Tänään ei ole kumpiakaan minun  "ihmeitäni"   [:-DD]   näkynyt.

Tiina , kiitos linkeistä . Siis nimenomaan tuon ekan kuvan värinen ja tyyppinen.
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1228 : 10.11.10 - klo:22:14 »

Näkikö mun vanhat silmäni oikein,kun näytti tuo ylinnä oleva ihan peipolta?
Akkunan läpi nopsaan piti kuvata iltapäivällä.


Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #1229 : 11.11.10 - klo:09:39 »

Minusta Inken lintu näyttää peipolta.

Muru, itsekin vähän hämmästyin kun kuvia etsiessäni näin tuon ekan linkin mustiksen, en ole koskaan nähnyt noin kirjavaa luonnossa. :-O
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.34 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.