Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihapiirin lintu-uutisia  (Luettu 68251 kertaa)

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 808
  • ***Keiju***
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2205 : 05.02.13 - klo:15:35 »

Kiva talvivieras inkellä tuo räksä ja mukavat tilhet kuvassa! [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 250
  • Itä-Uusimaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2206 : 09.02.13 - klo:10:05 »

Vielä viime vuoden lopussa, mustikset olivat ruokintapaikalla norkoilemassa jo ennen klo. 7.
Nyt viimiset pari viikkoa ne on tulleet vasta vähän yli klo. 8.
Mä en millään ymmärrä et mistä moinen aikataulumuutos johtuu. Ainut mitä mä keksin, olis se et tää on kokonaan eri porukka, aamu-unisia mustiksia.  :-)) mut mihin  ne edelliset ois sitten menneet  [:-I]


Mä olisin ymmärtänyt sen et jos ne pikkuhiljaa olis tulleet myöhemmin, mut tollasta
kertalaakista yli tunnin muutosta, en ymmärrä.

Siis mä olisin ymmärtänyt jos ne pikkuhiljaa olisi alkaneet tulla aikaisemmin [NUT] :-)) No nyt
ne on päiväpäivältä tulleet aikaisemmin ja ovat taasen seitsemän aikaan ruokintapaikalla norkoilemassa.
Tulipa tossa nyt sitten mieleen sellainen asia, et se tunnin muutos saattoi tapahtua ihan vuoden vaihteessa.
En vaan alkupäivinä huomannut et ketään ei aamulla ollutkaan ruokintapaikalla.  [:-I]
Ja syynä mustisten aikataulumuutokseen saattoi olla naapureitten julmettu rakettien paukuttelu, uutena vuotena.
Jospas ne mustisressut pelästy niin pahanpäiväisesti etteivät uskaltaneet enää aamupimeässä tulla.  [:-(]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2207 : 10.02.13 - klo:19:37 »

Ihanaa, luonto on heräämässä kevääseen. :)

Piha täynnä linnunlaulua: viserrystä, sirkutusta, sekä viherpeippojen ja järripeippojen ryystämistä. Titityykin alkaa talitinteiltä jo sujua.

Ruokailemassa käy isot joukot keltasirkkuja, pikkuvarpusia, vihervarpusia, urpiaisia, punatulkkuja, tinttejä ja mustarastaita. Tänään näkynyt neljä peippoa ja yksi järripeippo (koko talven ollut kaksi) sekä yksi hemppo. Hakkaraiset ja närhet yrittävät päästä ruokailemaan myös, mutta niille rohmuille annan kyllä lähtöpassit, jos vain satun ne näkemään.

Varpushaukkakin kävi nappaamassa helppoa ruokaa aamupäivällä; se ruoka ei kylläkään kuulunut minun tarjoamiini, - tai no, kyllähän toki välillisesti.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2208 : 15.02.13 - klo:10:01 »

Kurjaa  [:-(]
Aamulla poimin kaksi pikkuista kuolleena pihalta.
Kun lähdin Onnin kanssa lenkille, oli heti ulostultuani pikkuinen vihervarpunen kuolleena auringonkukka automaatin vierellä.
Kun menimme portille päin, kyhjötti keltasirkku maassa lyhteen alla. Vaikka menimme ihan vierestä nosti vain hieman päätään.
Takaisin tullessa olikin sitten jo kuollut  [:´(]
Olen niin yrittänyt pitää ruokintaa kunnossa. Putsaillut ja peitellyt puhtaalla lumella vierustoja.
Niin hullua kalkita lumipenkkoja kun se kalkki painuu sinne sisään.
Ruokakatoksen alla oleva mustisten ruokalevy pitää taas uusintakalkita ja putsailla.
Vaikka eivät nuo pikkulinnut edes sinne mene.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2209 : 20.02.13 - klo:12:27 »

Tänään tavallisten lisäksi monta urpiaista ja jokunen vihervarpunen.
Vihervarpuset tappelevat kuorittua auringonkukkaa sisältävän automaatin luukulla  [:-)]
Keltasirkut ovat nyt kovin värikkäitä ja kauniita.
Tiaiset pitävät kovaa sirkutusta, samoin kuin oikeastaan kaikki linnut. Mustarastaatkin jokeltelevat tuossa viereisessä pusikossa.
Kirjattu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2210 : 23.02.13 - klo:13:42 »

Tänä aamuna klo 6 kun lähdin töihin, mustarastas viritteli huuliaan  [:-)]
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 808
  • ***Keiju***
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2211 : 23.02.13 - klo:17:45 »

Mä kuulin ensimmäisen talitiaisen oikean ti-ti-tyy laulannan 20.02.2013, kun olin ulkoilemassa. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2212 : 26.02.13 - klo:12:47 »

Ketuttaa  [:-/]
Äsken meidän pihaan raahautui räpytellen kaksi urpiaista. Koiras ja naaras.
Kummatkin sairaita. Moneen päivään ei urpiaisia ole näkynyt. Eikä olisi tarvinnut tulla tänne sairastamaan kun on jostain muualta taudin hankkinut. Nyt levittävät taudin mun lintuihin  [:-(]
Pitää illalla käydä kaikki lumipinnat läpi mihin linnut ovat tiputelleet ruokaa. Samoin poistan kaksi lyhdettä.
Vain viikonlopulla laitetun uuden jätän.
Nää lämpimät päivät ovat niin kurjia lintujen kannalta, hassua kyllä. Luulis että on hyvä, mutta ei.
Kaikki sairaudet leviää nyt tosi helposti. Ja nuo urpiaisressut ja keltasirkut sekä vihervarpusetkin ovat vaaravyöhykkeellä
kun syövät paljon juuri maahan pudonneita.
Täytynee lopettaa kauran laitto tuon lyhteen päälle. Tai, eihän se auta kun ne sitten tulevat siihen lyhteelle.

Aika avuton olo [:-(]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2213 : 26.02.13 - klo:13:43 »

Harmillista nuo sairastuvat linnut, mutta ei sille oikeastaan mitään voi. Varmaan linnuilla on muitakin sairauksia kuin esim. salmonella joka ehkä tarttuu ruokintapaikoilta. Ei sitä aina tiedä mikä niillä on, mutta kyllähän se aina on murheellista sairasta lintua katsoa. Toivoo vaan, että kuolo korjais pian pois [:-(]. Mä en edes pysty tappamaan noita tuhoontuomittuja, mutta onneks Repe on kovaluontosempi ja on pari kertaa päästänyt lintusen vaivoistaan. Meillä onneksi on tosi harvoin ollut mitään sairaita lintuja ruokinnalla.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2214 : 26.02.13 - klo:19:22 »

Täälläkin on yksi sairas vihervarpunen.

Se on kyllä kumma, kun eräät lajit sairastuvat niin helposti, kuten urpiaiset ja vihervarpuset. Toiset taas eivät sairastu ollenkaan, esim. meillä ei ole koskaan ollut sairasta mustarastasta tai pikkuvarpusta. Tintitkin harvemmin sairastuvat. Yhtä kaikki, säälittää nuo sairaat linnut. [:-(] [:´(]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2215 : 26.02.13 - klo:19:48 »

Viikonloppuna näin yhden pörheän talitintin, joka ei näyttänyt kovin hyvältä!  [:´((]
Suunnilleen yksi sairas lintu ruokintakautta kohti. Box-virusta sairastavaa ei nyt onneksi ole näkynyt pariin vuoteen. Eikä kaikkien vuosien aikanakaan kuin pari kertaa.

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2216 : 26.02.13 - klo:20:10 »

Meillä on nyt tosi kurja tilanne. Tänään päivällä pihaan lensi urpiaispariskunta. Kummatkin jo minusta sairaan näköisiä. Niin kauniita ressuja  [:-(]
Kävin sitten läpi koko kauraruokinta systeemin. Kaksi pariviikkoista kauralyhdettä vein roskiin. Niiden päälle olin aina laittanut irtokauraa kun lunta tuli.
Sitten peittelin koko alueen puhtaalla lumella. Ihan mahdottomuus on laajalta alalta kerätä kaurat ja pikkukakit mitä nuo linnut kakkivat. Yritin kyllä niitä kaivella ja laittaa pussiin. Kun nuo linnut liikkuvat koko pihan alueella on aivan utopiaa saada joka kakkipläntti pois.
Nyt minulla on vain kaksi uutta lyhdettä. Ovat eri paikassa kuin nuo edelliset.
Pitääköhän tässä nyt tappaa nuo nälkään ja lopettaa ruokinta?
Meidän luontoharrastajamme sanoi minulle lauantaina torilla että on ihan luonnollista että lintuja kuolee talven aikana ruokinnoilla kun niitä on pienellä alueella paljon. Mutta kyllä se vaan tuntuu kurjalta.
Kuoritulla auringonkukka automaatilla kökötti pitkän aikaa vihervarpunen. Se kyllä söi koko ajan ja oli ihan terveen näköinen. Toivottavasti ei mene maahan ruokailemaan.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 058
  • Lahti
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2217 : 26.02.13 - klo:20:30 »

Ymmärrän hyvin -muru- tuntemuksesi. Parhaansa tekee auttaakseen lintuja selviytymään talvesta ja sitten kun
näitä sairastuneita rupeaa ruokinnalle tuupertumaan ei ole ollenkaan mieltä ylentävää katseltavaa. Vaikka kuinka parhaasi teet niin aina niitä voi silti ilmaantua ruokintapaikoille. [:-(]
Meillä olen ne kaksi sairasta vihervarpusta nähnyt, jonka toisen tintti takoi hengiltä, rapun ikkunasta sattumalta sellaisen murhenäytelmän näin.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2218 : 26.02.13 - klo:22:17 »

Kiitos myötäelämisestä. Olen aika hermona näköjään kun samasta asiasta kirjoitan muutaman tunnin välein. Sori  [:-(]
Niinhän se on ettei tuolle oikein mitään voi. Nyt kun on vielä plussaa niin pöpöt voivat hyvin.
Toivon että edes osa siivekkäistä kavereista selviää niin talvesta kuin pöpöistäkin!
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 250
  • Itä-Uusimaa
Vs: Pihapiirin lintu-uutisia
« Vastaus #2219 : 27.02.13 - klo:09:25 »

Viime viikkoina on haukan paskiainen terrorisoinnut pihaa oikein urakalla.
Eilen mä sitten siirsin tota suosituimpaa ruokintapaikkaa muutaman metrin
aidan taakse pusikkoon. Tintit ja muut pikkutirpat löysi sen uuden paikan heti, mut
mustitolvanat ei millään tajua, et sapuskapaikka on muuttunut  [NUT]
Vanhassa paikassa vaan toljottavat ihmeissään.  [NUT] tein jyvävanan sinne uuteen
paikkaan, mut ei ne silti tajuu.
No ehkäpä ne pikkuhiljaa alkaa tajuumaan ja jos eivät tajuu, niin menkööt sitten muualle
syömään. Mä en ainakaan halua nähdä enää yhtäainoatakaan mustia räpyttelemässä haukan kynsissä  [:-(]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -
 

Sivu luotiin 0.259 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.