Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: PIKKUVARPUNEN; esittely ja keskustelua Maaliskuun 2009 linnusta  (Luettu 1927 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa

PIKKUVARPUNEN Passer montanus

Pikkuvarpunen on aika lailla serkkunsa varpusen näköinen. Pikkuvarpusella on ruskea päälaki, musta täplä valkoisella poskella ja pieni, musta kurkkulappu. Molemmat sukupuolet ovat samannäköiset. Nuorella linnulla on harmaat posket ja musta täplä epäselvempi, mutta elo-syyskuussa tapahtuvan sulkasadon jälkeen aikuiset ja nuoret linnut ovat samannäköisiä.
Pikkuvarpunen on noin 15 cm "pitkä" ja painaa noin 23 grammaa.

Pikkuvarpusen ääni on kirkkaampi ja kovempi kuin varpusella.
Viikon luontoäänestä pääset kuuntelemaan pikkuvarpusta: http://lotta.yle.fi/ijulkaisu.nsf/sivut/viikonluontoaani_arkisto?OpenDocument&pageid=Content13491203CFA

Pikkuvarpusen leviäminen alkoi Kaakkois-Suomesta ja nyt se levittäytyy jo pitkin länsirannikkoa. Pikkuvarpunen alkoi runsastua 1980-luvulla. Ahvenanmaalla se on jo syrjäyttänyt varpusen. Parimääräksi arvioidaan 7 000-10 000 paria. (Suomalainen Lintuopas/ Lasse J. Laine. 2006)
Siinä missä varpunen viihtyy kivitalokeskustoissa, on pikkuvarpunen valinnut elinpaikakseen asutuskeskusten (vanhat) omakotitaloalueet, joilla on suojaisia pihoja ja pensasaitoja.

Pikkuvarpunen lisääntyy tehokkaasti. Ensimmäinen pesintä alkaa Vapun aikoihin ja pesintöjä saattaa olla jopa kolme kesän aikana. Pikkuvarpunen munii 5-7 munaa, joita molemmat emot hautovat kaksi viikkoa. Pesäpoikasaika on 15-20 vrk. Poikaset jättävät pesän lentokykyisinä ja itsenäistyvät pari viikkoa pesästä lähdön jälkeen. Pikkuvarpunen risteytyy joskus varpusen kanssa.
Pesän pikkuvarpuset tekevät pönttöön, puunkoloon, rakennuksen onkaloon tai kattotiilien alle. Pikkuvarpunen on myös pesintäaikana seurallinen ja pesät saattavat olla lähekkäin.

Kesällä pikkuvarpuset syövät hyönteisiä ja muita selkärangattomia ja kukkien nuppuja. Muuna aikana siemeniä ja marjoja. Talvisin pikkuvarpuset tulevat lintulaudoille, joilla niiden suosikkiruokaa on hirssi ja hamppu. Auringonkukka, kaura ja rouhittu pähkinä kelpaavat niille myös.

Aikuinen lintu:




Nuori lintu:

« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:15:46 kirjoittanut Kaija »
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja

Olen nähnyt Pikkuvarpusen  [;-)]  maalle muuton jälkeen en vuosiin ollut tavannut  :-))
ps. etsi kaikki

Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 231
  • Säkylä ** älykäS

 [:-)] [:-)] [:-)]

Täälläkin välillä pihalla näkynyt 1-3 pikkuvarpusta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula

Pikkuvarpuset on kivoja, munkin pihapiirissä asustelee muutama  [:-)]
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619

Eikös niitä pikkuvarpusia tänäänkin meitin retkellä vilahdellut  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 856

Meillä ei ole pikku-, eikä muitakaan varpusia.

Löysin kaikki kolme  [:-)]
Kirjattu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula

Eikös niitä pikkuvarpusia tänäänkin meitin retkellä vilahdellut  [:-)]

Juu, muttei ne poseerannu noin kivasti vaan vilistivät hirmu vauhtia puskasta toiseen.
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo

Kiva kuva pikkuvarpusista  [:-)] [:-)] [:-)]

Pikkuvarpuset on täällä ruokinnan jokapäiväisiä vieraita, oiskos niitä 30-40 linnun parvi pihapiirissä  [:-)]
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja

Nyt on tunnustettava että olen kateellinen  [:64] teille kaikille varpusten " omistajille" minunkin oli kaupunkiin lähdettävä niitä bongaamaan  [NUT] siskon pihaan.
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia

Täällä kehäkolmosen sisäpuolella meitin kerrostalon pihapuskissa ja -ruokinnalla
näitä on enempi kuin tavisvarpusia.



talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612

Meidänkin ruokinnalla näkee nykyään enemmän pikkuvarpusia kuin tavallisia varpusia. Tänäänkin oli 5 syömässä.  [:-)]
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja

Mä oooooon niiiiin kateeeeelllllinen  :-O  [:´((]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa

Meillä oli vanhan kodin pihassa pikkuvarpusia (metelöimässä) varmaan parikymmentä, mutta täällä Järvenpäässä ei ole vuoden aikana näkynyt yhtäkään, vaikka ympäristö on aika samanlainen. Vuoden ainoalla ekopinnalenkillä nähtiin niitä muutaman kilometrin päässä.  [:-)]
Mä en tiedä miksi, mutta jotenkin mulla oli hirveä stressi niiden ruokkimisesta. Niille maistui tajuttoman kallis "Nokittavaksi"-seos, jota en tänne ole ostanutkaan. Nyt saavat linnut ihan itse tehdä seoksensa, eli hakea pähkinää sieltä, kuorittua auringonkukkaa tuolta ja kauraa maasta.  :-))

Pikkuvarpusiin liittyi mun ensimmäinen kirjoitus Pönttölään joskus toukokuussa 2004. "Pikkuvarpunen pahanteossa". Talitinteillä oli pesintä meidän autotallin seinällä olevassa pöntössä. Pikkuvarpunen meni pöntön aukolle norkoilemaan ja talitintti heijasi itseään kuin peloissaan viereisessä puussa. Lopulta pikkuvarpunen meni pönttöön ja lensi ulos sieltä "jotain" nokassaan. Se "jokin" on vaivannut mun mieltä nämä vuodet: olisiko se voinut napata talitintin höyhenettömän poikasen?  [:-I] Ja jos niin miksi?

Pikkuvarpunen pesikin yhtenä vuonna meidän pihassa. Käpytikka oli käynyt hakkaamassa meidän loman aikana pönttöön ihan oman kolonsa, mutta ei ainakaan onnistunut koko pesää tyhjentämään. Sen sijaan nokkelin poikanen kerjäsi ruokaa siitä kolosta ja sai kiinnitettyä emon huomion ensimmäisenä, kun se lähestyi pönttöä ruokaa nokassaan.  [:-)]

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa

Kivoja kuvia pikkuvarpusista! [KIPPIS]

Omassa pihassa kävi syksyllä n. 10 pikkuvarpusta, mutta ne aina katoavat talveksi. Tuttavani pihassa sitä vastoin elää n. 20-30 pikkuvarpusta. [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras

Mulla käy harvakseltaan kaksi pikkuvarpusta. Niitä on yleensä aina se kaksi, taitavat olla pariskunta. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.