Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kehrääjä  (Luettu 135 kertaa)

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Kehrääjä
« : 02.06.09 - klo:00:45 »

Lähdin illalla tuttuun kehrääjäpaikkaan kuuntelemaan, josko tänäkin vuonna kuuluisi surinaa. Olin hetken seisoskellut matalaa mäntyä kasvavan aukean reunalla autoni vieressä kun kuulin oudon kryit äänen. Luulin ensin että se on lehtokurppa. Kohta läheisestä männiköstä alkoi kuulua kovaa läiskintää. Säikähdin ääntä mielettömästi koska en ollut sellaista koskaan kuullut. Aivan kuin joku olisi läiskytellyt kengillä asfalttia vasten. Avansin jo auton oven jotta pääsen sinne tarvittaessa  :-))  Äkkiä ohitseni viuhahti varjo ihan muutaman metrin päästä ja kohta toinen varjo. Kohta alkoikin tuttu surina kuulumaan. Kehrääjiä oli kaksi ja ne lentelivät ylitseni ja editseni ihan läheltä suristen ja välillä outoa kryit-ääntä päästäen. Kuulin siipien läiskeen vielä kahteen kertaan. Linnut näkyivät hyvin ja sain ihastella niitä ihan rauhassa. Koskaan aiemmin en ole noita muita kehrääjän ääniä kuullut, ainoastaan surinaa. Hieno hetki ja salaperäiset linnut.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #1 : 02.06.09 - klo:10:21 »

Varmaan huikea kokemus! [:-)]
Olen lukenut tuosta että kehrääjä läpsyttää siipiään, mutta en todellakaan ole ymmärtänyt että ääni on noin voimakas kun kuvailet. 
« Viimeksi muokattu: 02.06.09 - klo:13:25 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #2 : 02.06.09 - klo:13:02 »

Minä en koskaan kai ole kuullut kehrääjän ääntä. En muista onko sitä edes minun lintu CD:llänikään.
Onkos tuo kehrääjä harvinainen Suomessa?
On teillä "lintuihmisillä" jotka lintuja tunnette, mahtavia elämyksiä. Ihan pikkuisen vihertää  .
Kirjattu

kehrääjä

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #3 : 02.06.09 - klo:14:00 »

Itse kuulin kehrääjää ensimmäisen kerran juhannusyönä mökillämme parisen vuotta sitten. Tuo lähes taukoamaton ja itselleni ennenkuulumaton surina toi kyllä oman mieleenpainuvan lisänsä leirinuotion tunnelmaan. Siitä lähtien on kyseinen lintu kiehtonut kovasti (kts. nimimerkki [:-)]). Viimekesänä sain nauttia kehrääjän läsnäolosta myös kotipihallamme, kun sellainen alkoi surisemaan tilallamme sijaitsevalla kalliomänniköllä.

Lainaus Wikipediasta:
"Kehrääjä pesii lähes koko Euroopassa pohjoisimpia osia lukuun ottamatta. Idässä sen esiintymisalue ulottuu Kiinan länsiosiin. Euroopassa pesii 224 000 - 264 000 paria, Suomessa noin 4000 paria. Laji on taantunut viime vuosikymmeninä, ja kuuluu silmälläpidettäviin lintulajeihin."
Kirjattu

Erkki K

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 705
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #4 : 02.06.09 - klo:14:52 »

Sunnuntaina kävin laskemassa harjusinisiipiä ja yllätyksekseni kehrääjä surautteli keskellä päivää. Näinkin linnun hyvin.  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #5 : 02.06.09 - klo:15:02 »

Sunnuntaina kävin laskemassa harjusinisiipiä ja yllätyksekseni kehrääjä surautteli keskellä päivää. Näinkin linnun hyvin.  [:-)]

Varsinaisen asian vierestä, montako harjusinisiipeä sait laskettua? [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #6 : 02.06.09 - klo:19:58 »

Hieno havainto Zeener  [KIPPIS]
Kehrääjä on aika veikeä tapaus surinoineen ja läiskyttelyineen  :-)) Kerran vuosia sitten meinasin ajaa autolla kehrääjän yli, joka nukkui kaikessa rauhassa pienellä hiekkatiellä harjualueella. Onneksi ei jäänyt alle.

Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #7 : 02.06.09 - klo:21:07 »

Hieno kokemus Zeenerillä! Voi kun oisi saanut olla mukanaaa...  [:-)]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

jaTa69

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 311
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #8 : 02.06.09 - klo:21:17 »

Itse kävin kehrääjää kuuntelemassa pari viikkoa sitten tossa harjun reunassa, vakipaikalla.
Istuskelin kannon päässä odottamssa, että tirppa pääsee ääneen.
No hurinaa alkoikin kuulua, mutta ei kehrääjän, sotilaspoliisit ajoivat ohi, pysähtyivät vähän matkan päähän, seisoivat tovin ja jatkoivat matkaa.
Jonkin ajan kuluttua ajoivat uudelleen ohi, toiseen suuntaan...ehkä vartin kuluttua tulivat taas takaisin ja nyt pysähtyivät, eivät ihan kohdalle ja tulivat kysymään "Onko kaikki hyvin" (Kai se herättää ihmetystä kun joku istuu kannon päässä keskellä metsää vähän ennen puolta yötä... [:-I] )
Selitin, että kehrääjää oon kuunetelmassa, totesivat "Jaa, ei kai tässä sitten mitään. Hyvää illan jatkoa..."

Lakkasivat sitten lopulta suhaamasta edestakaisin, että kuulikin jotain ja kuuluihan se kehrääjäkin, varmaan alle 50 metrin päässä surisi ja lähti sitten lentoon ja lenti aivan pään ylitse.  [:-)]

(ja ei, en ollut armeijan alueella, lähellä kylläkin)
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #9 : 02.06.09 - klo:21:19 »

jaTa69,  [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Kehrääjä
« Vastaus #10 : 02.06.09 - klo:21:21 »

No voi sun yhen keran   :-O minä kuulin siis kehrääjää pari viikkoa sitten. En ymmärtänyt että se on kyseinen lintu. Nyt ei muuta kun metsän reunaan ja tiirailemaan. Nyt voisin sanoa kuten " muinainen" ystäväni, onneksi en eilen kuollut olisi tuokin jäänyt tietämättä  [:-DD]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.
 

Sivu luotiin 0.205 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.