Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kaijapasilan kirjosiepot 2012  (Luettu 14862 kertaa)

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #135 : 25.06.12 - klo:14:11 »

Pikkuinen elää kirpuilla  :-))
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #136 : 25.06.12 - klo:20:08 »

Kävin juuri tallenteita läpi taaksepäin juhannsaaton aamuun asti. Naaras on hävinnyt jo ennen sitä. Jatkan selaamista selvittääkseni, milloin se on viimeksi pöntössä käynyt.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #137 : 25.06.12 - klo:20:47 »

Äiti ei taaskaan tullut yöksi kotiin. Varmaan rauhallisempaa oksalla kuin kotona?  [:-DD]
Penskat varmasti kuitenkin pitävät toisensa lämpimänä, kun pyörivät mylläkkänä yön.

Eetu aloitti 3.20 maissa aamupalan tarjoilemisen. Äiskää näkyi vasta myöhemmin.  [:-I]

Mun viimeinen "dokumentoitu" havainto äiskästä oli keskiviikko-aamuna. Mahdollisesti iltapäivällä herättyäkin, mutta siitä ei varmaa tietoa. Torstaina en sitten ehtinyt aamulla seurata, kun lähdettiin liikenteeseen. Ja yhteys oli melkein koko juhannuksen poikki!  [:-I]

Äiskä on ollut selkeästi kokemattomampi tai haluttomampi hoitamaan ruokintaa. Pihalla istuessa olen katsonut, että se jää empimään hetkeksi ennen pönttöön menoa, kun taas Eetu tuntuu tietävän, mitä tekee!  [:5]
Mutta eihän terve lintu-naaras ihan perhe-elämään kyllästymisen takia jätä poikasten ruokkimista?  [:-I]
Mä nyt hiukan mietin sitä, kun viime viikolla nähtiin kirjosieppojen parittelevan ihan pöntön lähellä. Että miten se sopisi tähän kuvioon, vai liittyykö millään tavalla?

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #138 : 26.06.12 - klo:10:04 »

Yksi noista pikkuisista kokeili jo siipiään pöntössä!  :-))

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #139 : 26.06.12 - klo:10:41 »

Äiti ei taaskaan tullut yöksi kotiin. Varmaan rauhallisempaa oksalla kuin kotona?  [:-DD]
Penskat varmasti kuitenkin pitävät toisensa lämpimänä, kun pyörivät mylläkkänä yön.

Eetu aloitti 3.20 maissa aamupalan tarjoilemisen. Äiskää näkyi vasta myöhemmin.  [:-I]

Mun viimeinen "dokumentoitu" havainto äiskästä oli keskiviikko-aamuna. Mahdollisesti iltapäivällä herättyäkin, mutta siitä ei varmaa tietoa. Torstaina en sitten ehtinyt aamulla seurata, kun lähdettiin liikenteeseen. Ja yhteys oli melkein koko juhannuksen poikki!  [:-I]

Äiskä on ollut selkeästi kokemattomampi tai haluttomampi hoitamaan ruokintaa. Pihalla istuessa olen katsonut, että se jää empimään hetkeksi ennen pönttöön menoa, kun taas Eetu tuntuu tietävän, mitä tekee!  [:5]
Mutta eihän terve lintu-naaras ihan perhe-elämään kyllästymisen takia jätä poikasten ruokkimista?  [:-I]
Mä nyt hiukan mietin sitä, kun viime viikolla nähtiin kirjosieppojen parittelevan ihan pöntön lähellä. Että miten se sopisi tähän kuvioon, vai liittyykö millään tavalla?

Viime Avussa oli juttua kirjosiepoista otsikolla "Sika linnuksi".
Kirjosieppokoiraalla saattaa olla kaksi naarasta,mutta ruokkii ensimmäisen naaraan poikaset ja toinen jää yksinhuoltajaksi.
Otsikolla viitattiin myös siihen,että kirjosieppo valtaa muiden pesiä.
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #140 : 26.06.12 - klo:12:16 »

Tutkimuksissa on havaittu moniavioisuutta myös naarailla, mutta huomattavasti harvemmin kuin koirailla. On mahdollista, että naaras onkin nyt munimassa toiselle koiraalle jossain muussa pöntössä. Tai on toki mahdollista ja ehkä todennäköisempääkin, että naaraalle on sattunut jotain.
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #141 : 26.06.12 - klo:14:47 »

Meidän pihalla on moniavioinen kirjosieppokoiras. Nyt kakkospuoliso ruokkii poikasia yksin, kun koiras huolehtii ykköspuolison kanssa jo lentoon lähteneistä poikasista. Tänä vuonna ei sieppo vallannut toisten pesiä, sinitiainenkin onnistui pitämään sieppojen lempipöntön itsellään. [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #142 : 26.06.12 - klo:19:49 »

Tutkimuksissa on havaittu moniavioisuutta myös naarailla, mutta huomattavasti harvemmin kuin koirailla. On mahdollista, että naaras onkin nyt munimassa toiselle koiraalle jossain muussa pöntössä. Tai on toki mahdollista ja ehkä todennäköisempääkin, että naaraalle on sattunut jotain.

No eikös siellä juuri nähty kirjosieppojen parittelevan jossain pöntön lähellä?
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #143 : 26.06.12 - klo:20:00 »

Tutkimuksissa on havaittu moniavioisuutta myös naarailla, mutta huomattavasti harvemmin kuin koirailla. On mahdollista, että naaras onkin nyt munimassa toiselle koiraalle jossain muussa pöntössä. Tai on toki mahdollista ja ehkä todennäköisempääkin, että naaraalle on sattunut jotain.

No eikös siellä juuri nähty kirjosieppojen parittelevan jossain pöntön lähellä?

Sitä juuri kommentoin, että on se mahdollista, että naaras olisi jossain toisessa pöntössä munimassa.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 808
  • ***Keiju***
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #144 : 26.06.12 - klo:20:01 »

Kyllä ihan samat ajatukset ovat käyneet mielessäni, että olisiko naaras mahdollisesti pesimässä jonkun toisen koiraan kanssa.

Juuri tuonkin takia, kun Kaija kertoi nähneensä kirjosieppojen parittelevan pöntön lähellä.
Ja aika vähän naaras kävi pöntössä niinä viimeisinä nähtyinä päivinä.

Luonnossahan kaikki on mahdollista myös tapaturman mahdollisuus naaraalle on siis olemassa.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 808
  • ***Keiju***
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #145 : 26.06.12 - klo:20:03 »

Poikaset ovat joka tapauksessa kehittyneet valtavasti ja toivotaan, että pesye pääsee onnellisesti maailmalle! [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #146 : 26.06.12 - klo:20:06 »

Tutkimuksissa on havaittu moniavioisuutta myös naarailla, mutta huomattavasti harvemmin kuin koirailla. On mahdollista, että naaras onkin nyt munimassa toiselle koiraalle jossain muussa pöntössä. Tai on toki mahdollista ja ehkä todennäköisempääkin, että naaraalle on sattunut jotain.

No eikös siellä juuri nähty kirjosieppojen parittelevan jossain pöntön lähellä?

Sitä juuri kommentoin, että on se mahdollista, että naaras olisi jossain toisessa pöntössä munimassa.

Mä en nyt muista, minä päivänä Pasi näki niiden parittelevan, mutta seuraavana päivänä mä näin, kun rouva-äiti tuli pöntöstä ja oksalla värisytti itseään siihen malliin, kuin ne tekevät kerjätessään ruokaa tai parittelua. Eetu kuitenkin jatkoi ruoan hakemista ja viis veisasi vokottelusta!  [:-I]
Eli senkin takia mä olen hiukan epäluuloinen rouvan suhteen.

Varpushaukka-havaintoja ei meiltä ole kuin keväältä. Naapurin kissa tai ikkunaan törmääminen on tietty mahdollista?

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #147 : 26.06.12 - klo:20:45 »

Mä en nyt muista, minä päivänä Pasi näki niiden parittelevan, mutta seuraavana päivänä mä näin, kun rouva-äiti tuli pöntöstä ja oksalla värisytti itseään siihen malliin, kuin ne tekevät kerjätessään ruokaa tai parittelua. Eetu kuitenkin jatkoi ruoan hakemista ja viis veisasi vokottelusta!  [:-I]
Eli senkin takia mä olen hiukan epäluuloinen rouvan suhteen.

Täältähän se löytyy, eli 16. päivä:

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=22344.msg575433#msg575433

Kuinka kauan parittelusta kuluu aikaa muninnan alkamiseen?
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #148 : 27.06.12 - klo:08:31 »

"Naaraan kloaakista siittiöt kulkeutuvat munanjohtimeen, jonka onkaloissa ne voivat säilyä jopa viikkoja ennen kuin ne hedelmöittävät munasolun munanjohtimen yläpäässä. Muna saa kalkkikuoren matkallaan munanjohtimen läpi."

http://tieku.fi/kysy-meiltae/linnunpoikanen-saa-alkunsa-suudelmasta

Varmaan riippuu osittain lajistakin, mutta olisiko keskimääräinen kuitenkin vajaa viikko-joitain päiviä parittelusta?
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kaijapasilan kirjosiepot 2012 *LIVEKAMERA LISÄTTY*
« Vastaus #149 : 27.06.12 - klo:09:30 »

Siellä ne pojat edelleen metelöivät!  [:-)]
Mä hoitelin jo eilen asioita tuolla kylillä siksi, että saan tänään vahtia, josko 15vrk: ikäiset kaverit lähtevät maailmalle. Mulla on aikaa 12.45 asti ja Pasi tulee 18.30. Olisi kiva saada jokunen ulkokuva, kun lähtevät pöntöstä!  [:-)]
 

Sivu luotiin 0.136 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.