Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 17-pistepirkko.  (Luettu 388 kertaa)

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
17-pistepirkko.
« : 15.05.07 - klo:13:44 »

Jep. Tänään katselin käsittelemättömiä valokuviani. Elokuussa 2006 kuvasin keltaisen pienen leppäkertun jolla on mustia pilkkuja paljon. Nyt selvisi, että kuvassa onkin erittäin harvinainen 17-pistepirkko. Oho, pitipäs sattua! En laita kuvaa näytille, kun en vielä tiedä mitä sillä teen, vaikkei foorumissa näyttö haittaa kuvan kilpailullisia asioita. On vain niin, että kuvan kun laittaa netissä näytille, se lähtee maailmalle ilman mitään kommentteja. Joten. Jos joku haluaa katsoa miltä ko. pistepirkko näyttää. Hyönteiskuvia foorumista sellainen kuva löytyy.
 - Kaikkein helpoimmin 17-pistepirkko kuva löytyy Googlella / kuvat ja hakusanaksi / leppäkerttu pistepirkko.   17-pistepirkko haulla löytyy erilainen pirkko, jollaista kuvaa minulla ei ole, enkä siitä tiedä onko se harvinainen vai mikä. Nätti sekin on...
« Viimeksi muokattu: 15.05.07 - klo:14:03 kirjoittanut JTR »
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #1 : 17.05.07 - klo:09:56 »

Taitaa olla ahopirkko[:-)]

Minä löysin hakuohjeillasi ainoastaan sivun, jossa sitä kutsutaan erittäin harvinaiseksi 18-pistepirkoksi, ja sivujen antama tieteellinen nimikin on Internetissä täysin tuntematon, joten sen sivun tietoja on mielestäni syytä epäillä.

(Lisätty: Heh, jostain syystä tuolla "leppäkerttu pistepirkko" haulla tulee Kalervo Kummolan kuva myös.  :-)))
« Viimeksi muokattu: 17.05.07 - klo:10:00 kirjoittanut Arskaidae »
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 285
  • Säkylä ** älykäS
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #2 : 17.05.07 - klo:10:19 »

Tulisipa Moukeri pönttölään niin tietoa olisi varmasti  [:-)] [:-)] [:-)]

Moukerista sanoisin että melko varmasti pönttölän ykkös hyönteistietäjä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #3 : 18.05.07 - klo:10:36 »

Jep. Onpa kummallista. Hannu Tanner esittelee Ahopirkkona (22-pistepirkkona) saman keltaisen mustapilkkuisen pistepirkon, kuin Heikki Siltala "Erittäin harvinainen 18-pistepirkko" nimikkeellä saman ötökän. Kumpikahan lie kyseessä?
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=lepp%C3%A4kerttu+pistepirkko&btnG=Etsi+kuvia&gbv=2
« Viimeksi muokattu: 18.05.07 - klo:18:10 kirjoittanut JTR »
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #4 : 19.05.07 - klo:17:50 »

Euroopan hyönteisopas (Michael Chinery, 1986) sanoo sitä myös ahopirkoksi.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #5 : 20.05.07 - klo:12:14 »

Jep. Kaikkeen sitä ihmisen pitää ryhtyä. Ahopistepirkon kun olin viime vuoden syksyllä vahingossa kuvannut, niin nyt niitä erilaisia pistepirkkoja olen kuvannut oikein urakalla viimepäivinä.
- Isopirkko, pensaspirkko, ruutupirkko ja viimeisimpänä seitsenpirkko. Upeita kuvia kaikkista olen saanut aikaseksi. Mutta. - Pitää aikansa miettiä mitä pirkkokuvillani teen.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: 17-pistepirkko.
« Vastaus #6 : 20.05.07 - klo:16:50 »

Hienolta tuo kuulostaa.  [:-)]

Minäkin olen eri leppäkerttulajeja myös jostain kumman syystä saanut kameran tähtäimeen viime aikoina aika paljon. Juuri tänään mietin että kas kun meillä ei vielä ole kuvaa kaksipistepirkosta, ja kas kummaa heti kohta ulkoillessa oli minun paidalla semmoinen. Nyt on siitäkin sitten kuvat.

Lähtölaukaus tälle sumalle oli aika jännä; käytiin Porkkalanniemessä tänä keväänä, ja siellä oli yhdessä paikassa meren rannan täydeltä leppäkerttuja ja vähän muitakin kovakuoriaisia, joidenkin kivien päällä niitä oli kasoittain. Näytti että jotkut niistä olivat kuolleet ja jotkut niistä söivät niitä kuolleita. Ihmettelin pitkään minkä takia ne olivat sinne kasautuneet, ja sitten tuli eräs mahdollisuus mieleen. Ehkä kovakuoriaisilla on tarve saada mineraaleja, ja tämä sattui olemaan hyvä mineraalipaikka. Niitä oli sitten kerääntynyt jonkun verran sinne mineraaleja syömään, ja koska rannoilla kulkee paljon ihmisiä, jotkut niistä olivat tallautuneet ja niiden raadot saattoivat houkutella lisää kovakuoriaisia paikalle. Mutta vaikea sanoa kuinka todennäköinen tämä selitys on. Jos joku tietää selityksen tälläiselle kovakuoriaisten joukkokokoontumiselle, niin olisi kiva kuulla se.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.
 

Sivu luotiin 0.059 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.