Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihaylläreitä  (Luettu 744 kertaa)

Sus

  • Vieras
Pihaylläreitä
« : 10.09.06 - klo:15:48 »

En mä tiedä onko se tavallista vai tavatonta, että jotkut kasvit alkaa kukintansa jälkeen uudestaan kukkimaan ja vieläpä syyskuussa.

Kiertelin pihaa ja huomasin, että uutta kukkaa pukkaa esim kurjenpolvi, kurjenkello, heinäkuussa kukkineessa köynnösruusussa on kolme uutta nuppua (pikkuinen tänä vuonna istutettu köynnösruusu) ja pelargonia työntää nuppuja. Kaikki nämä on jo kauan sitten "ohikukkineita".

Aika pientä kukkaa vaan ja vähäsen, mutta kumminkin. Paitsi pelakuu on komiasti nuppuja ihan täynnä.

Ja KULLERO alkaa työntää uusia lehtiä. Sehän kukkii ihan kesän alussa, oisko jo toukokuussa. Sen jälkeen kaikki sen lehdet kuoli (kai kuivuuden vuoksi, vai kuihtuuko ne muutenkin, en muista).

Johtuuko tämä säistä? Kuivuudesta ja siitä, että vettä on nyt tullut? Vai onko tää ihan tavallista? En ole aiemmin niin kiinnittänyt huomiota asiaan.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #1 : 10.09.06 - klo:15:55 »

Miekin huomasin just tänään, että päivänkakkaroita oli ilmaantunut pellon laitaan. [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #2 : 10.09.06 - klo:16:07 »

Sama ilmiö täälläkin. Kun pahimmat helteet ovat ohi ja vettäkin tulee taivaalta enemmän, alkaa kuin uusi kevät..monet ruusut alkavat kukkia uudestaan, ruoho vihertää. Monet kasvit eivät kai pidä liian pitkistä päivistä ja liiallisesta paahteesta. Pieni extrakevät ennekuin syssy todella tulloo.. :-))
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #3 : 10.09.06 - klo:17:10 »

Pelargoniat ne täälläkin ovat työntäneet ihan hurjasti uusia nuppuja jo kohta alkavat nuput aukenemaan.Tienvarressa näin myös lupiinien alkaneen kukkimisen uudestaan.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #4 : 10.09.06 - klo:17:27 »

Äsken just huomasin, että malva (tai malvikki) on alkanut kukkimaan tuolla mun luonnonkukkaniityssä (tai se mikään niitty, pikkuläntti vaan). Se on ilmestynyt sinne ihan issessee.  [:-)]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #5 : 10.09.06 - klo:17:45 »

Muuten, mulla oli koko kesän komiat pelargoniat piharuukuissa. Nyt kun kukinnot alkaa hiipua, niin mitäs mie niille kasveille teen? Voiks ne viedä kellarikerrokseen talvehtimaan, vai pitääks vain heittää pois?
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #6 : 10.09.06 - klo:17:47 »

Älä ihmeessä heitä pois! :-)) Mulla ei oo kokemusta pelargooneista, mutta tietääkseni ne talvehtivat sopivassa viileässä.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #7 : 10.09.06 - klo:17:50 »

Parvekepelargonioista olen ihan tylysti katkaissut hiipumassa olevat kukinnot, ja ne jatkavat kukkimistaan edelleenkin.  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #8 : 10.09.06 - klo:18:45 »

Älä vaan Lisa heitä pelargonioita poies. Kannattaa ainaskin yrittää säilyttää talven yli. Vähän netistäkin äsken katselin aihetta (paljon juttua tulee hakusanoilla "pelargonia talvehtiminen"). Ihmiset tekee näköjään vähän kuka mitenkin. Mutta nyrkkisääntö kai ois että pimiässä ja viileässä ja minimikastelulla. Nuupahtaneet kukat kai kandee leikata pois. Ja jos joku kasvinosa kokonaan kuihtuu ja kuolee. Jossain mainittiin lämpötila 8-10 astetta.

Esim viileähkö kuisti voisi olla hyvä paikka, ja kellari justiisa.

Mulla säilyi viime talven yli kaksi pelakuuta vasten kaikkia ohjeita. Nakkasin ne keittiön jääkaapin päälle ja unohin sinne.  :-)) siellä ei ole laisinkaan viileää... päinvastoin, jääkaapin katto on LÄMMIN. Kastelun unohdin melkein kokonaan. Silloin tällöin taisin pari pisaraa antaa.

Ja keväällä olivat vielä elossa, melkoisen nuutuneen näköisiä kylläkin, vaan lähtivät komeesti kasvamaan keväällä ja kukkivat runsaasti.  [:-)]

------

muoks korjasin sana 'pelarginia'...
« Viimeksi muokattu: 10.09.06 - klo:19:00 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #9 : 10.09.06 - klo:18:50 »

Kiitos Sus, mie poistan nuupahtaneet kukinnot ja vien kellariin. Jospa taas ens keväänä...... [:-)]
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #10 : 10.09.06 - klo:19:43 »

Minä olen niin laiska, etten vie pelakuita minnekään. Katkon vain kukkineet kukat ja kellastuvat lehdet. Keväällä katkon vähän reilummin ja toisinaan aloitan niistä katkoksista uusia pelakuita.Kukkivat ympäri vuoden. Lannoitepuikkoja vain välillä.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #11 : 11.09.06 - klo:12:13 »

vesi herahti kielelle  [:-P]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 141
  • Lahti
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #12 : 11.09.06 - klo:23:07 »

Meillä pihassa on uudestaan kukinnan aloittanut kevätesikko...Voisikohan enkelinsiipipelargonian säilyttämistä yrittää talven yli samoin keinoin kuten näitä tavallisia pelargonioita.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #13 : 12.09.06 - klo:10:00 »

Telkkinen Enkelisiipipelargoniasta en tedä, mutta itselläni on muutama tavallisesta pelargoniasta poikkeava, kokeilen viedä kellariin viileään. Silti en tiedä olisiko tuo viileä/ kylmä lasikuisti parempi, muistais joskus vähän kastella.

Minkähän näköinen on Enkelinsiipipelargonia. Täällä on se vanhanajan Enkelinsiipi, mutta se ei ole pelargonia.


Minni onko nuo Amppelimansikat monivuotisia  [:-P]

Ai ylläreitä pihassa, Orvokit alkoivat kukkimaan kuin keväällä, Ruiskukkakin ilmestyi vihdoinkin.
« Viimeksi muokattu: 12.09.06 - klo:10:03 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Pihaylläreitä
« Vastaus #14 : 12.09.06 - klo:12:52 »

Kevätesikot olivat kuivuudesta ihan ruskeita ja pelkäsin etteivät ne enää kasva, mutta nyt kun tuli sadetta ne alkavat jopa kukkimaan. Mitäköhän se mahtaa vaikuttaa talven yli selviytymiseen kun näin myöhään alkavat kasvunsa uudelleen.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.318 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.