Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Juttua MATELIJOISTA  (Luettu 733 kertaa)

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Juttua MATELIJOISTA
« : 30.08.09 - klo:12:51 »

Laitan tähän matelijaketjun. Ainakaan en sellaista aiempaa löytänyt. Tähän voisi jokainen kirjoittaa ja laittaa kuviakin erilaisista matelijahavainnoistaan.
Minua ainakin tämä aihe kovasti kiinnostaisi.

Itselläni oli tänä aamuna iloinen kohtaaminen. Pikkuinen vesiliskon poikanen kroolasi siilien juoma-altaassa. Ei ressu päässyt omin voimin pois kun oli liukas keraaminen pinta. Pitänee laittaa sinne varalle kulkutie pois.

Nostin pikkuisen kostealle kädelle ja siinä se rauhallisesti kökötti. Oli varmaan väsynyt ponnisteluista.
Nyt odottelee kosteassa koivunlehtikarikkeessa siirtoa turvalliseen paikkaan missä voi talvihorrostaa.

Tässä tämä söpöläinen  [:36]

 
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #1 : 30.08.09 - klo:12:55 »

Söpö on. :-)) Minäki näin toissapäivänä kesän ekan sisiliskon, juoksi pyörätien ylitse. Meinasin jarruttaa ja mennä kuvaamaan, mut en sitten malttanu pysähtyä. Luultavasti en olisi edes löytänyt sitä enää, kun meni tietty heinikkoon.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 328
  • Itä-Uusimaa
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #2 : 30.08.09 - klo:14:03 »

On söötti  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #3 : 30.08.09 - klo:16:21 »

On ihana. Minä tykkään pienistä liskoista. Sisiliskotkin ovat aivan ihania.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #4 : 30.08.09 - klo:16:49 »

Mä olen nähnyt vain sisiliskoja,sammakoita ja vaskitsan







olis kiva tietää onko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää paikkaa missä olisi hyvät mahdollisuudet nähdä eri matelijoita ja sammakoita.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 292
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #5 : 30.08.09 - klo:17:51 »

Hienoja kuvia [:-)] [:-)]

sadevesiastioihin aina päälle kanaverkkoa tai tukeva oksa tai lauta astiaan että vahingossa veteen joutuvat pääsevät pois jos reuna korkea ja liukas

Omat havainnot tänä vuonna sammakoita, vaskitsoja ja kyykäärmeitä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #6 : 30.08.09 - klo:20:10 »

Onpa söpö vesilisko  [:-)]

Tuollaista en ole luonnossa nähnyt tai sitten en ole erottanut sisiliskosta, joita tänä kesänäkin olen pihassani nähnyt. Kyitä olen nähnyt useita elävinä lähimetsässä (ja tielle linttaantuneina) ja yksi oli luikerrellut pihaankin. Ennen kyitä ei ole tässä ollut, mutta kenties huono myyrävuosi on ajanut käärmeitä kauemmas normaalilta elinpiiriltään. Sammakoista on havainto viimeksi tältä päivältä, kun sellainen pikkuinen pomppi mökin oven edustalla.

Hienot kuvat sisiliskosta ja vaskitsasta, jollaista en myöskään ole luonnossa nähnyt.

Jarmon vinkki on hyvä ja toimiva, verkkoa vesisaavien päälle ja etenkin tiheä hyönteisverkko estää myös hyttysten lisääntymismahdollisuuden sadevesitynnyreissä. Olen eläinten kannalta huonoreunaiseen pihalammikkooni kerännyt kiviä, joita pitkin veteen joutuneet pääsevät takaisin kuivalle maalle.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #7 : 31.08.09 - klo:12:17 »

Kiva Muru kun oot nähnyt vesiliskon, eikös se ollut sulla ihan isona haaveena nähdä ko. otus. Ainakin muistaisin että joskus sanoit että et ole nähnyt vuosiin luonossa vesiliskoa. Joten onnittelut siitä. [KIPPIS] Ite en ole koskaan nähnyt vesiliskoa, kyykäärmeitä meillä vaan näkyy aika useinkin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #8 : 31.08.09 - klo:13:29 »

Tänä vuonna on ollutkin paljon kyitä täällä päin. Pari kertaa olen vesiliskon nähnyt. Sisiliskoja näen joka kesä, kun majailevat meidän klapipinossa siihen asti kun puut viedään sisälle. Koitan aina varoa, kun puita otan, että ei vaan rohistu niiden päälle. Muutaman kerran olen siirtänyt sisiliskon läheiseen lautakasaan siten, kun lisko on ollut puun päällä. Tyttären tytär oli ihan onnessaan, kun sai silitettyä sisiliskoa ja se näytti ihan nauttivan siitä, koska pysyi paikallaan.
Tässä yksi niistä.


« Viimeksi muokattu: 01.09.09 - klo:11:10 kirjoittanut Mesis »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #9 : 31.08.09 - klo:19:39 »

Kiva Muru kun oot nähnyt vesiliskon, eikös se ollut sulla ihan isona haaveena nähdä ko. otus. Ainakin muistaisin että joskus sanoit että et ole nähnyt vuosiin luonossa vesiliskoa. Joten onnittelut siitä. [KIPPIS] Ite en ole koskaan nähnyt vesiliskoa, kyykäärmeitä meillä vaan näkyy aika useinkin.

Kyllä vaan  :-)) ja nyt sitten onnisti.  Silloin pari vuotta sitten oli se yksi kuivunut ja hyvin kuollut vesilisko tuolla parrun päällä kun tulimme reissusta  [:-(]  Ja siitä sitten virisikin toive että joskus voisi nähdä sellaisen ihan elävänä.

Mutta ne kyyt, ne karttelevat minua. Ja se, sekä vaskikäärme ja rantakäärme ovatkin seuraavat joiden tapaamista odotan.

Enkä kyllä ole nähnyt tavallisia sisiliskojakaan lapsuuteni mailta muutettuani. Siellä niitä oli runsaastikin.
Emolla kiva bongaus tuo vaskikäärme sekä sisilisko. Ja Mesiksen puuliskot  [:36]
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo:19:43 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #10 : 02.09.09 - klo:11:14 »

Laitan tähän näitä mun kyy-kuviani muutaman.

Pakeneva kyy.


Kohmeinen kyy Pudasjärvellä.


Pikkukyy. Tämä oli vain noin 12 cm pitkä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #11 : 02.09.09 - klo:11:24 »

Tosi hyvät kuvat! Itse en edes muista milloin olen viimeksi nähnyt kyyn. Naapuri oli viime kesänä (siis vuosi sitten) nähnyt kyyn pihalla. Mä olin ihan tuudittautunut siihen, ettei täällä ole niitä... no sitten alkoikin pelottaa.

Tänä kesänä oon nähnyt sen rantakäärmeen yhden kerran. [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #12 : 02.09.09 - klo:11:35 »

Itse en edes muista milloin olen viimeksi nähnyt kyyn. Naapuri oli viime kesänä (siis vuosi sitten) nähnyt kyyn pihalla. Mä olin ihan tuudittautunut siihen, ettei täällä ole niitä... no sitten alkoikin pelottaa.

No nii, ja taas tää kyypelko tuli esiin. Uskokaas nyt että kyykäärmeitä ei tarvi pelätä, ne pötkii pakoon niinkuin eka kuvasta näkee. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #13 : 02.09.09 - klo:11:38 »

No tänä kesänä mä lähes unohin sen pelon. En muistanu sitä mustikoita poimiessanikaan. Vasta sen jälkeen. :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #14 : 02.09.09 - klo:12:31 »

Tosi hyviä kuvia kyykäärmeistä. Itse en kyitä pelkää, mutta koiran tähden olen varuillani, se kun työntää kuononsa joka paikkaan.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #15 : 02.09.09 - klo:12:45 »

Noissa kuvissa näkyy hyvin nuo kyiden värierotkin, on ruskeaa ja harmaata. Meillä on niitä ihan mustiakin joissa sahalaitakuvio tuskin erottuu, mutta sellaisesta ei ole kuvaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #16 : 03.09.09 - klo:21:58 »

Kiitos Tiina hienoista kyy kuvista. Minusta tuo on sitten kaunis eläin.
Kirjattu

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #17 : 04.09.09 - klo:11:52 »

Vipera berus, kyy




Anguis fragilis, vaskitsa




Natrix natrix, rantakäärme




Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #18 : 04.09.09 - klo:22:36 »

Hienot kärmes kuvat   [:36]  MUSTA kyy (melkein).
Oletpa saanut hyvän ilmeen tuohon ensimmäiseen kyy-kuvaan.
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #19 : 05.09.09 - klo:06:10 »

Hienoja kuvia kaikilta  [KIPPIS]

Elävää kyytä en tänä kesänä ole nähnyt, mutta mökillä on ollut auton alle jääneitä aika paljon.
En ole siellä koskaan aikaisemmin nähnyt edes kuollutta, joten varmaan täällä meidänkin suunnalla
on ollut kyitä runsaasti tänä vuonna.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #20 : 05.09.09 - klo:09:54 »

Hienoja kuvia lisää tullut.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #21 : 06.09.09 - klo:11:18 »

Hienoja kuvia matelioista! [:-)]

Kyitä on tänäkin kesänä näkynyt ihan pihapiirissäkin. Mutta ei varmaankaan ihan niin paljon kuin joinakin vuosina.
Yhden ainoan sisiliskon olen nähnyt tänä kesänä, mutta sammakon poikasia runsaasti.
Tuo sammakonpoikasten näkyminen liittyy siihen, kun meillä on sellainen kaivettu luonnontilainen piha allas pihan perillä, niin siihen jo toisena vuotena sammakot ovat kuteneet. Tänä vuonna pääsin näkemään kun sammakonpojat lähtivät altaasta. Myös pihapiirissä on niitä sitten välillä näkynyt. :))

Rantakäärme ja vaskitsa olisivat toivelistalla nähtäväksi. :)
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #22 : 07.09.09 - klo:13:53 »

Hienoja kuvia matelioista! [:-)]

Kyitä on tänäkin kesänä näkynyt ihan pihapiirissäkin. Mutta ei varmaankaan ihan niin paljon kuin joinakin vuosina.
Yhden ainoan sisiliskon olen nähnyt tänä kesänä, mutta sammakon poikasia runsaasti.
Tuo sammakonpoikasten näkyminen liittyy siihen, kun meillä on sellainen kaivettu luonnontilainen piha allas pihan perillä, niin siihen jo toisena vuotena sammakot ovat kuteneet. Tänä vuonna pääsin näkemään kun sammakonpojat lähtivät altaasta. Myös pihapiirissä on niitä sitten välillä näkynyt. :))

Rantakäärme ja vaskitsa olisivat toivelistalla nähtäväksi. :)

Jos meillä olisi isompi tontti, minäkin haluaisin sammakkolammen. Ihan kades kun sinulla on paljon sammakoita
pihapiirissäsi.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 928
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #23 : 07.09.09 - klo:14:06 »

Sammakot on kyllä ihan kivoja, mutta nurmikkoa leikatessa on kamala pelko, että joku jää leikkurin teriin.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #24 : 08.09.09 - klo:11:41 »

Juup, kiitosta vaan huomiosta. [:-)]

Tänä vuonna on kylläkin ekan kerran tuo allas lähes kuivunut, että se siitä sitten. [:-DD]
Tosin, siellä peräosassa on vieläkin jonkin verran vettä, mutta saas nyt nähdä vieläkö tuo jaksaa täyttyä kokonaan. [:-I]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Jaska

  • Vieras
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #25 : 10.09.09 - klo:20:46 »

Meillä taisivat siilit pitää "huolen" sammakoista, ei ole enää näkynyt.  :-O
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #26 : 10.09.09 - klo:21:02 »

Meillä taisivat siilit pitää "huolen" sammakoista, ei ole enää näkynyt.  :-O

Samoin ovat sammakot jo kadoksissa täältäkin. Ajattelin, josko ne olisivat jo etsineet talvikoloja. [:-)]

Niin ja, eihän niitä sammakonpoikia niin hirveästi ole pihassa, että pelkäisi astua päälle. Vain muutamia olen nähnyt juuri sen jälkeen, kun lähtivät. Suurin osa niistä on mennyt suoraan metsän puolelle.
Sekä nurmikko on leikkaamatta ollut koko ajan sen jälkeen. :))
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #27 : 15.10.09 - klo:02:11 »

Kas tässä yksi luikero.....keltakorva kärmes....pinkas karkuun, sainpaha kuvan otettua... [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Juttua MATELIJOISTA
« Vastaus #28 : 15.10.09 - klo:13:47 »

Onko tuo kuva otettu lähiaikoina? Eli vieläkö tuo rantakäärme ressu vaeltelee vaikka on jo pakkastakin. Pitäisi jo mennä talvinokosille.
Ihan hyvän kuvan olet saanut ihanaisesta.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.111 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.