Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Saskatoon - marjatuomipihlaja  (Luettu 521 kertaa)

Sus

  • Vieras
Saskatoon - marjatuomipihlaja
« : 21.08.12 - klo:09:26 »

Oon aatellut istuttaa saskatoonia tuonne kaivon taa. Kun siinä on nyt se hakkuuaukko. Kaksi koivua ja matala kiviaita joutui lähtemään putkien vedon vuoksi. Saskatooni on satoisa ja tekee hyvänmakuisia marjoja. [:-)]

http://www.linnansaskatoon.fi/

Se on nättikin, kukkii valkoisin kukkasin ja syksyllä muuttuu kauniin väriseksi.
http://www.paratiisintaimitarha.fi/product/1651/amelanchier-alnifolia-martin--marjatuomipihlaja-saskatoon

Aattelin jos laittaisi myös marja-aronian. Onko kellään kokemuksia siitä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marja-aronia

 [:-)]
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 816
  • ***Keiju***
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #1 : 21.08.12 - klo:10:01 »

Ei ole kokemuksia, mutta kaunis pensas on tuo saskatoon! [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 141
  • Lahti
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #2 : 21.08.12 - klo:10:31 »

Kyllähän näissä näkyy olevan ihan silmänruokaakin ja suuhun pantavaakin joten hyvä idea :-))
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Sus

  • Vieras
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #3 : 21.08.12 - klo:11:58 »

Kyllähän näissä näkyy olevan ihan silmänruokaakin ja suuhun pantavaakin joten hyvä idea :-))

Jeps noita molempia ois tarkoitus, ja vielä peittävä kasvi tuohon aukkoon, näkösuojaksi. [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #4 : 21.08.12 - klo:12:14 »

Marja-aronian marjathan on ihan käyttökelpoisia esimerkiksi mehun tekoon. Vaatii kyllä jotain muuta seurakseen, esim. punaherukkaa, kun marja-aronian oma maku on hiukan karvas. Yhtenä syksynä mustarastaat söi meidän kaikki marja-aronian marjat, joten jos ei itse niitä mihinkään käytä niin onpahan sitten linnuille ruuaksi.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #5 : 21.08.12 - klo:12:41 »

Meillä nuo marjat ovat juuri linnuille. Kevättalvella esimerkiksi meidän mustarastaat niitä syövät. Samoin viime talvena yksi tavis räksä. Myös tilhille kelpaavat kun pihlajanmarjat on syöty.

Jos minä nyt jotain istuttaisin (olisi vapaata tilaa) niin varmaan ottaisin juurikin tuon saskatoonin. Sehän on kuin yksi vitamiini/flavonoidi pilleri koko marja  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #6 : 21.08.12 - klo:12:54 »

Meillä tosiaan Kolussa mustarastaspoikue yks syksy putsasi parissa päivässä koko marja-aronian puhtaaksi. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 141
  • Lahti
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #7 : 21.08.12 - klo:13:24 »

Marja-aroniasta voi tehdä todella ihanan makuista kiisseliä esim. [:-)] niin jos mustarastailta jää. Täälläkin niitä
näkyy kovin kyseisiä marjoja napostelemassa.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Sus

  • Vieras
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #8 : 21.08.12 - klo:14:41 »

Rastaat ei oo riesana täällä yhtään. Nytkin saisivat syödä mun happamat punaherukat, kun itse en niitä juurikaan käytä. Mut kun ei ne tuu! :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 901
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #9 : 21.08.12 - klo:15:17 »

Oon aatellut istuttaa saskatoonia tuonne kaivon taa. Kun siinä on nyt se hakkuuaukko. Kaksi koivua ja matala kiviaita joutui lähtemään putkien vedon vuoksi. Saskatooni on satoisa ja tekee hyvänmakuisia marjoja. [:-)]

http://www.linnansaskatoon.fi/

Se on nättikin, kukkii valkoisin kukkasin ja syksyllä muuttuu kauniin väriseksi.
http://www.paratiisintaimitarha.fi/product/1651/amelanchier-alnifolia-martin--marjatuomipihlaja-saskatoon

Aattelin jos laittaisi myös marja-aronian. Onko kellään kokemuksia siitä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marja-aronia

 [:-)]
Meillä on varmaan maalla pihassa tavallinen tuomipihlaja. Ihan samanlaisia marjoja se tekee ja kukkii kovasti (kuva).
Marja-aroniaa meillä on siellä myös, ja tekee tosi paljon marjoja. Siellä ne ovat takapihalla olleet ilman lannoitusta, ja hyvin kasvavat ja menestyvät. Koskaan en niiden marjoista ole mitään tehnyt. Linnuille ovat jääneet.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #10 : 21.08.12 - klo:17:28 »

Meillä on siellä rivarin väliaitoina marja-aroniia ja hyvin näytti kevättalvella tilhille maistuvan, myös jokunen mustarastas ja jopa räkätti nähtiin ihan tammi- helmikuulla.
Muutettiin vasta silloin marraskulla joten syksyn vieraista en tiedä. Marjoja oli kyllä runsaasti vielä kevättalvellakin. Pitääpä nyt seurata mitä vieraita syksyllä nähdään, oikeastaan parempi jos säilyvät sinne kevättalvelle. Silloin kysyntää on.

Rastaita ei muuten ole meilläkään täällä maalla näkynyt, punaherukat sain ihan itse pomia, tavallisesti ovat kadonneet parempiin suihin.  [:-)]
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #11 : 21.08.12 - klo:19:55 »

Meillä saskatooni on n. 7 m mahtavan näköinen "pensas" Talvella hieno kun tulee paljon lunta niin se painaa oksat kaarelle. En ole juuri kerännyt marjoja mutta syön niitä kyllä lintujen kanssa, punarinta on meidän saskatoonin vakivieras  [:-)]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Sus

  • Vieras
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #12 : 22.08.12 - klo:08:55 »

Minäkään kun EN rakasta marjojen poimimista, niin eipä se mittää, jos en itse niitä syö, niin onpahan linnuille sitten. Jos vaikka houkuttelisi pihaan esim. tilhiä, joita täällä ei näy koskaan.  [:-)]

Mutta saatanpa hyvässä lykyssä poimiakin. Ainakin osan. Yhtään en tiedä miltä saskatoon maistuu, mutta kuullut oon, että hyviä on.
Kirjattu

tapio

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 43
    • Vedenjakaja
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #13 : 23.08.12 - klo:08:53 »

Mulla on kokemuksia molemmista pensaista, kestävät ainakin kylmyyttä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Saskatoon - marjatuomipihlaja
« Vastaus #14 : 23.08.12 - klo:09:07 »

No hyvä! Kyllä mä noita laitan, suosituksia ja kehuja saanut monelta. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.247 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.