Pönttöfoorumi
Keskustelualueet => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: Henri - 04.10.06 - klo:15:03
-
Eli pitäis tehä näin: 2,8 m kertaa 0,75 m. Sain tulokseksi 21000 ja kysyn, mihin tulee pilkku? Pilkun jälkeen pitää olla yhtä monta desimaalia, kun on 2,7 ja 0,75 metrissä eli 3. [:-I] [:-I]
-
2,8 m x 0,75 m = 2,100 m2
-
Kiitos Risto! [:-)] [KIPPIS] [KIPPIS]
-
:-))
-
Jotenkiin arvasin että se on Risto joka auttaa Henriä laskutehtävässä,hyvä niin :-))
-
Hienoa! Nythän minä tiedän mistä minä kysyn sitten apua kun en osaa neuvoa ipanaa koulutehtävissä. Välillä meinaan nimittäin vanhallakin mennä sormi suuhun.
-
Mulla aina laskento ollut tosi kehno.... :-O
-
Minulla oli kohtuullisen hyvä numero matikassa. [:-I]
Ja minä olen "pilkunnussija" (siis kirjanpitäjä) Siriuksessa. Ja aikaisemmin muissa yhteyksissä, mutta vain harrastuksissa.
Ammatikseni olin metallialalla. [:-I]
-
Hienoa, Risto. [KIPPIS]
Eiks Jarmolla ja Zeenerillä ole myöskin hyvä laskupää, miten sellainen kuva mulla on?? [:-I] :-))
-
Upeeta, Risto!
kirjoittelee tässä kutosen matikkapää :-))
-
Nyt sitten vain pönttölän matikkakerho pystyyn. :-))
(http://www.gifs.net/Animation11/Jobs_and_People/Scientists/Inventor_2.gif)
-
Minusta koulussa oli laskukoetunti kiva. Se oli mun vahva laji. Arvelen, etten enää osaa niin hyvin laskea.
-
Tuon desimaali pilkun paikan voi myös päätellä mitoista... itse yleensä teen kaiken vaikeemman mukaan :-))
Pikkuisen on minussakin tuota pilkunpiipparin vikaa, matikka oli lempiaineeni [:-)]
-
2,1 laskin minäkin päässäni mutta nuo "turhat" nollat välillä mietityttää [:-)]
-
Mietityttävät minuakin nuo nollat [?]
Meillä kun kemian laskuissa kertolaskun tulos ilmoitetaan sillä tarkkuudellä mikä epätarkimmassa tekijässä on merkitsevien numeroiden määrä. Merkitseviä numeroita taas ovat kaikki desimaalipilkun perässä olevat luvut (myös nollat) ja desimaalipilkun edessä olevat muut numerot paitsi yksinäiset nollat . Kokonaisluvun perässä olevat nollat eivät ole merkitseviä (siis 0,50 kaks merkitsevää, 10,50 neljä merkitsevää, 2000 yks merkitsevä jne.)
Eli 2,8:ssa on kaksi merkitsevää numeroa ja 0,75:ssä niin ikään kaksi merkitsevää eli lopputuloksessakin pitää olla kaksi merkitsevää eli 2,1. Näin ainakin meillä kemian laskuissa, mutta muissa sovelluksissa voi olla erilaiset tarkkuussäännöt. [:-I] [:-I]
T: Lentsu
-
Voi juku,olisipa ollut pönttöfoorumi silloin kun minä kävin koulua.
[:-I] [:-DD]
-
Arvatkaapas,mikä oli sairaanhoitajakoulussa kamalin aine? No, matikka tietennii, kokeissa piti kaikki laskut olla oikein, että pääsi läpi [:-DD] , ja arvatkaapa sitä riemua, kun läpi pääsin [NUT] . Ois vaan kauhistus jos nyt joutuisin niitä millilöitä ja mikrogrammoja laskemaan ja litkuloita laimentelemaan. Onneks ei tarvia [:-DD]. Vaan kyllä tein töitäkin sen eteen, että läpi pääsin, huh, kauhistuksella vieläkin muistelen [NUT]
-
Mie olin muutes koulussa matikassa hyvä. Kokeitten keskiarvo peruskoulun yheksännellä oli yli kymmene. Oli oli. Tämä tarina on tosi. Kihi... noh, lukiossa ei ollu ihan niin hyvä...
(Itsekehuu itsekehuu pääs hää tekemää kummiskii...) [:-DD]
-
Upeeta, Risto!
kirjoittelee tässä kutosen matikkapää :-))
Einstein miuhun verrattuna! :-)) Sain lukion päästötodistukseen armonvitosen ku oli niin kiltti matikanope ja kaima kaiken lisäks..Mut kyl oisin selvittänyt tuon Henrin "teoreeman".. [:-DD]
-
Hyvä, että kysyit Henri.
Vaan Kati, huh huh, jos olis hoitaja, joka ei erottaisi millilöita grammoloista [:-DD].
Olenkin usein perustellut matematiikan opetuksen yksilöllisiä, käytännöllisiä menetelmiä sillä että -" joskus vielä minäkin makaan kohtalaisen avuttomana sairaalan sängyssä ja auta armias, jos sille pillerin jakajalle ei ole laskutaitoa opetettu koulussa...". [:-I] [:-DD]
Vähän niinku "sitä saa mitä tilaa". :-))