Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ekotekoja (-ko?)  (Luettu 542 kertaa)

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
Ekotekoja (-ko?)
« : 21.02.08 - klo:21:03 »

Eli mitä ekologisia valintoja teette jokapäiväisessä elämässänne ja mitä aiotte tehdä tulevaisuudessa?

Kiinnostaisi tietää miten ekologista porukkaa täällä on. Nykypäivänä kun okologisuudesta puhutaan ainakin meidän nuorten keskuudessa tosi paljon. En löytänyt vastaavaa aihetta tuolta lähihistoriasta joten loin uuden keskustelun.

Itselläni on vielä paljon tehtävää ekologisuuden kanssa. Esim. kun käyn suihkussa, en millään raaskisi laittaa sitä suihkua pois päältä siksi aikaa kun saippuoin ja laitan shampoot yms. siinä on selkeästi parannettavaa. Ja olen lihansyöjä, lihaa en varmaankaan tule karsimaan ruokavaliostani. Ajan autolla kauppareissut, tämä tulee muuttumaan, kunhan pääsen asumaan paikkakunnalle, jossa kaupat ovat kävelymatkan päässä. Onhan ne täälläkin kävelymatkan päässä, mutta 2 km täysien kauppakassien kanssa ylämäkeen on liikaa pyydetty. En toistaiseksi matkusta vanhempieni luokse julkisilla, koska ovelta ovelle aikaa kuluisi vähintään n. seitsemän tuntia, omalla autolla olen perillä viidessä.

Sitten niihin ekotekoihin...

- kierrätän sen minkä voin (täällä vaan on niin ihmeellinen systeemi, että kerätään vain keittiöjäte, karkeajäte, keräyspaperi, lasi ja metalli)
- ostan luomua ja lähellä tuotettua sekä yleisesti ottaen kotimaista jos sitä on tarjolla ja jos opiskelijan rahatilanne sallii (ja joskus vaikkei sallisikaan)
- käyn suihkussa ja pesen hiukset vain joka toinen tai kolmas päivä ja koitan valita mahd. luonnonmukaiset shampoot ja hoitoaineet
- en käytä kertakäyttösiteitä ja koitan muutenkin välttää ns. ylimääräistä roskaa
- valitsen mahdollisimman luontoystävälliset puhdistusaineet (mitä nyt täältä pikkukylästä löytyy, en lähde hakemaan niitä naapurikaupungista)
- valitsen mahdollisimman luonnonmukaiset kosmetiikkatuotteet ja pesuaineet (esim. Dermosil toivottavasti tulevaisuudessa tulee olemaan enemmän mahdollisuuksia)
- ostan vaatteeni pääasiassa kirpputoreilta
- käytän monia astioita useamman kerran ennen tiskausta ja omistan puiset leipäalustat, joita käytän pikkulautasten sijaan

Siinä ne, mitä tuli nyt mieleen. Seuraavaksi mitä aion tehdä kun pääsen töihin ja saan riittävästi rahaa, että tulen toimeen ja pääsen isommalle paikkakunnalle asumaan...

- aion lisätä oikeasti ja todistetusti ekologisten pesu- ja puhdistusaineiden käyttöä
- aion vähentää autoilua, toivottavasti pääsen siitä päivittäisessä elämässä kokonaan eroon
- ostan vielä enemmän vaatteita kirpputoreilta
- aion kierrättää tarkemmin
- aion kasvattaa joitain syötäviä kasveja tms. kotona, mikäli asunto on siihen soveltuva (yrttejä, tomaattia, paprikaa...)
- jos tulevaisuuden asunnossani on lämmin pesuhuone, suljen vesihanan saippuoinnin ajaksi.

Enempää ei juuri nyt tule mieleen. Josko saisin muiden vastauksista vinkkejä.

muoks: yksi lisäys
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:21:07 kirjoittanut Ayla »
Kirjattu
... Kuvia

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ekotekoja (-ko?)
« Vastaus #1 : 21.02.08 - klo:21:10 »

-en omista autoa

-lämmintä vettä tulee vain jos lämmittää saunanpadassa tai porinmatissa puun avulla tai sitten sähkölevyllä.
Kun sauna on lämmin niin kylmä suihkukin on ihan normaalijuttu.
-lämmitykseen olen käyttänyt monta vuotta vain polttopuuta. Onko sitten sekään hyvä kun puun hiukkasetkin kuulemma nykyään saastuttavat paljon.

-tässä nyt oli jotain...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #2 : 21.02.08 - klo:21:12 »

Ayla, Pöntöllä on nyt muutaman kuukauden ajan "herätyksen saaneet" viritelleet keskustelua. Tässä helmikuun jutut, oli jo aika kaukana:
http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=9800.0

Sun ajatukset on hyviä, mutta ihan totta: kylmässä kylppärissä sitä hanaa ei tee mieli sulkea välillä  :-O eikä niitä usean päivän ostoksia ole mukava kantaa kovin pitkää matkaa, kun joskus jo niiden saaminen kaupan kassalta autoon on melkoinen urakka!

[:-)] [:-)] [:-)]

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 21.02.08 - klo:21:26 »

Tuon ketjun löysin, mutta en kokenut sitä sisällöltään vastaavaksi. Minä olen kaiketi vasta heräämässä, en ole varsinaisesti tavallisesta kuluttajasta poikkeava (ainakaan vielä), koska ostan lähes kaiken minkä tarvitsen ihan tavallisesta marketista. En keitä saippuoitani pähkinöistä, en ompele nenäliinojani itse enkä saarnaa ihmisille heidän tekemisistään tai tekemättä jättämisistään (paitsi ehkä perheenjäsenille joskus), ei sillä että kaikki oikeasti ekologiset ihmisetkään sitä tekisivät.
Kirjattu
... Kuvia

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 21.02.08 - klo:21:30 »

Voi voi, Ayla kysyi minulta onko täällä ollut viestiketjua ekologiasta, mutta olen itse ollut niin vähän pöntöllä etten todellakaan muistanut että on ollut.

-Minäkään en kylmässä kylppärissä pane hanaa kiinni mutta jos sauna on lämmitetty (useimmiten on ja kylppäri silloin lämmin) niin silloin kyllä laitan joka kerta.

-Kanamunia ostaisin mielelläni luomuna (pahuksen kallista), mutta vähintään pitää olla lattiakanalan tuotteita.

-Kirpparituotteita on minullakin suurimmaksi osaksi päälllä. Ayla kun tulee käymään kotona, mennään kirpparille. Hällä on etsijän silmä, minulla ei. Joka kerta löydetään jotakin uutta kivaa. Viime vuonna ostin tosi makeen nahkatakin 20 eurolla. Eilen viimeksi kysyttiin multa notta mistä kummasta olen ostanut niin upean takin  :-))
Muutenkin käytän paljon vanhoja vaatteita. Tällä hetkellä on vanhimman siskon paita päällä, Katilta saadut tossut jalassa, kolmannelta siskolta saadut verkkarit ja neljänneltä siskolta saadut alusvaatteet päällä. Hyvin harvoin ostan enää uusia vaatteita. Joskus alennusmyynnistä jotakin, kenkiä esim.

- Meillä on kompostori, kierrätetään lasit ja paperit yms.

- Pikkuhiljaa siirrytään lampuissa energialamppuihin.

Vielä olisi kuitenkin paljon tekemistä jotta maailma pelastuisi meidänkin kohdalta  [:-I]
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #5 : 21.02.08 - klo:22:21 »

Mä olen kyllä ihan tässä lähiaikoina opetellut sammuttamaan suihkun saippuoinnin ajaksi,vaikka ei meillä mitään lattialämmityksiä ole eikä aina niin lämmintäkään.
Eikä tee edes tiukkaakaan.

Muutenkin aina mietin muutamaan kertaan ennen kuin mitään ostan,tarvitsenko todella sitä.
Kauppareissulla pyrin käyttämään kangaskassia.
Teen paljon itse,ruokaa,lahjat ym
Puolesta kilosta jauhelihaa saa hyvinkin 2 eri ruokaa kun lisää kasviksia ym
Pesuaineena käytän ihan etikkaa ja vettä jossa pari tippaa astianpesuainetta,kaapeissa ei edes ole mitään vahvempia myrkkyjä.
Pesen aina vain täysiä koneellisa astioita ja pyykkiä.
Kerran viikossa on tietokoneeton päivä ja muutenkin sammutetaan aina telsu ja tietsikka jos niitä ei käytetä.
Pahvi,paperi,lasi ja bio kerätään.

Energialamppuihin ei meillä ole vielä siirrytty,aikamoinen rahastuksen maku mielestäni niissä.
Miksi ns ympäristöystävällisten tuotteiden pitää olla aina niin paljon kalliimpia [?]
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:22:29 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 21.02.08 - klo:22:44 »

emo: Sitä minäkin olen pohtinut, että miksi niiden ekologisten tuotteiden hinnoille ei voi tehdä mitään. Jos tienaa vähän vähemmän tai on lainaa tms. on melko iso satsaus laittaa rahaa kalliisiin eko-/luomutuotteisiin.
Kirjattu
... Kuvia

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #7 : 21.02.08 - klo:23:08 »

Tuon ketjun löysin, mutta en kokenut sitä sisällöltään vastaavaksi. Minä olen kaiketi vasta heräämässä, en ole varsinaisesti tavallisesta kuluttajasta poikkeava (ainakaan vielä), koska ostan lähes kaiken minkä tarvitsen ihan tavallisesta marketista. En keitä saippuoitani pähkinöistä, en ompele nenäliinojani itse enkä saarnaa ihmisille heidän tekemisistään tai tekemättä jättämisistään (paitsi ehkä perheenjäsenille joskus), ei sillä että kaikki oikeasti ekologiset ihmisetkään sitä tekisivät.

Tämä aihe on lempilapseni ja sellainen asia, jota on itse kunkin hyvä miettiä ihan käytännön tasolla, mitä tapojaan, tottumuksiaan voisi muuttaa, niin että ne olisivat ekologisia= hyödyllisiä, järkeviä ja luontoa säästäviä...

Vaikka et löytänyt tarjotusta Helmikuun ympäristöaih. ketjusta ihan mitä hait, nostan ylös myös tammikuun ja aiemmat ympäristöaiheiset ketjut kunhan ehdin [:-)]
Niistä löytyy paljon hyödyllistä tietoa, ajatuksia ja niitä kaipaamiasi ekotekoja [:-)]

Minulle ekoloogisuus ei ole mitään ehdottomuutta, mutta mielestäni paljon teen  ekologisia tekoja, parantamisen varaa tietysti on! [:-)] Tietoa pitää saada ja vähän seurata oman kaupunkinsa päätöksiä ympäristöasioissa ym. myös.
Omalta osaltani olen pyrkinyt vaikuttamaan esim oman työpaikkani ja muiden vastaavien työpaikkojen energiajätekeräyspisteiden saamiseksi ja asia on virinnyt jo eteenpäin!

Ja muita itselle tärkeitä ekologisia tekoja on tällä hetkellä
- pärjätä ilman kakkosautoa... [:-I]
- lajittelu, keräys ja kierrätys kotona 100%
- työpaikkani em asioista huolehtiminen ja lajittelun edistäminen entisestään
- suihkun käyttö säästävämmäksi...oma ja 4 muun henkilön (tämä on raskasta..)
- sähkölaitteiden sammuttaminen kytkimestä, tarpeettomat valot ym
- täydet koneelliset ja pulverimäärät oikeat
- perheenäitinä pitäisi yhä enemmän tehdä järkeviä ostospäätöksiä ruuan suhteen, luomun ja kotimaisen suosiminen..kauppareissuilla kauppakassi, muovikasseja kierrätetään ja periaatteessa sekajätteeseen ainoa muovi mikä menee on roskapussi itse mihin sekajäte kerätään. Sekajäte minimissä, tyhjennysväli pidennetty 4 viikkoon kesät talvet...

Tässä jotain.. Syyllistäminen ei ekologisuudessakaan ole kiva juttu. Jokainen tekee sitä mikä parhaalta tuntuu ja omaan elämäntilanteeseen sopivalta ja hyvältä. Pääasia, että tekee jotain..
Työpaikalla ja ystävien kesken olen huomannut, että sellainen innostava ja kannustava suhtautuminen ja oma malli on ne parhaat tavat saada porukkaa mukaan esim. energiajätteen keräämiseen!

Ja se ihmisen turhamaisuus! :-)) Kyllä! Sitäkin pitää ja saapi olla! Ei omilla harteillaan voi kantaa koko maailmaan ympäristöongelmia [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 21.02.08 - klo:23:30 »

Upeasti kirjoitit Parus   [:43]
Meillä on vielä paljon tekemistä, mutta tahtoa on paljon, eli ehkä tästä vielä ponnistetaan jotta "mualima pelastuisi" edes vähän meidänkin kautta.

Annan Ayla-tyttärelleni kymmenen pistettä ja papukaijamerkin kun hän on ottanut tämän asian tavoitteeksi jo näin nuorena.

Jospa minäkin seuraavan kerran kun käyn kaupassa otan vaikka sen kauppakassin mukaan (yrittänyt olen muistaa, ei vaan aina onnistu) tai ostan sitten vaikka paperipussin...kuten eilen tein  [:-)]. Siihen sitten sain kerättyä talon vanhat lehdet jotka menevät sitten paperikeräykseen.
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #9 : 21.02.08 - klo:23:41 »

Älähän nyt puppu... [:17]
Unohdin muuten juuri tuon kannustavan osuuden, eli tosiaan se papukaija tai ympäristömerkki tyttärellesi, että kiinnostus ja into hänelle on herännyt! [:63] Siis ihan oikeasti, hieno asia!

Ja noista muovikasseista ja paperikasseista vielä...ei se paperikassi välttämättä ole hyvä ostospäätös lainkaan...paljon puuta ja tuotantoprosessia...
Se oma kangaskassi olisi paras.
Tunnustan, että otan aina itse mieluummin muovikassin jos sitä kauppakassia ei pikaostoksilla ole mukana.
Mutta nämä on niitä valintoja, joita sitten pitää tehdä.
Mutta mielenkiinnosta pitää vähän lukea noista paperikasseista lisää. Joku näppärä jos löytää aiheesta tietoa tai linkkiä, nostakoon sen esiin lähipäivinä tähän ketjuun kiitos! :-))
Se kassi kierrätetään ja viime kädessä rikkinäisenä menee energiajätteeksi tai sitä ennen roskapussiksi. Tosiaan muuta muovijätettä ei sitten tulekaan - paitsi pvc-muovi jota on nuo muovitaskut, laminointimuovit yms eli aika vähän.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 21.02.08 - klo:23:50 »

Meille tulee väkisinkin kaikenmaailman muovipakettia yms joka päivä heitettäväksi sekajätteisiin. Oikein harmittaa, vaan kun asutaan pienellä paikkakunnalla jossa ei ole esim. lihatiskiä. On siis pakko ostaa ne muoviin pakatut lihat ja kalat. Olen yrittänyt jonkin verran käyttää harrastuksissa jauhelihojen yms paketteja, mutta en minäkään niin hurjasti harrasta että kaikki pystyn hyödyntämään  [;-)] .

Aina kun pääsen käymään Varkaudessa, ostan mielelläni lihatiskiltä tuotteet, silloin ei sitten pääse kertymään niitä pakkauksia niin mahdottomasti.
Joskus kun on monen päivän ostokset tehty, jätepussi pursuaa muoviroinaa. Se tosiaan harmittaa, vaan miten teet kun ei yksinkertaisesti ole kuin sitä muoviin pakattua tavaraa paikkakunnalla  [:-(]
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #11 : 22.02.08 - klo:00:03 »

Meille tulee väkisinkin kaikenmaailman muovipakettia yms joka päivä heitettäväksi sekajätteisiin. Oikein harmittaa, vaan kun asutaan pienellä paikkakunnalla jossa ei ole esim. lihatiskiä. On siis pakko ostaa ne muoviin pakatut lihat ja kalat. Olen yrittänyt jonkin verran käyttää harrastuksissa jauhelihojen yms paketteja, mutta en minäkään niin hurjasti harrasta että kaikki pystyn hyödyntämään  [;-)] .

Aina kun pääsen käymään Varkaudessa, ostan mielelläni lihatiskiltä tuotteet, silloin ei sitten pääse kertymään niitä pakkauksia niin mahdottomasti.
Joskus kun on monen päivän ostokset tehty, jätepussi pursuaa muoviroinaa. Se tosiaan harmittaa, vaan miten teet kun ei yksinkertaisesti ole kuin sitä muoviin pakattua tavaraa paikkakunnalla  [:-(]

Teillä ei ole sitten mitään energiajätekeräystä paikkakunnallanne?

Tämä energiajätekeräys on mennyt itsellä niin ytimiin, että en pystyisi enää sekajätteeseen laittamaan mitään, mitä nyt menee energiajätteeseen...
Siihen tottuu niin hyvin ja kun näkee sen määrän mikä on sitä jätettä, minkä nyt saa energiajätteeksi ja mikä ennen meni sekajätteeseen niin voi kauhistus!!
Meidän sekajätemäärä on pienentynyt oleellisesti. Se suurin osa päivittäistä jätettä on energiajätettä:viili- ja jugurttipurkit, lihapakkaukset, muovit, pakkaus- ja käärepaperit, muovit...myös käytetyt talouspaperit, voipaperit ym ym

Tämä energiajätteen keräys on kyllä sitä tulevaisuutta mikä varmasti löytää tiensä joka Suomen kolkkaan, näin ennustetaan. Se vähentää niin oleellisesti tuota kaatopaikkatilaa. Ajatelkaa nyt muovia joka kestää luonnossa satoja vuosia....nyt se menee lämmöntuotantoon ja edes päästömäärät ei ole ongelma. Eli kyllä ihminen pystyy käyttämään osaamistaan myös vahinkojen korjaamiseen ja tekemään ratkaisuja luonnon hyväksi.
Mutta nyt nukkumaan! Kiitos miellyttävästä seurasta puppu! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 22.02.08 - klo:00:09 »

Tuota...  [:17] en minä tiedä. Ollaan viety kaikki mahdollinen jätteenkeräykseen, vaan tätä en ole edes ajatellut. Auts... nyt kyllä potkaisen itseäni...onkohan tosiaan lähikaupan pihassa myös energiajätelaatikko. Kiitos Parus, tämän minä tarkistan.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #13 : 22.02.08 - klo:01:19 »

Tuota...  [:17] en minä tiedä. Ollaan viety kaikki mahdollinen jätteenkeräykseen, vaan tätä en ole edes ajatellut. Auts... nyt kyllä potkaisen itseäni...onkohan tosiaan lähikaupan pihassa myös energiajätelaatikko. Kiitos Parus, tämän minä tarkistan.

Keravalla oli energia-jätteen keräys ja älykkäät  [:-//] kuntalaiset veivät sinne kaikkea mahdollista alkaen sohvista. Siksipä se lopetettiin.
Järvenpäässä ei ole myöskään. Oikeesti sapettaa aika lailla, sillä kun se keräily aikanaan meille tuli, mä olin tosi motivoitunut ja sekajätettä tuli todella vähän. Mä keräsin poltettavaa/energiajätettä useamman pussillisen aina kerralla (ei ole eko-teko ajaa 2,5 km yhden pussin takia) ja yhdellä kerralla, kun auton perä oli taas täynnä energia-jätettä, sitä astiaa ei enää ollutkaan  [:-/] [:´((]
Sen jälkeen meinasi muutenkin mennä maku koko jätteiden lajittelusta, mutta kyllä tuossa on nytkin hillittömät pinot lehtiä, lasipurkkeja jne odottamassa, että vien ne keräykseen!

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #14 : 22.02.08 - klo:10:17 »

Kylläpä noita lukiessa täytyy todeta, että olen varsin laiska ekoilija.
Pimeänä aikana mulla palaa eteisessä koko päivän valo. On ikävä tulla kotiin ja pimeään eteiseen, jossa kolme kissaa pyörii jaloissa.
Telkkari ja tietsikka ovat aina seinässä - en ole koskaan edes ajatellut, että niitä pitäisi nyhtää irti.
Ruokaa en laita kotona - syön töissä. Kahvia en keitä kotona, juon töissä. Telkkaria katson niin vähän, että voisin siitä kokonaankin luopua.
Pakastin ja jääkaappi ovat päällä koko ajan. Suihkussa haluan lämmintä vettä. Vähäiset astiat pesen käsin, ilman konetta.
Vaatteita ostelen, kenkiä, laukkuja, hajuvesiä ja sellaista.

Olenkohan vallan epäeko??? [:17]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.17 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.