Tuon ketjun löysin, mutta en kokenut sitä sisällöltään vastaavaksi. Minä olen kaiketi vasta heräämässä, en ole varsinaisesti tavallisesta kuluttajasta poikkeava (ainakaan vielä), koska ostan lähes kaiken minkä tarvitsen ihan tavallisesta marketista. En keitä saippuoitani pähkinöistä, en ompele nenäliinojani itse enkä saarnaa ihmisille heidän tekemisistään tai tekemättä jättämisistään (paitsi ehkä perheenjäsenille joskus), ei sillä että kaikki oikeasti ekologiset ihmisetkään sitä tekisivät.
Tämä aihe on lempilapseni ja sellainen asia, jota on itse kunkin hyvä miettiä ihan käytännön tasolla, mitä tapojaan, tottumuksiaan voisi muuttaa, niin että ne olisivat ekologisia= hyödyllisiä, järkeviä ja luontoa säästäviä...
Vaikka et löytänyt tarjotusta Helmikuun ympäristöaih. ketjusta ihan mitä hait, nostan ylös myös tammikuun ja aiemmat ympäristöaiheiset ketjut kunhan ehdin
Niistä löytyy paljon hyödyllistä tietoa, ajatuksia ja niitä kaipaamiasi ekotekoja
Minulle ekoloogisuus ei ole mitään ehdottomuutta, mutta mielestäni paljon teen ekologisia tekoja, parantamisen varaa tietysti on!
Tietoa pitää saada ja vähän seurata oman kaupunkinsa päätöksiä ympäristöasioissa ym. myös.
Omalta osaltani olen pyrkinyt vaikuttamaan esim oman työpaikkani ja muiden vastaavien työpaikkojen energiajätekeräyspisteiden saamiseksi ja asia on virinnyt jo eteenpäin!
Ja muita itselle tärkeitä ekologisia tekoja on tällä hetkellä
- pärjätä ilman kakkosautoa...
- lajittelu, keräys ja kierrätys kotona 100%
- työpaikkani em asioista huolehtiminen ja lajittelun edistäminen entisestään
- suihkun käyttö säästävämmäksi...oma ja 4 muun henkilön (tämä on raskasta..)
- sähkölaitteiden sammuttaminen kytkimestä, tarpeettomat valot ym
- täydet koneelliset ja pulverimäärät oikeat
- perheenäitinä pitäisi yhä enemmän tehdä järkeviä ostospäätöksiä ruuan suhteen, luomun ja kotimaisen suosiminen..kauppareissuilla kauppakassi, muovikasseja kierrätetään ja periaatteessa sekajätteeseen ainoa muovi mikä menee on roskapussi itse mihin sekajäte kerätään. Sekajäte minimissä, tyhjennysväli pidennetty 4 viikkoon kesät talvet...
Tässä jotain.. Syyllistäminen ei ekologisuudessakaan ole kiva juttu. Jokainen tekee sitä mikä parhaalta tuntuu ja omaan elämäntilanteeseen sopivalta ja hyvältä. Pääasia, että tekee jotain..
Työpaikalla ja ystävien kesken olen huomannut, että sellainen innostava ja kannustava suhtautuminen ja oma malli on ne parhaat tavat saada porukkaa mukaan esim. energiajätteen keräämiseen!
Ja se ihmisen turhamaisuus!
Kyllä! Sitäkin pitää ja saapi olla! Ei omilla harteillaan voi kantaa koko maailmaan ympäristöongelmia