Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Mitä kieliä osaat?

suomi
- 31 (27.2%)
ruotsi
- 22 (19.3%)
englanti
- 24 (21.1%)
saksa
- 14 (12.3%)
ranska
- 4 (3.5%)
venäjä
- 1 (0.9%)
eesti
- 2 (1.8%)
italia
- 2 (1.8%)
espanja
- 2 (1.8%)
saame
- 2 (1.8%)
suomee ja savvoo, hiljaa ja kovvoo
- 7 (6.1%)
muu, mikä?
- 3 (2.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 31


Kirjoittaja Aihe: Kielitaitokysely  (Luettu 1454 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #30 : 03.03.08 - klo:18:20 »

Täällä täytyy olla joitain salaperäisiä ulkomaalaisia... [:-DD]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #31 : 03.03.08 - klo:18:56 »

Vain 27% vastaajista osaa suomen kieltä.   [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 890
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #32 : 03.03.08 - klo:19:06 »

eikös noin 90% osaa suomea, 32 äänestäjää on 100% ja 29 osaa.  100 jaetaan 32 ja sitten kerrotaan 29 on noin 90%
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #33 : 03.03.08 - klo:19:24 »

Suomi, englanti, ranska, italia..
Koulusaksa on miltei tyystin unohtunut, en osaa sanoa paljon muuta kuin että: was soll es bedeuten.. :-)) Samoin ruotsi..Här talas på svenska..
Lopulta usein tuntuu, ettei osaa mitään kieltä, osa on unohtunut, ja sitä yhtä toista osaa ei ole koskaan täysin oppinut.. [NUT] :-))
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #34 : 03.03.08 - klo:20:31 »

Kuinkahan moni tosiaan aivan oikeasti ja kieliopillisesti oikeasti osaakaan suomen kieltä? Aika harva. Sekä nuorista että vanhoista.
Etenkin tuo nykyinen tekstiviestikäytäntö on syönyt kieliopin viimeisetkin rippeet. Ja olettekos seuranneet esim. yhdyssanoja? Joskus aivan pöyristyttävää - lehdissäkin on kamottavia virheitä.
Ja suuret ja pienet kirjaimet? Esim. kun puhutaan Suomalaisista. Eikös ne ennen ainakin olleet suomalaisia? :-O

Vai onkohan kielioppisäännöt muuttuneet kovinkin radikaalisti? [?-/]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #35 : 04.03.08 - klo:10:35 »

Kuinkahan moni tosiaan aivan oikeasti ja kieliopillisesti oikeasti osaakaan suomen kieltä? Aika harva. Sekä nuorista että vanhoista.
Etenkin tuo nykyinen tekstiviestikäytäntö on syönyt kieliopin viimeisetkin rippeet. Ja olettekos seuranneet esim. yhdyssanoja? Joskus aivan pöyristyttävää - lehdissäkin on kamottavia virheitä.
Ja suuret ja pienet kirjaimet? Esim. kun puhutaan Suomalaisista. Eikös ne ennen ainakin olleet suomalaisia? :-O

Vai onkohan kielioppisäännöt muuttuneet kovinkin radikaalisti? [?-/]

Televisiossa läheskään toimittajat eivät hallitse teitittelyä. Yksittäiseltä haastateltavalta saatetaan kysyä: Oletteko te olleet?  [:-)] Mulla se käy ihan hirveesti korvaan.

Miten muuten te asiakaspalvelussa olevat teette, sinutteletteko vai teitittelettekö asiakkaita? Minä kyllä aika paljon teitittelen, paitsi sitten nuoria jotka jo ovesta tullessaan sanovat itse että moi!
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Kielitaitokysely
« Vastaus #36 : 04.03.08 - klo:10:45 »

Joo, tuo teitittely etenkin ottaa korvaan! Aivan käsittämätöntä, että sitäkään ei hallita!

Minä yleensä pääsääntöisesti teitittelen. Paitsi nykyisin alkaa olla tilanne sellainen, että kaikki asiakkaat ovat minua HUOMATTAVASTI nuorempia, joten heitä kyllä sinuttelen.
Monesti on kuitenkin niin, että vanhemmatkin asiakkaat sinuttelee, mutta minä en osaa kuin teititellä.
On se ainakin kohteliaampaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.326 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.