Varmaan lopettaminen onnistuukin helpommin kun päätöstä kypsyttelee jonkin aikaa. Nykyäänhän on monenlaisia lääkkeitäkin ja nikotiinivalmisteita jotka voi auttaa lopettamaan.
Yli vuosi sitten kuulin sellaisesta lääkityksestä, ja minulla oli sitten jo lääkärin aikakin varattuna sen saamiseksi. Lueskelin sitten netistä ihmisten kokemuksia ko. lääkityksestä, ja siellä oli kaikenlaisia haittoja esiintynyt aina unihäiriöistä mielenterveysoireisiin. Katselin näitä kertomuksia, ja ajattelin että vaikka pahojen sivuoireiden saaminen olisikin epätodennäköistä, niin miksi ottaa riski? Parempi lopettaa muuten vaan. Aloin heti vähentämään tupakointia. Seuraavan vuorokauden aikana poltin kolme tupakkaa, ja seuraavana päivänä ajattelin että miksi ihmeessä pitää kiduttaa näin itseään, heitin loput tupakat roskikseen, hain kaupasta nikotiinipurkkaa, ja aloin kärsimään. Katselin sitä nikotiinipurkka-askia, ja mietin ettei ole paljon järkeä käyttää niitäkään. Siinähän vaan siirtää sitä riippuvuudesta irti pääsyä. Loppujen lopuksi en käyttänyt yhtään nikotiinipurkkaa. Olen nyt ollut ilman tupakkaa hiukan yli vuoden. Aluksi oli aika vaikeaa, minulle oli selvästi kehittynyt nikotiiniriippuvuus (jota siis kaikilla tupakoitsijoilla ei välttämättä ole). Töissä piti silloin tällöin käydä kävelemässä korttelin ympäri, ikäänkuin tupakkatauolla. Muutaman viikon kuluttua alkoi selvästi helpottamaan, mutta yhä vieläkin tulee usein hetkiä, jolloin tuntuu että pitäisi mennä tupakalle.
Te jotka olette lopettaneet, oliko joku muu syy miksi lopetitte vai ihan vaan oman terveyden takia? Ja te jotka vielä poltatte, oletteko koskaan yrittäneet lopettaa?
Tiesin että siitä on haittaa terveydelle, siksi lopetin. Rahalla ei ollut mitään merkitystä asiassa.
Jälkiviisaana olisi voinut lopettaa jo paljon aiemmin koska fyysinen kunto alkoi paranemaan heti. Jo ensimmäisellä juoksulenkillä lopettamisen jälkeen tunsi ihan selvästi eron aikaisempaan. Ja oli mukava kuntoilla kun kunto alkoi kasvaa. Silloin kun tupakoi, ei kunto kasvanut vaikka yritti kuntoilla. Lisäksi minä huomasin yhden jännän jutun; useinhan tupakkaa käytetään niin, että käydään vetämässä "stressisauhut", mutta minuun tupakan lopettaminen vaikutti niin, että ei enää stressaantunut kovin helposti asioista. Näyttää siltä että ainakin minulle tupakanpoltto aiheutti vähentyneen stressinsietokyvyn. Nukkumiseen tupakoinnin lopettaminen vaikutti myös. Ennen sitä minulla oli välillä nukahtamisvaikeuksia, mutta lopettamisen jälkeen ei ole enää kertaakaan ollut siinä ongelmia. Aluksi se tosin herätti kolmen-neljän aikaan yöllä, eikä saanut enää unta sen jälkeen. Se ongelma poistui sitten pikkuhiljaa.
Kaikille lopettajille tsemppiä, erityisesti uutena joukkoon liittyneelle
meselle.