Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VALIVALI  (Luettu 96026 kertaa)

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: VALIVALI
« Vastaus #885 : 18.10.08 - klo:10:57 »

Lepoa ja laihaa lientä Marlelle ja pikaista toipumista! Kaameita mahataudit, vievät hetkessä huonoon kuntoon ja palautuminenkin kestää.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: VALIVALI
« Vastaus #886 : 18.10.08 - klo:10:59 »

Joo, kuulostaa pahalle tuo "viipalointi" :-)) Mutta toivotaan että kertoo jotakin johon hoitoa [:-)]
Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: VALIVALI
« Vastaus #887 : 18.10.08 - klo:11:01 »

Tsemppiä Marlelle! Onneksi nuo mahataudit eivät kovin kauaa kestä, vaikka rankkoja ovatkin.

Täällä kärsitään kihdistä  :-O, siis sitähän tuo lienee. 10v sitten ekan kerran kipeytyi akkavarpaan uloin nivel ja oli sitten tosi kivulias. Jonkinmoinen paksunnos tuohon niveleen sitten jäi ja nyt oireilee saman varpaan tyvinivel. Onkin sitten niin kipeä, että välillä ei meinaa kävellä kärsiä. Olen luullut, että se on joku alkoholin suurkuluttajien tauti ja aivan ihmeissäni, että miten minä absolutisti siitä kärsin, vaan väärässä olen ollut, kun aineenvaihduntahäiriö tuon aiheuttaakin.

Harmittaa kun kalan ystävänä sen syönti on nyt kiellettyä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #888 : 18.10.08 - klo:11:03 »

Eiks tavallinen tee muuten ole sellaista, että se kovettaa mahaa... [:-I] Ihan ku muistelisin semmoista. Juustokin kai kovettaa... Lihaliemikuutiosta lientä, niin suolatasapaino ei mee ihan mukkelis-makkelis. Toipumisia, Marle!

Mitäs se Kaarinin "viipalointi" tarkoittaa???! :-O
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #889 : 18.10.08 - klo:11:04 »

Tsemppiä Marlelle! Onneksi nuo mahataudit eivät kovin kauaa kestä, vaikka rankkoja ovatkin.

Täällä kärsitään kihdistä  :-O, siis sitähän tuo lienee.

Harmittaa kun kalan ystävänä sen syönti on nyt kiellettyä.

Olenko oikeassa, vai väärässä, kun olen jostain kuullut, että kalaa voi syödä, kun nylkee sen.
Tai ostaa pakastekalaa, jossa ei ole nahkaa.  [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: VALIVALI
« Vastaus #890 : 18.10.08 - klo:11:06 »

Lepoa ja laihaa lientä Marlelle ja pikaista toipumista! Kaameita mahataudit, vievät hetkessä huonoon kuntoon ja palautuminenkin kestää.

Ja ei ei uskalla lähteä edes kulmakauppaan, mutta onneksi on kamaa huomiseksi kaapissa [:-)] Toivotaan että olisin maanantaina kunnossa tästä "kolerasta", duunissa on tärkeä kokous joka ei kylläkään kiinnosta sentin vertaa.  Nyt lepua taas [:-)] Ei tuo kihtikään kiva ole, toivottavasti saat Talvikki siihen apua. Kaljaveikoit tuon usein saa mutta miksei muutkin jos siihen löytyy vaikkapa jokin taipumus [:-I] Viipalointi taitaa olla magneettikuvaus [:-I]  Hyvä, lihalientäkin on, kiitos muistutuksesta Sus [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: VALIVALI
« Vastaus #891 : 18.10.08 - klo:11:08 »

Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: VALIVALI
« Vastaus #892 : 18.10.08 - klo:11:09 »

Täältä noita ruokavalio-ohjeita kihtivaivaiselle löytyy

http://kanava.etela-karjala.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=1153&NakymaID=17

Jos nuo poistan ruokavaliostani, niin mitään ei jää jäljelle  [:´((]  [;-)]  :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 021
Vs: VALIVALI
« Vastaus #893 : 18.10.08 - klo:11:35 »

Kaikille teille sairastaville pikaista paranemista.
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: VALIVALI
« Vastaus #894 : 18.10.08 - klo:18:48 »

Viipalekuvauksessa käydään tutkittava alue mahdollisimman tarkasti läpi, siis tutkitaan viipalemaisesti.
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: VALIVALI
« Vastaus #895 : 18.10.08 - klo:19:07 »

T
Täällä kärsitään kihdistä  :-O, siis sitähän tuo lienee.

Harmittaa kun kalan ystävänä sen syönti on nyt kiellettyä.

Olenko oikeassa, vai väärässä, kun olen jostain kuullut, että kalaa voi syödä, kun nylkee sen.
Tai ostaa pakastekalaa, jossa ei ole nahkaa.  [:-I]

Kihdissä on kiellettyjä vain pienet kalat, esim lohi ja kirjolohi käyvät.

Molemmilla vanhemmillani oli kihti ja kannattaa ottaa tauti tosissaan, on meinaan superkivulias jos kohtaus tulee päälle. Jos ei ole vielä lääkärissä todettu niin kipinkapin sinne testit ottamaan ja saamaan apuriinilääkkeet, jotka estävät kipukohtaukset. Äiti ei kihdin puhjettua päässyt lääkäriin moneen kuukauteen ja siitä kehittyi niveltulehdus ja sen seurauksena lihasreuma.
Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: VALIVALI
« Vastaus #896 : 19.10.08 - klo:09:03 »

Olenko oikeassa, vai väärässä, kun olen jostain kuullut, että kalaa voi syödä, kun nylkee sen.
Tai ostaa pakastekalaa, jossa ei ole nahkaa.  [:-I]

Oikeassa olet, pienet kalat ja kalan nahka vain ovat kiellettyjen listalla.  [:-)] Kermainen uunilohi onkin njam  [:-)].

Tässä jostain lainattuja ohjeita:
Kihtipotilaan tulee rajoittaa lähinnä sisäelinten, lihan ja kalan käyttöä. Sisäelinten, pienten kalojen ja siipikarjan nahan käyttöä vältetään kokonaan. Myös alkoholijuomat, erityisesti olut, ovat vältettävien aineiden listalla, samoin asetyylisalisyyliä sisältävät lääkkeet. Myös herneissä, vehnänalkioissa ja hiivavalmisteissa on runsaasti puriineja.

Sallittuja ruoka-aineita kihtipotilaalle ovat useimmat kasvikset, hedelmät, vilja- ja maitotuotteet, peruna, munat, rasvat, sokeri, kahvi, kaakao, tee, mausteet ja kalan mäti. Ylensyöntiä tulee kuitenkin välttää, ja ylipainoisten tulisi laihduttaa, jotta elimistön kyky poistaa virtsahappoa paranisi ja nivelten rasitus pienenisi.


Kihdissä on kiellettyjä vain pienet kalat, esim lohi ja kirjolohi käyvät.

Molemmilla vanhemmillani oli kihti ja kannattaa ottaa tauti tosissaan, on meinaan superkivulias jos kohtaus tulee päälle. Jos ei ole vielä lääkärissä todettu niin kipinkapin sinne testit ottamaan ja saamaan apuriinilääkkeet, jotka estävät kipukohtaukset. Äiti ei kihdin puhjettua päässyt lääkäriin moneen kuukauteen ja siitä kehittyi niveltulehdus ja sen seurauksena lihasreuma.

Juu, siis ihan lääkärin diagnoosia kihdistä ei ole, mutta sitä tämä minun vaivani on. Multa murtui varvas vuosi tuon ekan kihtikivun jälkeen ja kun varvasta laitettiin paikoilleen samalla sitten kysäisin lääkäriltä, että mikähän tuossa toisessa varpaassa mahtoi olla, kun se oli niin kipeä ja nivel jäi paksummaksi, niin lääkäri vain tokaisi, että kihti eikä sen kummemmin asiaan puuttunut, enkä minä ällistykseltäni saanut sanaa suustani, että lisää olisin kysynyt  :-))
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: VALIVALI
« Vastaus #897 : 19.10.08 - klo:10:36 »

Saattaa alkaa helpottaan. Join pikkukupin kahvia ja ihan pienen pullanpalan. Parintunnin sisällä sitten näkyy ja kuuluu..... [NUT]
Eilen vielä maalin pönttöä pariin otteeseen [8-)]
Yksi hyvä: noin 3 kiloa mennyt vaaan mukaan, tavoite siis tavoitettu :-))  Vaan nestettähän se kaikki taitaa olla [:-I]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: VALIVALI
« Vastaus #898 : 20.10.08 - klo:13:27 »

Rumasana! Mä en tee enää mitään! Työkkäri on syvältä! [:-//] [:-//]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jaska

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #899 : 20.10.08 - klo:15:58 »

Rumasana! Mä en tee enää mitään! Työkkäri on syvältä! [:-//] [:-//]

Mieheni on samaa mieltä !  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.102 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.