Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VALIVALI  (Luettu 95962 kertaa)

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1215 : 09.01.09 - klo:11:57 »

Myönnän ylireagoineeni tuohon lääkejuttuun.
Hyvä kun sanoit, Tiina!  [KIPPIS]

Tosta pidän, et asioista pystytään kauniisti sanomaan!  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1216 : 09.01.09 - klo:11:59 »

Mulla on sellainen patterilla toimiva Omron.
Kävinkin oitis mittaamassa,   mun luvut vaihtelee reippaasti, voipi tulla ihan hyvä lukuja  [:-)]

- tällä hetkellä  yläpaine 147 - 161    / alapaine 77 - 80 / sydän sykkii 68 - 76

Terveysasemalla lopettivat mittaamisen, kun en suostunut istumaan 10 min. käytävällä  [NUT] ensinnäkään en ehdi siellä istuskelemaan ja toisekseen mun paineet nousee kun lähestyn ko. taloa.

Täällä tervk:ssa se itsemittauspaikka  oli aluksi vallan kauhea, keskellä käytävää, siinä vieressä kaikki henkilökunta selvitteli omia asioitaan, vesipisteestä haettiin siivousvettä, juomapisteestä hörpittiin vettä ja kuten käytävällä kuuluukin kansaa ramppasi edes takaisin. Valitin jotta paineet nousee  [RULES]  [;-)]

Sen jälkeen tuli särmit, eihän se mitään auttanut, ovia paukuteltiin molemmin puolin  :-O ja tila oli niin ahdas, minne vaatteet ja muut romppeet .... taas valitin   [RULES]  [;-)]

Tämän jälkeen mittauspaikkaa siirrettiin rauhallisempaan koloon  [:72]  olis vielä valittamista siitä olkavarren ympäri kierrettävästä letkusta/mansetista, se on kaikkein suurin malli, menee kaksikertaa mun käsivarren ympäri, on tosi hankala saada kiinnitetyksi. Viimeisen kerran kun siellä mittasin, oli mulle liikaa .... "pappa"  tuli mittaamaan, asetteli takkinsa tuolinojalleni ja jäi pöydän ääreen odottamaan josko nousisin tuolista...... en jaksanut enää valittaa, ostin oman mittarin.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1217 : 09.01.09 - klo:12:03 »

Verenpaineesta...valkotakkiverenpaine..joo. Mittasin omalla äsken, ekaks tuli 140/94...sitten tokaks 130/80, no kiristin mansettia 118/74 alkaa olla kohillaan. Nuo omat rannemittarit, niihin pitää suhtautua varauksella. Ei mulla koskaan mitään oireitakaan ole ollut.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1218 : 09.01.09 - klo:12:04 »

Mulla nousee verenpaine jo kun näen verenpainemittarin. Se on jäänyt ihan kouluajoista se jännitys. Ihan hermostoperäinen homma. Siis oikein tunnen kun päässä humahtaa. Lääkäri kun mittasi, hää sanoi, että nää tulokset on kyl niin tähtitieteelliset, etteihän näitä voi laittaa ees paperille. Se oli joku 220/125 tms. Pulssi 120.

Ja kun kotona mittaan yksin, jännityn myös. Ei tää oo ees valkotakkisyndrooma, emmää lääkäreitä jännitä, mä jännitän verenpainemittareita, tai luultavasti sitä TULOSTA. [:-I] Kun mittaan viisi kertaa peräkkäin, vasta sitte alkaa tulos laskea.

Mut ennen kuin lääkkeet määrättiin, multa tutkittiin kyl KAIKKI. Täydelliset verenkuvat, sydänfilmit, jopa röntgenkuvat otettiin. Pari viikkoa kotona piti pistää arvoja ylös. Sit vasta sain lääkkeen. Mitään elimellistä vikaa ei löytynyt, ja lääke onkin ns. "mieltä tasaava verenpainelääke" (beetasalpaaja), sitä oon nyt jotaki 3-4 vuotta napsinut.

Kun sanoin lääkärille eka vastaanotolla, että miehä pelkään, että verisuoni katkeaa päästä, hää siihen, että :"No ei oo ihme." [:-I]

Että ei ne ihan hepposin perustein lääkkeitä kirjota...
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1219 : 09.01.09 - klo:12:07 »

Myönnän ylireagoineeni tuohon lääkejuttuun.
Hyvä kun sanoit, Tiina!  [KIPPIS]

Tosta pidän, et asioista pystytään kauniisti sanomaan!  [:-)]


Voi kun minäkin nyt pystyisin kauniisti sanomaan.
Mulle kyllä olis "nappia" määrätty sen kummempia seurantoja, joten varmasti tämäkin on paljon kiinni lääkäristä.  Lääkäri itse puhui napista  [:-I]  en innostunut hänen ehdotuksestaan.

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1220 : 09.01.09 - klo:12:13 »

Verenpaineesta...valkotakkiverenpaine..joo. Mittasin omalla äsken, ekaks tuli 140/94...sitten tokaks 130/80, no kiristin mansettia 118/74 alkaa olla kohillaan. Nuo omat rannemittarit, niihin pitää suhtautua varauksella. Ei mulla koskaan mitään oireitakaan ole ollut.

Juu näin on,  istahdan tuoliin ja mittailen useamman kerran ja siinä se sitten tasaantuu mihin milloinkin, mulla on vihko ja merkkaan siihen. Mittaukseni ei ole mitenkään säännöllistä, mutta hyvä kuitenkin seurailla.

Terveydenhoitaja suositteli mittaamaan aamulla wc-käynnin jälkeen, ennen syömisiä yms.
- voin vain sanoa jotta siihen pysty, en niin mitenkään  [:-)]  painelen jo rapuja alakertaan jne......
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1221 : 09.01.09 - klo:12:16 »



Myönnän ylireagoineeni tuohon lääkejuttuun.
Hyvä kun sanoit, Tiina!  [KIPPIS]

Tosta pidän, et asioista pystytään kauniisti sanomaan!  [:-)]

Juu, eihän me kaverit toisillemme ikävästi mistään sanota. [:5]


Jännittääkö muuten teitä muita ihan tollaset rutiinijutut kuten verenpainemittaus?

Toihan pitäis muuten olla ihan selviö että paineet mitataan rauhallisessa paikassa, muutenkaan verenpainemittauksen aikana ei saa jutella eikä muutenkaan häslätä. Ja jos kotimittarilla mittaa niin kahden mittauksen välillä kannattaa pitää usean minuutin tauko jotta mittarikin ehtii rauhoittua, ainakin mun mittarissa sanotaan että vähintään 3 minuuttia täytyy olla mittausten väli. Mulla on kyllä vaan sellainen rannemittari mutta kyllä sekin aika hyvin kertoo missä mennään.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1222 : 09.01.09 - klo:12:19 »

Myönnän ylireagoineeni tuohon lääkejuttuun.
Hyvä kun sanoit, Tiina!  [KIPPIS]

Tosta pidän, et asioista pystytään kauniisti sanomaan!  [:-)]


Voi kun minäkin nyt pystyisin kauniisti sanomaan.
Mulle kyllä olis "nappia" määrätty sen kummempia seurantoja, joten varmasti tämäkin on paljon kiinni lääkäristä.  Lääkäri itse puhui napista  [:-I]  en innostunut hänen ehdotuksestaan.

En toki kiistä etteikö niinkin voisi olla että "nappia" heti tarjotaan. Mutta sitten ei kyllä lääkäri osaa hommaansa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1223 : 09.01.09 - klo:12:35 »

Olin kuukauden päivät seurannassa, ennekuin tulivat ensimmäiset verenpainelääkkeet. Sen jälkeen niitä onkin sitten piisannut.  [:-I] Nykyisin otan pari nappia päivässä (reseptilääkkeitä) ja yhtä reseptitöntä...hih, kiva sana... [:-I] :-))
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1224 : 09.01.09 - klo:12:44 »

Myönnän ylireagoineeni tuohon lääkejuttuun.
Hyvä kun sanoit, Tiina!  [KIPPIS]

Tosta pidän, et asioista pystytään kauniisti sanomaan!  [:-)]


Voi kun minäkin nyt pystyisin kauniisti sanomaan.
Mulle kyllä olis "nappia" määrätty sen kummempia seurantoja, joten varmasti tämäkin on paljon kiinni lääkäristä.  Lääkäri itse puhui napista  [:-I]  en innostunut hänen ehdotuksestaan.

En toki kiistä etteikö niinkin voisi olla että "nappia" heti tarjotaan. Mutta sitten ei kyllä lääkäri osaa hommaansa.

Lainaan kokonaan.  Juuri tästä homman osaamattomuudesta valittelin tuolla aiemmin ketjussa  [:-(] 
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1225 : 09.01.09 - klo:12:45 »

Verenpaineesta...valkotakkiverenpaine..joo. Mittasin omalla äsken, ekaks tuli 140/94...sitten tokaks 130/80, no kiristin mansettia 118/74 alkaa olla kohillaan. Nuo omat rannemittarit, niihin pitää suhtautua varauksella. Ei mulla koskaan mitään oireitakaan ole ollut.

Kohonnut verenpaine onkin juuri sen takia ikävä ja salakavala juttu kun se ei aiheuta mitään oireita. No ehkä sitten jos lukemat on jo tähtitieteelliset niin jotain oireitakin voi olla. Sen takia juuri verenpainetta kannattaa silloin tällöin mitata että huomataan ajoissa kohonneet arvot. Mullakin kohonneet arvot tuli ilmi kun tutkittiin ja etsittiin syytä mun outoon  äkövaivaan (syytä jota ei sitten koskaan löytynyt).
 
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1226 : 09.01.09 - klo:15:01 »

Lievään verenpaineeseen ja liian suolaiseen ruokavalioon auttaa tämä: http://www.selako.com/antisalt.html

Itse uskoisin, että kaliumia saamme riittävästi ravinnostamme, mutta magnesiumia taas emme.  [:-I]
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1227 : 09.01.09 - klo:21:32 »

Mulle ainaskin lääkäri sanoi että seuraataan nyt kahden viikon ajan minun verenpainettani, ja sen jälkeen katsotaan onko lääkintä tarpeellista.
Minulla kun on tämä perinnöllinen verenpaine tauti, ehkä.
Isälläni,äidilläni ja heidän vanhemmilla oli korkea verenpaine samoin minun molemmilla sisaruksillani.
Niin eiköhän se minullekin voipi puhkea.
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1228 : 09.01.09 - klo:22:27 »

Voi hemmetti, että miun "oikia räpylä" on kipiä.. [:-(]..mie ootan ku hullu puuroo helmikuun 11 päivää jotta Peijaksen kästohtoor sais jottai aikaseksi tän kivun kanssa, jos ja kun? tuleepi puukkoo, ni on mummelin siivoushommelit poikotissa jonkin aikaa... [HUH]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1229 : 10.01.09 - klo:09:05 »

Mulla verenpaine nousee aina valkotakkimittauksissa. Omalla mittauksella kotona se näyttää normaalilukemia. Yritin nyt mitata, niin huomaisn, että mittarin kumiosat olivat hapertuneet rikki. Pitäs kait ostaa uusi, tai olla iliman.
Vaikuttaako pulssi verenpaineeseen, mulla se tuntuu nyt tykyttävän 56 kertaa minuutissa, aika rauhallisesti.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.112 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.