Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VALIVALI  (Luettu 95919 kertaa)

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1275 : 13.01.09 - klo:09:22 »

Mun piti tulla terveeksi  [:-I]  miksi illalla - yöllä on pistänyt korviin... hulasin ecinaforcea korvanseudut, kurkun kaulan heräsin parin tunnin jälkeen hiestä märkänä yöpaidan vaihtoon.
Korvat jotenkin oudot kuulostellaan.

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1276 : 13.01.09 - klo:09:32 »

Mulla on ollut selkä kipeä koko vuoden... ilmeisesti kylmetin sen aattona kun piti ulkona olla  [:-I]
Buranaa olen siihen ottanut vaan ei sekään sitä rauhoita, iskiashan se on että auttakee ja antakee hyvvii neuvoi?

Pihalintu, korvakivut on ikäviä, toivottavasti paranet pian.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1277 : 13.01.09 - klo:09:41 »

Kansainvälisesti niin suositus on 800 mg- 2000mg/vrk.

Mistä löydät näin korkeita suositusarvoja, yleensä suositusarvoksi annetaan 300-350mg/vrk.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1278 : 13.01.09 - klo:09:41 »

Mulla kanssa - JÄLLEEN - kipeytynyt ristiselkä. Ihan iskiastyyppistä. Se se on ikävä, vähäkin kun puuhastelee, niin auts auts auts ja kumarasta ei meinaa ylös päästä. Just muistin, että lämpimällä hautominen vois avittaa, mulla on semmosia geelipusseja. Vai oliks se nyt lämmin, ettei se ollu kylmä. [:-I] :-O Kylmällä varmaan, jos ois tulehtunut...

Varpusen selälle paranemisia!
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1279 : 13.01.09 - klo:09:44 »

Mulla on ollut selkä kipeä koko vuoden... ilmeisesti kylmetin sen aattona kun piti ulkona olla  [:-I]
Buranaa olen siihen ottanut vaan ei sekään sitä rauhoita, iskiashan se on että auttakee ja antakee hyvvii neuvoi?

Kun oltiin kuntolomalla Kerimäellä, niin siellä selkäspesialisti piti luennon selän vaivoista ja hoidosta. Ja harmi kyllä, ainakin hänen sanojensa mukaan iskiasvaiva voi kestää 2-3 kuukauttakin ja ei siihen oikein mitään muuta hoitoa ole kun noi tulehduskipulääkkeet ja kuulemma kevyt venyttely voi myös auttaa. Jos vaiva ei mene kolmessa kuukaudessa ohi, hiin sitten ainoa apu voi olla lääkärin apu. Toivotaan että sulla helpottaisi pian.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 358
  • Itä-Uusimaa
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1280 : 13.01.09 - klo:09:45 »

Sairastaville paranemisia  [:-)]

Mulla on ollut selkä kipeä koko vuoden... ilmeisesti kylmetin sen aattona kun piti ulkona olla  [:-I]
Buranaa olen siihen ottanut vaan ei sekään sitä rauhoita, iskiashan se on että auttakee ja antakee hyvvii neuvoi?



Mulle auttaa jonkinverran IcePower- geeli. Jostain syystä mulle ei auta esim. Mobilat, eikä muutkaan
apteekista ostettavat geelit.  [:-I]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1281 : 13.01.09 - klo:09:46 »

Mulla kanssa - JÄLLEEN - kipeytynyt ristiselkä. Ihan iskiastyyppistä. Se se on ikävä, vähäkin kun puuhastelee, niin auts auts auts ja kumarasta ei meinaa ylös päästä. Just muistin, että lämpimällä hautominen vois avittaa, mulla on semmosia geelipusseja. Vai oliks se nyt lämmin, ettei se ollu kylmä. [:-I] :-O Kylmällä varmaan, jos ois tulehtunut...

Eikös se kylmää ollut iskiakseen, muistaakseni.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1282 : 13.01.09 - klo:09:57 »

[:-I]
 iskiashan se on että auttakee ja antakee hyvvii neuvoi?


 [:-)]

Varovasti sitten näitä ohjeita / kiropraktikko neuvoi mulle tällaiset yksinkertaiset ohjeet.

Lattialle selälleen, voipi olla pientä pehmustetta alla.

1.liike: 
-selällään lattialla, toinen jalka koukkuun ja toinen jalka kattoa kohti, aluksi niin suoraksi minkä myöten antaa ja siinä vain nilkkaa koukistetaan ja ojennetaan sillee rauhallisesti 10 - 15 kertaa kuulostellen,  jos hengityksen tahtiin malttaa aina parempi. Tietty sama toiselle jalalle. Ei saa tehdä kipeää

2. liike:
-  edelleen selällään lattialla, nyt kallistutaan hieman toiselle kyljelle, minkä taas periksi antaa. Päällimmäinen jalka koukistetaan vain polvesta ja ojennetaan suoraksi minkä periksi antaa, kuulostellen. taas koukistetaan ja ojennetaan rauhallisesti 10 -15 kertaa kuulostellen ja jos hengityksen tahtiin malttaa aina parempi. ja sitten kallistus toiselle puolelle ja sama homma.

Toistoja aamuin illoin, kannattaa aloittaa kipeämmältä puolelta, koska silloin tulee tehtyä huolellisemmin. Liikkeet ei saa tehdä kipeää. Sitten kun jännitykset helpottavat, kannattaa jatkaa, koska silloin liikkeet helpottuvat ja ne pystyy tekemään kunnolla  [:-)]

Näitä liikkeitä muistan toistella, heti kun ilmenee kiristelyä, parempi olisi tehdä säännöllisesti,
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1283 : 13.01.09 - klo:09:59 »

Mä olen lämmintä kaurapussia pitänyt ja se auttaa,
kylmästähän tuo tuli niin en mun järkeni mukaan kylmä voi auttaa  [:-I]
Tämä on vanha vaiva, helposti uusii jos työasennot on huonoja.
Etukumarat mulla pahimpia, en meinaa päästä siitä enää suoraks kun sattuu.
Kevyttä venyttelyä tulee ihan itsestään kun pitää yrittää "nöyryyttää" usein,
muuten jämähtää siihen paikkaan ja asentoon missä on.
Sus, oletko kokeillut tukiliiviä?
Mä olen joskus saanut niistäkin apua.

Pihis, kiitos ohjeista  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1284 : 13.01.09 - klo:10:14 »

Sus, oletko kokeillut tukiliiviä?

En ole koskaan kokeillu, enkä omista semmosta. Vois kyl auttaa, kun tää selkä tuntuu semmoiselta kuin se tarttiis tukea. Nukkuessakin ryttään ristiselän kohdalle peittoa tai ryttään tyynyn siihen, se tuntuu jotenkin hyvältä.

Mulla tähän liittyy aina myös se, että nuo ristiselän nikamat naksuu. Eilen istuallani painelin sitä, niin joka painalluksella naks naks naks, sitte jatkoin vielä selkärankaa ylöspäin, niin sielläkin joka nikaman kohdalla naks naks naks.

Yks juttu mikä vois mua auttaa on selkälihasten vahvistaminen. Taitavat luiskahdella liian helposti mulla nuo nikamat jotenkin. Sitte painaa hermoa.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1285 : 13.01.09 - klo:11:04 »

Kuvan mukainen venytys auttaa, takapuoli kiinni seinään, jalkojen etäisyys noin 40-50cm seinästä, mieluummin jalat vielä enemmän koukussa kuin kuvassa: ollaan asennossa väh. 1 min kymmeniä kertoja päivässä tai "nypyttelemällä" tavoitellaan lattiaa sormenpäillä, esim 20 X 50 nypytystä.

Muutaman minuutin hatjoittelut eivät auta vaan kannattaa venytellä esim. tunti aamulla ja tunti illalla.


http://www.friendsofhu-friedy.com/UserFiles/Image/Exercise_of_Week/kagan0564.jpg



« Viimeksi muokattu: 13.01.09 - klo:11:14 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1286 : 13.01.09 - klo:11:19 »

pikkasen vali-valii...kyynärhermo edelleen pinteessä ja vasta ens kuun 26. päivä lisätutkimuksiin.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1287 : 13.01.09 - klo:11:32 »

Mullon yskä ja ääni kuin vanhalla variksella. Haluutteks kuulla... [:-DD]

Kraak!
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1288 : 13.01.09 - klo:11:37 »

Hui!!  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1289 : 13.01.09 - klo:11:55 »

Pyriksellä sulosointuinen ääni [:-DD]

Selkälihasten vahvistaminen auttaa myös, ettei vaiva toistu, uskoisin ainakin minun tapauksessa. Isälleni oli joku naprapaatti tms. neuvonut, että vatsalleen maahan, kädet ja jalat yhtaikaa ylös, sitä 15 kertaa. Sitten selinmakuulle ja sama, kädet ja jalat ylös 15 kertaa. Naprapaatti sanoi, että se riittää. Tietenkin sen täytyy olla säännöllistä, esim. aamuin ja illoin. Vatsalihakset varmaan vahvistuu myös.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.107 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.