Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: VALIVALI  (Luettu 96828 kertaa)

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: VALIVALI
« Vastaus #1860 : 10.08.09 - klo:10:39 »

Pari viikkoa mennyt niin ettei kukaan ole VALIVALI-ketjuun kirjoittanut joten korjataanpas nyt asia. :-))

Tänään aloitin uuden elämän :-)), no ei vaineskaan, mutta ruokavaliota oli pakko rukata uusiksi, kun alkoi mahan ongelmat ja oireet olla niin pahoja että jotain oli tehtävä. Kaikki alkoi siitä että jostain syystä mulla alkoi tässä kesällä aamiaisen syöminen tökkimään, tuntui että mikään ei maistu ja ei saa mitään alas.  Ennen ei ollut mitään ongelmia vaan söin aina ihan normaalin teetä ja voileipää aamiaisen, nyt yritin puuroa ja kaikenlaista, jos joku olisi maistunut mutta useinpina aamuina ei vaan mennyt mitään alas. No sitten kun en aamulla syönyt mitään, niin töihin tullessa klo 9 oli tietysti kauhea nälkä ja sitten kaupasta lähti mukaan kaikkea epäterveellistä, valkoista jauhoa, rasvaa ja sokeria sisältävää mössöä. Muutenkin koko kesän ruokavalio on ollut ihan peestä. Kunnon ruoka ei ole maistunut, mutta lihapiirakat, pullat ja jäätelöt ym. on kyllä menneet ihan kepeesti alas. Perjantai-iltana oli taas maha niin sekaisin että vessassa sai juosta jatkuvasti ja ajattelin jo että lauantain rapukekkerit jää väliin.
Eilen sitten rupesin oikein ajattelemaan ja päätin että pakko muuttaa tapoja, niinpä kaupasta lähti mukaan A-jugurttia, mysliä, täysjyväruisleipää ja muuta sen sellaista. Aamulla söinkin jugurttia, tuoreita vadelmia ja mysliä ja sehän olikin tosi hyvää, vatsaan sillä ei tietysti vielä ole ollut vaikutusta mutta samoilla linjoilla täytyy nyt yrittää jatkaa. Pullat, lihapiirakat yms. saa jäädä, vaikka se on kyllä tosi vaikeaa tällaiselle joka voisi vaikka elää pelkällä pullalla [:-DD], mutta ainakin yritän koska ei ole kivaa elää niin että maha oireilee jatkuvasti.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #1861 : 10.08.09 - klo:10:58 »

Tiina, voisko olla hiivasyndroomaa?  [:-I]

Toi tän hetkinen ruokavalio kuulostaa hyvältä. Kokeile, mitä kaikkea maha kestää. Ruisleivän päälle sitten jotain kohtalaisen kevyttä leikkelettä JA VARSINKIN TUORETTA KURKKUA  [:-P] Se saa tavallisesta leivästä aikaan extra-herkullista! Aromisuolaa sitten vielä ripaus.

Jogurteissa löytyy valinnan varaa. Se on sellaista helppoa syötävää, jos ei muu maistu. Joskus yövuorossa, kun mä en saa mitään kunnollista ruokaa alas, mä juon sokeritonta Karviainen-Boysenmarjakeittoa.

Jännä, miten joskus syöminen -mun lemppariharrastus- on oikeesti vaikeeta.  [:-I]

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #1862 : 10.08.09 - klo:11:10 »

Tohon hiivasyndroomaan en osaa sanoa mitään, ihan uus juttu mulle. Tai siis olen kyllä kuullut että sitä joillain on, mutta itse en ole tarkemmin tuohon vaivaan perehtynyt. Tämä oma vaivani kyllä luultavimmin korjaantuu kun syö terveellisemmin, esimerkiksi kuitujen saanti mulla on varmaan jäänyt niin vähiin että sekin vaikuttaa. Nyt täytyy syödä paljon marjoja ja vihanneksia kun niitä on hyvin saatavilla.

Kalkkunaleikkelettä menee leivän päällä muutenkin, makkaroita tai metwurstia ei syödä kun kylässä, esim. Kaijan ja Pasin luona. :-))

Sama mulla kun Kaijalla, että en olis uskonut että syömisestä tulee ongelma, yleensä ruoka on maistunut liiankin hyvin kuten kaikki minut tavanneet ovat huomanneet. Eikä mulla paino ole pudonnut nytkään, koska olen kuitannut kunnon sapuskat kaikella roskalla.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #1863 : 10.08.09 - klo:11:15 »

Sama mulla kun Kaijalla, että en olis uskonut että syömisestä tulee ongelma, yleensä ruoka on maistunut liiankin hyvin kuten kaikki minut tavanneet ovat huomanneet. Eikä mulla paino ole pudonnut nytkään, koska olen kuitannut kunnon sapuskat kaikella roskalla.

Nyt saa ihania kirsikoita ja mansikoita naposteltavaksi. Ja niitä viinirypäleitä mä suosittelen edelleen, vaikka niissä 70 kcal/ 100g. Niistä saa kuitua ja niitä on kiva popsia. Ja miniluumutomaatteja  [:-P]
Lihapiirakat on välillä ihania; varsinkin irtomyynnistä saatavat. Mutta ei sovi viikottaiseen ruokavalioon. Se on vaan jännä, että kun kauppaan mennessä on OIKEIN KOVA NÄLKÄ, niin lihapiirakka sieltä tulee otettua...  [:17]

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #1864 : 10.08.09 - klo:11:20 »

Nyt saa ihania kirsikoita ja mansikoita naposteltavaksi. Ja niitä viinirypäleitä mä suosittelen edelleen, vaikka niissä 70 kcal/ 100g. Niistä saa kuitua ja niitä on kiva popsia. Ja miniluumutomaatteja  [:-P]
Lihapiirakat on välillä ihania; varsinkin irtomyynnistä saatavat. Mutta ei sovi viikottaiseen ruokavalioon. Se on vaan jännä, että kun kauppaan mennessä on OIKEIN KOVA NÄLKÄ, niin lihapiirakka sieltä tulee otettua...  [:17]

Tähän vuodenaikaan valitsen mielummin kotimaisia marjoja kun viinirypäleitä, mutta talvella sitten on tietysti eri juttu. Vaikka onhan noita marjoja (kiitos siskolleni ja hänen miehelleen) tietysti meillä talvella pakkasessakin ja kaupastakin saa jos omasta pakastimesta loppuu. Mustikka-, mansikka- ja vattumaitoa olenkin nyt syönyt melkein päivittäin kun se on maistunut.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #1865 : 10.08.09 - klo:11:41 »

Maitohappobakteereita varmaan kannattais koklata vatsavaivoissa. Tasapainottaa suoliston toimintoja. [:-)]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #1866 : 10.08.09 - klo:11:43 »

Tiinalle vinkki,että tätä kannattaa ilman muuta kokeilla vatsaongelmiisi.
Olen itse käyttänyt ja äitini käyttää aivan samankaltaisiin vaivoihin minkälaisista
sinä kerrot kärsiväsi.

http://www.vogel.fi/product-finder/elintarvikkeet/molkosan_fi.php
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #1867 : 10.08.09 - klo:11:48 »

Tiinalle vinkki,että tätä kannattaa ilman muuta kokeilla vatsaongelmiisi.
Olen itse käyttänyt ja äitini käyttää aivan samankaltaisiin vaivoihin minkälaisista
sinä kerrot kärsiväsi.

http://www.vogel.fi/product-finder/elintarvikkeet/molkosan_fi.php

Kiitos vinkistä. [:-)]
Jos ruokavalion muuttaminen ei auta (luulen kyllä että auttaa) niin sitten täytyy ruveta kokeilemaan jotain muuta, mutta ensin tämä eukko ruotuun ja vasta sitten siirrytään järeämpiin toimenpiteisiin [:-DD].
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #1868 : 10.08.09 - klo:11:49 »

Maitohappobakteereita varmaan kannattais koklata vatsavaivoissa. Tasapainottaa suoliston toimintoja. [:-)]

Eikös noissa gefilus ja A+ jugurteissa just ole noita maitohappobakteereja jotka on vatsalle hyväksi. [:-I]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #1869 : 10.08.09 - klo:13:04 »

No, mutta nyt me ollaan Tiinan kanssa samoilla linjoilla !  [:-)] Viimetalvisen, ikävän ja pitkäänkestäneen diagnosoimattoman vatsataudin jälkeen aloin järjestelmällisesti siirtyä pois vaalea leipä-pullalinjalta. Hylamaitoa olen litkinyt jo pitkään, gefilustuotteita on mehuna, soppana, jugurttina. Aamuinen sämpyläni on keliaakikoille tarkoitettu ja leikkele on korkeintaan vähärasvaista kalkkunaa. Nyt kesällä olemme yrittäneet harrastaa vaihtelevasti kaalisoppaa ja kesäkeittoa, sunnuntaisin on sitten saanut kalaa tai broileria + kasviksia. Hei ! Tää valivali muuttuikin ruoka-ketjuksi !  [:-DD] Jatkan sinne...pieni hetki.
( kaiken tämän syynä on pelko joutua nielemään jotain tutkimusletkua, hehe... )
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #1870 : 10.08.09 - klo:20:20 »

Eikös noissa gefilus ja A+ jugurteissa just ole noita maitohappobakteereja jotka on vatsalle hyväksi. [:-I]

Joo on, ainakin gefilus-tuotteissa. Onks tuo A+ se asidofilus...? Se on kans maitohappobakteeri. Pillereissä on sitten kaiketi jämäkämpi annos.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #1871 : 10.08.09 - klo:23:13 »

Hiivasyndroomasta:

Kannattaa ostaa tämä kirja: Hiivasyndrooma & Luonnonmukaisen hoidon opas.
Kirjoittajana Jouko Pursiainen,85 sivua,
Olen itse lukenut kirjan pari kertaa.

Ihmisen paksusuolen floorassa on 10 potenssiin 14 bakteeria eli 100.000.000.000.000= 100.000 miljardia!
50% näistä on hyödyllisiä(maitohappobakteereja) ja 50% haitallisia(mädättäjabakteereja ja kolibakteereja).
Kun hiivan kasvusto lisääntyy erittäin suuresti, niin se vie tilaa näiltä bakteereilta, jolloin varsinkin hyvien bakteereiden määrä laskee ja pahojen määrä lisääntyy.
Terveessä suolistossa terve suhde = 1 hiivasolu/ miljoona hyötybakteeria--siis selvä vähemmistö, mutta kun hiivakasvusto räjähtää kasvamaan niin yhtä hyötybakteeria kohti voikin kohta olla miljoona candida albicans hiivasolua!!!!! Tällöin vaarattomasta,PYÖREÄSSÄ solumuodossa olevasta hiivasolusta tulee pitkiä rihmastoja kasvattava agressiivinen "peto", joka voi ulottaa rihmansa "lähes kaikkialle elimistöön".

Tällöin hiiva ei välttämättä ole ainoastaan paksusuolessa, vaan leviää ruuansulatuskanavaa ylöspäin --ensiksi ohutsuoleen,siitä mahalaukkuun ja suuonteloon.
Pahimmissa tapauksissa hiiva voi kulkeutua keuhkoihin ja poskionteloihin saakka ,ja sen rihmat voivat läpäistä myös suolikanavan seinämän ja tunkeutua verenkieroon, jossa haittavaikutukset ovat todella laajat!
Vert. vuoksi:Ihmisessä on soluja "vain" tuhat miljardia eli 10 potenssiin 12.

Tuolta löytyy paljon tietoa hiivasyndroomasta : http://koti.mbnet.fi/jenni3/hiivas.htm

« Viimeksi muokattu: 10.08.09 - klo:23:32 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #1872 : 11.08.09 - klo:06:49 »

Oikeilla jäljillä ollaan !  Kiitos kaikista valaisevista esityksistä !  :-))
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #1873 : 11.08.09 - klo:07:01 »

No sitten kun en aamulla syönyt mitään, niin töihin tullessa klo 9 oli tietysti kauhea nälkä ja sitten kaupasta lähti mukaan kaikkea epäterveellistä, valkoista jauhoa, rasvaa ja sokeria sisältävää mössöä.

Mä en tuosta hiivasyndroomasta tosiaan tiedä tarkemmin, mutta toi tummennettu kohta kilisytti joitain kelloja  :-O

Nykyäänhän ei enää ravintosuosituksissa toitoteta, että AIKUISELLE ihmiselle aamupala olisi tärkeä. Jos ei maistu, niin ei maistu.
Repehän tekee joka tapauksessa illalla aamuksi eväsleivät? Niitä voisi sitten tehdä samalla vaivalla sen verran enemmän, että sullakin olisi leivät töihin mukaan otettavaksi. Sitten ei tarvisi työmatkalla käydä kaupassa  [:-)]

Mä olen nyt muutamana viikkona tehnyt niin, että en viekään töihin valmiita eväitä, vaan ostan sinne leivän ja leikkeleet. Voimariinia mulla onkin jääkaapissa. Siitä voi sitten useampana päivänä tehdä eväsleivät nälän yllättäessä. Ei tule kiusausta hakea kalliita kolmioleipiä työpaikan kaupasta!  [:5] Eikä automaatista lihapiirakkaa juustolla ja nakilla.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #1874 : 11.08.09 - klo:08:11 »

Mulla on nyt aamupuuro vaihtunut siihen keliaakikon sämpylään ja teekupposeen. Muttei heti herättyä, sitten kun mieli tekee. Puuro onkin sitten ns. varhainen lounas ja välipalana se gefilusjugurtti + tuoreita marjoja, jos sattuu olemaan. Helppo olla ilman kahvia, kun ei ole pakollisia "välitunteja"... [:-DD]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.206 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.