Onkohan ihmisen elimistössä joku luontainen mekanismi joka vaatii suolaa silloin kun suolasta tulee vajausta. Mulla nimittäin teki viime viikonloppuna sekä lauantaina että sunnuntain hillittömästi mieli silliä, onneksi sitä oli ostettuna pikkupurkillinen joten himon sai tyydytettyä. Eikä tarvinnut ottaa kuin muutama pala ruisleivälle niin jo helpotti.
Normaalioloissa monet varmaan saakin tarpeeksi suoloja ravinnosta, mutta kun helteellä pukkaa hikeä niin suolaakin poistuu varmaan enemmän, joten siitä kai sitten voi tulla sitä vajausta. Ja jos muutenkin syö vähän suolaa, niin sitten voi tulla noita kupsahduksia. Vissy kai onkin ihan hyvä suolatasapainon korjaaja, kivennäisvesistä kai sensijaan on poistettu joitakin suoloja, vai mitenköhän se menee .
Aivot tarvitsevat suolaa.
On, elimistö kyllä viestii jonkin tarvittavan aineen puutteesta usein juuri tuolla himolla
Tuli tästä suolakeskustelusta vaan mieleen lakkiaisiani edeltänyt juttu. Aamulla muutin yhtäkkiä todella huonovointiseksi (aamupalan olin syönyt n. 20min sitä ennen): oksetti mutta mitään ei juurikaan tullut, oli vellovan heikko ja paha olo. Pyörryin puolen tunnin sisään pari kertaa, ensin keittiön lattialle kun olin matkalla kammariin lepäämään ja sitten kammarin lattialle. Kammarin lattialla ollessani rupesi hikoiluttamaan, samalla kuitenkin palelti hirmuisesti, kädet ja jalat alkoivat tärisemään jne. Pelotti aika paljon kun en yhtään tiennyt mistä oli kyse. Onneksi en ollut yksin silloin, en olisi kyennyt soittamaan ambulanssia itse
Ambulanssissa pääsin tiputukseen (suolo-vesiseosta) ja olo parani noin vartissa, ei kuitenkaan hyväksi mutta huono olo poistui ja tilalle tuli hirmuinen väsymys.
Syytä ei selvinnyt (no, totta puhuen tuntuu ettei edes selvitetty...), kaikki arvot (verenpaine, verensokeri, lämpötila 35 astetta jne) oli alakantissa. Lisämunuaisen vajaatoiminnassa tällaiset kohtaukset ovat mahdollisia (ns. lisämunuaisen kriisi). Voi olla että keho viestii tuosta, minun kun tekisi mieli koko ajan lakritsia, ranskalaisia ym, lievää lisämunuaisen vajaatoimintaa taas hoidetaan lakritsijuurella ja suolaisella ruokavaliolla
No joo. Pointtina se että kehoaan kannattaa kuunnella tarkkaavaisesti, se yrittää kyllä viestiä kun kaikki ei ole kohdallaan.