Tein "tieteellistä tutkimusta"
siitä kaameesta "siantappokiljunnasta", joka kuului silloin yksi yö. Se on jääny vaivaamaan mua, kun se oli niin kertakaikkisen hirvittävää. Ohessa netistä löytämiäni lausuntoja. Google löysi joiltakin keskustelupalstoilta tällaisia vastauksia kysyjille. Luulenpa nyt, että se ääni tuli supikoirasta, joka ehkä otti yhteen ketun kanssa... tai sitten ne rääkyi ja kiljui molemmat...
Ja yhtäkkiä muistin, että kerranhan mä kuulin täällä metsästä samanlaista ääntä, eka ajatus oli, että ketä tapetaan. Olin ihan hiukset pystyssä kauan aikaa, että mitä ihmettä tapahtuu...
muoks. Tuo sana "vertahyytävä" tuolla onkin erittäin kuvaava sana...
------------
Tässä lainauksia:
Kettujen äänivalikoimaan kuuluvat karmealta kuulostavat kirkaisut, haukkuminen, murina ja kiljuminen. Tammi-helmikuussa kun kettujen kiima alkaa ovat äänessä naaraankipeät kettu-urokset, jotka välillä voivat haukkua koiran tapaan tai jopa ulvoa kuin sudet.
Syksyisin voivat emostaan vierotetut ja naaraan elinpiiriltään karkottamat ketut äännellä monellakin tapaan. Kysyjän kuulema sähisevä rääkäisy saattoi olla peräisin kahden ketun tai esimerkiksi ketun ja supikoiran yhteenotosta. Ketun ja supikoiran äänet ovat hyvin samantapaisia, mutta supikoira sähisee ja murisee enemmän kuin haukkuu.
---
Meillä mökillä aina alkukesästä on usein kuulunut vertähyytävää ääntelyä. Se on niin karmeaa, että sananmukaisesti karvat nousee pystyyn varsinkin iltahämärissä. Siitä sais amerikkalaiset kauhufilmien tekijät hyvää ääniainesta tuotoksiinsa.
---
Kuulostaa kovin säikähtäneeltä ja pelottelua yrittävältä supilta. Äänensä on jatkuvaa rähisevää rääkymistä ketun enemmän yksittäisiä rääkäisyjä joita kuulee enimmin kevättalvella.
-----------
Keskimäärin ottaen karmea ääni yössä = katti, kettu tahi supikoira.