Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 500 sähköautoa  (Luettu 732 kertaa)

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
500 sähköautoa
« : 12.03.08 - klo:23:04 »

Sähköauto on aivan nurkan takana. Nyt propelihatut ovat yhdistäneet voimansa ja aikovat rakentaa 500 sähköautoa. Autotehtaat eivät ole tehneet juuri mitään tämän asian eteen, vaikka tekniikka on riittävän valmista. Sähköauton energiankulutus on alle kolmasosa bensa-auton vastaavasta.

Projekti on erittäin mielenkiintoinen: http://www.sahkoautot.fi/
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
Vs: 500 sähköautoa
« Vastaus #1 : 13.03.08 - klo:05:30 »

[:-)] [:5]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #2 : 13.03.08 - klo:11:07 »

Olin aikoinaan duunissa Elcatin vieressä, siellä niitä huristeli jo toistakymmentä vuotta sitten. Jo silloin oli yksi paha ongelma, joka ei ole vieläkään poistunut; katsokaapa tämän Wikipedia-sivun kohdasta 3.3 miten Suomen valtio yrittää jarruttaa sähköautojen yleistyistymistä.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 13.03.08 - klo:11:23 »

Ja oliko niin että tämän päivän Hesarin mukaan kaupunki? -antaisi 5 € vastaan sähkauto vuokralle stadissa, edellytyksenä että päivässä pitäisi ajaa 30 km. En lukenut tarkaan, vilkaisin vain.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #4 : 13.03.08 - klo:13:52 »

Ja oliko niin että tämän päivän Hesarin mukaan kaupunki? -antaisi 5 € vastaan sähkauto vuokralle stadissa, edellytyksenä että päivässä pitäisi ajaa 30 km. En lukenut tarkaan, vilkaisin vain.

Kyseessä on joku mainosfirma. Sähköauton kyljessä on iso mainos ja vuokraaja sitten huristelee ympäri Hesaa sen kanssa. Hmmm... kuka noita liikkuvia mainoksia lukee tosissaan?  [:-I]

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 13.03.08 - klo:14:05 »

Jos olisi kortti vois vaikka vuokratakin tuollaisen pikkukotteron, pitäisiköhän sellainen hommata [:-DD] "pois aaaltaaa..marle tullee - ja pellit paukkuu"   [:-DD]

Eikös sillä saa ajaa stadin ulkopuolella [:-I] vois niinku käydä Nuuksiossa ja muilla luontoalueilla.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 13.03.08 - klo:14:15 »

Eikös sillä saa ajaa stadin ulkopuolella [:-I] vois niinku käydä Nuuksiossa ja muilla luontoalueilla.

Siihen 5 euroon sisältyy 100 km ajoa, eli kai sillä voi lähteä stadin ulkopuolellekin. Pois tukkimasta Mannerheimintietä!  [;-)]

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pönttökamera
« Vastaus #7 : 14.03.08 - klo:00:38 »

Jo silloin oli yksi paha ongelma, joka ei ole vieläkään poistunut; katsokaapa tämän Wikipedia-sivun kohdasta 3.3 miten Suomen valtio yrittää jarruttaa sähköautojen yleistyistymistä.

Kyllä valtio osaa, ja öljyteollisuus myös pistää kapuloita rattaisiin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F
Kirjattu

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #8 : 14.03.08 - klo:08:24 »

Hmm... onko kukaan ikinä kuullut yhtään positiivista asiaa öljyteollisuudesta? Minulle ei ainakaan tule mieleen yhtään sellaista asiaa.  [:-I]

Yksi asia mikä välillä tulee mieleen on se, että patenttisuoja pitäisi lakkauttaa. Silloin monet tälläiset hyvät keksinnöt tulisivat väkisin markkinoille, eivätkä joutuisi öljy-yhtiöiden "kielletyt keksinnöt" hyllyyn.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pönttökamera
« Vastaus #9 : 15.03.08 - klo:13:59 »

Hmm... onko kukaan ikinä kuullut yhtään positiivista asiaa öljyteollisuudesta? Minulle ei ainakaan tule mieleen yhtään sellaista asiaa.  [:-I]

Hämmentävä kysymys. Saahan niiltä nyt kumminkin öljyä, jota välillä tarvitaan. Ja Neste on aloittamassa biodieselin tuotannon. Palmuöljyä voi viljellä myös kestävällä tavalla.

Lainaus
Yksi asia mikä välillä tulee mieleen on se, että patenttisuoja pitäisi lakkauttaa. Silloin monet tälläiset hyvät keksinnöt tulisivat väkisin markkinoille, eivätkä joutuisi öljy-yhtiöiden "kielletyt keksinnöt" hyllyyn.

Texaco osti NiMH-akkujen patentin General Motorsilta, ja samalla kielsi ko. akkutyypin käytön sähköautoissa. Saatat siis olla oikeassa.
Kirjattu

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #10 : 15.03.08 - klo:19:09 »

Hämmentävä kysymys. Saahan niiltä nyt kumminkin öljyä, jota välillä tarvitaan. Ja Neste on aloittamassa biodieselin tuotannon. Palmuöljyä voi viljellä myös kestävällä tavalla.

Arvelinkin että kyllä joku sieltä jotain positiivisiakin juttuja löytää.  [:-)]

Tuo tosiaan on ihan positiivinen suuntaus että alkaa olla edes pientä liikettä pois fossiilisista polttoaineista, mutta niin kauan kuin fossiiliset ovat pääasiallisesti käytettävä öljyn lähde, niin ainakin minun on hiukan vaikeaa mieltää öljyn tuotanto sinänsä positiivisena seikkana. Tosin niistä luopuminen nopeasti varmaankin aiheuttaisi aika suuria yhteiskunnallisia muutoksia, mutta en ole aivan varma olisiko se huono asia. Silloin ainakin saatettaisiin vihdoinkin nähdä toiminnassa ainakin osa öljy-yhtiöiden panttaamista keksinnöistä.
Kirjattu

Jate

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 15.03.08 - klo:20:49 »

Öljyä käytetään niin monessa asiassa, että käytännössä sen käytön lopettaminen ei nykymaailmassa onnistu noin vain. Esim. muovit sisältävät öljyä. Itseasiassa lähes kaikissa materiaaleissa joista valmistetaan jotain, käytetään öljyä.
Yli 90% ruoasta kuljetetaan rekoilla. Jos öljy loppuisi, vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja olis tähän hätään aika vaikea keksiä. Tämä tarkoittaisi valtavaa nälänhätää monessa maassa. Myös lentokoneisiin ei toistaiseksi ole olemassa vaihtoehtoista energianlähdettä joten kaikki lentoliikenne loppuisi joka tarkoittaisi myös erilaisten hyödykkeiden toimitusten loppumista. Toisinsanoen, ihmiskunta on siinä tilanteessa, että öljyn tilalle pitää jo kiireesti keksiä vaihtoehtoisia energiamuotoja.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 15.03.08 - klo:21:02 »

Totta mitä Jate kirjoitti, öljyä on tosiaankin melkeinpä joka tuotteessa. Ei onnistuis se käytön lopettaminen, maailma joutuisi kaaokseen.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 15.03.08 - klo:22:07 »

JOS öljy voitaisiin korvata jollain "helpolla", kaikkien saatavilla olevalla aineella, Lähi-Itä saattaisi rauhoittua?

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pönttökamera
« Vastaus #14 : 15.03.08 - klo:22:25 »

Öljy onkin itse asiassa liian hienoa ainetta poltettavaksi. Sitä pitäisi säästää kaikkeen muuhun mihin sitä tarvitaan ja voidaan käyttää.

"Minun isäni matkusti kamelilla. Minä matkustan autolla. Minun poikani matkustaa lentokoneella. Hänen poikansa matkustaa kamelilla." - Näin sanotaan arabialaisessa kansanviisaudessa.

Mutta sähköautosta vielä, sellainen siis kulkee 100 km 20 kilowattitunnilla, eli kahta bensalitraa vastaavalla energiamäärällä. Töpselistä ladattuna hintaa kertyy alle 2 euroa sadalle kilometrille. Naurettavan halpaa. Ei sinänsä ihme, että öljy-yhtiöt lyövät kapuloita rattaisiin.

Kirjattu

Sivu luotiin 0.229 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.