Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maustekastikkeet (kysely)  (Luettu 277 kertaa)

Sus

  • Vieras
Maustekastikkeet (kysely)
« : 13.03.08 - klo:09:55 »

Tästä ei voi tehdä gallupia, vaan kyselen "vaihtoehtoja" teiltä.

Minkäslaisia maustekastikepulloja löytyy kotoa? Tai vaik ei löytyiskään just nyt niin mitä käytätte ja onko ehdottomia lemppareita, semmoisia jotka on 'must'? Tarkoitan näitä pulloissa olevia valmiita kastikkeita kuten soijakastikkeet, HP jne.

Oikeesti kiinnostaa, ois kiva kokeilla uusiakin. Kerran hartaasti tutkin tällaista hyllyä kaupassa tarkoituksena ostaa jotakin uutta, ja pitkän harkinnan päätteeksi kärrystäni löytyi ne vanhimmat ja perinteisimmät, kuten Worcestershire-kastike, Lea&Perrins (meniköhän se noin), niissä oli niin nätit pullot. [:-DD] Pääsivät maustehyllyyn näytille. :-)) Näiden lisäksi minulta löytyy Tabasco, Aroi herkkusienisoijakastike, Thai sweet chili sauce ja osterikastike (Wok'n Roll, todella hyvää).

Jotakin näistä yleensä aina läntätään ruuan päälle tai valmistusvaiheessa jo. Ehdottoman pakolliset ovat tuo sienisoija ja Tabasco. [:-)]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 755
  • Itä-Uusimaa
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #1 : 13.03.08 - klo:10:00 »

Ne tavalliset putelit kuten Tabasco ja jokunen erilainen soijapullo,
Sweet Chili ja
Touch of Taste - kanttarellifondi  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #2 : 13.03.08 - klo:10:03 »

 [:-P] Oi nuo maustekastikkeet ovat olleet mun himoja kaupassa, uusia on ollut kiva kokeilla [:-P]
- kotona unohtuvat helposti jääkaapin kätköihin, pois olen heittänyt enemmän kuin olen syönyt.  Omalta osaltani on ollut hirmuista tuhlausta ekologisesti ja rahallisesti  [:-(]

Nykyisin kierrän maustekastikehyllyt kaukaa. Jotain  on taas on tullut jääkaappiin, harvemmin käytän. Oliskin kiva kun löytäis jonkun tosi hyvän maustekastikkeen  [:-P] [:-P] [:-P] tai muutaman  :-))
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #3 : 13.03.08 - klo:10:04 »

Noita "fondeja" on mulla kanssa välillä ollu. Maukkaita ovat. [:-)]

p.s. On mulla ketsuppiaki. [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #4 : 13.03.08 - klo:10:05 »

[:-P] Oi nuo maustekastikkeet ovat olleet mun himoja kaupassa, uusia on ollut kiva kokeilla [:-P]
- kotona unohtuvat helposti jääkaapin kätköihin, pois olen heittänyt enemmän kuin olen syönyt.  Omalta osaltani on ollut hirmuista tuhlausta ekologisesti ja rahallisesti  [:-(]


Mulla ei kyl jää vanhenemaan. Tulee käytettyä aika paljon. Yleisesti ottaen pidän voimakkaasti maustetusta ruuasta.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #5 : 13.03.08 - klo:10:22 »

Pidän myös maustetusta ruoasta, mutta tuo ostohimo on ylittänyt käytetyn tarpeen  [:-DD]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #6 : 13.03.08 - klo:10:24 »

Onneks ne sentään säilyy aika pitkään. :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #7 : 13.03.08 - klo:10:32 »

Täs ketjussa on vähän pakko "mainostaa", kun ei muuten voi kertoa...

... että semmonen maustekastike on ihan älyttömän hyvää kuin KETJAP MANIS. Se on soijakastikkeen tapaista, mutta makeahkoa ja siinä on mukana muutakin, olikohan jotaki eksoottista hetelmää, en nyt muista, mutta suosittelen. [:-)]
Kirjattu

luscinia

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #8 : 13.03.08 - klo:10:40 »

Mausteet löytyvät kuivattuina ja tuoreina yrtteinä.
Välttelen natriumglutamaatilla täydennettyjä sooseja ja pulvereita ja tiivisteitä.

Ruoasta on hyvä löytyä sen alkuperäinen maku...nyt on tulossa hirven palapaistia ruokakermassa haudutettuna ja maustettuna sienillä ja tomaatilla........hieman tuoretta timjamia ja persiljaa.....
« Viimeksi muokattu: 13.03.08 - klo:10:46 kirjoittanut luscinia »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #9 : 13.03.08 - klo:10:53 »

Yrttejä käytän kyllä paljon minäkin. Mut myös noita maustekastikkeita.

Tuo mun lempparin, sienisoijan, ainekset ovat: vesi, soijapavut, vehnäjauho,suola, sokeri, herkkusienet. Siinä ei ainakaan ole lisäaineita. [:-)]

Muita käytän aika satunnaisesti. Eniten tuota soijakastiketta. Se korvaa esim. lihaliemikuution. Todella täyteläinen maku.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #10 : 13.03.08 - klo:16:51 »

Santa Maria: COCONUT Sweet Chili Sauce, Aroi: Kiinalainen soijakastike, Uncle Bens´s: Oriental Sweet  & Ginger , Thaimaalaista hapanimeläkastiketta (Sweet & Sour), Borges: Sherry viinietikkaa ja tavallista italialaista balsamiviinietikkaa. Viinietikoista, yrteistä,mausteista+ kasviöljyistä teen usein salaattikastikkeita, teen niistä kastikkeita myös kasvis-lihasuikalepaistoksiin.

Keräkaalin suikaleita kun hauduttaa oliiviöljyssä, miedolla lämmöllä paistinpannulla (lämpövalitsin 2), n. 10 min, ja lisää sitten balsamiviinietikkaa + mustapippuri+ suolaa, niin tulee halvalla hyvää ja terveellistä.
Kaikki em. kastikkeet sopivat myös tuolle öljyssä haudutetulle kaalille. Kaalin lisäkkeeksi voi sitten
laittaa mitä lystää, esim. porkkanasuikaleita+ kalaa/kanaa/juustoraastetta yms....
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #11 : 13.03.08 - klo:16:56 »

Mulla on myös paljon erilaisia viinietikoita, just salaattikastikkeisiin yleensä laitan. Tuota paistinpannulla haudutettua kaalia oon kans tehnyt, öljyä ja jotakin etikkaa jess, +pippuri ja suola. Mahdottoman hyvää!

Onkohan tuo sun soijakastike samaa ku tuo mun herkkusienisoijakastike... se on AROI'n kastike ja kiinalaista.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #12 : 13.03.08 - klo:18:24 »

Se on tavallista, tummaa (dark) soijakastiketta--- "aroi -- Aito kiinalainen Soijakastike"--lukee etiketissä: soijapavut 34%, vesi, suola, vehnäjauho ja sokeri.  Ostan tota, koska paljon halvempaa kuin japanilainen "Kikkoman".

Osterikastiketta olen myös käyttänyt. Hyvää sekin on (esim. kananmuna- paahtoleivän päälle), mutta pilaantuu helposti, joten käytettävä muutamassa viikossa.
Thai-kalakastikkeesta taas en pidä lainkaan.

Sinappina käytän enää vain Dijon-sinappia, ranskalaista, ja se maksaa Lidlessä vain 0,85 euroa/125g.

Sweet Chili Saucea käytän myös silloin tällöin. Ostan mielellään sellaista, jossa väkiviinaetikka on korvattu viinietikalla. Heinzin ketsupissa oli joku vuosi sitten vielä se viinietikka, nyt korvattu halvemmalla väkiviinaetikalla -- ei hyvä, koska mielestäni väkiviinaetikka ei ole mauste vaan säilöntäaine. [?]
Ketsuppia en em. syystä enää käytä. Käytän mieluummin paseerattua tomaattia ja tomaatteja.



« Viimeksi muokattu: 13.03.08 - klo:18:33 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #13 : 13.03.08 - klo:18:46 »

Mullakin sattuu näköjään olemaan tuota Thai-kalakastiketta, enkä mäkään siitä erityisemmin pidä.

Mut tuo osterikastike on ollut kyllä monta kuukautta mulla (avaamisen jälkeen) eikä se miksikään ole mennyt. Pullossakaan ei sanota säilyvyydestä mitään... siis avaamisen jälkeen. Viimeks käytin sitä eilen pyttipannun päällä ja ihan hyvää oli enkä kipeeksi tullu. Siinä on 14% suolaa...

Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Maustekastikkeet (kysely)
« Vastaus #14 : 13.03.08 - klo:18:50 »

Avaamisen jälkeen meni noin kolme viikoa, ja kastikkeen päälle oli ilmestynyt valkoista homesientä.
Voi olla, ettei siinä ollut tarpeeksi säilöntäaineita tai sitten oli ollut varastossa liian kauan-- ostin Thai-elintarvikeliikkeesta ja ehkä en katsonut valmistus-/viimeinen käyttöpäivä mainintaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.27 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.