Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Perjantaita pukkaa 14.3.  (Luettu 1706 kertaa)

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #135 : 15.03.08 - klo:09:43 »

Päevää täältäki.
Ja voe tota Jaskaa, ei voi ku ihmetellä. Tsemppiä toivottelen minäki.   [:1]

Miä ku aina mietin, et mist mikäki mahtaa johtuu, ni tuleepa mielee sellanenki mahollisuus, et on tää yhteiskunta jo menny nin raakaks, ettei tääl enää pärjää, ku painamal vaa niska limas ja täysillä. On pakko yrittää, jos joteki meinaa elämästää selviytyä. Ja sitte on se pieni porukka, ku ei juur kotoa saa mitää tukee, nin ne hogaa sen jo tossa iässä, ettei o mitää mahiksia ja lyövät lössiks. Toivoovat vaa lottovoittoo, tai rupeevat loisiks, tai rikollisiks.
Joskus oikee tuppaa ihmetyttää, kui tää mulla on näinki menny, ku ehä miäkä koulus oikee viihtynny. Mettis ja rannoil oli pal huisampaa ja lukee, kirjottaa ja laskee osasin jo ennenku koulun alotinka. Sillonha ei pal muuta tarvinnu osatakka, ku jo saatto kuvitella hengissä säilyvänsä. Ja viimestää sillon, ku tuli opeteltavaks ne Pohjanlahtee laskevat joet, tuumin ettei tää o mun paikkani!   :-))
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #136 : 15.03.08 - klo:09:47 »

Kuule, Veke, siihen aikaan ei varmaan olisi tullut pieneen mieleesikään isotella opettajalle, tai kiroilla julkisesti, en ainakaan muista omasta koulustani, vaikka sielläkin saattoi jotain häiriötä olla. Oli vielä jonkin sortin "kunnioitus" vanhempia ihmisiä kohtaan, ainakin jos he käyttäytyivät asiallisesti.  [:-I]
Kirjattu

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #137 : 15.03.08 - klo:09:51 »

Joo Jaska, noin se oli ja sempätakii se jokien opettelu mua vähä hämmensi!   :-))
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #138 : 15.03.08 - klo:10:01 »

Musta tuntuu, että nykynuoret on ihan hakoteillä: halutaan Idolsiksi tai malliksi tai julkkikseksi ja mukamas sillä voisi elättää itsensä ilman koulutusta.
TOKI suurin osa on ihan järkeviä ja meillä on tälläkin hetkellä kaksi todella fiksua nuorta naista harjoittelemassa. Opiskelevat alaa.
Sen sijaan pakkaushallista nuo nuoret tuntuvat häipyvän aika nopsaan. Muutaman ihmisen eläkkeelle pääsy tänä vuonna pitää varmaan peruuttaa. [;-)]
Millaisiin hommiin nää nuoret kuvittelevat pääsevänsä ilman koulutusta? Kyllä se valitettavasti usein tarkoittaa tehdastyötä tai kaupan kassaa.  [:-I] Ja niihinkin hommiin tarvitaan porukkaa.
Sama ilmiö noiden pakkaushallin uusien kanssa oli viimeksi 80-luvun loppupuolella. Siis aikana ennen lamaa. Työ ei kelvannut. Nopein oli varmaan yksi tyttö, joka lähti kahden tunnin työskentelyn jälkeen työterveyteen töihintulotarkastukseen eikä siitä näkynyt jälkeäkään sen koommin!  :-O

Juu, ei parane kadehtia opettajien pitkiä lomia. Tai kai kesällä saa hiukan olla kade, jos on oikein hyvät kelit?  [;-)]

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #139 : 15.03.08 - klo:10:08 »

Opettajan työssä ei varmaankaan ole mitään kadehtimista, työ kun ei lopu siihen, kun koulun oven sulkee perässään. Pitkä kesäloma on täysin ansaittu. Itse en varmaankaan opettajaksi olisi pystynyt, pinna kun on toisinaan aika lyhyt. Joten tsemppiä Jaska sinulle, toivottavasti jaksat eläkeikään asti, johon taitaa vielä olla muutama vuosi.  [:30]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #140 : 15.03.08 - klo:10:08 »

Mielestäni tulen muksujen kanssa hyvin toimeen, mut opettajaksi en ryhtyis.
Mulla palais pinna jo siitä, kun oppilailla on pipot päässä koulussa! [:-/]
Saati sitten kielenkäyttö ja muut perus käytöstavat.

Jaskalle tsemppiä ja jaksamista.   [:1]  [:-)]

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #141 : 15.03.08 - klo:10:11 »

Kyllä on ajat muuttuneet meikän kouluajoista...(mitä - alanks mä tulla vanhaksi? :-O [:-DD] )
Ei silloin kyllä koeaikoja vanhemmille ilmoiteltu, itte ne kaikki piti hoitaa, ja hoidettiin. Eipä huudeltu opettajille päin naamaa yhtikäs mittää. Joku häirikkö tietty luokassa aina oli, useimmiten ehkä yksi, eikä sekään nykypäivään verrattaessa ollu paljo mittää. Mitä nyt vähä möykkäs kun tarvi huomiota. [:-I]

Yhden kerran muistan peruskoulussa, että pojat sai matikanopettajan itkemään, kun riehaantuivat tyystin, jotain ihme teepusseja heittelivät ikkunoihin (ne kun jäi niin hauskasti ikkunaan kiinni, heh). Ope läks luokasta ja hetikohta tuli rehtori ja piti semmosen saarnan, etteipä tapaus enää toistunut. Että nain kauheeta... [:-I] :-))

Mä ehdin käydä OPPIKOULUA kaksi vuotta, ja sen jälkeen homma muuttui peruskouluksi, oppikoulun lukusuunnitelmalla tosin jatkettiin. Muuta muutosta ei tullu, kuin että kirjoja ei tarvinu enää ostaa itse ja lukukausimaksuja ei tarvinu enää maksaa.

Oh, the good old days....

JASKALLE TSEMPPIÄ! JA LAURALLE KANS! [:30]

Muoks. Annetaan vielä HATUNNOSTO!  [KIPPIS] <--- (no melkein ku hatut noilla käsissä [NUT] [:-DD] )
« Viimeksi muokattu: 15.03.08 - klo:10:13 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #142 : 15.03.08 - klo:10:16 »

Tsemppiä Jaska!
Eilen olin poissa koneen ääreltä ja nyt kun luin tätä ketjua, olin taas kerran onnellinen, että siirryin
pelkästään lukion puolelle toistakymmentä vuotta sitten, kun virkaa minulle tarjottiin.
Töitä on paljon ja välillä stressiksi asti, mutta tuosta kasvatushommasta selviää helpommalla kuin yläasteella.
Suurin osa opiskelijoita on selvinnyt murrosiän kuohuista [:-)] vaikka kaikenlaisia terapiaa ja muuta huoltoa tarvitsevia  
on joukossa koko ajan enemmän ja enemmän.
Kielenkäyttö on yhtä villiä nuorisolla joka paikassa. Ja kun eräs yläasteen raskaana oleva äidinkielen opettaja manasi suureen ääneen monistuskoneen vieressä, että " tää on ihan p.....stä", tällainen vanhempi lehtori melkein punastui häpeästä. Seura tekee kaltaisekseen - sanotaan :-))

Ja se sairastaminen! Helpompi on mennä itse töihin, jos vain jotenkin kykenee, kuin tehdä niitä ohjeita sijaisille! Lomilla voi sitten suoda itselleen sen ylellisyyden, että on kipeänä kotona. [:-(]

Kaija: Yläasteella oli yksi opettaja myös melko nopea lähtijä. Vuodeksi oli palkattu, mutta päivän päästä vei rehtorille avaimet ja päiväkirjan :-))
« Viimeksi muokattu: 15.03.08 - klo:10:20 kirjoittanut Laura »
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #143 : 15.03.08 - klo:10:16 »

Mulla palais pinna jo siitä, kun oppilailla on pipot päässä koulussa! [:-/]

Eikä pelkästään koulussa, ruokapöytäänkin monet tulevat pipopäisinä... :-O
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #144 : 15.03.08 - klo:10:19 »

Pyrikselle vastaan,että voisin itse asiassa jäädä eläkkeelle vaikka tän vuoden lokakuun 1.päivä, mutta kuvittelen jaksavani koko lukuvuoden 2008 - 2009, kun pääsen tästä valvontaluokastani tänä keväänä eroon !
Ja tosiaan ensi lukuvuodeksi ei tarvitse ottaa valvontaluokkaa, vaan saan ikäänkuin vapaavuoden siitä. Kesällä 2009 tulen olleeksi Järvenpään kaupungin palveluksessa 20 v. ja saan polkupyörän ja opettajana kaiken kaikkiaan 35 vuotta, eiköhän se riitä ?  :-O
Meidän koulussa valvovat opettajat "poistavat" pipot ruokapöydässä istuvilta, jos ne ovat unohtuneet...Huomautan myös jos kävelevät voileivän kanssa, että "minulle opetettiin lapsena, ettei leivän kanssa saa juosta, en tiedä mitä sinulle opetettiin". Sitten ne katsoo hölmönä, että mitähän toikin nipottaa...
« Viimeksi muokattu: 15.03.08 - klo:10:22 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #145 : 15.03.08 - klo:10:22 »

Mulla palais pinna jo siitä, kun oppilailla on pipot päässä koulussa! [:-/]

Eikä pelkästään koulussa, ruokapöytäänkin monet tulevat pipopäisinä... :-O

Onhan se hyvä, kun talvella nykyisin käyttävät pipoa.  [:-I]
Kun nyt tulisi vielä joku sellainen muoti-ilmiö, että talven loska- ja pakkaskeleillä jalkaan laitettaisiin jotain muuta kuin heppoiset lenkkarit. Jalat märkinä koko päivän, tosi cool!  [8-)]

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #146 : 15.03.08 - klo:10:24 »

Läheisen kirjaston työntekijät käyvät syömässä koulussamme ja kerran jouduin aikuiselle miehelle sanomaan, että meillä ei syödä täällä lakki päässä. Pahasti mulkaisi, ei ottanut lakkia pois, mutta häipyi aika nopsaan :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #147 : 15.03.08 - klo:10:25 »

Ajatelkaas, kansakoulussa oli vielä sekin tapa, että oppilas laitettiin NURKKAAN HÄPEÄMÄÄN. Nurkkaan piti mennä, kasvot seinään päin ja laittaa kädet kasvojen sivuille ja hävetä. Onkohan nykyajan lapset ees kuulleet sellasesta :-O Tuli yhtäkkiä mieleen. Jos nykyään ope niin sanoisi, niin vastaisiko oppilas, että "enpäs mee"? Vai nauraisko vaan räkäsesti...? [:-I] (No sen ikäiset on aika pienii vielä... en tiiä...) Kyl mää muistan kun joku oppilas häpesi nurkassa. Itte en sinne joutunu. :-))

Se ikivanha vitsi, kaikki varmaan kuulleet... opettaja opetti maantiedon tunnilla kuinka paljon kiinalaisia on maailmassa. Että maailmassa on niin paljon kiinalaisia, että jokaisella hengenvedolla kuolee yksi kiinalainen. Sitte joku oppilas joutui nurkkaan häpeemään jostakin syystä ja rupesi kauheesti huohottamaan. Opettaja kysyi mitä sä oikein huohotat? "Tapan kiinalaisia."
« Viimeksi muokattu: 15.03.08 - klo:10:28 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #148 : 15.03.08 - klo:10:26 »

Sus  :-)). En muista kuulleeni.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Perjantaita pukkaa 14.3.
« Vastaus #149 : 15.03.08 - klo:10:26 »

Laura kirjoitti asiaa.  Joskus opetkin vois tutkailla käytöstään. 
Pelostako, vai mistä ihmeestä johtuu, et opet pyrkii liiaksi oppilaiden kavereiksi?  Sit kun ope joutuu korottamaan äänensä,  niin kaveruus muuttuukin vihaksi!
Paree ois pitää tiettyä etäisyyttä, mut ei mitenkään virkaa intovaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.331 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.